Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 1924 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
MrsM schreef:
01-07-2025 23:20
Natuurlijk mag daar kritiek op komen, niks mis mee. En op die kritiek mag ook weer kritiek komen. Allemaal nog okee. Totdat het overgaat in bedreigingen.

Maar de manier waarop het is gegaan, dat had zeker wel anders gekund vind je dat zelf ook niet?

In dat opzicht ben ik het wel eens met Ladyday21.

Overigens, als je zegt dat je tegen zionisme bent, en dat dat de reden is dat je niet wil optreden, dan kan dat op verschillende manieren worden geïnterpreteerd natuurlijk. Ofwel je bent tegen het principe Zionisme -> een eigen Joodse Staat. Ofwel, je bent tegen zionisme -> maar bedoelt eigenlijk het handelen van Israël. Ofwel je bent tegen Zionisme -> je vindt dat Israël geen bestaansrecht mag hebben en moet verdwijnen.

Het woord Zionisme wordt door velen verkeerd gebruikt, misbruikt of als verkapte vorm van antisemitisme gebruikt.

Nogmaals, daarmee keur ik nog steeds de bedreigingen af natuurlijk.
Nogmaals het ging niet over de inhoud. DB wilde geen politiek
Wat naïef was, want kennelijk is het normaal dat er allerlei stands staan met israelische politiek. En dat ligt nu met het uitmoorden van de Palestijnen wat gevoelig.
Hij dacht ws. net als ik dat het alleen ging over voetbal en een liedje zingen voor Joodse kinderen.
https://niw.nl/uitlatingen-van-douwe-bob-onacceptabel/

Hier is een artikel over het gebeuren, wel door NIW dus de vraag is hoe gekleurd dit is en ook hier weer, de waarheid zal in het midden liggen.

Er wordt gezegd idd dat in appjes door de organisatie is aangegeven dat het een sportief evenement betrof, niet politiek en niet religieus. En dat heeft Douwe Bob bij Renze vertaald als afspraken in een contract. Of iets van die strekking.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
72Jelle schreef:
01-07-2025 23:11
Stond stand with us daar nu wel of niet?

Zeker. Lees dit maar eens;
https://www.ad.nl/show/vanwege-deze-fly ... ~ae40ab44/

Echt niks geks aan, dat DB daar ver van wil blijven.
MrsM schreef:
01-07-2025 23:27
https://niw.nl/uitlatingen-van-douwe-bob-onacceptabel/

Hier is een artikel over het gebeuren, wel door NIW dus de vraag is hoe gekleurd dit is en ook hier weer, de waarheid zal in het midden liggen.

Er wordt gezegd idd dat in appjes door de organisatie is aangegeven dat het een sportief evenement betrof, niet politiek en niet religieus. En dat heeft Douwe Bob bij Renze vertaald als afspraken in een contract. Of iets van die strekking.

Hoezo zou de waarheid in het midden moeten liggen?
Frizz schreef:

Nee, bizar waar die club voor staat
En dat bij kinderen?
Frizz schreef:

Het is wat verwarrend dat er twee organisaties op het toernooi waren waar het over gaat. Netzer, waar niets mis mee is, maar zich wel zionistisch noemt, en Stand with Us, die foute dingen verkondigt en achter het Israëlische leger staat.

Dat loopt wat door elkaar. Het gaat denk ik ook ten onrechte over Netzer. Ook hier.
Ik weet niet wie ik het voordeel van de twijfel moet geven. Douwe Bob die zionisme verkeerd begrijpt, of het toernooi, dat de standpunten en aanwezigheid van Stand with Us achteraf lijkt te verzwijgen.
Frizz schreef:
01-07-2025 23:34
Hoezo zou de waarheid in het midden moeten liggen?

Omdat wat Douwe Bob bij Renze heeft gezegd niet de gehele waarheid is geweest.

Hij is niet geduwd, er stond niets in het contract, er is geen communicatie met de organisatie zoals hij vgm vandaag geeft gezegd in zijn bericht. Althans, dat is wat de organisatie zegt.

Aangezien wij er geen van allen bij zijn geweest, zal de waarheid in het midden liggen.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Paradise schreef:
01-07-2025 23:36
Het is wat verwarrend dat er twee organisaties op het toernooi waren waar het over gaat. Netzer, waar niets mis mee is, maar zich wel zionistisch noemt, en Stand with Us, die foute dingen verkondigt en achter het Israëlische leger staat.

Dat loopt wat door elkaar. Het gaat denk ik ook ten onrechte over Netzer. Ook hier.
Netzer is toch ook politiek. Nogmaals allemaal alle vrijheid, maar als mensen zich daar niet mee willen inlaten, is dat hun goed recht.
Wat ik zeg je kun DB hoogstens naïef noemen. Religie en politiek horen kennelijk bij deze bijeenkomst.
Paradise schreef:
01-07-2025 23:36

Nou ja, het is maar net hoe je het bekijkt. Ik begrijp het zó dat hij geheel had willen voorkomen dat dingen door elkaar zouden lopen. Daarom wilde hij ver blijven van het stuk politiek en dat was dus ook besproken. Of dat nou in een appje staat of in een contract, hij heeft daar duidelijk over gecommuniceerd.
MrsM schreef:
01-07-2025 23:40
Omdat wat Douwe Bob bij Renze heeft gezegd niet de gehele waarheid is geweest.

Hij is niet geduwd, er stond niets in het contract, er is geen communicatie met de organisatie zoals hij vgm vandaag geeft gezegd in zijn bericht. Althans, dat is wat de organisatie zegt.

Aangezien wij er geen van allen bij zijn geweest, zal de waarheid in het midden liggen.

Maar dat is toch allemaal bijzaak?
Paradise schreef:
01-07-2025 23:39
Ik weet niet wie ik het voordeel van de twijfel moet geven. Douwe Bob die zionisme verkeerd begrijpt, of het toernooi, dat de standpunten en aanwezigheid van Stand with Us achteraf lijkt te verzwijgen.

Ik denk, maar dat is slechts mijn bescheiden mening, dat een en ander is berust op miscommunicatie en onduidelijke afspraken en wellicht ook verkeerde interpolatie van Zionisme.

En dat kan allemaal naast elkaar bestaan. Ik geloof niet dat hier enige sprake van opzet is geweest vanuit de kant van Douwe Bob, zeker niet meer na zijn uitleg bij Renze. Ik denk dat het gewoon onhandig gegaan is, vanuit de organisatie en vanuit Douwe Bob.

En de politiek en de media pakt dit nu op, ten koste van de organisatie en al helemaal van Douwe Bob. Yesilgoz o.a. hadden even hun kak op moeten houden en de feiten af moeten wachten, dat was vele malen verstandiger geweest. En nu dit bericht naar voren is gekomen zijn er weer anderen die niet weten hoe snel ze de VVD weer moeten bekritiseren. (Wellicht terecht hoor, maar wat over Yesilgoz geschreven wordt daar lusten de honden soms ook geen brood van.)

Hoe dan ook, het is schrijnend dat dit nu wederom gebruikt wordt om verdere tegenstanden te creëren, om punten duidelijk te maken over de ruggen van anderen.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Frizz schreef:
01-07-2025 23:44
Nou ja, het is maar net hoe je het bekijkt. Ik begrijp het zó dat hij geheel had willen voorkomen dat dingen door elkaar zouden lopen. Daarom wilde hij ver blijven van het stuk politiek en dat was dus ook besproken. Of dat nou in een appje staat of in een contract, hij heeft daar duidelijk over gecommuniceerd.

Nee dat heeft hij volgens de organisatie dus niet. De organisatie heeft duidelijk gemaakt dat het een sportevenement betrof en geen religieuze of politieke bijeenkomst, middels dat appje. Wat Douwe Bob volgens de organisatie heeft gezien als afspraak voor geen politieke of religieuze uitingen. Miscommunicatie in dat geval.

Buiten dat, geen religieuze uitingen is een beetje vreemd wanneer je naar een Joodse Voerbalclub gaat, en weet waar deze voor staat. Als je bij een Islamitische club gaat optreden zullen daar ook religieuze uitingen zijn, dat is juist een beetje de kern van de club. Religie.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
De journalist bij Renze zei het goed; dit soort situaties ontstaan doordat ons kabinet maar geen stelling inneemt en alles gebruikt voor eigen gewin.

Ongeveer elke deskundige op het gebied van genocide stelt dat er sprake is van genocide, maar ons kabinet trippelt in de waarheid heen. En dan mag een zanger zich niet ver willen houden van politiek.
Frizz schreef:
01-07-2025 23:45
Maar dat is toch allemaal bijzaak?

Hoezo is dat bijzaak?

Als Douwe Bob niet eerlijk is geweest (een ALS he, ik zeg niet dat het zo is) en daarmee beweerd dat dingen anders zijn gegaan en afgesproken waren dan de werkelijkheid, dan zet hij daarmee de organisatie voor schut om zijn eigen hachje te redden, wat dan waarschijnlijk niet exact weten wat Zionisme is.

En als hij door verkeerd gebruik van Zionisme het nodig vindt om een optreden op die manier af te zeggen, en dan vervolgens alle commotie op internet leest, een interview geeft bij Renze waarvoor hij een optreden in Abcoude heeft geannuleerd, dan lijkt mij dat hij bezig was met damage control, en dan is het toch helemaal geen bijzaak?

(Ik weet dat dit hele hele grote wat-als-en zijn, maar nogmaals de organisatie zegt A en Douwe Bob zegt B.)
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
01-07-2025 23:49
Nee dat heeft hij volgens de organisatie dus niet. De organisatie heeft duidelijk gemaakt dat het een sportevenement betrof en geen religieuze of politieke bijeenkomst, middels dat appje. Wat Douwe Bob volgens de organisatie heeft gezien als afspraak voor geen politieke of religieuze uitingen. Miscommunicatie in dat geval.

En Renze en z’n redactie hebben dat dan zeker net zo verkeerd geïnterpreteerd als DB? En Renze heeft die Max-meneer het ten onrechte meermaals een ‘afspraak’ laten noemen?
Frizz schreef:
01-07-2025 23:53
De journalist bij Renze zei het goed; dit soort situaties ontstaan doordat ons kabinet maar geen stelling inneemt en alles gebruikt voor eigen gewin.

Ongeveer elke deskundige op het gebied van genocide stelt dat er sprake is van genocide, maar ons kabinet trippelt in de waarheid heen. En dan mag een zanger zich niet ver willen houden van politiek.
Ja helemaal mee eens. Ik zag gisteren bij VRT the corridors of power. Dat is een documentaire reeks die laat zien waarom Amerika altijd moeite heeft genocide te stoppen. Bij VRT was de aflevering over Soedan. Op NPO zijn de afleveringen ook te zien. Zeer interessant, ook al gaat deze docu specifiek over Amerika.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Frizz schreef:
01-07-2025 23:55
En Renze en z’n redactie hebben dat dan zeker net zo verkeerd geïnterpreteerd als DB? En Renze heeft die Max-meneer het ten onrechte meermaals een ‘afspraak’ laten noemen?

Volgens jouw redenering liegt of verdraaid de organisatie dan het hele verhaal?

Dat kan hoor, ik ga dat niet ontkennen. Ik weet het niet, ik was er niet bij. Het is hun woord tegen dat van Douwe Bob.
Misschien was het beter geweest wanneer Renze ook de organisatie had uitgenodigd om hun kant van het verhaal te vertellen. Dan was er veel meer duidelijkheid geweest.

Neemt alsnog niet weg dat ik wel van mening ben dat een artiest elk optreden mag weigeren op grond van zijn principiële overtuigingen.

Ik denk alleen dat dit allemaal anders aangepakt had kunnen worden, door alle partijen.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
02-07-2025 00:01

Dat kan hoor, ik ga dat niet ontkennen. Ik weet het niet, ik was er niet bij. Het is hun woord tegen dat van Douwe Bob.
Misschien was het beter geweest wanneer Renze ook de organisatie had uitgenodigd om hun kant van het verhaal te vertellen. Dan was er veel meer duidelijkheid geweest.

Neemt alsnog niet weg dat ik wel van mening ben dat een artiest elk optreden mag weigeren op grond van zijn principiële overtuigingen.

Ik denk alleen dat dit allemaal anders aangepakt had kunnen worden, door alle partijen.
Heb je gekeken waar dat stand with us voor staat? Dat gaat echt wel verder dan een verkeerd begrepen woord.
MrsM schreef:
01-07-2025 23:49

Buiten dat, geen religieuze uitingen is een beetje vreemd wanneer je naar een Joodse Voerbalclub gaat, en weet waar deze voor staat. Als je bij een Islamitische club gaat optreden zullen daar ook religieuze uitingen zijn, dat is juist een beetje de kern van de club. Religie.
Het is geen voetbalclub. Het is een voetbaltoernooi. Geen club. Amsterdam heeft geen Joodse voetbalclub. Volgens mij is Maccabi nog de enige Joodse sportclub -maar ik kan me vergissen- en die zit in Amstelveen
What would Patsy do?
MrsM schreef:
02-07-2025 00:01

Volgens mij verzwijgen zij dat app-contact. Of ze dat expres doen of niet; geen idee.
Zij hebben natuurlijk wel wat weg te poetsen, en dat doen ze met een mooi en lang verhaal.
Abbie Chalgoum vandaag;

𝐃𝐞 𝐇𝐨𝐥𝐨𝐜𝐚𝐮𝐬𝐭 𝐢𝐧 𝐆𝐚𝐳𝐚

Noem het maar gewoon zoals het is. Geen ‘escalatie’, geen ‘conflict’, geen ‘oorlog’. Dit is een systematische uitroeiing van een volk. Een Holocaust. In Gaza. Live gestreamd. En de wereld kijkt toe.
Sterker nog: de wereld financiert mee, bevoorraadt mee, zwijgt mee.

Israël schiet op mensen die brood komen halen. Schiet op kinderen met uitgestoken handen. En zegt vervolgens: “Er was verwarring, er was chaos.”
Nee. Er was een leger. Met munitie. En er waren hongerige lichamen. Zonder eten, zonder hoop. Het was geen verwarring. Het was slacht. Berekenend. Gepland. Mensonterend.

En wat doet Nederland? Slikt. Stemt. Faciliteert.
Of maakt zich druk over Douwe Bob. Vliegveld Schiphol als stille handlanger. Politici als morele lafaards. Geert Wilders zwaait met de Israëlische vlag terwijl kinderen onder het puin vandaan worden gehaald. Dilan Yesilgöz zwijgt. Of erger nog, steunt de beul in Jeruzalem met holle woorden over ‘veiligheid’ en ‘bondgenootschap’.
Waar is jullie ruggengraat? Waar is jullie geweten? Of is Palestijns bloed minder rood?

En het Westen? Hypocrisie in driedelig pak. Voor Oekraïne sturen we tanks. Voor Gaza sturen we stilte. De VS levert wapens. Duitsland zwijgt en betaalt. Frankrijk kijkt weg. Geen boycot, geen blokkade, geen sanctie. Alleen moreel verval, verpakt in beleefde statements. En dan is er Donald Trump, de aanstichter-in-chef. Die Jeruzalem cadeau deed aan de extremisten, die nederzettingen legitimeerde en haat salonfähig maakte. Hij goot olie op een brand die nu een inferno is. Een pyromaan met presidentschap.
Nooit meer Auschwitz, riepen we. Tot het om Palestijnen ging.

En de islamitische wereld? Een groteske schande. De ene dictator zwijgt omdat hij hoopt op investeringen. De ander houdt een boze toespraak in een vergulde zaal terwijl zijn eigen volk krepeert. Grote woorden, geen daden. Miljarden voor paleizen, geen cent voor bevrijding. Jullie zijn geen broeders. Jullie zijn verlengstukken van de onderdrukker. Medeplichtig. Verraad is wat het is.

En dan Netanyahu. De duivel zelf.
Een man die ‘zelfverdediging’ zegt terwijl hij een volk uithongert. Die raketten op scholen gooit en het ‘collaterale schade’ noemt. Die kinderen laat sterven en het verkoopt als strategie.
Een pathologische leugenaar met een godcomplex. Hij heeft van genocide een verkiezingscampagne gemaakt, van dood een verdienmodel. Zijn hart klopt alleen nog op macht, zijn ogen zien geen mensen meer maar pionnen.
Als hij in de spiegel kijkt, ziet hij zijn evenbeeld uit de jaren ’40.

Hoeveel doden zijn genoeg?
Hoeveel verbrande kinderlichamen heb je nodig om op te staan?
Wanneer breekt er iets in jullie hart dat groter is dan politieke loyaliteit?

De Holocaust in Gaza voltrekt zich. Hier. Nu.
Wie zwijgt, stemt toe.
Wie nuanceert, bedekt misdaad.
Wie wacht, is te laat.

En ik weiger te zwijgen.
72Jelle schreef:
02-07-2025 00:03
Heb je gekeken waar dat stand with us voor staat? Dat gaat echt wel verder dan een verkeerd begrepen woord.

Ja dat heb ik gekeken, en ik ben helemaal niet voor die organisatie. Althans, de dingen die ik lees op internet over die organisatie dan.

Echter, als dit dus de reden was voor Douwe Bob om het optreden af te zeggen, dan had hij dat toch kunnen benoemen bij Renze? Dat hetgeen de organisatie voor staat, wat ze verkondigen, zo ver van zijn principes staan dat hij daarom niet wilde optreden?

Dat deze organisatie daar met een stand stond, was al in het 1e bericht in dit topic benoemd. Echter is dit nooit benoemd als reden voor het afzeggen van het optreden. Sterker nog, bijna iedereen is ervan overtuigd dat de reden was de aanwezigheid van Netzer, en de poster waarop het woord Zionistisch stond.

En het lijkt nu alsof ik het niet erg vind wat Douwe Bob en zijn gezin hierdoor overkomt, maar dat is helemaal niet zo. Ik vind dat vreselijk. Dat zou helemaal niemand ooit moeten gebeuren. Zoiets zou nooit moeten kunnen in Nederland of eigenlijk waar dan ook ter wereld.

Ik ben alleen niet geheel overtuigd van het verhaal wat Douwe Bob naar buiten brengt, alsmede het verhaal van de organisatie. En dat mag toch? Ik mag toch zeggen dat ik Douwe Bob niet op zijn mooie ogen geloof en de organisatie bij voorbaat al afserveer vanwege het verhaal van Douwe Bob bij Renze? En daarom zeg ik, de waarheid zal in het midden liggen, maar de gevolgen van het hele gebeuren zijn duidelijk aanwezig.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ladyday21 schreef:
02-07-2025 00:05
Het is geen voetbalclub. Het is een voetbaltoernooi. Geen club. Amsterdam heeft geen Joodse voetbalclub. Volgens mij is Maccabi nog de enige Joodse sportclub -maar ik kan me vergissen- en die zit in Amstelveen

Excuus. Ik gebruik de naam inderdaad verkeerd. Het gaat om een voetbalwedstrijd toernooi, met Joods karakter.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Frizz, wat een goede column.
Compleet eens met alles.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven