Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 2318 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
MrsM schreef:
17-06-2025 21:18
Welkom terug FV! Long time no see. :)
Hoi! Hoe gaat het?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
17-06-2025 21:19
Hoe bedoel je? Jij hebt toch ook internet? Doe eens een rondje en lees die zogenaamde kritiek, dan zul je zien dat het overwegend antisemitische drek is die niks met kritiek te maken heeft.

Kritiek is: Netanyahu is een waardeloze premier.
Antisemitisme is: die joden hebben dat land gestolen en zouden daar niet mogen zijn.
Netanyahu is toch ook een waardeloze premier?

En de joden stelen toch ook land? (bezette gebieden)?

En zogenaamde kritiek? Er is mogelijk een genocide gaande!
Paradise schreef:
17-06-2025 21:19
Toelichting:

Nu Israel wordt beschuldigd van zo'n beetje de zwaarste misdaad die een mens kan plegen (genocide), vind ik de opmerking dat de meeste kritiek onversneden antisemitisme is rondujt ongepast.

Het woord kritiek tussen haakjes vind ik ook ongepast.
Ik ben van mening dat die beschuldiging ook voortkomt uit antisemitisme, want hij wordt zeker niet door feiten gestaafd.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
17-06-2025 21:20
Hoi! Hoe gaat het?

Haha zijn gangetje hoor. Ik probeer mezelf meer te onderwijzen op dit onderwerp, en dit topic helpt daar goed bij over het algemeen. Met jou?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
fashionvictim schreef:
17-06-2025 21:22
Ik ben van mening dat die beschuldiging ook voortkomt uit antisemitisme, want hij wordt zeker niet door feiten gestaafd.
Jawel hoor.
Ik vind de opmerking dat de beschuldigingen van genocide voortkomen uit antisemitisme ook zeer kwalijk.

Met je totaal misplaatste stelligheid.
Quaintrelle schreef:
17-06-2025 16:09
Israël schiet met tank op mensen die wachten op voedselhulp in Gaza. Minstens 59 doden.

https://www.reuters.com/world/middle-ea ... 025-06-17/
De vorige keer dat alle media dat gretig beweerden, werd dat al snel weerlegd, al waren alleen de Washington Post en The Guardian ook zo fatsoenlijk om ook te rectificeren. Toen was het in ieder geval Hamas zelf die Palestijnse burgers doodschoot omdat zij voedsel aannamen. Dat lees je dan helaas weer nooit in onze kwaliteitsmedia.
Am Yisrael Chai!
Paradise schreef:
17-06-2025 21:27
Ik vind de opmerking dat de beschuldigingen van genocide voortkomen uit antisemitisme ook zeer kwalijk.

Met je totaal misplaatste stelligheid.
Dat mag jij kwalijk vinden. Ik ben van mening dat het zeker niet toevallig is dat juist het volk dat aantoonbaar slachtoffer is geweest van genocide altijd zo gretig van genocide wordt beschuldigd. Dat doet men om achteraf die historie te legitimeren en om zo een “zie je wel, die joden vragen er ook om” te bewerkstelligen. Dat dat heel goed lukt lees je elke dag op elke Nederlandse site waar mensen kunnen reageren.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
17-06-2025 21:39
Dat mag jij kwalijk vinden. Ik ben van mening dat het zeker niet toevallig is dat juist het volk dat aantoonbaar slachtoffer is geweest van genocide altijd zo gretig van genocide wordt beschuldigd. Dat doet men om achteraf die historie te legitimeren en om zo een “zie je wel, die joden vragen er ook om” te bewerkstelligen. Dat dat heel goed lukt lees je elke dag op elke Nederlandse site waar mensen kunnen reageren.
"Altijd zo gretig beschuldigd?" Dat valt wel mee toch?

En even voor de goede orde: het ontkennen van de holocaust is verboden. Met een reden.

Ik denk dat je daarom terughoudend moet zijn met je ontkenningen van wat Israel nu mogelijk aan het doen is.

Dat "die joden erom vragen" zijn jouw woorden. Die hoor je niet elke dag op elke Nederlandse site. Die woorden zitten tussen jouw oren.
https://x.com/DrewPavlou/status/1934860 ... 90734?s=19

In de straten van Australië vandaag. Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken? Ik bedoel, dat je tegen de acties van Israël bent snap ik heel goed. Dat je de aanval op Iran zwaar afkeurt snap ik ook heel goed. Maar dat je openlijk je steun betuigd aan Khomeini, daar begrijp ik geen snars van. Ik bedoel, het is nou niet zo dat het leven in Iran fijn is voor de burgers ofzo.

En met deze hele aanval op Iran, misschien nog wel met actieve steun van Amerika straks, dan zou je misschien toch mogen hopen dat uit dit alles nog een heel klein beetje goeds voortkomt namelijk de val van het regime van Khomeini en een vrij bestaan voor de Iranezen?

Of zie ik het nu verkeerd?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Tuurlijk. Ik heb ook alle rapporten over groeiend antisemitisme, stijgend geweld tegen joden, en de vele meldingen van antisemitisme verzonnen. Die zaten ook tussen mijn oren, nou goed.

Op de man posten is trouwens tegen de regels.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
17-06-2025 21:46
Tuurlijk. Ik heb ook alle rapporten over groeiend antisemitisme, stijgend geweld tegen joden, en de vele meldingen van antisemitisme verzonnen. Die zaten ook tussen mijn oren, nou goed.

Op de man posten is trouwens tegen de regels.
Ik post niet op de man.
fashionvictim schreef:
17-06-2025 21:20
Hoi! Hoe gaat het?
Die was niet voor mij maar ik heb je een PB gestuurd :mail: (ik hoop dat je er een touw aan vast kunt knopen….je bent een tijdje weggeweest)
What would Patsy do?
Paradise schreef:
17-06-2025 21:42
"Altijd zo gretig beschuldigd?" Dat valt wel mee toch?

Vind je het zelf niet bijzonder dat een oorlog met een kwart miljoen burgerslachtoffers, bijna 5 miljoen ontheemden en 17 miljoen mensen in acute honger GEEN genocide wordt genoemd, maar die in Gaza wel? Terwijl die oorlog nota bene deels dezelfde partijen heeft als die in Gaza?
Am Yisrael Chai!
MrsM schreef:
17-06-2025 21:45

In de straten van Australië vandaag. Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken? Ik bedoel, dat je tegen de acties van Israël bent snap ik heel goed. Dat je de aanval op Iran zwaar afkeurt snap ik ook heel goed. Maar dat je openlijk je steun betuigd aan Khomeini, daar begrijp ik geen snars van. Ik bedoel, het is nou niet zo dat het leven in Iran fijn is voor de burgers ofzo.

En met deze hele aanval op Iran, misschien nog wel met actieve steun van Amerika straks, dan zou je misschien toch mogen hopen dat uit dit alles nog een heel klein beetje goeds voortkomt namelijk de val van het regime van Khomeini en een vrij bestaan voor de Iranezen?

Mee eens. Ik vind het ook echt absurd dat je openlijk de steun aan Khomeini gaat lopen betogen, zeker als westerling... Ik keur de aanval ook af, maar dat heeft ook egocentrische redenen; ik ben doodsbang voor de gevolgen. Maar misschien moe(s)ten we net zo goed bang zijn voor de gevolgen als de aanval niet had plaatsgevonden.
Paradise schreef:
17-06-2025 21:47
Ik post niet op de man.
Zeggen dat iets tussen mijn oren zit is wel degelijk op de man. Ik verzoek je dan ook vriendelijk met dergelijke opmerkingen te stoppen.
Am Yisrael Chai!
MrsM schreef:
17-06-2025 21:45

Ik heb een aantal Perzische kennissen en die sturen mij allemaal filmpjes door van blije mensen in Iran die openlijk steun betuigen aan Israel en zelfs met gevaar voor hun leven in Iran de straat opgaan met borden met " Iran stands with Israel ", en in het Westen loopt men met vlaggen van het regime te wapperen en te roepen dat men voor het misdadige regime is. Bi-zar.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
17-06-2025 21:52
Zeggen dat iets tussen mijn oren zit is wel degelijk op de man. Ik verzoek je dan ook vriendelijk met dergelijke opmerkingen te stoppen.
Nee, dat doe ik niet.
fashionvictim schreef:
17-06-2025 21:51
Vind je het zelf niet bijzonder dat een oorlog met een kwart miljoen burgerslachtoffers, bijna 5 miljoen ontheemden en 17 miljoen mensen in acute honger GEEN genocide wordt genoemd, maar die in Gaza wel? Terwijl die oorlog nota bene deels dezelfde partijen heeft als die in Gaza?
Je snapt mijn punt niet.
fashionvictim schreef:
17-06-2025 21:57
Ik heb een aantal Perzische kennissen en die sturen mij allemaal filmpjes door van blije mensen in Iran die openlijk steun betuigen aan Israel en zelfs met gevaar voor hun leven in Iran de straat opgaan met borden met " Iran stands with Israel ", en in het Westen loopt men met vlaggen van het regime te wapperen en te roepen dat men voor het misdadige regime is. Bi-zar.
En waarvoor zijn die mensen met die vlaggen dan hierheen gevlucht vraag ik me af?
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
17-06-2025 21:59
En waarvoor zijn die mensen met die vlaggen dan hierheen gevlucht vraag ik me af?
Ik zag in filmpjes van Den Haag zondag geen Iraniers met die vlaggen, maar vooral - naar ik aanneem - autochtone Nederlanders en ik denk Nederlanders van Marokkaanse afkomst.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
17-06-2025 21:57

Ik zie dat soort dingen ook op X voorbij komen. De #hitkhomeini is soort van trending daar ofzo begrijp ik eruit.

Ik vind dit best moeilijk om te zien of om er een genuanceerde mening over te vormen. En ik snap gewoonweg niet hoe een weldenkend mens voor Khomeini zou kunnen zijn, anders dan als enige reden dat je ongeacht welke tegenstander dan ook gewoonweg tegen Israël bent. Iets van de vijand van mijn vijand is mijn vriend ofzo?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
17-06-2025 22:03
Ik zie dat soort dingen ook op X voorbij komen. De #hitkhomeini is soort van trending daar ofzo begrijp ik eruit.

Ik vind dit best moeilijk om te zien of om er een genuanceerde mening over te vormen. En ik snap gewoonweg niet hoe een weldenkend mens voor Khomeini zou kunnen zijn, anders dan als enige reden dat je ongeacht welke tegenstander dan ook gewoonweg tegen Israël bent. Iets van de vijand van mijn vijand is mijn vriend ofzo?
Nou, dat is precies wat ik eerder ook bedoelde. Men roept dan snel "nee hoor, ik heb gewoon kritiek op Israel" maar kom op, als je "kritiek op Israel" zo vurig is dat je extremisten die meisjes vermoorden omdat ze hun hoofddoek verkeerd geknoopt hadden de hemel in prijst, dan is voor een blinde nog duidelijk dat die kritiek niets anders is dan jodenhaat.
Am Yisrael Chai!
Gezellig keuvelen met Fashionvictim.

Terwijl ze de beschuldiging van genocide aan het adres van Israël antisemitisme noemt.

Ik vind daar wat van.
fashionvictim schreef:
17-06-2025 21:34
De vorige keer dat alle media dat gretig beweerden, werd dat al snel weerlegd, al waren alleen de Washington Post en The Guardian ook zo fatsoenlijk om ook te rectificeren. Toen was het in ieder geval Hamas zelf die Palestijnse burgers doodschoot omdat zij voedsel aannamen. Dat lees je dan helaas weer nooit in onze kwaliteitsmedia.
Misschien moet je het artikel lezen, Israël heeft het incident bevestigd.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven