Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 2397 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
meisje22 schreef:
19-06-2025 17:26
Wat bedoel je hier precies mee?

Ja het staat er enorm ongelukkig besef ik me, maar ik bedoelde op wapensancties. Als ze dit wilden doen, dan zijn ze nu te laat vanwege hetgeen met Iran speelt.

Ongeacht of Israël de agressor is, daarvan hoeven onschuldige burgers niet de dupe te worden. Precies zoals onschuldige Palestijnen niet de dupe hadden moeten worden van Hamas.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
19-06-2025 17:32
Ja het staat er enorm ongelukkig besef ik me, maar ik bedoelde op wapensancties. Als ze dit wilden doen, dan zijn ze nu te laat vanwege hetgeen met Iran speelt.

Ongeacht of Israël de agressor is, daarvan hoeven onschuldige burgers niet de dupe te worden. Precies zoals onschuldige Palestijnen niet de dupe hadden moeten worden van Hamas.
Dank je wel voor je uitleg. Hele vreemde take van PvdA. Ben er ook echt in de war van, want is eigenlijk 'mijn partij', maar dit is echt heel vies.
Ik had het kunnen begrijpen als het om wapens ging waarmee je kunt aanvallen, maar niet als het om zaken gaat waarmee je je kunt verdedigen. Nu weet ik niet of dat onderscheid zo makkelijk te maken is, maar dat werd voor Oekraïne wel gedaan.
1830 uur. Stemming
Ik heb half bijgelezen. FV, ik kan me goed voorstellen dat als je kind niet veilig is op school, als de dromen van je beginnende (?) student aan diggelen vallen omdat hij wordt aangesproken op een oorlog waar hij niets mee te maken heeft en als er wel oog lijkt te zijn voor problemen dáár maar niet voor jouw situatie híer, dat heel zwaar voor je is. Punt.

En ik heb de indruk dat jij die punt lijkt te missen in de reactie van anderen. In het algemeen, als er altijd een 'maar' volgt, dan voelt dat heel naar.

Daarnaast is wat mij betreft 'Israël' een totum pro parte: het geheel voor een deel en specificeer ik dat niet altijd naar de regering van het land. Wanneer ik schrijf dat Israël Gaza bombardeert, dan bedoel ik de regering-Netanyahu en niet de inwoners van Israël. Laat staan dat ik daarmee met een schuin oog naar mijn hypothetische Joodse buurvrouw kijk.
Ars longa, vita brevis
fashionvictim schreef:
19-06-2025 17:21
Om toch in zijn algemeen iets te reageren op de posts van Merano en GriebusDus: ik vind het dan weer verbijsterend dat er zo weinig tegengas komt als iemand als Kati Piri zo’n voorstel doet.

Over Gaza zegt men dat de burgers niet gestraft mogen worden voor de daden van Hamas, maar Israëlische burgers mogen wel gestraft worden voor de daden van Netanyahu?

Niemand die ik ken heeft op Bibi gestemd, ik zou er ook nooit op stemmen. Mijn politieke voorkeur was in Israël niet anders dan in Nederland, hartstikke links dus.

De Iron Dome is de enige reden dat er in de afgelopen dagen niet ook duizenden burgerslachtoffers in Israël gevallen zijn. En die moet nu dus uitgeschakeld worden? Met welk doel? Maakt de veiligheid van Israëlische burgers minder uit?

[...]
Het is me niet helemaal duidelijk wie je met die laatste groep bedoelt. Voor het geval je mij voor het gemak wel even zo wilt noemen, vind ik dat een smerig retorisch trucje.

For the record: ik vind dat Israël momenteel aan twee fronten ongeoorloofde en vooral roekeloze oorlogshandelingen pleegt, maar ik vind dit voorstel van Piri heel fout. Hiermee maak je namelijk vooral slachtoffers onder de burgerbevolking.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-06-2025 19:02
Reden: quote aangepast
5.20% gewijzigd
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-06-2025 19:02
Reden: quote en reactie verwijderd
98.75% gewijzigd
MrsM schreef:
19-06-2025 17:05

[Knip]

Ik was eigenlijk blij met hoe de discussie later verliep en dat er ruimte kwam voor elkaars standpunt en beleving. Ik denk dat we dit echt nodig hebben in Nederland, ondanks alles wat er speelt in Gaza, zie ik het zeker niet als aandacht verleggen.
In mijn optiek zou een discussie op die manier gevoerd wordt indirect ook meerwaarde kunnen hebben in het debat over Gaza. Of dat ook lukt is een tweede. Niet iedereen zal er op die manier over denken.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
GriebusDus schreef:
19-06-2025 18:18
Het is me niet helemaal duidelijk wie je met die laatste groep bedoelt. Voor het geval je mij voor het gemak wel even zo wilt noemen, vind ik dat een smerig retorisch trucje.

For the record: ik vind dat Israël momenteel aan twee fronten ongeoorloofde en vooral roekeloze oorlogshandelingen pleegt, maar ik vind dit voorstel van Piri heel fout. Hiermee maak je namelijk vooral slachtoffers onder de burgerbevolking.
Heel smerig. Voor diegene die de vermoorde onschuld speelt als het gaat om kansenparels.
Dit bedoel ik met weer moeten verdedigen
Elk normaal mens wenst geen burgerslachtoffers omdat achterlijke, oude mannen hun agressie niet kunnen reguleren.
Dus ook geen Israëlische burgerslachtoffers.
Maar ik vind dat zo logisch dat het me tegen staat om te typen.
Voor mij zijn Israëliërs of joden geen apart menssoort, dus dat steeds benoemen vind ik dan weer ridicuul, alle mensen zijn één pot nat.
72jelle wijzigde dit bericht op 19-06-2025 18:38
21.18% gewijzigd
canis-felis schreef:
19-06-2025 18:25
In mijn optiek zou een discussie op die manier gevoerd wordt indirect ook meerwaarde kunnen hebben in het debat over Gaza. Of dat ook lukt is een tweede. Niet iedereen zal er op die manier over denken.

Ja dat denk ik ook. Deze discussie van hier zou veel breder getrokken moeten worden door het land, misschien ook door de politiek.

Als ik nu alweer reacties op X lees over de motie van GL/PvdA vandaag, dan hebben we nog een lange weg te gaan qua bewustwording en signalering van antisemitisme. De bewuste motie heeft het iig niet doen afnemen zoals ik kan zien.

Maar goed, verkiezingstijd dus een makkelijke manier om zieltjes te winnen zo.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ja, inderdaad, Dassen. Er wonen ook Palestijnen in Israël. Ik neeg al naar Volt, goddank gaan ze er niet in mee.

Is GL/PvdA suïcidaal of zo?
Elodea schreef:
19-06-2025 17:40
Ik had het kunnen begrijpen als het om wapens ging waarmee je kunt aanvallen, maar niet als het om zaken gaat waarmee je je kunt verdedigen. Nu weet ik niet of dat onderscheid zo makkelijk te maken is, maar dat werd voor Oekraïne wel gedaan.
D66 stemt net tegen omdat dat onderscheid er niet is (ik schrok even, dacht dat ze mee gingen).
72Jelle schreef:
19-06-2025 18:35
Dit bedoel ik met weer moeten verdedigen
Elk normaal mens wenst geen burgerslachtoffers omdat achterlijke, oude mannen hun agressie niet kunnen reguleren.
Dus ook geen Israëlische burgerslachtoffers.
Maar ik vind dat zo logisch dat het me tegen staat om te typen.
Voor mij zijn Israëliërs of joden geen apart menssoort, dus dat steeds benoemen vind ik dan weer ridicuul, alle mensen zijn één pot nat.

Dat is toch hetzelfde als steeds moeten benoemen dat de Palestijnse slachtoffers in aantallen stijgen, dat er wederom gebombardeerd is door Israël op Palestijnse bevolking?

Elk normaal weldenkend mens is ook daartegen, en toch moet dit hier op iedere pagina apart benoemt worden omdat anders de aandacht elders komt te liggen.

Ik hoef dat ook niet iedere pagina te herhalen, hoe vreselijk ik dat vind. Dus voor mij hetzelfde als wat jij hierboven zegt.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Wel jammer dat als er dan eindelijk een soort plan is, wat zeker nodig is om Israël tot de orde te roepen , een soort van aktie, dit weer zo'n achterlijk idee is.
https://x.com/steven_braham/status/1935 ... 48940?s=19

Goed gezegd, door Eric van den Burg, dit is volgens mij precies waar de schoen wringt.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
19-06-2025 18:43
Dat is toch hetzelfde als steeds moeten benoemen dat de Palestijnse slachtoffers in aantallen stijgen, dat er wederom gebombardeerd is door Israël op Palestijnse bevolking?

Elk normaal weldenkend mens is ook daartegen, en toch moet dit hier op iedere pagina apart benoemt worden omdat anders de aandacht elders komt te liggen.

Ik hoef dat ook niet iedere pagina te herhalen, hoe vreselijk ik dat vind. Dus voor mij hetzelfde als wat jij hierboven zegt.
Woord voor woord mee eens.
Goddank, de uitslag van deze stemming... Welke partijen/personen stemden wel mee met de motie van Piri?
Dat spelletje Timmeren tegen Timmermans vind ik wel wat vermoeiend worden.
Dala schreef:
19-06-2025 18:51
Goddank, de uitslag van deze stemming... Welke partijen/personen stemden wel mee met de motie van Piri?
...zeg dat. Voor de stemming werd er door diverse Kamerleden nog goed aangehaald: Israël met Joodse, Arabieren, Druzen etc wordt al jarenlang bedreigd door HHH!!
Dala schreef:
Weet ik ook niet. Iemand een lijstje?
Dala schreef:

35 stemmen voor. SP, DENK, PvdD en GL/PvdA.

99 stemden tegen lees ik.

En de rest was niet aanwezig.

Op X trouwens, maar nog niet via de NOS ofzo.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
19-06-2025 18:56
35 stemmen voor. SP, DENK, PvdD en GL/PvdA.

99 stemden tegen lees ik.

En de rest was niet aanwezig.

Op X trouwens, maar nog niet via de NOS ofzo.
Dank je, ik meende het aan de namen te horen bij de stemming inderdaad ook zo geïnterpreteerd te hebben.
MrsM schreef:
19-06-2025 18:43

Ik moet hier even over nadenken.
En ben het er niet mee eens.
Wat er nu gebeurt in Gaza kost elke dag heel veel mensenlevens. Dat is realiteit. Dan volstaat een keer benoemen dat je dat erg vindt niet.
Want Israël stopt niet. En moet gestopt worden. Daar zit bij mij geen enkele ruimte in.
Dat is wat anders dan een hypothetische situatie onder Israëlische burgers veroordelen.
Nou het is wat allemaal. Iemand van GL/PvdA had een ondoordacht plan. Gelukkig maar dat het zojuist terziele gegane kabinet alleen maar goeie, haalbare plannen had, en dat Wilders en Yesilgöz helemaal niet uit zijn op zieltjes winnen. Hebben we toch nog een paar rechtschapenen op deze aardbol.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven