Situatie Midden-Oosten VIII
woensdag 28 mei 2025 om 13:31
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
zondag 29 juni 2025 om 19:55
Ik weet niet of hij het bewust achterwege laat, hij lijkt vooral - zoals zovelen - de gelaagdheid / complexiteit niet te begrijpen. En juist daarom vind ik het best relevant in dit topic. Het is ook niet dat het al tien pagina's lang over Douwe Bob gaat.Pippie1981 schreef: ↑29-06-2025 19:23Keren Hirsch op x:
Douwe Bob heeft het nu over z'n 'joodse ex’
Ik ken haar en zij is niet alleen joods maar ook Israëlisch. lets wat hij achterwege laat in zijn verklaring.
Ze vindt het absurd dat hun relatie gebruikt wordt om deze belachelijke actie te nuanceren en het zionisme te demoniseren.
Ik doneer af en toe geld aan Gaza Great Minds of aan een Palestijns gezin. Ook dat is op z'n best een druppel op een gloeiende plaat, aangezien die mensen opgesloten zitten, zonder noodzakelijke voorzieningen. Dat wij hier ook over andere elementen in het Nederlands debat over het Midden-Oosten praten maakt echt geen ene fuck uit voor die mensen. En, nogmaals, ik heb er niet om gevraagd om als speelbal gebruikt te worden of dat een Merano mijn bijdrage gebruikt om de Joden even terecht te wijzen. Het is absurd om dat uitingen - m.i. grijs gebied - te doen en dat daar niet op gereageerd zou mogen worden. Het is relevant, omdat de Nederlandse Joden blijkbaar in een zelfverzonnen malletje moeten passen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zondag 29 juni 2025 om 19:57
Dan had hij dát moeten schrijven.
zondag 29 juni 2025 om 19:57
Natuurlijk ben ik hier lang genoeg. Het stoort me om zo'n douwe Bob een podium te geven in deze discussie. Hij heeft het licht zeg maar zowiezo nooit gezien.canis-felis schreef: ↑29-06-2025 19:46Afleiding door wie precies??? Er kunnen meer draadjes lopen in één topic (volgens mij loop jij hier lang genoeg mee om dat te weten), lees even terug anders.
zondag 29 juni 2025 om 20:00
Het gaat me niet om het individu DB, maar om de boodschap die hij daarmee de al gepolariseerde wereld in stuurt.
Maar, nogmaals, wie leidt af? Ik vind dat nogal insinuerend, maar het moet blijkbaar wel dagelijks minstens een keer worden geroepen hier. Waarom?
zondag 29 juni 2025 om 20:08
zondag 29 juni 2025 om 20:13
Maar is zo'n kinder feestje dan een plek voor politieke uitingen? Dat is toch ook raar en polariserend? Het werkt twee kanten op.canis-felis schreef: ↑29-06-2025 20:00Het gaat me niet om het individu DB, maar om de boodschap die hij daarmee de al gepolariseerde wereld in stuurt.
Maar, nogmaals, wie leidt af? Ik vind dat nogal insinuerend, maar het moet blijkbaar wel dagelijks minstens een keer worden geroepen hier. Waarom?
Zonder die uittingen had hij gewoon opgetreden, het ging hem dus niet om het Joods-zijn.
72jelle wijzigde dit bericht op 29-06-2025 20:49
0.09% gewijzigd
zondag 29 juni 2025 om 20:14
Waarom staat zo'n zionistische organisatie überhaupt met posters en pamfletten op een voetbaltoernooi voor kinderen? Groot gelijk dat je je als artiest dan terugtrekt.
Enige wat hier polariserend is zijn de achterlijke reacties van figuren als Yezilgus die dit direct als mooi campagnemoment aangrijpen. Walgelijk.
En ja, dit dient zeker als afleiding. Het gaat hier al pagina's over dit incident maar nauwelijks over het feit dat het IDF gericht schiet op ongewapende burgers bij voedselpunten.
Meer dan een "ja dat vind ik natuurlijk ook heel erg" kan er niet vanaf hier.
Enige wat hier polariserend is zijn de achterlijke reacties van figuren als Yezilgus die dit direct als mooi campagnemoment aangrijpen. Walgelijk.
En ja, dit dient zeker als afleiding. Het gaat hier al pagina's over dit incident maar nauwelijks over het feit dat het IDF gericht schiet op ongewapende burgers bij voedselpunten.
Meer dan een "ja dat vind ik natuurlijk ook heel erg" kan er niet vanaf hier.
zondag 29 juni 2025 om 20:20
Oh ja?! Dan lees je heel selectief. Over malletjes gesproken. Ik had jou hoger zitten dan dit, getverredemme.Redhead70 schreef: ↑29-06-2025 20:08Jij hebt het over malletjes waardoor Joodse mensen moeten springen. Je gaat daar voorbij aan de Palestijnse en Arabische malletjes. Verder heb ik over polarisatie al heel veel gezegd. Ook gisteren nog. En ja sorry DB neem ik totaal niet serieus. Die verkondigd meer onzin dan alleen dit.
zondag 29 juni 2025 om 20:23
Nee, volgens mij heb ik al meermalen geschreven dat ik vind van niet? Hij gebruikt echter de term zionisme, in plaats van dat het om politiek zou gaan. Ik zeg niet dat het om Joods-zijn gaat, ik vind het aanhoudend verkeerd gebruiken van de term zionisme kwalijk. Hij lult sowieso, want hij verwijt de organisatie niks - maar die zullen dit minstens hebben toegestaan.
zondag 29 juni 2025 om 20:27
Dat zijn dezelfde mensen, ja? Ik begrijp het punt dat je hiermee wilt maken niet helemaal, volgens mij. Moet ik daar nu ook mijn particuliere ook-Joodse veroordeling over uitspreken (heb ik volgens mij ook al minstens een keer gedaan, maar goed)?
zondag 29 juni 2025 om 20:28
Als ik de reacties lees op GeenStijl en zelfs van Yesilgoz, dan snap ik ook dat hij niet meer weet wat zegt, het is nogal een mijnenveldcanis-felis schreef: ↑29-06-2025 20:23Nee, volgens mij heb ik al meermalen geschreven dat ik vind van niet? Hij gebruikt echter de term zionisme, in plaats van dat het om politiek zou gaan. Ik zeg niet dat het om Joods-zijn gaat, ik vind het aanhoudend verkeerd gebruiken van de term zionisme kwalijk. Hij lult sowieso, want hij verwijt de organisatie niks - maar die zullen dit minstens hebben toegestaan.
Maar goed, ik heb verder niet de behoefte DB te verdedigen.
zondag 29 juni 2025 om 20:28
Douwe Bob heeft opgetreden bij de openingscermonie van het Nationaal Holocaustmuseum in de Portugese Synagoge. Ik was er zelf bij, maar voor de volledigheid een artikel en een foto van hem tijdens dat optreden.
https://www.imago-images.com/st/0420051204

zondag 29 juni 2025 om 20:37
Waarschijnlijk ben ik dom ofzo, maar welke politieke statements doelde hij op? Welke politieke beweging?
Als ik kijk naar wat Netzer is, dan is dat vergelijkbaar met de padvinderij of Humanistisch verbond. Maar dat met een religieus zionistisch oogpunt. Dat is toch geen politiek?
Of valt zionisme wel onder politiek?
Als ik kijk naar wat Netzer is, dan is dat vergelijkbaar met de padvinderij of Humanistisch verbond. Maar dat met een religieus zionistisch oogpunt. Dat is toch geen politiek?
Of valt zionisme wel onder politiek?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 29 juni 2025 om 20:39
Jezus te paard, jullie willen dit hier echt helemaal gaan uitmelken hè?
Ik vraag me de laatste tijd echt af in wat voor land/wereld we nog leven. Dat een groot deel van de mensen zo is afgestompt voor het leed in gaza. Of er wellicht nooit om gegeven heeft?
Israël laat geen hulpgoederen toe in gaza en bij de voedselpunten waar hun eigen organisatie voedsel wel uitdeelt, worden ongewapende burgers doodgeschoten.
Palestijnen worden zonder enige vorm van proces vastgezet in Israël alwaar ze op gruwelijke manieren verkracht worden.
In mijn ogen is het dan echt toondoof om maar door te zagen over een opgeklopte rel met Douwe Bob.
Ik vraag me de laatste tijd echt af in wat voor land/wereld we nog leven. Dat een groot deel van de mensen zo is afgestompt voor het leed in gaza. Of er wellicht nooit om gegeven heeft?
Israël laat geen hulpgoederen toe in gaza en bij de voedselpunten waar hun eigen organisatie voedsel wel uitdeelt, worden ongewapende burgers doodgeschoten.
Palestijnen worden zonder enige vorm van proces vastgezet in Israël alwaar ze op gruwelijke manieren verkracht worden.
In mijn ogen is het dan echt toondoof om maar door te zagen over een opgeklopte rel met Douwe Bob.
zondag 29 juni 2025 om 20:41
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Een "paar Gazanen meer of minder" lijkt weinig uit te maken. Maar oh wee als ergens het stempel 'antisemitisme' opgeplakt kan worden, al is het met een grote en geforceerde omweg. Dan duikt men er gretig op. Treurig.Bidov48220 schreef: ↑29-06-2025 20:39Jezus te paard, jullie willen dit hier echt helemaal gaan uitmelken hè?
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
zondag 29 juni 2025 om 20:47
Voor zover ik me aangesproken moet voelen: ik ga niet op jullie "bijdragen" gebaseerd op uiterst selectief lezen in, Bidov en Zorroo. Kortzichtig gedoe. Ik ben as we speak zoals ik al zei de podcast van Amira en Ibrahim aan het terugluisteren zodat ik hun info kan toevoegen aan wat ik eerder schreef over '48 en '67. Maar dat gaat over Palestijnen in Israël, dus waarschijnlijk eveneens "afleiding". Je verdiepen in context, getsiebah, het moet niet gekker worden!
zondag 29 juni 2025 om 20:48
Politieke uitingen. Dus hij zou dit ook gedaan hebben als er een Oekraïense vlag had gehangen. Of iets met een watermeloen. Iets zegt mij dat hij dan gewoon vrolijk had gaan staan zingen. Maar ik kan het mis hebben.72Jelle schreef: ↑29-06-2025 19:50Ik lees dat het hem ging over überhaupt politieke uittingen. Wat ook niet normaal is bij voetbal en kinderen.
Zijn intentie was wel voor de kinderen op te treden.
Ik vind de ophef overdreven .
Edit, ik vind het wel wat lullig om de kinderen zo op het laatste moment teleur te stellen. Dat had iets netter opgelost mogen worden.
zondag 29 juni 2025 om 20:53
Ik vind het op mijn beurt allemaal net zo gek hoor en kortzichtig. De wereld wordt compleet gemanipuleerd door een klein landje met een foute regering die genocide pleegt en als het erop aankomt ook nog eens niks om zijn eigen mensen geeft. Maar laten we ze vooral van wapens blijven voorzien en door dik en dun steunen.canis-felis schreef: ↑29-06-2025 20:47Voor zover ik me aangesproken moet voelen: ik ga niet op jullie "bijdragen" gebaseerd op uiterst selectief lezen in, Bidov en Zorroo. Kortzichtig gedoe. Ik ben as we speak zoals ik al zei de podcast van Amira en Ibrahim aan het terugluisteren zodat ik hun info kan toevoegen aan wat ik eerder schreef over '48 en '67. Maar dat gaat over Palestijnen in Israël, dus waarschijnlijk eveneens "afleiding". Je verdiepen in context, getsiebah, het moet niet gekker worden!
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
zondag 29 juni 2025 om 20:57
Ik geloof niet dat dit artikel gedeeld is. Zowel dan ben ik mosterd.
De wereld kijkt toe naar vernietiging.
https://decorrespondent.nl/16187/de-slo ... 8035527dc8
Het lijkt mij dat het zo ondertussen een onoplosbare zaak geworden is
En nee, ik ga mij verder niet met de discussie bemoeien.
Het lijkt mij dat het zo ondertussen een onoplosbare zaak geworden is

zondag 29 juni 2025 om 21:03
Flauw en onnodig, dit badinerende toontje.canis-felis schreef: ↑29-06-2025 20:47Voor zover ik me aangesproken moet voelen: ik ga niet op jullie "bijdragen" gebaseerd op uiterst selectief lezen in, Bidov en Zorroo. Kortzichtig gedoe. Ik ben as we speak zoals ik al zei de podcast van Amira en Ibrahim aan het terugluisteren zodat ik hun info kan toevoegen aan wat ik eerder schreef over '48 en '67. Maar dat gaat over Palestijnen in Israël, dus waarschijnlijk eveneens "afleiding". Je verdiepen in context, getsiebah, het moet niet gekker worden!
zondag 29 juni 2025 om 21:08
Jawel hoor, op vrijdag door Frizzz. (Ik weet niet hoeveel z'en).Hela schreef: ↑29-06-2025 20:57Ik geloof niet dat dit artikel gedeeld is. Zowel dan ben ik mosterd.
Het lijkt mij dat het zo ondertussen een onoplosbare zaak geworden is![]()
Maar je komt het enkel even droppen zonder verder mee te willen praten? Opmerkelijk. Waarom?
zondag 29 juni 2025 om 21:13
Dank voor het delen, ik ga verstandig zijn en dit niet voor het slapen gaan lezen, maar op een later moment..Hela schreef: ↑29-06-2025 20:57Ik geloof niet dat dit artikel gedeeld is. Zowel dan ben ik mosterd.
Het lijkt mij dat het zo ondertussen een onoplosbare zaak geworden is![]()
Wat ik "interessant" (niet het juiste woord) vind is hoe een land dat zo'n groot trauma met zich meedraagt, dan zulke dingen kan doen. Dat is hoe trauma dan toch werkt blijkbaar, ontzettend cru.
zondag 29 juni 2025 om 21:18
Ik ben jou geen enkele verantwoording schuldig. Ik lees hier al tijden mee.canis-felis schreef: ↑29-06-2025 21:08Jawel hoor, op vrijdag door Frizzz. (Ik weet niet hoeveel z'en).
Maar je komt het enkel even droppen zonder verder mee te willen praten? Opmerkelijk. Waarom?
Of mag dat ook niet van de trouwe schrijvers hier?
Ik kom niets droppen, trouwens. Ik deel een interessant artikel. Hetgeen in elk geval voor 1 forummer leesvoer blijkt zo zie ik net.
zondag 29 juni 2025 om 21:18
Ik denk dat je me oprecht niet snapt.canis-felis schreef: ↑29-06-2025 20:20Oh ja?! Dan lees je heel selectief. Over malletjes gesproken. Ik had jou hoger zitten dan dit, getverredemme.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in