Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 2052 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
MrsM schreef:
02-07-2025 16:50
Ja dat ligt aan het Nederlandse rechtsysteem. En daar moeten we op vertrouwen, of denk jij dat de straf bewust laag wordt gehouden door rechters omdat het een extreem rechtse persoon is? Ik begrijp het wantrouwen in deze post denk ik niet?

Huh wat een vreemde denkwijze!
Wat ik bedoel; eerst maar eens zien in hoeverre het bewijs sluitend is en welke strafmaat passend wordt geacht door het OM. En dan wat de rechter ervan zegt.
Bidov48220 schreef:
02-07-2025 16:45
Ik zit in een bubbel, een linkse welteverstaan. En ik ken het dus niet. Ga er ook zeker niet kijken, waarom zou ik? Ik geloof direct dat er extreme meningen worden geuit.

Ze zitten niet in het centrum van de macht of media. Ze zijn niet de rechtstaat aan het slopen. Dat lijkt me een nogal belangrijk verschil. Dat jij dat niet wilt zien zegt ook iets over je eigen bubbel.

Grappig, terwijl ik juist iemand ben die beide kanten bekijkt en ook op beide kanten de platforms bekijk en lees. Zowel van linkse als rechtse partijen of media.

Daarnaast kent je me misschien niet zo goed, maar ben ik voor de Palestijnse zaak, tegen de regering Netanyahu, en voor een 2 statenstelsel. Ik ben verre van extreem rechts, maar wel een rechtse kiezer om andere redenen dan de oorlog in Gaza. Wellicht onnodig om dit nog een keer te benadrukken maar wil het toch gezegd hebben.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Frizz schreef:
02-07-2025 16:55
Huh wat een vreemde denkwijze!
Wat ik bedoel; eerst maar eens zien in hoeverre het bewijs sluitend is en welke strafmaat passend wordt geacht door het OM. En dan wat de rechter ervan zegt.

Aahh op die manier. Ja ik interpreteerde je post verkeerd, excuus. :)

Ik hoop dat de bewijzen sterk zijn en de advocaat slecht. Maximum straffen worden helaas niet vaak gegeven in Nederland. Zou wat mij betreft wel mogen/moeten veranderen.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Oh en dat Stand With Us plaatst zelf zulke berichten. Gewoon op hun eigen social media bijvoorbeeld. Lijkt me dat wanneer je meepraat over zo’n onderwerp (en er al naar verwezen is) en oordeelt over DB je dat ook even bekijkt?
Bidov48220 schreef:
02-07-2025 16:45
Ik zit in een bubbel, een linkse welteverstaan.
Wat is een linkse bubbel? De verworpenen der aarde?
MrsM schreef:
Grappig, terwijl ik juist iemand ben die beide kanten bekijkt en ook op beide kanten de platforms bekijk en lees. Zowel van linkse als rechtse partijen of media.

Daarnaast kent je me misschien niet zo goed, maar ben ik voor de Palestijnse zaak, tegen de regering Netanyahu, en voor een 2 statenstelsel. Ik ben verre van extreem rechts, maar wel een rechtse kiezer om andere redenen dan de oorlog in Gaza. Wellicht onnodig om dit nog een keer te benadrukken maar wil het toch gezegd hebben.
Ik vind idd juist dat jij heel kritisch naar beide kanten kijkt, complimenten! :)
Dala schreef:
02-07-2025 16:57
Wat is een linkse bubbel? De verworpenen der aarde?
En ik ben een verworpene uit de linkse bubbel :P
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
MrsM schreef:
Aahh op die manier. Ja ik interpreteerde je post verkeerd, excuus. :)

Ik hoop dat de bewijzen sterk zijn en de advocaat slecht. Maximum straffen worden helaas niet vaak gegeven in Nederland. Zou wat mij betreft wel mogen/moeten veranderen.
De rechter weegt dat af. Er wordt in Nederland al relatief streng bestraft.

Als je vind dat er vaker maximumstraffen uitgedeeld moeten worden neigt dat al snel naar minimumstraffen. Dat kan hoor, maar zorgt wel voor minder bewegingssruimte voor rechters.
Frizz schreef:
02-07-2025 16:53
Heel veel van jouw berichten gaan over dat ‘de andere partij’ ook iets doet, en waarheden die in het midden liggen. Alsof er noodzaak is dat altijd te benadrukken.
Daarmee lijk je ook sommige zaken te willen verzachten.

Het is niet nodig om extreem links erbij te halen als het gaat over extreem rechts. Je trekt met dat soort berichten de boel uit z’n verband.
Dit!
Frizz schreef:
02-07-2025 16:53
Heel veel van jouw berichten gaan over dat ‘de andere partij’ ook iets doet, en waarheden die in het midden liggen. Alsof er noodzaak is dat altijd te benadrukken.
Daarmee lijk je ook sommige zaken te willen verzachten.

Het is niet nodig om extreem links erbij te halen als het gaat over extreem rechts. Je trekt met dat soort berichten de boel uit z’n verband.

Even wachten hoor, gisteren over Douwe Bob dat ging over de waarheid in het midden toch? Dat klopt toch ook deels? Douwe Bob (of zijn management) heeft toch verkeerde informatie naar buiten gebracht over die politie en politie-auto?

En ik reageer alleen zo omdat ik vind (dat is mijn mening) dat het niet constructief is om dingen zwart/wit te zien. En ik haal extreem links erbij wanneer er gezegd wordt dat dit marginaal is, of dat het geen gevaar is hier in Nederland. Naar mijn mening is dat gewoon onjuist.

Ik doe mijn best om zo duidelijk mogelijk, op een nette manier mijn mening te verwoorden en vervolgens komen er reacties op dingen die ik of niet bedoel, of wordt een post maar voor de helft gelezen.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Frizz schreef:
Oh en dat Stand With Us plaatst zelf zulke berichten. Gewoon op hun eigen social media bijvoorbeeld. Lijkt me dat wanneer je meepraat over zo’n onderwerp (en er al naar verwezen is) en oordeelt over DB je dat ook even bekijkt?

Dat heb ik voor zover mogelijk gedaan, en dan is mijn mening al helemaal dat zo'n organisatie verboden zou moeten worden. Wat moet ik er nog meer over zeggen? Dat ik fout was mbt de reden van annuleren van DB zijn optreden? Okee, daar heb ik misschien te vroeg geoordeeld in het begin, later heb ik al aangegeven dat het mij meer ging om de manier waarop dan de reden waarom. Maar nogmaals, excuses voor mijn te snelle conclusie in de eerste post hierover.

En alsof mensen hier ineens meelezen op de platforms die ik benoem om toch mee te kunnen praten hier. Sorry maar ik vind dit ook wel onnodig aanvallend eerlijk gezegd.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
En MrsM, mijn vraag over hoe je bij die extreemlinkse platforms uitkomt klonk misschien een beetje flauw (sorry in dat geval), maar was wel oprecht bedoeld. Ik kom ze namelijk nooit tegen, ook niet in mijn YouTube algoritme o.i.d. Ik kan me voorstellen dat als je daar vaak leest, je het gevoel kunt krijgen dat de polarisatie enorm is in Nederland. Terwijl het in werkelijkheid maar een hele kleine groep is die zo denkt.

Zelf probeer ik dus nooit te kijken op bijvoorbeeld X, omdat ik weet dat het me echt boos gaat maken. De Telegraaf krijg ik dan wel weer continu voorgeschoteld overal, terwijl ik er nooit op klik. Zo werkt dat misschien ook juist: dat algoritmes juist content pushen waarvan je misschien wel boos wordt. Alles voor de clicks natuurlijk..
canis-felis schreef:
02-07-2025 16:59
En ik ben een verworpene uit de linkse bubbel :P
:hihi:

Ik heb vooral het idee dat mensen met hun "linkse bubbel" vooral een hele bevoorrechte bubbel bedoelen. En met het links-zijn meer de hele identiteit n beeldvorming er omheen bedoelen. Soms zeggen mensen het zelfs met een beetje zelfspot van: jaja ik ben zo'n linkse hoogopgeleide veganistische klimaatdrammer met een duur koophuis in Amsterdam Zuid.

Waarmee men vooral wil aangeven dat je hoogopgeleid bent, omringd met andere hoogopgeleiden en veel privileges hebt. En dat een heel fijne bubbel vindt. En dat je meer hebt met mensen uit die bubbel (ook als je buurvrouw vvd stemt) dan met een SP stemmende monteur/verpleegster uit Hoogeveen die naar de Toppers gaat en in een huurwoning met tegeltuin woont. Ook al stemt die wel hartstikke links. Dat is dan niet "jouw bubbel".
MrsM, ik checkte iets op Instagram en kwam ook een bijdrage van Itay Garmy tegen. Ik denk dat hij zo ongeveer ook beschrijft wat jij bedoelt. Ik voelde er zelf wel herkenning bij. Hij was aanwezig bij het evenement, trouwens. Niet dat iedereen die daar was er precies hetzelfde in zal staan, maar hij baseert zich in ieder geval niet enkel op hearsay en foto's en commentaren op fora/platforms (waarin Netzer en Stand with us nogal eens over één kam geschoren worden).
Het management van Douwe Bob heeft onterecht gezegd dat hij in een politie-auto zat. Dit bleek niet te kloppen. Waar ik me aan stoor is het feit dat er hier dan een beide kanten fout verhaal van wordt gemaakt. Het staat niet in verhouding tot de actie van Yesilgöz.
Ik denk niet dat we hier dingen zwart-wit zien. Ik denk dat het onterecht is dat er evenveel gewicht aan (beide zijden) wordt gehangen of dat die suggestie wordt gewekt. Daarmee wordt het echte gevaar (opruiende politica) een beetje gebagatelliseerd. Dat effect heeft het op mij in elk geval.
Daarnaast blijf ik erbij dat het gevaar van extreemlinks in geen enkele verhouding staat tot die van extreemrechts in de huidige maatschappij. Zeker niet nu de scheidslijn tussen rechtse, radicaalrechtse en extreemrechtse partijen vervaagd. Dit gebeurt niet in de mate aan de linkerzijde.
canis-felis schreef:
02-07-2025 17:11
MrsM, ik checkte iets op Instagram en kwam ook een bijdrage van Itay Garmy tegen. Ik denk dat hij zo ongeveer ook beschrijft wat jij bedoelt. Ik voelde er zelf wel herkenning bij. Hij was aanwezig bij het evenement, trouwens. Niet dat iedereen die daar was er precies hetzelfde in zal staan, maar hij baseert zich in ieder geval niet enkel op hearsay en foto's en commentaren op fora/platforms (waarin Netzer en Stand with us nogal eens over één kam geschoren worden).

Aah okee bedankt voor de tip. Ik ga even kijken! :)
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Dala schreef:
02-07-2025 17:09

Ik heb vooral het idee dat mensen met hun "linkse bubbel" vooral een hele bevoorrechte bubbel bedoelen. En met het links-zijn meer de hele identiteit n beeldvorming er omheen bedoelen. Soms zeggen mensen het zelfs met een beetje zelfspot van: jaja ik ben zo'n linkse hoogopgeleide veganistische klimaatdrammer met een duur koophuis in Amsterdam Zuid.

Waarmee men vooral wil aangeven dat je hoogopgeleid bent, omringd met andere hoogopgeleiden en veel privileges hebt. En dat een heel fijne bubbel vindt. En dat je meer hebt met mensen uit die bubbel (ook als je buurvrouw vvd stemt) dan met een SP stemmende monteur/verpleegster uit Hoogeveen die naar de Toppers gaat en in een huurwoning met tegeltuin woont. Ook al stemt die wel hartstikke links. Dat is dan niet "jouw bubbel".
Een hoop vooroordelen.

Ik benoemde mijn linkse bubbel omdat het gesprek daarover ging. Niet omdat ik er trots op ben.
Dala schreef:
02-07-2025 17:09

Oh, dat weet ik allemaal niet. Ik verkeer in een relatief tamelijk bevoorrechte omgeving, en mag daar ook wel eens spottend over doen. Ik ben me ervan bewust dat mijn bubbel niet heel divers is, vind het ook wel lastig om daar "uit te breken".

De bubbel die ik hier wel eens benoem is een onderdeel daarvan en beschrijf ik vaak als activistisch links. XR-links. Ik voel me daar al enige tijd niet zo comfortabel meer in. En hartstikke links stemmen zit er voor mij ook even niet in. Ik denk dat ik nu beter pas bij Volt.
MrsM schreef:

We waren tegelijk aan het posten denk ik, maar nee dat idee had ik ook niet dat jij extreem rechts was hoor. We zijn het denk ik ook grotendeels eens (dat er aan beide kanten extreme dingen worden gezegd) maar mijn enige punt was dat extreem links veel minder macht en invloed heeft. En daar blijf ik ook bij haha, dus die discussie moeten we maar laten rusten dan :)
MrsM schreef:
02-07-2025 17:06
Dat heb ik voor zover mogelijk gedaan, en dan is mijn mening al helemaal dat zo'n organisatie verboden zou moeten worden. Wat moet ik er nog meer over zeggen? Dat ik fout was mbt de reden van annuleren van DB zijn optreden? Okee, daar heb ik misschien te vroeg geoordeeld in het begin, later heb ik al aangegeven dat het mij meer ging om de manier waarop dan de reden waarom. Maar nogmaals, excuses voor mijn te snelle conclusie in de eerste post hierover.

En alsof mensen hier ineens meelezen op de platforms die ik benoem om toch mee te kunnen praten hier. Sorry maar ik vind dit ook wel onnodig aanvallend eerlijk gezegd.

Niet nodig je excuses aan te bieden hoor. Ik wilde alleen even uitleggen welk effect dat op mij heeft, dat telkens beide kanten benadrukken. Dat ergert me in het echte leven ook in andere situaties. ‘Schuld’ is doorgaans helemaal niet evenredig verdeeld.
canis-felis schreef:
02-07-2025 17:11

Ik lees aan de kant van de Joodse zijde vooral dat er niet goed wordt begrepen wat zionisme inhoudt.
Maar men zwijgt over dat stukje waarin er is gecommuniceerd over de app over géén politiek en religie.

Ik vind dat niet eerlijk. Het is toch een manier om DB weg te zetten als ‘een beetje dom’, en Jom Ha wordt vrijgepleit.
Je mág gewoon niks met politiek en religie te maken willen hebben.

Verder is Itay overigens een hele aardige gozer die veel goede dingen doet, juist ook mbt bruggen slaan.
frizz wijzigde dit bericht op 02-07-2025 17:37
3.37% gewijzigd
Vlak extremistisch links ook niet uit. Wat er niet is kan komen. Zie de geschiedenis RAF en ETA. Weliswaar andere doelstellingen, maar wel extreem links. Gezien de polarisatie zou dit zomaar eens kunnen ontstaan.
Bidov48220 schreef:
02-07-2025 17:13
Een hoop vooroordelen.

Ik benoemde mijn linkse bubbel omdat het gesprek daarover ging. Niet omdat ik er trots op ben.
Klopt ik noemde een hoop vooroordelen. Laat die even achterwege.

Maar laat ik zo zeggen: mensen die zeggen dat ze in een "behoorlijk linkse bubbel" verkeren bedoelen vaak: ik verkeer in een behoorlijk bevoorrechte bubbel.

Het is echt heel erg lang geleden, echt heel lang, dat mensen met hun linkse bubbel (voor zover het woord al gebruikt werd) juist een arbeiderswijk en relatief lageropgeleide omgeving werd bedoeld.
Dala schreef:
02-07-2025 17:36

Maar laat ik zo zeggen: mensen die zeggen dat ze in een "behoorlijk linkse bubbel" verkeren bedoelen vaak: ik verkeer in een behoorlijk bevoorrechte bubbel.

Het is echt heel erg lang geleden, echt heel lang, dat mensen met hun linkse bubbel (voor zover het woord al gebruikt werd) juist een arbeiderswijk en relatief lageropgeleide omgeving werd bedoeld.
Sinds wanneer staat links gelijk aan een arbeiderswijk of relatief lageropgeleiden? Ik snap niet zo goed wat dat er mee te maken heeft.

Onder bevoorrechte mensen bevinden zich linkse en rechtse mensen.

Ik snap wel waar je punt vandaan komt, maar vind het in deze context eigenlijk nergens op slaan.
Dala schreef:
02-07-2025 17:36

Dat is in elk geval totaal niet hoe ik het bedoelde.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven