Koudwatervrees verre reis

03-04-2025 16:46 212 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al eerder een topic geopend omdat we destijds een cruise wilden gaan doen maar we hebben het plan inmiddels alweer 10 keer omgegooid.... :-$

We zijn al jaren aan het sparen om een verre reis te maken als ons kind van de basisschool naar de middelbare gaat, en dat zit er nu dus heel dicht aan te komen, maar ik krijg enorm koudwatervrees. Ik moet gewoon even mijn verhaal kwijt en misschien dat mensen het herkennen of een beetje geruststelling kunnen geven.

Wat ik allemaal aan beren op de weg zie:

1. het is zo duur
ja we hebben er jaren voor gespaard dus i wist dat het eraan zat te komen dat we dat geld ooit zouden moeten gaan uitgeven, maar nu het puntje bij paaltje komt schrik ik toch wel heel erg af van het feit om 10.000 euro te gaan betalen aan een reis waarvan ik niet 100% zeker ben of we het leuk gaan vinden (als we het geld zouden uitgeven aan een vakantie ergens in Europa zou ik het wel aandurven maar mijn man wil persé buiten Europa)

2. jetlag
Het plan is nu Japan, 8 uur tijdsverschil. Ik heb al last van de overgang van zomer- naar wintertijd en andersom :bonk:

3. wat als er iemand doodgaat?
We hebben twee (schoon)ouders met kanker, ze zijn weliswaar beide nog onder behandeling en niet terminaal, maar ik heb het al even uitgezocht: als ze tijdens onze vakantie komen te overlijden dan hebben we hoogstwaarschijnlijk geen recht op een vergoeding om eerder terug te komen omdat we nu al weten dat ze ziek zijn. Plus uit Japan ben je ook niet 1,2,3 terug

4. uberhaupt de vliegreis.
12 tot 20 uur onderweg O_O Bagage die kwijt kan raken. Trombosebenen door het lange zitten.... Ja, ik weet het ik ben doemscenario's aan het bedenken maar :facepalm:

5. japan
Enerzijds lijkt het me een prachtig land, aan de andere kant: we spreken de taal niet, we kennen de gebruiken daar niet etc. etc.


Uiteindelijk gaan we het waarschijnlijk wel doen hoor, maar ik ben er zo onwijs gespannen over. Herkent iemand dit en wat doe je eraan?


Updte: we hebben de reis inmiddels geboekt.
auroraatje wijzigde dit bericht op 05-04-2025 11:04
1.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat lijken mij allemaal hele logische en normale gevoelens.

Maar probeer het los te laten. En bedenk een plan.

Bijvoorbeeld:

Als hij/zij vlak ervoor overlijdt: dan ga je niet.
Is het overlijden én begrafenis er net voor: dan kun je wel gaan.
Als diegene overlijdt op vakantie: dan ga je terug.

Hier ben je voor verzekerd. Ik moet wel zeggen dat ik pas wel schrok van hoe laag mijn vergoede bedrag was, en heb dat vorig jaar flink opgehoogd (van 1500 naar 5000 euro).

Aan de andere kant: toen ik dit jaar daadwerkelijk moest annuleren, kreeg ik van de vliegmaatschappij 75% van het ticket terug, omdat dit belastingen etc waren. En de rest kreeg ik van de annuleringsverzekering.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hey Auroraatje, wat enorm balen dat er slecht nieuws is mbt je ouder.

Maar ik wil je zeggen dat wij vorig jaar in hetzelfde schuitje zaten.... 2 maanden naar Japan/Australië en een ouder met terminale kanker. Ook veel zorgen over gemaakt, maar op een gegeven moment toch de knop omgezet. De reis kon gewoon niet verzet worden, al een jaar alles aan het regelen, kosten gemaakt onbetaald verlof genomen etc. Plus het besef dat er altijd iets onverwachts kan gebeuren. Iedereen kan doodgaan, je kunt zelf iets krijgen waardoor de reis niet door kan gaan.... het leven is niet maakbaar en planbaar. We hebben dus goede verzekering afgesloten, duidelijke afspraken gemaakt met familie en serieus afscheid genomen van iedereen (sowieso nooit een slecht idee denk ik) en zijn gegaan. 2 maanden genoten. Ouder genoot mee via onze verhalen en foto's... en leeft 10 maanden later nog steeds. Dat is natuurlijk geen garantie, maar ik hoop dat het jullie ook gegund is. Geniet ervan en zet niet je eigen (gezins)leven on hold, daarvoor is het te kostbaar.

Als je in je emotie blijft hangen kun je misschien een afspraak maken bij de praktijkondersteuner van je huisarts? Daar kun je meestal wel snel terecht.

Overigens heb ik een zoon met autisme en die gaat echt heel goed in Japan, geen zorgen wat dat betreft! Veel sterkte in elk geval met de hele situatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
nootboek schreef:
25-06-2025 10:35
Als je in je emotie blijft hangen kun je misschien een afspraak maken bij de praktijkondersteuner van je huisarts? Daar kun je meestal wel snel terecht.
Ze heeft het gisteren gehoord, ik zou het even een week of twee geven voordat er professionele hulp wordt ingeschakeld.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan me voorstellen dat dat even alles op z'n kop zet. Afgezien van je reisplannen überhaupt.
Geef jezelf even tijd om aan het idee te wennen, om het te laten landen. Het nieuws is nu nog vers en je moet het verwerken. Dit is sowieso niet het moment om iets aan je vakantie te wijzigen. Bekijk gewoon even hoe je je er over een tijdje over voelt, in combinatie met hoe het met je ouder gaat.

Ik ben het eens met Taskmasker (en zo doe ik het zelf ook altijd): maak een plan A, B en C, en werk die scenario's uit. Overal is uiteindelijk een oplossing voor. En ik denk ook dat je goed moet onthouden dat je stress niet over je reis gaat, maar over de zorgen om je ouder. Projecteer het dus niet.

Ook eens met Nootbook; er kan altijd iemand doodgaan, en het leven is niet maakbaar en planbaar. Ook ik ging 4,5 maand naar Australië terwijl er meerdere familieleden ernstig ziek waren. Je houdt contact, en alleen als het echt crisis is ga je terug. Ook mijn familieleden genoten van de verhalen, en haalden daar kracht uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebbben geen annuleringsverzekering voor overlijden van onze vaders.... Beide waren al langere tijd ziek


Polisvoorwaarden:

We vergoeden ook geen schade:
- als je op het moment dat je de reis boekte al kon verwachten dat je je reis moest annuleren, uit moest stellen of
voortijdig moest afbreken. Of als je een ziekenhuisopname kon verwachten;
- de schade is ontstaan door een ziekte, een aandoening of een afwijking van jezelf of van een familielid in de 1e
of 2e graad of een huisgenoot, en
- je wist dat die ziekte, aandoening of afwijking al bestond in de periode van 90 dagen voordat je de keuzedekkingafsloot;



Dit wisten we overigens al, en hebben we ook besproken met onze siblings en die hebbben gezegd: waag het er gewoon op. En als het echt niet anders kan, kun je altijd de uitvaart online meekijken
Alle reacties Link kopieren Quote
Online meekijken zou voor mij persoonlijk geen optie zijn geweest, maar een ieder staat daar anders in. Verder kan, als het echt zover komt, een uitvaart ook uitgesteld worden - dat hoeft niet binnen 6 werkdagen als er redenen voor zijn om dat te doen. Familie in Japan is een uitstekende reden. Mijn vader is recentelijk overleden en wij hebben de uitvaart ook uitgesteld: hij heeft 10 dagen boven aarde gestaan (zat ook nog een weekend + hemelvaart tussen), omdat wij familie buiten NL hebben (waaronder mijn gezin). Zoiets is bij jullie vast ook mogelijk als het noodlot daadwerkelijk zou toeslaan.

Je hebt al geboekt en je gaat, dus ik zou proberen, zo goed als het gaat, je zorgen te parkeren. Ik ben ik 2016 in Tokyo geweest en vind het een aanrader. Probeer niet allerlei slechte scenario’s vooraf te bedenken over de hitte en reistijd. Heeft geen zin :). Fijne vakantie vast!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
TiumPerfectum schreef:
03-04-2025 19:09
Grappig dat dit nu voorbij komt. Wij gaan over 2 weken naar Florida. Mijn grote droom al jaren om naar Disneyworld te gaan. De afgelopen jaren zijn wij steeds als gezin op dure skivakanties gegaan en dit is iets wat ik heel graag wilde en man had zijn skivakanties.

Nu ben ik bloednerveus met al het gezeur met de politiek in Amerika, sowieso onze eerste verre reis met 3 redelijk jonge kinderen. Ik zie ons als helemaal in detentie zitten omdat er iets mis gaat bij de douane... Dus ja ik herken je verhaal
Even een update, wij zijn alweer een tijdje terug. Het was echt nog mooier dan verwacht! De kids hebben echt weinig last gehad van jetlag, zowel heen als terug. Alles liep op rolletjes en iedereen vond het super leuk. Dus dat kan ook de uitkomst zijn he, alles kan ook helemaal goed gaan een meevallen!

Wat wij wel doen, heb je nu niets aan maar misschien voor een volgende keer. Wij boeken altijd flex vliegtickets, is echt wel wat duurder maar die kan je tot op de dag van vetrek annuleren voor een volledige teruggave en dan hoef je ook niet te steggelen met een verzekering. Die verzekering hebben we uiteraard wel voor de rest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat fijn dat het allemaal op rolletjes liep :) Ik hoop over een paar weken ook met een fijne update te komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
auroraatje schreef:
25-06-2025 20:52
We hebbben geen annuleringsverzekering voor overlijden van onze vaders.... Beide waren al langere tijd ziek


Polisvoorwaarden:

We vergoeden ook geen schade:
- als je op het moment dat je de reis boekte al kon verwachten dat je je reis moest annuleren, uit moest stellen of
voortijdig moest afbreken. Of als je een ziekenhuisopname kon verwachten;
- de schade is ontstaan door een ziekte, een aandoening of een afwijking van jezelf of van een familielid in de 1e
of 2e graad of een huisgenoot, en
- je wist dat die ziekte, aandoening of afwijking al bestond in de periode van 90 dagen voordat je de keuzedekkingafsloot;



Dit wisten we overigens al, en hebben we ook besproken met onze siblings en die hebbben gezegd: waag het er gewoon op. En als het echt niet anders kan, kun je altijd de uitvaart online meekijken
Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit zo werkt met het overlijden van familieleden. Zeker oude mensen hebben bijna allemaal wat voordat ze overlijden, dus dan zou die verzekering nooit hoeven uitkeren. Ik heb juist wel een doorlopende annuleringsverzekering vanwege o.a. oude ouders. Vorig jaar heb ik hem helaas moeten gebruiken. Mijn moeder overleed onverwacht en juist niet aan de ziekte die ze al 25 jaar had. Dat kan, en gebeurt wel eens. De verzekering heeft overigens geen enkel bewijs gevraagd, maar kan de akte van overlijden opvragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
28-06-2025 19:20
Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit zo werkt met het overlijden van familieleden. Zeker oude mensen hebben bijna allemaal wat voordat ze overlijden, dus dan zou die verzekering nooit hoeven uitkeren. Ik heb juist wel een doorlopende annuleringsverzekering vanwege o.a. oude ouders. Vorig jaar heb ik hem helaas moeten gebruiken. Mijn moeder overleed onverwacht en juist niet aan de ziekte die ze al 25 jaar had. Dat kan, en gebeurt wel eens. De verzekering heeft overigens geen enkel bewijs gevraagd, maar kan de akte van overlijden opvragen.

Voor zover ik weet is een verzekering eigenlij altid alleen maar voor onverwachtse vervelende wendingen, aangezien ik dit al zag aankomen in april is het niet zo onvoorzien
Alle reacties Link kopieren Quote
auroraatje schreef:
28-06-2025 19:49
Voor zover ik weet is een verzekering eigenlij altid alleen maar voor onverwachtse vervelende wendingen, aangezien ik dit al zag aankomen in april is het niet zo onvoorzien
Ik betwijfel toch of dat in dit geval zo werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan er nu niet echt achterkomen. ik zou dan een verslag van de arts moeten hebben van ten tijde dat wij die verzekering afsloten. En dan kijken wat de verzekering ervan zegt. En dat verslag heb ik niet, en mijn schoonouders hebben momenteel wel iets anders aan hun hoofd dan hier achteraan gaan.

Ook vlak na het overlijden vind ik dit niet iets om mijn bonus-schoonmoeder mee lastig te gaan vallen eerlijk gezegd.

Gelukkig is iedereen in onze familie er wel vrij nuchter onder. De begrafenis is niet het belangrijkste, het is belangrijker dat je er voor elkaar was terwijl hij nog leefde. En dat proberen we wel te zijn. (Al is dat momenteel ook lastig, omdat mijn schoonvader allerlei leefregels heeft en mijn man chronisch verkouden is en er dus niet bij mag komen momenteel). Dit is hoe wij erin staan, andere mensen hechten misschien heel veel waarde aan zo'n ritueel moment, wij hechten weer waarde aan andere dingen en nemen graag afscheid op onze eigen manier.


We gaan sowieso vlak voor de vakantie langs om gedag te zeggen (mits mijn man dan eindelijk niet meer verkouden is!) en dan maar hopen dat we na de vakantie hem ook gewoon een knuffel kunnen gaan geven. (Vanaf eind augustus mag hij weer wat meer en worden de leefregels minder streng).
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
28-06-2025 20:17
Ik betwijfel toch of dat in dit geval zo werkt.
Dat betwijfel ik ook. Dichter bij huis: mijn vader was al jaren ziek en krabbelde er toch steeds bovenop op geheel miraculeuze wijze. Zou dat dan betekenen dat we niet echt weg hadden gekund en geen aanspraak hadden kunnen maken op de reisverzekering omdat het in de verwachting lag dat hij mogelijk zou komen te overlijden? Lijkt mij niet dat het zo omschreven staat in de polis. En verder zou TO de inhoud van dat verslag niet hoeven kennen. Dat gaat in beginsel alleen de belanghebbende(n) aan: de patiënt(en).

Maar goed, als jij, TO, sowieso verder minder waarde hecht aan het begrafenis ritueel en je vindt het niet erg om het vanuit Japan online te volgen als hij inderdaad komt te overlijden, is dat ook een manier natuurlijk. Ik zou daar zelf anders in staan, maar dat is voor iedereen anders. Overigens is een dienst meer dan alleen de dag zelf: er moet van alles geregeld worden in korte tijd door de nabestaanden en ik Zou mij kunnen voorstellen dat je aanwezigheid daarbij wel op prijs gesteld wordt - ter overweging.

Fijne vakantie vast en hopelijk is bovenstaande allemaal niet aan de orde.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
28-06-2025 20:17
Ik betwijfel toch of dat in dit geval zo werkt.

Ik kan het me ook niet voorstellen. Verzekeraars houden hun regels vaak bewust vaag om wat speelruimte te hebben, en claims af te wijzen - maar het zou echt heel raar zijn als dit niet gedekt was.

Als je vertrekt terwijl iemand letterlijk op sterven ligt, is het natuurlijk anders. Evenals wanneer je wil terugkomen omdat een dierbare 'plotseling' in het ziekenhuis is opgenomen terwijl hij al langer ziek was. Of als je zelf op reis gaat terwijl je weet dat je ernstig ziek bent... maar zelfs dan zijn er nog mogelijkheden om te verzekeren, bv. met artsverklaring.

Overlijden is het enige wat zeker is in het leven, alleen het moment is vrijwel altijd onverwacht. Kan echt niet zo zijn dat de hele familie jaren niet weg 'kan' omdat 1 persoon ziek is en daaraan zou kunnen overlijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
nootboek schreef:
30-06-2025 14:25
Ik kan het me ook niet voorstellen. Verzekeraars houden hun regels vaak bewust vaag om wat speelruimte te hebben, en claims af te wijzen - maar het zou echt heel raar zijn als dit niet gedekt was.

Als je vertrekt terwijl iemand letterlijk op sterven ligt, is het natuurlijk anders. Evenals wanneer je wil terugkomen omdat een dierbare 'plotseling' in het ziekenhuis is opgenomen terwijl hij al langer ziek was. Of als je zelf op reis gaat terwijl je weet dat je ernstig ziek bent... maar zelfs dan zijn er nog mogelijkheden om te verzekeren, bv. met artsverklaring.

Overlijden is het enige wat zeker is in het leven, alleen het moment is vrijwel altijd onverwacht. Kan echt niet zo zijn dat de hele familie jaren niet weg 'kan' omdat 1 persoon ziek is en daaraan zou kunnen overlijden.
En toch gebeurt het wel hoor. Ik ken een geval van een mevrouw die een lange reis zou gaan maken, en kort daarvoor een onderzoek ivm mogelijke borstkanker had. Op reis bleek dat het toch echt mis was, en moesten ze het afbreken. De verzekeraar dekte niet, want ze wist dat er een behoorlijk reeele kans was dat ze terug zou moeten op het moment van vertrek. Dat is aangevochten, en die verzekering is gewoon in het gelijk gesteld.
Natuurlijk gaat het er niet om dat een oudere nou eenmaal kwetsbaar is, en kán overlijden. Dat kan iedereen. En iemand die weliswaar ziek is, maar naar verwachting nog maanden te gaan heeft, valt er ook niet nú onder. Maar als er een redelijke verwachting is dat dat binnen de termijn van je reis iets gebeurt, dan mogen ze dekking weigeren. Overigens wel alleen voor dat specifieke geval. Dus stel je moeder is ernstig ziek, en terwijl je op reis bent overlijdt je vader, dan ben je wel gedekt. Of zelfs als moeder weliswaar ziek was, maar overlijdt door bv een ongeval. Want dat waren dingen die je níet al had kunnen voorzien op het moment van afsluiten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat gezegd hebbende: wat een vervelend bericht. Sowieso natuurlijk, en nu komt het ook nog slecht uit. En dan voel je je weer rot omdat je in termen van ‘komt slecht uit’ denkt, terwijl iemand slecht nieuws heeft gehad.
Maar dat mag gewoon hè! Juist bij dat soort dingen, gaan allerlei dingen samen. Mensen zijn verdrietig/bang, balen dat hun reis beïnvloed wordt, dat ze nu tegelijk een nieuwe baan hebben en hiermee moeten dealen, en zo nog 6000 andere dingen. Dat mag gewoon.
Zolang er geen verwachting voor korte termijn is, zou ik niks veranderen. Als ze het nog over levensverlengend hebben, verwachten ze dus waarschijnlijk niet dat iemand over twee weken ineens overlijdt of zo. Echte termijnen geven is ontzettend moeilijk, maar als ze serieus verwachten dat het een kwestie van heel korte tijd zou zijn, zeggen ze dat heus wel.
Ik ken inderdaad ook iemand waarvan de moeder dergelijk nieuws kreeg, met als verwachting: moeilijk te zeggen, maar niet morgen. Zij is zo ongeveer gestopt met leven, ‘want haar moeder’. Wilde helemaal niets meer plannen, want misschien gebeurde er wel iets. Met als gevolg dat ze dus jaren aan verjaardagen, feestjes, uitjes, etentjes en weet ik wat gemist heeft, want moeder bleef nog ruim 6 jaar rondlopen. Ik zou dat echt zonde vinden (en ik weet dat betreffende moeder het ook helemaal niet zo wilde).
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat er ook niet om dat zo'n verzekering nooit uitkeert. Alleen niet als je hem afsluit op een moment als iemand al zwaar ziek is. Anders zou iedereen zo'n verzekering afsluiten op het moment dat ze een ziek familielid hebben en op vakantie gaan, en hem daarna weer afzeggen.

Zo'n verzekering is natuurlijk de bedoeling dat je jarenlang premie betaalt en dán heb je zeker recht op vergoeding. Maar in ons geval, reis geboekt en pas op dat moment een doorlopende reisverzekering genomen, speciaal voor deze reis, geldt toch echt wel die regel, daar ben ik wel 99% zeker van en vind ik ook terecht eigenlijk. We wisten waar we aan begonnen, we hebben het besproken met de mensen die zouden achterblijven als het gebeurt.... Het zij zo (kan ik nu naar een paar dagen het laten bezinken gelukkig weer zeggen!)
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
30-06-2025 09:17
Overigens is een dienst meer dan alleen de dag zelf: er moet van alles geregeld worden in korte tijd door de nabestaanden en ik Zou mij kunnen voorstellen dat je aanwezigheid daarbij wel op prijs gesteld wordt - ter overweging.

Fijne vakantie vast en hopelijk is bovenstaande allemaal niet aan de orde.

Ik hoop het ook dat het niet aan de orde is.

Dit soort dingen hebben we overigens allemaal al besproken met de andere siblings, iedereeen staat er vrij nuchter in, ze weten ook hoe lang we voor deze reis hebben gespaard en we hebben soort van toestemming gevraagd / de consequenties allemaal besproken al. ik had alleen gehoopt dat de kans dat het een irreëel scenario zou zijn wat groter zou zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sommige vliegmaatschappijen hebben een “bereavement” beleid. Als er een direct familielid overleden is dan kan je voor een redelijke prijs tickets kopen ipv last minute prijzen. Vaak heb je dan wel een bewijs van overlijden nodig. Ik dacht dat Delta airlines daar nog aan deed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil je niet van je vakantie afhouden hoor, dat moet je zelf weten, maar ik wil wel delen dat ik het proces tussen overlijden en uitvaart wel heb ervaren als een belangrijke fase in de (start van de) verwerking en het accepteren van het overlijden.

Met elkaar die periode meemaken, samen keuzes maken die nog niet door de ouders zelf waren gemaakt, herinneringen ophalen (én maken in deze emotionele periode), bedenken of je toch een kleine of grote rol wilt hebben tijdens de uitvaart, lachen, huilen, ik had het niet willen missen. De uiteindelijke afscheidsdienst was voor mij daar maar een klein onderdeel van.

Nogmaals, ik probeer je niet over te halen en zou ook geen moeite hebben met die keuze als die in onze familie zou zijn gemaakt, maar ik wil alleen meegeven dat ik die fase veel ingrijpender heb beleefd dan ik van te voren zou hebben gedacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat vond ik ook. Ik weet niet of je dat wel kunt inschatten als je nog niet eerder een uitvaart van je allermeeste naasten hebt georganiseerd. (Daar ga ik even vanuit.)
Ik had er veel meer aan dan ik ooit had gedacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in die week zo’n beetje ingewoond bij mijn zus en we hadden veel troost aan elkaar. Plus dat ik zelf ook ideeën had over de uitvaart en die zo goed mogelijk wilde organiseren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wel mooi dat jullie dat allemaal zo hebben ervaren. Ik hoop dat we het ook gewoon mee kunnen maken, over een veeeeel langere tijd.

Wij hebben overigens niet echt ideeën over wat er in de uitvaart moet gebeuren. De band is vrij afstandelijk. Van beide kanten is er in het verleden weinig geïnvesteerd hierin
Alle reacties Link kopieren Quote
Wombat schreef:
30-06-2025 18:31
Dat vond ik ook. Ik weet niet of je dat wel kunt inschatten als je nog niet eerder een uitvaart van je allermeeste naasten hebt georganiseerd. (Daar ga ik even vanuit.)
Ik had er veel meer aan dan ik ooit had gedacht.
Tja, en bij het overlijden van mijn oma zijn mijn ouders de avond voor de crematie ingevlogen, en de ochtend erna weer terug. Contact met de begrafenisondernemer was per telefoon.
Mijn vader (het was zijn moeder) vond dat hij net zo goed in de zon verdrietig kon zijn dan thuis op de bank zitten en verdrietig zijn. Is al jaren geleden, en ze zijn nog steeds blij dat ze naar hun eigen gevoel hebben geluisterd, en niet gedaan hebben wat ‘verwacht’ werd. Mensen verschillen.
Alle reacties Link kopieren Quote
nausicaa schreef:
30-06-2025 19:53
Tja, en bij het overlijden van mijn oma zijn mijn ouders de avond voor de crematie ingevlogen, en de ochtend erna weer terug. Contact met de begrafenisondernemer was per telefoon.
Mijn vader (het was zijn moeder) vond dat hij net zo goed in de zon verdrietig kon zijn dan thuis op de bank zitten en verdrietig zijn. Is al jaren geleden, en ze zijn nog steeds blij dat ze naar hun eigen gevoel hebben geluisterd, en niet gedaan hebben wat ‘verwacht’ werd. Mensen verschillen.
Het gaat dus niet om wat verwacht wordt.
Who cares.

Het gaat er om dat je nadenkt over of je later geen spijt krijgt van het missen van een (hoe dan ook) unieke periode.

Als je de inschatting maakt dat dat niet het geval is dan is er geen vuiltje aan de lucht. Logistiek zal het wel geregeld worden en technisch kun je ook online meekijken, dat is allemaal niet zo ingewikkeld. Emotioneel kan dat anders uitpakken, maar die inschatting kun je zelf het beste maken.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven