Baby is erg onrustig wie herkent dit?
dinsdag 3 juni 2025 om 07:43
Hi allemaal,
Onze dochter is na een week geboorte zeer onrustig en schrikachtig. (Prematuur 35+6 geboren).
Ze doet de gebruikelijke schrikhouding: armen verspreid en benen verspreid. Opengesperde ogen en regelmatig ook strak kijken (angstige blik). Direct daarna maaien met haar armen en benen en zeer onrustig. Hard zuigen aan de speen.
Ook vreselijke darmkrampjes gehad. Urenlang overstrekken en maaien en soms huilen, behalve als we haar uitrekte door goed rechtop te houden en onder schouders omhoog te houden. Later werkte dit niet meer en begon ze ook steeds vaker en langer te huilen.
Ze houdt er niet van getroost te worden in de vorm van : aanraken en wrijven. Op die momenten wil ze ook niet echt tegen je aan liggen, ze is te onrustig en zoekt naar de borst. Blijft aanhappen, loslaten en draaien met haar hoofd op zoek naar de tepel (ook op de arm). Zelf lijkt ze het dus ook niet meer te weten.
Wisselend met periodes dat ze alleen maar sliep/voeding/sliep. Ze zou (6 weken nu) alerter moeten zijn, energieker en volgens CB ons moeten aankijken en volgen. Echter heb ik uitgelegd dat ze echt nog veel te oververmoeid is, overprikkeld en haar rust nodig heeft. Laat staan het vreselijke onderwerp tummytime. Geen tijd voor gehad. Het gaat namelijk zo;
Voeding (20-50 minuten), direct daarna omhoog houden, krampjes tot een uur met geluk 30 min slapen en weer honger. Ze komt elke 2 uur nog steeds en nu met regeldagen (vermoed ik) weer eerder.
Wij vermoeden dat ze met borstvoeding (ben nu ook flink aan het afbouwen) niet voldoende binnenkrijgt. Wel genoeg melk, ik heb zelfs flinke overproductie gehad, maar geen voedingstoffen. Ook zou het drinken haar meer energie kosten dan de fles. Ze hapte moeilijk aan bij 2e borst, dus gaf ook een tijd al 1 borst.
Echter zijn wij ondertussen radeloos en ook zeker bezorgd. Ze is zo onrustig als ze wel wakker is. Periodes gehad dat ze maar 3 uur op een dag sliep. Wij gebruiken nu probiotica mini en het lijkt iets te gaan werken. Ook sampex is onderweg.
Adviezen zijn opzich niet nodig (wat wij nu doen is proberen zoveel mogelijk voorspelbaar gedrag, ritme, zsm over op de flesvoeding, haar niet knuffelen onder spanning - wel huid op huid - op ons neerleggen - prikkels vermijden door geen visite en weinig de deur met haar uit behalve in kinderwagen en draagzak, in huis met draagzak lopen, veel speen aanbieden en alleen snachts in cosleeper).
Ik durf niet veilig te slapen met haar. In haar bedje ligt ze met een redelijk ontspannen houding, maar wel onrustige geluidjes en veel wakker. Ik reageer ook vaak niet, omdat ik echt doodop ben in de nacht en er doorheen slaap. Ze is dan een tijdje wel onrustig aan het worden ivm krampjes of honger). Echter komt ze zovaak, dat ik direct in slaap val na voeden.
Ik zoek vooral herkenning, want tot op heden herkent niemand dit bij zijn baby. Niet zo in extreme mate. Wij hebben een heel gevoelig meisje dat is duidelijk en misschien ook geboortetrauma.
Een voorbeeld; ik had gevoed aan de borst, ze viel in slaap. Luier vergeten en kleding aan - ze moest echt bedje in ivm zelf in slaap vallen. Dus haar luier verschoond en ze kreeg de grote gesperde ogen, maaien, zeer onrustig en angstige blik. Vreselijk huilen ook, ontroostbaar. Daarna 2 uur lang onrustig en overduidelijk zo moe, maar elke keer als ze in slaap viel, begon het maaien weer en gesperde ogen.
Osteopaat geeft aan geen reflux of verborgen. Weinig spanning nog voelbaar.
Eigenlijk wil ik weten of het bij anderen goee is gekomen. Dat er geen slaapstoornis is ontwikkeld of bijvoorbeeld baby altijd gespannen is gebleven, etc. Ze kan wel heel goed ontspannen ook, maar eenmaal gespannen kan dit weer uren/dagen aanhouden.
Onze dochter is na een week geboorte zeer onrustig en schrikachtig. (Prematuur 35+6 geboren).
Ze doet de gebruikelijke schrikhouding: armen verspreid en benen verspreid. Opengesperde ogen en regelmatig ook strak kijken (angstige blik). Direct daarna maaien met haar armen en benen en zeer onrustig. Hard zuigen aan de speen.
Ook vreselijke darmkrampjes gehad. Urenlang overstrekken en maaien en soms huilen, behalve als we haar uitrekte door goed rechtop te houden en onder schouders omhoog te houden. Later werkte dit niet meer en begon ze ook steeds vaker en langer te huilen.
Ze houdt er niet van getroost te worden in de vorm van : aanraken en wrijven. Op die momenten wil ze ook niet echt tegen je aan liggen, ze is te onrustig en zoekt naar de borst. Blijft aanhappen, loslaten en draaien met haar hoofd op zoek naar de tepel (ook op de arm). Zelf lijkt ze het dus ook niet meer te weten.
Wisselend met periodes dat ze alleen maar sliep/voeding/sliep. Ze zou (6 weken nu) alerter moeten zijn, energieker en volgens CB ons moeten aankijken en volgen. Echter heb ik uitgelegd dat ze echt nog veel te oververmoeid is, overprikkeld en haar rust nodig heeft. Laat staan het vreselijke onderwerp tummytime. Geen tijd voor gehad. Het gaat namelijk zo;
Voeding (20-50 minuten), direct daarna omhoog houden, krampjes tot een uur met geluk 30 min slapen en weer honger. Ze komt elke 2 uur nog steeds en nu met regeldagen (vermoed ik) weer eerder.
Wij vermoeden dat ze met borstvoeding (ben nu ook flink aan het afbouwen) niet voldoende binnenkrijgt. Wel genoeg melk, ik heb zelfs flinke overproductie gehad, maar geen voedingstoffen. Ook zou het drinken haar meer energie kosten dan de fles. Ze hapte moeilijk aan bij 2e borst, dus gaf ook een tijd al 1 borst.
Echter zijn wij ondertussen radeloos en ook zeker bezorgd. Ze is zo onrustig als ze wel wakker is. Periodes gehad dat ze maar 3 uur op een dag sliep. Wij gebruiken nu probiotica mini en het lijkt iets te gaan werken. Ook sampex is onderweg.
Adviezen zijn opzich niet nodig (wat wij nu doen is proberen zoveel mogelijk voorspelbaar gedrag, ritme, zsm over op de flesvoeding, haar niet knuffelen onder spanning - wel huid op huid - op ons neerleggen - prikkels vermijden door geen visite en weinig de deur met haar uit behalve in kinderwagen en draagzak, in huis met draagzak lopen, veel speen aanbieden en alleen snachts in cosleeper).
Ik durf niet veilig te slapen met haar. In haar bedje ligt ze met een redelijk ontspannen houding, maar wel onrustige geluidjes en veel wakker. Ik reageer ook vaak niet, omdat ik echt doodop ben in de nacht en er doorheen slaap. Ze is dan een tijdje wel onrustig aan het worden ivm krampjes of honger). Echter komt ze zovaak, dat ik direct in slaap val na voeden.
Ik zoek vooral herkenning, want tot op heden herkent niemand dit bij zijn baby. Niet zo in extreme mate. Wij hebben een heel gevoelig meisje dat is duidelijk en misschien ook geboortetrauma.
Een voorbeeld; ik had gevoed aan de borst, ze viel in slaap. Luier vergeten en kleding aan - ze moest echt bedje in ivm zelf in slaap vallen. Dus haar luier verschoond en ze kreeg de grote gesperde ogen, maaien, zeer onrustig en angstige blik. Vreselijk huilen ook, ontroostbaar. Daarna 2 uur lang onrustig en overduidelijk zo moe, maar elke keer als ze in slaap viel, begon het maaien weer en gesperde ogen.
Osteopaat geeft aan geen reflux of verborgen. Weinig spanning nog voelbaar.
Eigenlijk wil ik weten of het bij anderen goee is gekomen. Dat er geen slaapstoornis is ontwikkeld of bijvoorbeeld baby altijd gespannen is gebleven, etc. Ze kan wel heel goed ontspannen ook, maar eenmaal gespannen kan dit weer uren/dagen aanhouden.
dinsdag 3 juni 2025 om 18:17
Aaah ik snap het. Ik schrok al van de hoeveelheid maar dit was dus in totaal op een dag, dan is het heel logisch!
dinsdag 3 juni 2025 om 18:20
Die theorie van voormelk en achtermelk is al lang geleden onderuitgeschoffeld maar is kennelijk bij cb’s nog heel hardnekkig.
Waarschijnlijker is een periode van regeldagen waarin baby de melkproductie ff opvoert door veel te willen drinken.
https://www.borstvoeding.nl/hoe-werkt-b ... chtermelk/
Waarschijnlijker is een periode van regeldagen waarin baby de melkproductie ff opvoert door veel te willen drinken.
dinsdag 3 juni 2025 om 18:33
Niet alleen bij cb, ook bij kraamverzorgenden en verloskundigen blijft dit helaas sterk hangen. Heel jammer, want hoe onzeker kun je moeders maken?! Gaat het goed met aanhappen en drinken, kun je het volgens de ‘deskundigen’ nog steeds fout doen want je geeft de ‘verkeerde’ melk. Zo jammer.Wombat schreef: ↑03-06-2025 18:20Die theorie van voormelk en achtermelk is al lang geleden onderuitgeschoffeld maar is kennelijk bij cb’s nog heel hardnekkig.
dinsdag 3 juni 2025 om 19:01
dat betekent niet dat je een hardstikke mesjokke gek mens bent, dat betekent dat je normaal bent. weet je dat een vrouw tijdens een bevalling bijna 10x zoveel oestrogeen aanmaakt als tijdens een menstruatie? Het idee dat het allemaal hysterische gekke wijven zijn is echt onzin. we zijn ook gewoon allemaal onszelf niet in de weken erna, het is gewoon wetenschappelijk aantoonbaar. Hou je daaraan vast a) je bent hormonaal in de war, en dat heeft aantoonbaar een invloed op je gemoed en b) je zit in een compleet nieuwe situatie. daar is niks verkeerds aan.
Zo werkt ons lichaam, dat is niet schuld, dat is niet zwak, dat is gezond, want je moet wennen, en je lichaam helpt daarbij. Even de kluts kwijt zijn hoort gewoon, dat maakt ook dat je er beter in groeit. Kind moet natuurlijk letterlijk groeien, jij ook figuurlijk, en dat doe je vanzelf omdat je lichaam je daarbij helpt (alleen is dat niet altijd even makkelijk of fijn). Het is ook een kwestie van uitzingen.
dinsdag 3 juni 2025 om 19:03
de voedingswaarde is hetzelfde, maar het vetpercentage niet, dat is onomstotelijk aangetoond. Melk met een hoog vetpercentage krijgen babies lastiger verwerkt, dus kinderen die veel 'het laatste uit de borst' drinken hebben meer krampjes (maar is niet perse gevaarlijk voor het kind). Dus onderuitgeschoffeld is het niet, het is zelfs wetenschappelijk aangetoond dat er verschil is (maar niet in macro of micro nutrienten)Wombat schreef: ↑03-06-2025 18:20Die theorie van voormelk en achtermelk is al lang geleden onderuitgeschoffeld maar is kennelijk bij cb’s nog heel hardnekkig.
dinsdag 3 juni 2025 om 19:07
sow, ik zie dat je bron la leche league is, dat vind ik wel kwalijk (niet van jou) dat zij al het recente onderzoek dat een verschil in percentage laat zien niet benoemen en zich beroepen op onderzoek dat onderuitgehaald is (hun meest recente bron is al 18 jaar oud en er is veel meer onderzoek gedaan in de tussentijd wat iets anders aantoond). Dan nog, problematisch is het sowieso niet, maar de info die zij geven is wel aangetoond onjuist.Wombat schreef: ↑03-06-2025 18:20Die theorie van voormelk en achtermelk is al lang geleden onderuitgeschoffeld maar is kennelijk bij cb’s nog heel hardnekkig.
ik dacht echt dat zij wel een mening hadden, maar niet zo zouden cherry picken en correcte, up to date informatie zouden geven. (ook weer gedesillusionneerd hier)
dinsdag 3 juni 2025 om 19:09
Heb je het hele artikel van wombat gelezen? Of een baby nu 8 keer op een dag drinkt, of 20, de totale hoeveelheid vet(te melk) die ze binnenkrijgen, blijft gelijk. Welke baby’s zouden dan volgens jou ‘het laatste uit de borst’ drinken? Baby’s die langer tussen voedingen laten? Die langer aan de borst blijven hangen? Misschien begrijp ik je gewoon totaal verkeerd hoor, dat kan ook, maar ik kan niet volgen hoe de ene baby dan meer ‘laatste melk uit de borst’ zou kunnen drinken dan de andere.florence13 schreef: ↑03-06-2025 19:03de voedingswaarde is hetzelfde, maar het vetpercentage niet, dat is onomstotelijk aangetoond. Melk met een hoog vetpercentage krijgen babies lastiger verwerkt, dus kinderen die veel 'het laatste uit de borst' drinken hebben meer krampjes (maar is niet perse gevaarlijk voor het kind). Dus onderuitgeschoffeld is het niet, het is zelfs wetenschappelijk aangetoond dat er verschil is (maar niet in macro of micro nutrienten)
dinsdag 3 juni 2025 om 19:10
Ah excuus, deze reactie kwam tussendoor erbij. Helder, ik mis dus informatie.florence13 schreef: ↑03-06-2025 19:07sow, ik zie dat je bron la leche league is, dat vind ik wel kwalijk (niet van jou) dat zij al het recente onderzoek dat een verschil in percentage laat zien niet benoemen en zich beroepen op onderzoek dat onderuitgehaald is (hun meest recente bron is al 18 jaar oud en er is veel meer onderzoek gedaan in de tussentijd wat iets anders aantoond). Dan nog, problematisch is het sowieso niet, maar de info die zij geven is wel aangetoond onjuist.
ik dacht echt dat zij wel een mening hadden, maar niet zo zouden cherry picken en correcte, up to date informatie zouden geven. (ook weer gedesillusionneerd hier)
dinsdag 3 juni 2025 om 19:17
het maakt dus in praktijk geen fluit uit, welke melk het kind drinkt, het is even goed. Maar dat er een verschil is, is wel waar (maar in practische termen doet dat niks) het ene heeft meer vet, het ander meer eiwit, maar dat gaat over percentages waar we het in de westerse wereld niet over moeten hebben (tenzij uitzonderingen). Dus TO hoeft zich daar helemaal niet druk over te maken (tenzij ze end-stage aids patient is, in yemen hongersnoodgebied bevindt, of onbehandeld anorexia patient is en zo verder). Ik was vooral geschokt over het feit dat een organisatie (die ik altijd betrouwbaar achtte) informatie verschaft zo ontzettend niet daadwerkelijke onderzoeksdata volgt, maar gewoon roept wat ooit een keer waar was (in het kader van: ik kan ook wel een bron aanleveren toen de wereld plat was volgens onderzoekers in die tijd)
Voor de global south maakt dit wel heel veel uit overigens, en de meeste onderzoeken worden daar gedaan, want daar is het verschil tussen wel en geen borstvoeding heel groot op het leven van een kind. In Nederland is dat verwaasloosbaar. Jammere is dat meestal mensen kiezen wat ze willen horen (pro borst voeding = ga effe nederland vergelijken met centraal afrika zonder kunstvoeding en schoon water, anti borstvoeding = ga even nederland vergelijken met myanmar)
dinsdag 3 juni 2025 om 19:51
Het geluid van de afzuigkap werkte hier het beste.
dinsdag 3 juni 2025 om 19:57
Dit! Wij hadden ook de piek met 6 weken. We hebben echt alle middeltjes geprobeerd tegen krampjes, maar wat echt hielp was tijd…na 3 maanden was het klaar. Wat een rust!madamecannibale schreef: ↑03-06-2025 10:00Deze grafiek hielp mij trouwens ook wel door de piek van het huilen heen. Bij ons werd het na 6 weken echt een stuk minder.
Bron: https://kindergeneeskunde.slingeland.nl/huilbaby-3
dinsdag 3 juni 2025 om 20:07
dinsdag 3 juni 2025 om 20:17
Ach wat sneu om te lezen. Ik herken dit helemaal van onze dochter (nu 16). Ze is met 38 weken gehaald met een geplande keizersnede. Ik heb altijd het idee gehad dat dat meespeelde. Ze zat nog zo fijn en ontspannen in mijn buik en ineens…. Werd ze er uit gehaald.
Schrikachtig, niet huilen maar gillen, altijd gespannen, grote open gesperde ogen. Radeloos werden we er van. Ik kreeg haar niet getroost.
Ze is zelfs nog een paar dagen opgenomen geweest, het was niks medisch, maar wij wisten het niet meer en maakten ons vreselijk zorgen.
Wat iets geholpen heeft, was de puckababy, zo’n strak slaapzakje waarin ze ingebakerd lag. Eerst even protesteren, maar daarna hielp het goeien tegen het maaien en schrikken.
En echt, het ging vanzelf over. Naarmate we wat weken verder waren werd ze rustiger.
Heel veel sterkte!
Schrikachtig, niet huilen maar gillen, altijd gespannen, grote open gesperde ogen. Radeloos werden we er van. Ik kreeg haar niet getroost.
Ze is zelfs nog een paar dagen opgenomen geweest, het was niks medisch, maar wij wisten het niet meer en maakten ons vreselijk zorgen.
Wat iets geholpen heeft, was de puckababy, zo’n strak slaapzakje waarin ze ingebakerd lag. Eerst even protesteren, maar daarna hielp het goeien tegen het maaien en schrikken.
En echt, het ging vanzelf over. Naarmate we wat weken verder waren werd ze rustiger.
Heel veel sterkte!
dinsdag 3 juni 2025 om 20:38
Uhh zo gek is dat niet?
Veranderen van voeding kan veel onrust en krampen veroorzaken. Daarnaast is er geen betere voeding voor de darmen dan borstvoeding.
Kunstvoeding heeft een heel andere samenstelling, en is moeilijker te verteren, ligt zwaarder op de maag.
Het overstappen op kunstvoeding was bij alle 3 hier een groot drama kwa krampen en verstopping.
dinsdag 3 juni 2025 om 21:57
Dit. Ik praat hele dagen tegen me baby en zing. Ik heb ook een muziekdoosje met verschillende geluiden o.a. white noise.Frizz schreef: ↑03-06-2025 18:06Misschien nog een gekke tip; als je kindje zo onrustig is praat dan juist geruststellend ipv vragend. Het schijnt zelfs te helpen voor baby’s om uitleg te geven, dus in de zin van; ‘Och kind je hebt zo’n buikpijn. Ik zie het. Blijf maar even bij mamma in de draagzak, dan zal ik je eens even fijn wiegen. Dan gaat je buikpijn vast weer weg.’
Mijn baby houd wel van aaien trouwens. Op de benen. Ik begin altijd bij het gezicht dan zeg ik eeeee. De armen en schouders ooooo en het lichaam met benen aaai. Hij is nu bijna 4 maanden en doet ook echt mee. Heel leuk. Verder had een kennis een huilbaby en met behulp van een slaapcoach is het een engeltje geworden.
Wat wel zo is over borstvoeding en kan al zijn benoemd het dikkere vult wel beter. Dus als ze bv om het uur komt en alleen de dunne melk steeds krijgt dan kan dat minder verzadigend zijn.
dinsdag 3 juni 2025 om 22:54
Kind krijgt al deels flesvoeding, dus die overstap zal wel meevallen.
Maar dan nog, dan kun je wat mij betreft hooguit zeggen dat die overgang bij jouw kinderen lastig was, dus dat TO dat mss mee kan nemen in haar overwegingen.
Jouw ervaring kun je niet zo op een ander plakken op de stellige manier waarop jij dat deed hier.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 4 juni 2025 om 11:05
Het is een algemeen bekend iets dat baby’s last hebben van een overstap op andere voeding hoor. Werd door mijn lactatiekundige en het cb bevestigd. Niks geks dus. En niet alleen mijn ervaring. Al zijn er altijd uitzonderingen natuurlijkSolomio schreef: ↑03-06-2025 22:54Kind krijgt al deels flesvoeding, dus die overstap zal wel meevallen.
Maar dan nog, dan kun je wat mij betreft hooguit zeggen dat die overgang bij jouw kinderen lastig was, dus dat TO dat mss mee kan nemen in haar overwegingen.
Jouw ervaring kun je niet zo op een ander plakken op de stellige manier waarop jij dat deed hier.
donderdag 5 juni 2025 om 19:18
donderdag 5 juni 2025 om 19:50
Ik heb hier geen ervaring mee Drinkiz, maar als je merkt dat ze juist onrustiger wordt, zou ik er denk ik snel weer mee stoppen. De darmpjes zijn nog zo jong en al het nieuws wat er doorheen komt, is weer wennen en kan pijn doen. Borstvoeding was wennen voor de darmpjes, kunstvoeding ook, en alles wat er nu bij komt ook weer. Het is echt heel logisch en begrijpelijk dat je alles wat kan helpen aangrijpt, maar baby’s groeien (in de meeste gevallen) echt over deze eerste periode van krampjes heen. Alle middeltjes ertegen zijn niet bewezen werkzaam (al kan het natuurlijk dat het voor jouw baby wel werkt) en is vooral hele slimme marketing om alle wanhopige ouders het gevoel te geven dat ze iets kunnen doen voor hun verdrietige baby.
donderdag 5 juni 2025 om 20:24
Ja ik heb alle middeltjes wel geprobeerd. Van Sab Simplex, Etos darmkrampjes emulsie, Cinababy etc. Er zat helaas geen wondermiddel tussen voor ons.Drinkiz schreef: ↑05-06-2025 19:18Heeft iemand ervaring met sab simplex? Het is gisteren binnengekomen en vandaag gestart, maar ze heeft zoveel last. Ze huilt nog meer, onrustige bewegingen.
Weet iemand wanneer het gaat werken? Ik lees dat het ook wel eens averechts werkt. Ze heeft het nu 4x in de fles toegediend gekregen?
Als hij krampjes had legden we hem altijd op zijn buik op onze arm. En als hij ging overstrekken zijn benen terugduwen zodat hij klein blijft. De druk op zijn buik zorgde dan voor iets van verlichting.
Je zit nu echt op het hoogtepunt. Het gaat afnemen, écht. Maar wat is het verschrikkelijk om je kindje zo te zien

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in