Situatie Midden-Oosten VIII
woensdag 28 mei 2025 om 13:31
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
zaterdag 21 juni 2025 om 15:58
Ladyday21 schreef: ↑21-06-2025 15:01Ik haalde dus nogmaals niets door elkaar. Ik heb 2x letterlijk gezegd ‘het regime gelooft dat de Messias/de dag des oordeels niet komt voordat Israël vernietigd is’. Als je inderdaad alles terug gaat lezen kun je dat zien,
Aanvulling: hoewel je 18 juni nog niet weg was volgens mij.
Heb je hier een bron voor? Want ik kan dat nergens terugvinden met behulp van Google.
•
zaterdag 21 juni 2025 om 16:14
De Mahdi is zeker een figuur binnen de islam. Hij wordt gezien als een bevrijder van onrecht en zou de Islam als gevestigde religie brengen. Dat wil echter niet zeggen dat dat betekent dat Israël vernietigd moet worden. Dát maken sommige leiders na de revolutie ervan, maar dat wordt helemaal niet zo breed gedragen onder de Iraanse bevolking. Dat is slechts een interpretatie van de leiders. Dat is ook wel het probleem met veel oude geloven. De oorspronkelijke taal kan eigenlijk bijna niemand meer lezen en goed begrijpen.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu
zaterdag 21 juni 2025 om 16:20
Mahdi is een Arabische naam (مهدي) die "geleid" of "de geleide" betekent. In de islamitische eschatologie is de Mahdi een messiaanse figuur die aan het einde der tijden zal verschijnen om de wereld van onrecht te bevrijden en een tijdperk van vrede en rechtvaardigheid in te luiden. Deze figuur wordt door de meeste islamitische stromingen verwacht, maar de specifieke details over zijn verschijning en rol variëren. Bron Wikipedia
Dit komt wel overeen met wat ongeveer in de Koran staat. Dus heeft niks met het land Israël van doen. Dat maakt, of probeert, het regime ervan te maken.
Dit komt wel overeen met wat ongeveer in de Koran staat. Dus heeft niks met het land Israël van doen. Dat maakt, of probeert, het regime ervan te maken.
zaterdag 21 juni 2025 om 16:32
Ja, dat was dus precies wat ik probeerde te zeggen….dát is wat de leiders in Iran geloven. -en nogmaals, ik val in de zoveelste herhaling, dit heb ik ook letterlijk gezegd op 18 en 19 juni, ‘ze’ en ‘hun’ gebruikte ik pas in antwoord op iemand die het óók over het a Iraanse regime had-Quaintrelle schreef: ↑21-06-2025 16:14De Mahdi is zeker een figuur binnen de islam. Hij wordt gezien als een bevrijder van onrecht en zou de Islam als gevestigde religie brengen. Dat wil echter niet zeggen dat dat betekent dat Israël vernietigd moet worden. Dát maken sommige leiders na de revolutie ervan, maar dat wordt helemaal niet zo breed gedragen onder de Iraanse bevolking. Dat is slechts een interpretatie van de leiders. Dat is ook wel het probleem met veel oude geloven. De oorspronkelijke taal kan eigenlijk bijna niemand meer lezen en goed begrijpen.
Dat is natuurlijk wel belangrijk in de context van een strijd/oorlog tussen Iran en Israël.
What would Patsy do?
zaterdag 21 juni 2025 om 16:44
Mijn punt is, dat ze dat waarschijnlijk zelf, helemaal niet in deze strikte zin geloven, maar het zo verkopen. Net als dat Yesilgoz jokte over de nareizigers en Wilders over de asielzoekers en arbeidsmigranten buiten beschouwing laat. Ze willen koste wat kost aan de macht blijven.Ladyday21 schreef: ↑21-06-2025 16:32Ja, dat was dus precies wat ik probeerde te zeggen….dát is wat de leiders in Iran geloven. -en nogmaals, ik val in de zoveelste herhaling, dit heb ik ook letterlijk gezegd op 18 en 19 juni, ‘ze’ en ‘hun’ gebruikte ik pas in antwoord op iemand die het óók over het a Iraanse regime had-
Dat is natuurlijk wel belangrijk in de context van een strijd/oorlog tussen Iran en Israël.
zaterdag 21 juni 2025 om 16:56
Dat kan goed zijn. Maar dat verandert niets aan het feit dat dit de motieven zijn voor het regime van Iran. Of ze nou daadwerkelijk geloven dat het een profetie is of niet, ze willen Israël vernietigen. Niet iedereen weet dat.Redhead70 schreef: ↑21-06-2025 16:44Mijn punt is, dat ze dat waarschijnlijk zelf, helemaal niet in deze strikte zin geloven, maar het zo verkopen. Net als dat Yesilgoz jokte over de nareizigers en Wilders over de asielzoekers en arbeidsmigranten buiten beschouwing laat. Ze willen koste wat kost aan de macht blijven.
Ik schreef ook een paar pagina’s geleden al, dat ik niet in Wilders hoofd/hart kan kijken. Misschien heeft hij wel helemaal geen hekel aan moslims. Maar wat doet het ertoe? Het gaat erom wat hij zegt/doet.
What would Patsy do?
zaterdag 21 juni 2025 om 17:15
zaterdag 21 juni 2025 om 17:20
Oké, maar dan nog even los van de motieven. Het is schending van het internationaal recht door regering Israël. Een land aanvallen op een verdenking. Het hele oorlogsrecht wordt ondermijnd. En ja dat doen meer landen, maar die noemen zich geen democratie volgens westerse waarden, rechten en plichten.
zaterdag 21 juni 2025 om 17:33
https://www.newstatesman.com/long-reads ... gement-day
Some are beginning to worry that the president’s religiosity, combined with his extreme statements – notably his declaration that Israel should be “wiped off the face of the earth” – are damaging the country. The unspoken fear is that the president is not concerned about international turmoil, because he believes these are the End Times which herald the return of the Mahdi.
zaterdag 21 juni 2025 om 17:39
Ja, dat kan ook heel goed zo zijn. Deskundigen spreken zich daar over uit, inderdaad. Sommigen buigen hun hoofd er nog over. Ik wil hiermee ook niet de acties van Israël nú verdedigen. Ik heb -dus al 3 dagen geleden- mensen op iets willen wijzen, waar ze misschien geen weet van hebben. Maar wat wél iets zegt over de verhoudingen tussen Iran en Israël.Redhead70 schreef: ↑21-06-2025 17:20Oké, maar dan nog even los van de motieven. Het is schending van het internationaal recht door regering Israël. Een land aanvallen op een verdenking. Het hele oorlogsrecht wordt ondermijnd. En ja dat doen meer landen, maar die noemen zich geen democratie volgens westerse waarden, rechten en plichten.
What would Patsy do?
zaterdag 21 juni 2025 om 17:42
Het is vrij lastig om Iraanse geestelijken te vinden die zich uitspreken in het Nederlands of Engels ten behoeve van het Vivaforum. Desalniettemin ben ik voor je aan het zoeken. Je hebt alleen niet erg veel geduld merk ik.
Misschien helpt het dat ik niet de enige ben hier, die dit claimt.
What would Patsy do?
zaterdag 21 juni 2025 om 17:49
Ah thanks. Zo klinkt het inderdaad meer als iets in zijn kop dan geldend voor sjiisme in het algemeen. Of iets dat gebruikt wordt als excuus voor.
•
zaterdag 21 juni 2025 om 18:07
Ladyday21 schreef: ↑18-06-2025 18:02Het regime in Iran gelooft dat de Messias (mehdi) pas op aarde terug zal komen als Israël vernietigd is. Dus dat Israel dat regime daar weg wil hebben, snap ik.
En nogmaals deze strijd wordt zeker niet gestreden in het belang van de Iraniërs en ze zullen ook niet allemaal staan te juichen als het regime zou vallen. Maar een heel groot deel zeker wel.
En verder heb ik -op de vorige pagina geloof ik- gezegd dat het geloof in ‘de Mahdi’ een van de verschillen is tussen het sjiitische en soenitische geloof. Ook niets aan gelogen volgens mij.Ladyday21 schreef: ↑19-06-2025 16:47Door wie dan wel?
En de discussie over antisemitisme moet inderdaad gevoerd worden. Jammer dat sommigen daar moe van worden. Er waren/zijn ook heel wat mensen die moe worden van de Zwarte Pietendiscussie. Pech voor ze.
Heel fijn inderdaad dat bijna iedereen zich uitsprak toen hier iemand tekstboek voorbeelden van antisemitisme kwam spuien. Hoewel hier en elders op het forum een Rothschild-complotdenker met een duidelijke aversie tegen het (Ashkenazi) Joodse volk ongestoord z’n gang kan gaan.
Maar de praktijk is vaak veel subtieler. En ik denk dat een aantal mensen hier anderen erop willen wijzen dat ze dat misschien niet zien/weten, maar dat dat in geen geval betekent, dat het wel mee valt met antisemitisme in Nederland.
En zoals ik een paar pagina’s geleden ook zei het regime in Iran gelooft dat de Messias pas zal komen, als Israël vernietigd is. De oorlog die Iran voert met Israël en andersom heeft niet zo veel met Gaza te maken.
Waarmee ik dus helemaal niet het geloof in de Mahdi gelijk stel aan de wens Israël te vernietigen, zoals duidelijk blijkt uit mijn Posts hierboven.
Maar goed, ik ga nu even voor mijn kinderen koken, want ik voel me niet zo veilig met alles wat ik -zonder dat het expliciet gezegd wordt- de afgelopen twee pagina’s aangewreven krijg.
What would Patsy do?
zaterdag 21 juni 2025 om 18:12
Klopt. Ook Oekraïne waar bijna dagelijks burgerdoelen worden aangevallen door Rusland is niet meer groot in het nieuws maar met kleine berichtjes soms nog.MrsM schreef: ↑20-06-2025 18:25Ik vind dat idee van afleiding ook niet geloofwaardig. Welk belang heeft Israël daarbij? Iedereen en zijn moeder weet wat er in Gaza speelt, en okee Iran aanvallen is helemaal de boel op scherp zetten geweest, maar laten we nu ook niet net doen alsof Iran geen blaam treft.
En wat is nieuwswaardig? De meest recente ontwikkelingen vaak icm datgene wat de meeste impact heeft. En momenteel is dat inderdaad (even hoop ik) wat er gaande is tussen Iran en Israël en wat gaat Trump doen?
Overigens als je het over nieuwswaarde wil hebben in vergelijking tot aantallen slachtoffers, en dat het slechts ergens een voetnoot is in het nieuws, afgelopen week zijn 200 Christenen in Nigeria op brute wijze vermoord, tussen vasten en Pasen zijn 170 Christenen in Nigeria vermoord. Staat nergens op de NOS of RTL, alleen open doors en christelijke pagina's delen dit nieuws. Überhaupt de Christenvervolgingen in de wereld, het meest vervolgde geloof momenteel. Nauwelijks nieuwswaarde.
In Soedan is nu al voor 3 jaar op een rij de grootste humanitaire crisis wereldwijd aan de gang, 30 miljoen mensen hebben daar dringend hulp nodig, zijn ontheemd en er heerst hongersnood. Hier is nauwelijks aandacht voor.
Ook hier kun je achteraf wel erachter komen wat er voorgevallen is, maar de hele wereld laat die mensen in de steek.
Daarmee wil ik niet zeggen dat wat in Gaza gebeurd minder erg is, ieder onschuldig slachtoffer waar dan ook is er 1 teveel. Maar ook hier vallen de slachtoffers NU en hebben de mensen NU hulp nodig. Maar ook hier geldt, minder nieuwswaarde nu. Iran/Israël is van groter belang vanwege de belangen van de rest van de wereld kennelijk.
zaterdag 21 juni 2025 om 18:18
Ladyday21 schreef: ↑21-06-2025 18:07En verder heb ik -op de vorige pagina geloof ik- gezegd dat het geloof in ‘de Mahdi’ een van de verschillen is tussen het sjiitische en soenitische geloof. Ook niets aan gelogen volgens mij.
Waarmee ik dus helemaal niet het geloof in de Mahdi gelijk stel aan de wens Israël te vernietigen, zoals duidelijk blijkt uit mijn Posts hierboven.
Maar goed, ik ga nu even voor mijn kinderen koken, want ik voel me niet zo veilig met alles wat ik -zonder dat het expliciet gezegd wordt- de afgelopen twee pagina’s aangewreven krijg.
Is dit een reactie op mij?
Het enige wat ik vraag is of je bronnen hebt, omdat ik me graag verder inlees.
Verder heb ik echt helemaal niks vervelends bedoeld.
•
zaterdag 21 juni 2025 om 19:04
We verschillen niet van mening over het regime van Iran, wel over de manier waarop het zou moeten vallen. Bommen, preventief, vanuit Israël helpen daar in mijn ogen juist niet aan mee. Los daarvan gaat de oorlog tegen Hamas ook door, ondanks de vele burger doden. Gaat de bezetting van delen van de regering Israël en met mede werking van een deel van het IDF door. Dit is geen oplossing, maar een haat opwekkende politiek.
zaterdag 21 juni 2025 om 19:20
Onveilig als synoniem van onprettig, gefrustreerd en een beetje verdrietig, ja. En dat komt niet alleen door jou, de combinatie van Quaintrelle, Frizz en jou, als reactie op iets waarvan dus al 3 dagen geleden duidelijk was wat ik bedoelde.
En toen reageerde er niemand. Niemand. -ik weet dat jij de pijler even geblokkeerd had-
Niet om het te beamen, niet om het tegen te spreken, niet om een discussie te voeren. Niemand reageerde. Helemaal niet.
En nu -ik herhaal, maar ik wil gewoon dat het heel duidelijk is- als ik op iemand reageer die het overduidelijk over het regime van Iran heeft, reageer ik met ‘ze’ en ‘ hun’ en is er meteen iemand als de kippen bij om te zeggen dat het ‘kwalijk’ is wat ik zeg.
Ja, ze vraagt me nog wel wat ik precies bedoel, maar pas nádat ze mijn woorden dus als kwalijk kwalificeert,
Vervolgens ga jij van alles en nog wat uitleggen. Wat prima is, maar enkel als reactie op mij, voelt alsof je mij moet corrigeren. Iets moet corrigeren wat ik helemaal niet gezegd heb.
En vervolgens komt iemand mij om ‘een bron’ vragen. Waar ze nu naar eigen zeggen niets mee bedoelt. Maar als je iemand om een bron vraagt en een uur laten weer: en de bron is?
-Terwijl iedereen die deze regio volgt -niet pas sinds 20 maanden maar de afgelopen decennia- weet dat Iran Israël wil vernietigen. Grote en kleine Satan. Amerika en Israël-
Dan voelt dat allerminst als een neutrale vraag, maar meer als een beschuldiging. Kan allemaal niet zo bedoeld zijn. Zo komt het wel op mij over. Ik probeer mijn woorden altijd zorgvuldig te kiezen, al zal ik daar best af en toe niet in slagen. Ik ben ook niet te beroerd, als ik niet duidelijk ben, het nog een keer beter proberen uit te leggen. Ook nog wel een 3e of 4e keer. Maar die combinatie dus van jullie 3 reacties valt gewoon even niet lekker bij mij.
What would Patsy do?
zaterdag 21 juni 2025 om 19:25
Ik snap het en vind het rot. Ik volg dit de laatste jaren helemaal niét op de voet, dus ik ben me juist aan het verdiepen. En als jij dan iets anders schrijft dan ik de laatste dagen heb gelezen wil ik gewoon heel graag weten hoe je daarbij komt. En ik dacht dat je misschien over m’n bericht heen had gelezen.
•
zaterdag 21 juni 2025 om 19:29
Helder en zo bedoelde ik het dus ook niet. Maar de uitleg vond ik en vind ik wel heel erg belangrijk. Net zoals de uitleg van de regering nethanyahu. Het gaat volkomen mis in het MO en vooralsnog is voor mij de stap in de escalatie ladder de regering Israël en niet Iran, ondanks een verwerpelijk regime.
zaterdag 21 juni 2025 om 19:30
Waardeer ik ook. Dank je.Frizz schreef: ↑21-06-2025 19:25Ik snap het en vind het rot. Ik volg dit de laatste jaren helemaal niét op de voet, dus ik ben me juist aan het verdiepen. En als jij dan iets anders schrijft dan ik de laatste dagen heb gelezen wil ik gewoon heel graag weten hoe je daarbij komt. En ik dacht dat je misschien over m’n bericht heen had gelezen.
What would Patsy do?
zaterdag 21 juni 2025 om 19:57
Daar ben ik ook niet zeker van. Zoals ik over heel veel over dit onderwerp niet zeker ben. Omdat ik ook gewoon te weinig kennis heb.Redhead70 schreef: ↑21-06-2025 19:04We verschillen niet van mening over het regime van Iran, wel over de manier waarop het zou moeten vallen. Bommen, preventief, vanuit Israël helpen daar in mijn ogen juist niet aan mee. Los daarvan gaat de oorlog tegen Hamas ook door, ondanks de vele burger doden. Gaat de bezetting van delen van de regering Israël en met mede werking van een deel van het IDF door. Dit is geen oplossing, maar een haat opwekkende politiek.
Ik weet dat dus niet. Maar ik zal zeker niet rouwig zijn áls het regime daar valt, nee.
What would Patsy do?
zaterdag 21 juni 2025 om 21:51
VS verplaatst zware B2-bommenwerpers naar Guam
Terwijl president Trump nadenkt of hij Iraanse doelen gaat bombarderen, verplaatst de VS zware B2-bommenwerpers naar Guam, een Amerikaans eiland in de Stille Oceaan. De toestellen zijn vertrokken van een luchtmachtbasis in de staat Missouri. Het is nog onduidelijk of deze verplaatsing te maken heeft met de crisis in het Midden-Oosten. Het lijkt sowieso wél een signaal aan Iran.
De B2 is naar verluidt de enige bommenwerper die de zware Massive Ordnance Penatrator (MOP) kan inzetten. Deze speciale bunkerbuster wordt gezien als het enige conventionele wapen waarmee de Iraanse atoominstallaties van Fordo kan worden geraakt. Experts wijzen er echter op dat het geen zekerheid is dat het daarmee lukt. Het nucleaire complex Fordo is gebouwd onder een berg en Israël kan er met zijn bommen niet bij.
Bron nos
En dit vind ik dus dood eng worden.
Terwijl president Trump nadenkt of hij Iraanse doelen gaat bombarderen, verplaatst de VS zware B2-bommenwerpers naar Guam, een Amerikaans eiland in de Stille Oceaan. De toestellen zijn vertrokken van een luchtmachtbasis in de staat Missouri. Het is nog onduidelijk of deze verplaatsing te maken heeft met de crisis in het Midden-Oosten. Het lijkt sowieso wél een signaal aan Iran.
De B2 is naar verluidt de enige bommenwerper die de zware Massive Ordnance Penatrator (MOP) kan inzetten. Deze speciale bunkerbuster wordt gezien als het enige conventionele wapen waarmee de Iraanse atoominstallaties van Fordo kan worden geraakt. Experts wijzen er echter op dat het geen zekerheid is dat het daarmee lukt. Het nucleaire complex Fordo is gebouwd onder een berg en Israël kan er met zijn bommen niet bij.
Bron nos
En dit vind ik dus dood eng worden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in