Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
vrijdag 4 juli 2025 om 09:40
Mee eens. Ik ben ook bang dat wanneer de wetten er door komen dat mensen die nu nog wel (de meest noodzakelijke) hulp bieden aan mensen, ook als ze hier illegaal zijn, dat op termijn niet meer zullen doen en dat een zeer kwetsbare groep aan hun lot wordt overgelaten. Dat is voor iedereen in die situatie schrijnend, maar ik denk ik in het bijzonder aan (zwangere) vrouwen en hun kinderen of hun pasgeboren baby. In- en intriest en de politici die hier mee akkoord gaan zouden zich toch moeten schamen. Hoe graag je ook wil dat het asielbeleid strenger moet.Draaideurforummer schreef: ↑04-07-2025 09:25Ik verbaasde me vooral over het gemak waarmee werd gezegd "het gaat natuurlijk niet om het schenken van een kop soep". Nee, nu misschien (nog) niet. Maar als die wet er eenmaal komt, liggen alle mogelijkheden open. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet alle details ken en niet weet in hoeverre de wet is of wordt aangepast. Ik vond het gewoon heel vreemd om een wet te "verkopen" met het argument, ja, nee, zo bedoelen we het niet...
Maar het staat er wel.
vrijdag 4 juli 2025 om 09:41
vrijdag 4 juli 2025 om 13:23
https://nos.nl/l/2573598
Dit deel van die wetten had ik nog even gemist.
Hoe je statushouders ff lekker de afgrond in duwt en de opvangcrisis vergroot.
•
vrijdag 4 juli 2025 om 13:34
Lang leve het opstandige AmsterdamFrizz schreef: ↑04-07-2025 13:23https://nos.nl/l/2573598

vrijdag 4 juli 2025 om 13:41
Ik vind die hele illegaliteit raar. Illegaal betekent dat je iets doet wat niet mag. Of het nou vuilnis storten is in het bos of verblijven in Nederland. Daar mogen best consequenties aanzitten maar een boete levert niets op want wordt toch niet betaald en de illegale leeft vrolijk verder onder de volgende spreekwoordelijke brug. Gevangenisstraf van enkele maanden levert de illegale legaal onderdak op. En dan? Terug op straat? Illegalen zouden na arrestatie direct op het vliegtuig naar land van herkomst moeten worden gezet en daar zoeken ze het dan maar uit. Hoe doen andere landen dat?
vrijdag 4 juli 2025 om 13:44
Als je illegaliteit wilt oplossen dan moet je de problemen aanpakken die illegaliteit veroorzaken, en niet individuele mensen als criminelen behandelen.MrsDuck schreef: ↑04-07-2025 13:41Ik vind die hele illegaliteit raar. Illegaal betekent dat je iets doet wat niet mag. Of het nou vuilnis storten is in het bos of verblijven in Nederland. Daar mogen best consequenties aanzitten maar een boete levert niets op want wordt toch niet betaald en de illegale leeft vrolijk verder onder de volgende spreekwoordelijke brug. Gevangenisstraf van enkele maanden levert de illegale legaal onderdak op. En dan? Terug op straat? Illegalen zouden na arrestatie direct op het vliegtuig naar land van herkomst moeten worden gezet en daar zoeken ze het dan maar uit. Hoe doen andere landen dat?
vrijdag 4 juli 2025 om 14:33
Het kan wat onpraktisch worden als dat land van herkomst onbekend is, of de persoon in kwestie niet erkent als burger van dat land, of om andere redenen die persoon niet wenst terug te nemen.MrsDuck schreef: ↑04-07-2025 13:41Ik vind die hele illegaliteit raar. Illegaal betekent dat je iets doet wat niet mag. Of het nou vuilnis storten is in het bos of verblijven in Nederland. Daar mogen best consequenties aanzitten maar een boete levert niets op want wordt toch niet betaald en de illegale leeft vrolijk verder onder de volgende spreekwoordelijke brug. Gevangenisstraf van enkele maanden levert de illegale legaal onderdak op. En dan? Terug op straat? Illegalen zouden na arrestatie direct op het vliegtuig naar land van herkomst moeten worden gezet en daar zoeken ze het dan maar uit. Hoe doen andere landen dat?
Als je onder de bruggen van andere landen gaat kijken zal je zien hoe andere landen dat doen. Of in de sweatshops in andere landen. Op de aspergevelden. En ga zo maar door.
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
vrijdag 4 juli 2025 om 14:45
Het feit dat jij illegaal verblijf vergelijkt met bijvoorbeeld vuilnis storten in het bos geeft precies aan waarom het simplificeren van een probleem zoals populisten dat doen niet werkt. Een vuilniszak niet dumpen in het bos is vrij makkelijk. Daar zijn immers gewoon reguliere oplossingen voor (kliko's, ondergrondse containers, milieustraten).MrsDuck schreef: ↑04-07-2025 13:41Ik vind die hele illegaliteit raar. Illegaal betekent dat je iets doet wat niet mag. Of het nou vuilnis storten is in het bos of verblijven in Nederland. Daar mogen best consequenties aanzitten maar een boete levert niets op want wordt toch niet betaald en de illegale leeft vrolijk verder onder de volgende spreekwoordelijke brug. Gevangenisstraf van enkele maanden levert de illegale legaal onderdak op. En dan? Terug op straat? Illegalen zouden na arrestatie direct op het vliegtuig naar land van herkomst moeten worden gezet en daar zoeken ze het dan maar uit. Hoe doen andere landen dat?
Maar velen die hier illegaal zijn (de kreet alleen al is te belachelijk voor woorden, we hebben het nog altijd over mensen), hebben geen, of niet direct, alternatieven.
vrijdag 4 juli 2025 om 15:08
Ik keek ook en kreeg er tranen van. Mooie woorden van beide dames naar die verrekte meerderheid in de tweede kamer.Kattentuintje schreef: ↑04-07-2025 14:11Ik heb vannacht de stemmingen zitten kijken. Bij de stemverklaringen van Bikker en Ouwehand schoot ik gewoon echt even vol. Wat een afschuwelijkheid dit. In wat voor land (wereld) ben ik beland?
vrijdag 4 juli 2025 om 15:13
Het was vanochtend lekker wakker worden inderdaad.Draaideurforummer schreef: ↑04-07-2025 13:37En tegelijk is in de VS een wet aangenomen waardoor miljoenen mensen hun zorgverzekering verliezen. Onmenselijkheid als trend, hoeveel cynischer kan het nog worden?
vrijdag 4 juli 2025 om 15:14
Tja, je kunt er een andere naam aan geven, maar dat doet niets af aan de juridische status van mensen die geen recht hebben in Nederland te zijn.Appletje schreef: ↑04-07-2025 14:45Het feit dat jij illegaal verblijf vergelijkt met bijvoorbeeld vuilnis storten in het bos geeft precies aan waarom het simplificeren van een probleem zoals populisten dat doen niet werkt. Een vuilniszak niet dumpen in het bos is vrij makkelijk. Daar zijn immers gewoon reguliere oplossingen voor (kliko's, ondergrondse containers, milieustraten).
Maar velen die hier illegaal zijn (de kreet alleen al is te belachelijk voor woorden, we hebben het nog altijd over mensen), hebben geen, of niet direct, alternatieven.
Ik stoor me dan ook erg aan het mantra: geen mens is illegaal. Want dat mantra klopt uiteraard niet. Links zou zich moeten bezighouden met aanverwante zaken, zoals die strafbaarstelling.
vrijdag 4 juli 2025 om 15:38
En dat heet dan de Big Beautiful Bill.Draaideurforummer schreef: ↑04-07-2025 13:37En tegelijk is in de VS een wet aangenomen waardoor miljoenen mensen hun zorgverzekering verliezen. Onmenselijkheid als trend, hoeveel cynischer kan het nog worden?
Where is my mind?
vrijdag 4 juli 2025 om 15:56
Taalkundig dingetje ook, waar mensen een zelfstandig naamwoord en een bijvoeglijk naamwoord door elkaar halen. Een persoon die in Nederland woont zonder verblijfsvergunning is niet hetzelfde als een wietplantage bij mij op zolder. Wat mij betreft dan, blijkbaar denken de Grondwethelden van NSC er tegenwoordig heel anders over.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 4 juli 2025 om 16:19
Ja bah. Ik vraag me ook af hoe zo’n wet in uitvoering dan kan gaan werken: de Dienst Terugkeer en Vertrek werkt vaak samen met Vluchtelingenwerk om op zoek te gaan naar humane oplossingen. Wordt dan straks DT&V (onderdeel van ministerie Asiel) ook strafbaar gesteld als de uitzettingsprocedure niet snel genoeg gaat? Vluchtelingenwerk zou dan sowieso strafbaar zijn, die bieden ook juridische hulp. En worden mensen dan actief opgespoord? En organisaties als Vluchtelingenwerk, Leger des Heils, daklozenopvang etc., zijn mensen die daar werken dan ook strafbaar? En welke gevangenissen (waar geen personeel is) gaan die mensen dan opvangen? Het is aardig Kafkaesk in mijn ogen.Rabarbara schreef: ↑04-07-2025 15:56Taalkundig dingetje ook, waar mensen een zelfstandig naamwoord en een bijvoeglijk naamwoord door elkaar halen. Een persoon die in Nederland woont zonder verblijfsvergunning is niet hetzelfde als een wietplantage bij mij op zolder. Wat mij betreft dan, blijkbaar denken de Grondwethelden van NSC er tegenwoordig heel anders over.
Where is my mind?
vrijdag 4 juli 2025 om 16:22
En hoe ver trek je dat door? Zijn mensen die werken bij Vluchtelingenwerk, Leger des Heils, Beschermde Wieg etc strafbaar? Zijn mensen die deze organisaties steunen (gelddonatie) strafbaar?SurferRosa schreef: ↑04-07-2025 16:19Ja bah. Ik vraag me ook af hoe zo’n wet in uitvoering dan kan gaan werken: de Dienst Terugkeer en Vertrek werkt vaak samen met Vluchtelingenwerk om op zoek te gaan naar humane oplossingen. Wordt dan straks DT&V (onderdeel van ministerie Asiel) ook strafbaar gesteld als de uitzettingsprocedure niet snel genoeg gaat? Vluchtelingenwerk zou dan sowieso strafbaar zijn, die bieden ook juridische hulp. En worden mensen dan actief opgespoord? En organisaties als Vluchtelingenwerk, Leger des Heils, daklozenopvang etc., zijn mensen die daar werken dan ook strafbaar? En welke gevangenissen (waar geen personeel is) gaan die mensen dan opvangen? Het is aardig Kafkaesk in mijn ogen.

vrijdag 4 juli 2025 om 16:26
Van Duitsland weet ik wel iets. In Duitsland is het inderdaad strafbaar illegaal in het land te verblijven, maar het is expliciet vastgelegd dat het niet strafbaar is mensen te helpen. Ziekenhuizen en scholen zijn niet verplicht te zeggen dat ze iemand helpen/onderwijzen die illegaal is.Waterflesje schreef: ↑04-07-2025 16:21Begrijp ik nou goed dat deze wet in Frankrijk, Belgie en Duitsland allang geldt? OF vergis ik me?
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 4 juli 2025 om 16:29
Als ik dit zo lees is die wet toch ook gewoon voor de bühne:
https://nos.nl/artikel/2573430-hoe-stra ... n-verdeelt
Uit dit artikel:
"Hij legt uit dat in de huidige wetgeving al veel is geregeld, van het vastzetten van illegalen tot het straffen voor hulp bieden bij illegaal verblijf als daar voordeel uit wordt gehaald. "Dit doet dus niet zoveel, het is eigenlijk best zinloos", zegt hij."
https://nos.nl/artikel/2573430-hoe-stra ... n-verdeelt
Uit dit artikel:
"Hij legt uit dat in de huidige wetgeving al veel is geregeld, van het vastzetten van illegalen tot het straffen voor hulp bieden bij illegaal verblijf als daar voordeel uit wordt gehaald. "Dit doet dus niet zoveel, het is eigenlijk best zinloos", zegt hij."

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in