Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 1049 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
fashionvictim schreef:
18-06-2025 19:21
Die boevenbende waar ook anti-zionisten, Arabieren en Palestijnen in zitten, bedoel je?
Wie zijn dat precies? Graag namen van ministers die aan jouw profiel voldoen.
fashionvictim schreef:
18-06-2025 19:23
Ik probeerde uit te leggen wat het verschil tussen antisemitisme en kritiek was, en jij reageerde daarop door een antisemitische uitspraak te doen die je vandaag weer herhaalt. Die uitspraak over HET is een boevenbende is ook op het randje. Definieer HET?
Die uitspraak over boevenbende lijkt me niet op het randje.

En waar het op slaat staat toch in de tekst? Je weet toch waar het naar verwijst?

Je probeert me nu antisemitisme in de schuld te schuiven. Makkelijk is dat.
Paradise schreef:
18-06-2025 19:25
Ik vind boevenbende best netjes voor die extreemrechtse massamoordenaars.

Ik vind het over de rand om die nog te verdedigen.

Verder krijg je dat gevoel. Dat als mensen tegen de oorlog in Vietnam waren, ze moesten bewijzen geen communist te zijn.
Het is een beproeft recept, om af te leiden.
72Jelle schreef:
18-06-2025 19:30

Verder krijg je dat gevoel. Dat als mensen tegen de oorlog in Vietnam waren, ze moesten bewijzen geen communist te zijn.
Het is een venijnige truc. Zoeken in woorden van iemand of iemand uit de tent lokken totdat je antisemitisme bespeurt.

En dan die stok pakken om mee te slaan. Dit omdat dat argument van antisemitisme de enige stok is waarmee voorstanders van het Israelisch regime kunnen slaan.
Meer hebben voorstanders niet.

Dat ik moet uitleggen waar ik (overduidelijk) naar verwijs is absurd.
Paradise schreef:
18-06-2025 19:25

En waar het op slaat staat toch in de tekst? Je weet toch waar het naar verwijst?

Je probeert me nu antisemitisme in de schuld te schuiven. Makkelijk is dat.
Nee, ik weet niet waar het naar verwijst daarom vraag ik het. Je zegt Israëlische regering is een eufemisme, waarvoor dan? En “Het is een boevenbende”? Wat dan? Israel? De Knesset? Joden? Dat is me niet duidelijk en daarom vraag ik het. Ik heb overigens inderdaad het idee dat je het bewust zo ambigu opschrijft,
Am Yisrael Chai!
72Jelle schreef:
18-06-2025 19:30

Ach ja, ik vind het dan weer gek om de Islamitische Republiek te verdedigen en vraag me bovendien af waarom mensen die dat doen in vredesnaam in Nederland of Europa wonen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2025 19:38
Nee, ik weet niet waar het naar verwijst daarom vraag ik het. Je zegt Israëlische regering is een eufemisme, waarvoor dan? En “Het is een boevenbende”? Wat dan? Israel? De Knesset? Joden? Dat is me niet duidelijk en daarom vraag ik het. Ik heb overigens inderdaad het idee dat je het bewust zo ambigu opschrijft,
Nou, komt ie:

Met Israelische regering is een eufemisme bedoel ik precies wat ik zeg. Het is nauwelijks een regering te noemen.

En omdat deze regering de belangen van Israel niet verdedigt, maar vooral eigen belangen, is het woord Israelisch ook eufemistisch.

Boevenbende vind ik toch echt een betere omschrijving.

Kun je mij nog vertellen welke Palestijnse en Arabische ministers Israel kent?
fashionvictim schreef:
18-06-2025 19:39
Ach ja, ik vind het dan weer gek om de Islamitische Republiek te verdedigen en vraag me bovendien af waarom mensen die dat doen in vredesnaam in Nederland of Europa wonen.
Anderen vinden het weer gek om Israel te blijven verdedigen.

Omdat Nederland nauwelijks banden heeft met Iran kan dat niet zoveel kwaad. Het opnemen voor Israel ivm de vele banden is veel problematischer.
Paradise schreef:
18-06-2025 19:37
Het is een venijnige truc. Zoeken in woorden van iemand of iemand uit de tent lokken totdat je antisemitisme bespeurt.

En dan die stok pakken om mee te slaan. Dit omdat dat argument van antisemitisme de enige stok is waarmee voorstanders van het Israelisch regime kunnen slaan.
Meer hebben voorstanders niet.

Dat ik moet uitleggen waar ik (overduidelijk) naar verwijs is absurd.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-06-2025 09:46
Reden: Verspreiden Desinformatie
56.92% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2025 19:50
Alsof het een spelletje is, doe niet zo absurd. Ik zeg antisemitisme omdat ik ook veel antisemitisme zie. En omdat ik dat merk. Het is inmiddels al lang niet meer veilig voor joden in Nederland of eigenlijk überhaupt in de westerse wereld. Dat is bijzonder te noemen, want hoewel er vele malen meer Islamitische regimes op aarde zijn die nog veel vreselijkere gruweldaden plegen dan Israel - ik noem alleen een 7 oktober maar, misschien zou iedereen eens net als Greta Thunberg verplicht naar die beelden moeten kijken - hoeven moslims in Nederland niet te vrezen voor geweld, hoeven ze niet hun hoofddoeken of djellabah’s te verbergen, en hoeven ze niet hun kinderen laten liegen over hun afkomst. En hoeven hun kinderen niet in zwaar beveiligde bunkers naar school.

Al die dingen moeten joden in Nederland wel. Ik heb nog nooit een Palestijn gedood en mijn kinderen al helemaal niet maar mijn kinderen moeten liegen omdat ze anders fysiek gevaar lopen alsof zij dat hoogstpersoonlijk op hun geweten hebben.

Je kan er lacherig over doen, het hele Vivaforum kan er op Napraat lekker over spotten, de moderators kunnen me duizend permabannen geven, maar dat IS antisemitisme, of jullie het nu leuk vinden of niet.
Dat is ook zeer kwalijk.

Het is alleen wat anders dan zoeken naar mogelijk antisemitische uitlatingen van mensen.
Nee, door dingen te zeggen als “de joden stelen ook land” of “het is een boevenbende” wordt mijn zoon straks weer bedreigd door die kansenparels op de hogescholen in Nederland. Woorden hebben gevolgen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2025 19:56
Nee, door dingen te zeggen als “de joden stelen ook land” of “het is een boevenbende” wordt mijn zoon straks weer bedreigd door die kansenparels op de hogescholen in Nederland. Woorden hebben gevolgen.
Dat causale verband lijkt me sterk.

Omdat over anderen ook kwalijke dingen worden gezegd, die dan weer niet tot bedreigingen leiden. Zoals kansenparels. Ook kwalijk.

En je schuift mij nu in de schoenen dat een feitelijke constatering (zoals boevenbende of het stelen van land) de oorzaak is van die bedreigingen?

Dus de constatering is het probleem. Niet de dader van de bedreiging.
paradise wijzigde dit bericht op 18-06-2025 20:00
19.36% gewijzigd
fashionvictim schreef:
Welke kansenparels?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
fashionvictim schreef:
18-06-2025 18:36
Ik heb ook niet gezegd dat Iran de wortel van alle kwaad is. Ik heb wel gezegd dat Islamitische Republiek een verachtelijk regime is waar vrouwen verschrikkelijk lijden en waar joden, vrouwen, christenen, atheïsten, LHBTI’ ers, liberalen, niet veilig zijn. Dat dat geen onzin is blijkt uit de vele miljoenen vluchtelingen uit Iran in de afgelopen 50 jaar.

En 1 ding staat buiten kijf: als homo, vrouw, christen, Arabier, moslim, Palestijn, christen, Nederlander of wie dan ook hoef je in Israel NIET te vrezen voor je leven alleen omdat je bestaat.
....en sinds kort mag je honden ook niet meer uitlaten in een aantal steden in Iran....
fashionvictim schreef:
In het land der blinden is Eenoog koning.
Where is my mind?
Pippie1981 schreef:
18-06-2025 20:00
....en sinds kort mag je honden ook niet meer uitlaten in een aantal steden in Iran....
Ik denk dat (bijna) iedereen in dit topic weet wat voor wanstaltig regime aan de macht is in Iran. Ik weet alleen niet of Israel op dít moment het aangewezen land is om daar even aktie op te ondernemen en hoe dat de inwoners kan bevrijden van dit regime. Hoezeer ik snap dat Israel last heeft van de bizarre acties van Iran.
Where is my mind?
Lady*Voldemort schreef:
18-06-2025 19:59
Welke kansenparels?
Je gaat me toch niet vertellen dat iemand als jij die altijd zo goed op de hoogte is volledig heeft gemist dat het afgelopen jaar onze onderwijsinstellingen met regelmaat bevolkt worden door mensen van allerlei pluimage die menen de Gaza-oorlog in het universiteitsgebouw of op de hogeschool na te spelen? Die laten het niet bij alleen kantines slopen.
Am Yisrael Chai!
SurferRosa schreef:
18-06-2025 20:00
In het land der blinden is Eenoog koning.
Wat bedoel je hiermee?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2025 20:07
Wat bedoel je hiermee?
Woorden hebben gevolgen, behalve als jij ze bezigt lijkt het wel.
Where is my mind?
fashionvictim schreef:
18-06-2025 20:06
Je gaat me toch niet vertellen dat iemand als jij die altijd zo goed op de hoogte is volledig heeft gemist dat het afgelopen jaar onze onderwijsinstellingen met regelmaat bevolkt worden door mensen van allerlei pluimage die menen de Gaza-oorlog in het universiteitsgebouw of op de hogeschool na te spelen? Die laten het niet bij alleen kantines slopen.
Ja goed, maar aan wat voor soort mensen moet ik dan denken bij 'kansenparels'? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je hier mensen mee bedoelt die per ongeluk een andere kijk hebben op het gebeuren dan jij.
(Herman Finkers)
Paradise schreef:
18-06-2025 19:58
Dat causale verband lijkt me sterk.

Omdat over anderen ook kwalijke dingen worden gezegd, die dan weer niet tot bedreigingen leiden. Zoals kansenparels. Ook kwalijk.

En je schuift mij nu in de schoenen dat een feitelijke constatering (zoals boevenbende of het stelen van land) de oorzaak is van die bedreigingen?

Dus de constatering is het probleem. Niet de dader van de bedreiging.
Natuurlijk is dat causale verband niet sterk. Er gaan de gekste verhalen rond over joden - gisteren werd er volgens mij nog door meisje22 een folder van de Anne Frank stichting gepost tegen iemand die letterlijk die complottheorie schreef - en het gevolg daarvan is dat antisemitisme toeneemt. Net als dat islamofobie toenam door Wilders, neemt nu antisemitisme toe door al die ongenuanceerde, vaak ook onware praat over joden.

Maar ontken dat vooral net zo hard als dat je ontkent dat de ayatollah een schrikbewind voert.

En met kansenparels bedoel ik al die types die “protesteren” met geweld. Hoe moet ik ze dan noemen? Modelburgers?
Am Yisrael Chai!
Lady*Voldemort schreef:
18-06-2025 20:10
Ja goed, maar aan wat voor soort mensen moet ik dan denken bij 'kansenparels'? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je hier mensen mee bedoelt die per ongeluk een andere kijk hebben op het gebeuren dan jij.
Ik bedoel de mensen die met geweld voor Gaza menen te moeten opkomen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2025 20:11
Natuurlijk is dat causale verband niet sterk. Er gaan de gekste verhalen rond over joden - gisteren werd er volgens mij nog door meisje22 een folder van de Anne Frank stichting gepost tegen iemand die letterlijk die complottheorie schreef - en het gevolg daarvan is dat antisemitisme toeneemt. Net als dat islamofobie toenam door Wilders, neemt nu antisemitisme toe door al die ongenuanceerde, vaak ook onware praat over joden.

Maar ontken dat vooral net zo hard als dat je ontkent dat de ayatollah een schrikbewind voert.

En met kansenparels bedoel ik al die types die “protesteren” met geweld. Hoe moet ik ze dan noemen? Modelburgers?
Hoe in godsnaam is mijn opmerking dat de Israëlische regering een boevenbende is antisemitisch?

En ik ontken het schrikbewind van de ayatollah nergens.
fashionvictim schreef:
18-06-2025 20:12
Ik bedoel de mensen die met geweld voor Gaza menen te moeten opkomen.
En die gaan jouw zoon bedreigen? Hoe dan?

Voor mij hoeft geweld trouwens sowieso niet hoor. Ook niet van de Israëli's trouwens. Wat dat betreft ben ik heel makkelijk.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
18-06-2025 20:15
En die gaan jouw zoon bedreigen? Hoe dan?

Voor mij hoeft geweld trouwens sowieso niet hoor. Ook niet van de Israëli's trouwens. Wat dat betreft ben ik heel makkelijk.
.....die kan toch echt niet met een keppeltje rondlopen....

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven