Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 1052 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
72Jelle schreef:
19-06-2025 18:45
Wel jammer dat als er dan eindelijk een soort plan is, wat zeker nodig is om Israël tot de orde te roepen , een soort van aktie, dit weer zo'n achterlijk idee is.
Behoorlijk. Voor mij wel een goede stemwijzer, maar het stemt me bepaald niet vrolijk.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
canis-felis schreef:
19-06-2025 18:53
Dat spelletje Timmeren tegen Timmermans vind ik wel wat vermoeiend worden.
Nou echt he?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Pippie1981 schreef:
19-06-2025 18:54
Weet ik ook niet. Iemand een lijstje?
Ik zit nog te refreshen op de site van de TK.
72Jelle schreef:
19-06-2025 18:45
Wel jammer dat als er dan eindelijk een soort plan is, wat zeker nodig is om Israël tot de orde te roepen , een soort van aktie, dit weer zo'n achterlijk idee is.
Exact.

Kan iemand trouwens even een korte samenvatting van het timmeren geven?
Lady*Voldemort schreef:
19-06-2025 19:01
Nou echt he?
Ik denk dat ze nog steeds zitten te Timmeren terwijl Links al aan het diner zit.
Elodea schreef:
19-06-2025 19:04
Exact.

Kan iemand trouwens even een korte samenvatting van het timmeren geven?
BAM-BAM-BAM-BAM-BAM-BAM-BAM-BAM-BAM-BAM-BAM-BAM-BAM-BAM-BAM-BAM-BAM-BAM-BAM-BAM

Op die arme desk.
MrsM schreef:
19-06-2025 18:43
Dat is toch hetzelfde als steeds moeten benoemen dat de Palestijnse slachtoffers in aantallen stijgen, dat er wederom gebombardeerd is door Israël op Palestijnse bevolking?

Elk normaal weldenkend mens is ook daartegen, en toch moet dit hier op iedere pagina apart benoemt worden omdat anders de aandacht elders komt te liggen.

Ik hoef dat ook niet iedere pagina te herhalen, hoe vreselijk ik dat vind. Dus voor mij hetzelfde als wat jij hierboven zegt.
Maar je hoeft ook niet te doen of het collateral damage is, die Gazanen. En dat gevoelentje krijg ik wel een beetje bij dit soort posts. Iedereen vindt het echt heel vreselijk hoor, maar laten we het er vooral niet meer over hebben want er zijn Hogere Belangen.

Nou ja, Netanyahu heeft zijn spelletje slim gespeeld in ieder geval, chapeau.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
Nou het is wat allemaal. Iemand van GL/PvdA had een ondoordacht plan. Gelukkig maar dat het zojuist terziele gegane kabinet alleen maar goeie, haalbare plannen had, en dat Wilders en Yesilgöz helemaal niet uit zijn op zieltjes winnen. Hebben we toch nog een paar rechtschapenen op deze aardbol.
Je kan het bagatelliseren en snel wijzen op wat anderen wel niet deden maar dat gaat er bij mij niet in. Na grondig overleg in de achterban is er tot deze motie besloten. Persoonlijk enorm van geschrokken en niet verwacht van de PvdA.
canis-felis schreef:
19-06-2025 19:07

Op die arme desk.
Sneu gedrag. Ik ben echt niet van de kerk die alles vroeger beter vond maar de nette omgangsvormen die men er laten we zeggen in de jaren tachtig op na hield in de tweede kamer bevielen me een stuk beter.
(Herman Finkers)
MrsM schreef:
19-06-2025 18:56
35 stemmen voor. SP, DENK, PvdD en GL/PvdA.
Ok...nu weet waar ik niet op ga stemmen
pippie1981 wijzigde dit bericht op 19-06-2025 19:11
12.32% gewijzigd
72Jelle schreef:
19-06-2025 19:00
Ik moet hier even over nadenken.
En ben het er niet mee eens.
Wat er nu gebeurt in Gaza kost elke dag heel veel mensenlevens. Dat is realiteit. Dan volstaat een keer benoemen dat je dat erg vindt niet.
Want Israël stopt niet. En moet gestopt worden. Daar zit bij mij geen enkele ruimte in.
Dat is wat anders dan een hypothetische situatie onder Israëlische burgers veroordelen.

Dat laatste begrijp ik niet helemaal? Het ging toch juist om het benoemen van antisemitisme?

Maar goed, ik had ook niet verwacht dat je het met me eens zou zijn hoor, en dat hoeft ook helemaal niet. Ik ben al lang blij dat je erover hebt nagedacht.

Kijk, met het risico om nu verkeerd begrepen te worden, het hele forum buitelt over elkaar heen op de politieke topics over Wilders en zijn Islamobie en de racisten die op hem stemmen. Dat is al zo sinds de verkiezingen, en daar komt geen einde aan. (Daarmee zeg ik niet dat ik dit niet terecht vind overigens.)

Dit hele topic staat sinds 7 oktober vol met empathie naar de Gazanen en in het bijzonder de Palestijnen. De verschrikkelijkheden in Gaza, en de Palestijnse slachtoffers. (Overigens ook hier weer volkomen terecht.)

Over deze 2 voorbeelden is er niemand (wat ik heb gelezen) die zegt, ja nu weten we het wel dit hoeven we niet dagelijks te herhalen, ieder weldenkend mens denkt er zo over. Maar wanneer het gesprek dan enigszins in het voordeel van ofwel Israël (de dreiging vanuit andere partijen) ofwel het toenemende antisemitisme gaat, dan is er altijd wel iemand die opstaat en iets dergelijks zegt of suggereert.

Maar het kan toch naast elkaar bestaan? En dit topic gaat toch over het hele MO? Het is toch niet zo dat er bij iedere vorm van sympathie richting Israël danwel de Joodse bevolking een disclaimer moet staan; maar ik ben tegen de acties van Israël en ik steun de Palestijnse zaak? Want antisemitisme is ook de dagelijkse realiteit voor veel mensen IN Nederland. Dat stopt ook niet. En dat moet ook gestopt worden.

En dat las ik een beetje uit jouw post. En daarom zei ik wat ik zei. :)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
canis-felis schreef:

Op die arme desk.
Oh.

Maar ik heb geen televisie, dus iets meer context zou handig zijn.
Ik heb Timmermans persoonlijk hoog zitten.
Samar schreef:
19-06-2025 19:09
Je kan het bagatelliseren en snel wijzen op wat anderen wel niet deden maar dat gaat er bij mij niet in. Na grondig overleg in de achterban is er tot deze motie besloten. Persoonlijk enorm van geschrokken en niet verwacht van de PvdA.
Tja, zo vind ik dan weer dat de genocide tav de Gazanen wordt gebagatelliseerd. En zo vinden we allemaal wat. En nee, het was geen handige motie.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 19-06-2025 19:17
0.22% gewijzigd
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
Nou het is wat allemaal. Iemand van GL/PvdA had een ondoordacht plan. Gelukkig maar dat het zojuist terziele gegane kabinet alleen maar goeie, haalbare plannen had, en dat Wilders en Yesilgöz helemaal niet uit zijn op zieltjes winnen. Hebben we toch nog een paar rechtschapenen op deze aardbol.

Flauw. Deze kritiek op dat onzalig plan is naar mijn mening gewoon terecht. En ik had er precies hetzelfde over gedacht wanneer die uit de koker van VVD of CDA was gekomen. Is GL/PvdA dan gevrijwaard van kritiek op ondoordachte plannen?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Elodea schreef:
19-06-2025 19:11
Oh.

Maar ik heb geen televisie, dus iets meer context zou handig zijn.
Ik heb Timmermans persoonlijk hoog zitten.
Daar heb je geen tv voor nodig. Het geram met de hand op de desk.
MrsM schreef:
19-06-2025 19:13
Flauw. Deze kritiek op dat onzalig plan is naar mijn mening gewoon terecht. En ik had er precies hetzelfde over gedacht wanneer die uit de koker van VVD of CDA was gekomen. Is GL/PvdA dan gevrijwaard van kritiek op ondoordachte plannen?
Je kan het prima een stom plan vinden, maar zodra je begint te jammeren over zieltjes winnen ben je mij kwijt. Dat wil namelijk iedereen in deze pré-verkiezingstijd. Beetje raar om daar dan ineens zo verontwaardigd over te doen.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
Maar je hoeft ook niet te doen of het collateral damage is, die Gazanen. En dat gevoelentje krijg ik wel een beetje bij dit soort posts. Iedereen vindt het echt heel vreselijk hoor, maar laten we het er vooral niet meer over hebben want er zijn Hogere Belangen.

Nou ja, Netanyahu heeft zijn spelletje slim gespeeld in ieder geval, chapeau.

Heb ik dat ooit gedaan hier? De Gazanen of Palestijnen gezien als collateral dammage? Heb ik ooit iets anders hier gepost dan dat ik het vreselijk en gruwelijk vindt wat Netanyahu onschuldige slachtoffers aandoet? Dat ik de genocide in Gaza niet erg vindt of dat ik de term genocide niet passend vind?

Ik reageerde op iets heel anders, namelijk dat we het vooral niet teveel meer moeten hebben over antisemitisme. Dus ik snap niet zo goed hoe je bij jou gedachte komt over mijn bericht.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
VOOR DE MOTIE-PIRI: Nordkamp, Ouwehand, Pijpelink, Piri, Slagt-Tichelman, Stultiens, Teunissen, Thijssen, Timmermans, Tseggai, Westerveld, White, El Abassi, Van Baarle, Beckemann, Bromet, Bushoff, Chakor, Dijk, Dobbe, Ergin, Gabriëls, Haage, Hirsch, De Hoop, Kathmann, Van Kent, Klaver, Kostic, Kreuger, Lahlah, Van der Lee, Mohandis, Mutluer en Van Nispen
72Jelle schreef:
19-06-2025 19:00
Ik moet hier even over nadenken.
En ben het er niet mee eens.
Wat er nu gebeurt in Gaza kost elke dag heel veel mensenlevens. Dat is realiteit. Dan volstaat een keer benoemen dat je dat erg vindt niet.
Want Israël stopt niet. En moet gestopt worden. Daar zit bij mij geen enkele ruimte in.
Dat is wat anders dan een hypothetische situatie onder Israëlische burgers veroordelen.
Maar dit geldt net zo goed voor Iran, althans voor de huidige ayatollah's in Iran en andere landen die Israël "van de kaart willen vegen"... :|
Lady*Voldemort schreef:
19-06-2025 19:15
Je kan het prima een stom plan vinden, maar zodra je begint te jammeren over zieltjes winnen ben je mij kwijt. Dat wil namelijk iedereen in deze pré-verkiezingstijd. Beetje raar om daar dan ineens zo verontwaardigd over te doen.

Tja. Ik heb eerlijk gezegd geen andere uitleg voor deze ondoordachte motie dan de verkiezingen. Want beter hadden ze kunnen beginnen met economische sancties. Dan was er wellicht wel een meerderheid geweest.

En wat jij zegt klopt, iedere politieke partij zonder uitzondering is nu bezig met de verkiezingen. Dat weet ik heus wel, en ik heb nergens ontkend dat dit voor een andere partij anders zou zijn.

Dus waarom je dit nou jammeren noemt begrijp ik niet? Want het is ook een feit dat veel GL/PvdA stemmers een Pro Palestijns standpunt hebben, en voor sancties tegen Israël zijn.

Ik begrijp echt deze "aanval" niet zo goed denk ik.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-06-2025 09:46
Reden: Trollen en antisemitisme
97.59% gewijzigd
canis-felis schreef:
19-06-2025 10:34
Merano, duidelijk dat jij geen Jood bent. Kun jij niks aan doen, maar ik kan bijzonder weinig met je post.

Interessant wel dat je schrijft "niet steeds maar weer te horen te krijgen hoe je tegen Israël aan moet kijken" na een lap tekst waarin je onder meer letterlijk verwachtingen uit over hoe mensen met een verbinding met Israël in het huidige klimaat naat het land moeten kijken.

Aanvulling: je lijkt je vooral te richten op wat jij "vurig pleitbezorgers" noemt, maar je toonzetting raakt ook mij als je het over Israël en Joden hebt.
Sorry dit is een wat late reactie maar ik moet zo nu en dan werken.

Snap je ook mijn gevoel, alsof je in een droom zit waarin je niet vooruit komt? Je komt maar niet verder in de discussie omdat je steeds zetten moet herhalen.

Iedere keer gaat het eerst weer drie pagina's over antisemitisme en het existentiële recht van Israël.

En uiteraard speelt dat allemaal een rol, maar het is niet het enige. Internationale politiek, toeval wantrouwen, economische belangen, macht, weet ik veel, dat is ook relevant. (Ik ben bezig de docu van de VPRO te kijken die veel inzicht geeft. Aanrader.)

En wat het zo lastig maakt om daarover te praten is dat antisemitisme een soort begrip is geworden dat de discussie platslaat als een troef die op tafel komt.

Waar ik als niet-jood, met een goed ontwikkeld historisch besef, dan mee worstel is dat door maar steeds naar antisemitisme te verwijzen je eigenlijk ook blijft hangen in die groepsindeling die lang gebruikt is om joodse mensen achter te stellen of te vervolgen.
Eigenlijk wil ik daar niet aan meedoen. Het voelt voor mij alsof via het slachtofferschap nu weer sporen worden getrokken die de huidige maatschappij in tweeën delen.
merano wijzigde dit bericht op 19-06-2025 19:39
0.08% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

MrsM schreef:
19-06-2025 19:26
Tja. Ik heb eerlijk gezegd geen andere uitleg voor deze ondoordachte motie dan de verkiezingen. Want beter hadden ze kunnen beginnen met economische sancties. Dan was er wellicht wel een meerderheid geweest.

En wat jij zegt klopt, iedere politieke partij zonder uitzondering is nu bezig met de verkiezingen. Dat weet ik heus wel, en ik heb nergens ontkend dat dit voor een andere partij anders zou zijn.

Dus waarom je dit nou jammeren noemt begrijp ik niet? Want het is ook een feit dat veel GL/PvdA stemmers een Pro Palestijns standpunt hebben, en voor sancties tegen Israël zijn.

Ik begrijp echt deze "aanval" niet zo goed denk ik.
Ik vind het helemaal geen ondoordacht plan. Ik vind het een behoorlijk kwaadaardig plan. Al wisten ze waarschijnlijk wel dat het verworpen zou worden.
Kati Piri zegt dat ze steeds de steun aan de Iron Dome als verdedigingsmechanisme ook gesteund heeft, maar dat ze dat nu gewoon niet meer kan. Want doordat Israël weet dat Iran terugslaat met raketten is het van een verdedigingsmechanisme een onderdeel van de aanvalsstrategie geworden.
In mijn ogen heeft Kati Piri al lang de verdediging van Israël niet willen steunen, maar kon ze dat totaal niet verantwoorden. en heeft ze nu een kromme geforceerde reden uit haar hoge hoed getoverd om dat toch voor elkaar proberen te krijgen.

Israël krijgt nu een heleboel raketten op zich afgevuurd, maar omdat Israël dat wel had kunnen weten mogen ze zich niet meer kunnen verdedigen tegen die raketten.

Dat noem ik echt meer kwaadaardig dan ondoordacht.
ladyday21 wijzigde dit bericht op 19-06-2025 19:44
0.22% gewijzigd
What would Patsy do?
MrsM schreef:
19-06-2025 19:26
Tja. Ik heb eerlijk gezegd geen andere uitleg voor deze ondoordachte motie dan de verkiezingen.
Maar hier raken ze toch eerder stemmen door kwijt dan dat ze die er mee winnen?
Dala schreef:
19-06-2025 19:39
Maar hier raken ze toch eerder stemmen door kwijt dan dat ze die er mee winnen?

Nou dat weet ik niet hoor. Ik lees (maar goed zijn natuurlijk allemaal ook maar toetsenbordhelden van beide kanten) veel steun op haar instagram, maar ook op andere kanalen.

Daarnaast overigens ook veel afkeer voor deze motie.

Dus geen idee of dit iets gaat doen voor danwel tegen de partij. Het zal ongetwijfeld wel gebruikt gaan worden door andere partijen de komende tijd.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven