Partner steeds minder aantrekkelijk

05-07-2025 09:17 176 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn partner en ik zijn al 12 jaar samen.
We hebben 2 jonge kinderen. In de zwangerschappen had ik continu honger en heb ik veel gegeten. Mijn partner had altijd wel een beetje een buikje, maar tijdens mijn zwangerschappen is hij ook aardig wat kilo's aangekomen ondat hij ook meer at omdat er veel lekkers in huis was.

De jongste is nu 3 en ik ben weer net zo slank als voor mijn zwangerschappen maar hij heeft nu echt overgewicht.
Ik vind het steeds onaantrekkelijker worden en ik vind dit zo oppervlakkig van mezelf....
Ik heb steeds minder zin om intiem met hem te zijn en te knuffelen. Hij voelt helemaal zacht als ik hem knuffel en dat staat me eigenlijk gewoon tegen.
In kleding zie je ook dat hij echt een buikje, lovehandles en borstvorming heeft.

Hij probeert wel eens af te vallen maar verder dan 3-4 kilo komt hij niet. Ik begrijp ook dat het heel moeilijk is. Zijn broers hebben ook allemaal overgewicht, ik denk dat het ook wel in de genen zit.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zouden jullie dit wel of niet aankaarten? En zo ja, hoe dan?
Nee hoor, is niet oppervlakkig. Jij knapt er op af, dat mag je je partner best laten weten. Hoeft niet op een botte manier maar ik zou er wel eerlijk over zijn.
Ik had dit met mijn ex ook en nam mezelf dat kwalijk.

Achteraf gezien denk ik dat het meer zijn gedrag was dat me dwars zat dan zijn uiterlijk.

Veel op de bank hangen, zakken chips weg vreten, verder weinig doen.

Hoe hij eruit zag was daar een gevolg van.

Er was meer mis in de relatie, en nu is het mijn ex….

Maar weet niet of dat bij jou ook zo is.
Mijn broer had dit ook met zijn ex. Hij is erg sportief, let op zijn voeding maar hield zich alleen voor de gek dat hij haar accepteerde hoe ze er ook uitzag, want anders het het fatshamen bladibla.
Is het echt lijfelijk waar je op afknapt (wat uiteraard mag) of ergens misschien het niet goed voor zichzelf zorgen? Dat laatste lijkt me makkelijker bespreekbaar, omdat dat om zorgen uiten gaat.
Hebben jullie hier wel eens samen over gesproken? Misschien wil hij jouw steun bij afvallen, misschien vindt hij het prima zo, misschien is dit een heel pijnlijk, kwetsbaar onderwerp voor hem. Je moet eerst weten hoe en wat voordat je verder kunt. Alleen afdoen als onaantrekkelijk doet denk ik te weinig goed voor hem als persoon. Zie hem als meer dan dat, praat met hem. Uit je bezorgdheid over gezondheid, seksleven, voorbeeld voor kinderen enz. Maar ga eerst na hoe kwetsbaar dit onderwerp voor hem is om bij hem aan te kunnen sluiten qua gevoel.
SunShine35 schreef:
05-07-2025 09:23
Ik had dit met mijn ex ook en nam mezelf dat kwalijk.

Achteraf gezien denk ik dat het meer zijn gedrag was dat me dwars zat dan zijn uiterlijk.

Veel op de bank hangen, zakken chips weg vreten, verder weinig doen.
Ugh, mannen die zodra ze in een relatie zitten, zich laten gaan of totaal passief worden in veel opzichten: echt super onaantrekkelijk. Ik wil een beetje een man tegen wie ik kan opkijken, die dingen met me onderneemt en die ook goed voor zichzelf zorgt dus een bierbuik is wel het laatste waar ik op zit te wachten.
Oh! Je hebt dat nog niet aangekaart? Waarom niet?

Hij at meer omdat er meer 'lekkers' in huis was? Je bedoelt met 'lekkers' ongezonde voeding en gezond is 'niet lekker'?

Je zegt zelf dat hij veel bijgekomen is door te veel te eten dus niet omdat het in zijn genen zit.
Ik zou het niet aankaarten. Andersom zou ik dat vreselijk vinden, en me voelen alsof er op me gelet wordt, op wat ik allemaal eet.
En me enorm rot voelen als het me niet goed lukt om af te vallen.
Hij moet dat echt vanuit zichzelf willen.
Je kan gezonde snacks enzo kopen, ongezouten nootjes, fruit, donkere chocola (die van Lidl 90% dacht ik) bevat weinig suiker. Drinken met weinig suiker, tomaatjes, avocado enzo. Maar het is aan hem of hij dat wil eten, je kunt dat niet sturen.
Als mijn partner zo dik wordt dat zijn lijf me gaat tegenstaan zou ik het beslist aankaarten. Wat moet je anders, steeds een rotsmoes bedenken waarom je geen seks wil?

Ik zou echt iets zeggen in de trant van "lief, laat je lekker gaan als je het niet laten kunt maar geil word ik er niet van dus de consequentie is dat het lijflijke op een zeer laag pitje komt en blijft".
.
Yakuzakiko schreef:
05-07-2025 10:30
Ik zou het niet aankaarten. Andersom zou ik dat vreselijk vinden, en me voelen alsof er op me gelet wordt, op wat ik allemaal eet.
En me enorm rot voelen als het me niet goed lukt om af te vallen.
Hij moet dat echt vanuit zichzelf willen.
Je kan gezonde snacks enzo kopen, ongezouten nootjes, fruit, donkere chocola (die van Lidl 90% dacht ik) bevat weinig suiker. Drinken met weinig suiker, tomaatjes, avocado enzo. Maar het is aan hem of hij dat wil eten, je kunt dat niet sturen.
Dat zij zich niet meer aangetrokken voelt tot de man waarmee ze samen leeft door zijn eetgedrag moet worden weggewuifd?
uiteraard mag zij dat aankaarten. Het is toch de bedoeling dat je het goede voorbeeld aan je kinderen geeft, goed voor je lichaam zorgt en aantrekkelijk blijft voor je partner?
Als je dat allemaal niet wil blijf je beter alleen.
Attraverso schreef:
05-07-2025 10:42
Dat zij zich niet meer aangetrokken voelt tot de man waarmee ze samen leeft door zijn eetgedrag moet worden weggewuifd?
uiteraard mag zij dat aankaarten. Het is toch de bedoeling dat je het goede voorbeeld aan je kinderen geeft, goed voor je lichaam zorgt en aantrekkelijk blijft voor je partner?
Als je dat allemaal niet wil blijf je beter alleen.
Ik heb ook weleens periodes gehad dat ik iets meer woog dan nu, het fluctueert een beetje door de jaren heen. Bij mijn man ook.
Het hoort er ook wel een beetje bij denk ik.
En bij ons werkt het goed als we gezonder eten kopen, dan pakt de ander dat ook makkelijker.
Iedereen pakt dit weer anders aan.
Ik vind dit wel lastig hoor. Zelf ben ik jarenlang aan de volle kant geweest en het was echt niet makkelijk om daar iets aan te doen. Voor mannen lijkt het me makkelijker, althans op basis van wat ik zoal hoor, maar dan nog…
Je kunt het wel aankaarten maar ik denk niet dat de relatie dan beter wordt. Ik denk dat ik er vandoor was gegaan als mijn partner had gezegd dat hij me zo niet aantrekkelijk vond. Niet goed, dan zoek je maar een bezemsteel…
Yakuzakiko schreef:

Vriend en ik bespreken het wel open. Ik sport meer, hij is actiever in andere dingen. Als hij een tijdje teveel eet en dikker wordt, dan begin ik daar wel over op een feitelijke manier.
Ik verwijt hem niets, maar heef aan dat het weer tijd wordt wat meer op te letten. Andersom heeft hij mij dat net na een stressvolle periode ook gevraagd. We pakken het dan samen wat meer op en letten erop wat we eten. Samen besloten geen toetjes te eten en zo. Natuurlijk zijn er nog steeds uitzonderingen mogelijk en we verbieden elkaar niets, maar we hebben wel samen een plan.

Yakuzakiko schreef:
…gezonde snacks enzo kopen, ongezouten nootjes, fruit, donkere chocola (die van Lidl 90% dacht ik) bevat weinig suiker. Drinken met weinig suiker, tomaatjes, avocado enzo.

Zo gezond is dat allemaal niet:
* nootjes bevallen veel vet
* fruit bevat vaak veel suiker
* die hele pure chocola is niet lekker, neem dan gewoon maar een klein blokje ècht lekkere
* water drinken, je kunt jezelf snel ontwennen om sap en frisdrank te drinken
* avocado’s zijn dan wel gezond, maar bevatten veel calorieën dus eet vooral met mate

Ik eet liever groente zoals paprika als tussendoortje dan fruit.
Je kan dit wel vertellen op een rustig en ontspannen moment. Dit probleem komt namelijk veel voor.

Je hebt twee kleine kinderen dat is wel het spitsuur van het leven. In de week werken in de weekenden iets doen met de kinderen. De natuurlijke reactie is dan 's avonds op de bank vallen en de koolhydraten aanvullen met een snelle snack. Dat is biologie en door de moderne voedingsmiddelen ook funest. Een zak chips en een colaatje krijg je er niet afgesport.

Een rustig moment is wel belangrijk. Je krijgt snel verwijten. Ik ken deze situatie niet, maar verwijten kunnen zijn: ik werk veel meer en in het weekend doe ik dingen met de kinderen enzovoorts.

Je kan je hier natuurlijk op voorbereiden door hem wat te bieden. Bijvoorbeeld om hem meer tijd te geven om te sporten of te helpen met beter op zijn voeding te letten. Dat soort dingen. Niet meegaan in de verwijten wel bespreekbaar maken.
steven1980 wijzigde dit bericht op 05-07-2025 11:30
0.39% gewijzigd
Ravintola schreef:
05-07-2025 11:14
Vriend en ik bespreken het wel open. Ik sport meer, hij is actiever in andere dingen. Als hij een tijdje teveel eet en dikker wordt, dan begin ik daar wel over op een feitelijke manier.
Ik verwijt hem niets, maar heef aan dat het weer tijd wordt wat meer op te letten. Andersom heeft hij mij dat net na een stressvolle periode ook gevraagd. We pakken het dan samen wat meer op en letten erop wat we eten. Samen besloten geen toetjes te eten en zo. Natuurlijk zijn er nog steeds uitzonderingen mogelijk en we verbieden elkaar niets, maar we hebben wel samen een plan.

Zo gezond is dat allemaal niet:
* nootjes bevallen veel vet
* fruit bevat vaak veel suiker
* die hele pure chocola is niet lekker, neem dan gewoon maar een klein blokje ècht lekkere
* water drinken, je kunt jezelf snel ontwennen om sap en frisdrank te drinken
* avocado’s zijn dan wel gezond, maar bevatten veel calorieën dus eet vooral met mate

Ik eet liever groente zoals paprika als tussendoortje dan fruit.
Iedereen doet het op zijn eigen manier he.
En verder denk ik dat er weinig mensen overgewicht hebben door teveel fruit, nootjes en avocado.
Met zo'n lijstje kan je toch helemaal niks? Zo onpersoonlijk en niks zeggend, dan kan je toch ook bijna niks meer eten? En het hangt er ook enorm vanaf wat je huidige eetpatroon is.

Hoe dan ook, het gaat alleen werken als je vriend zelf de urgentie voelt. Bespreek met hem hoe hij het ziet. Indien hij echt gemotiveerd is, kan ie denk ik beter een voedingsadvies vragen bij een dietist. Die maakt een op maat gemaakt plan wat vol te houden is.

Mijn dietist raadt overigens dus wel nootjes en fruit aan. Dat past binnen mijn op maat gemaakte advies.
pimpelmeesje87 wijzigde dit bericht op 05-07-2025 11:32
0.09% gewijzigd
Yakuzakiko schreef:
05-07-2025 11:19
Iedereen doet het op zijn eigen manier he.
En verder denk ik dat er weinig mensen overgewicht hebben door teveel fruit, nootjes en avocado.
Inderdaad met mate deze producten is geen enkel probleem .
Ik heb geen lijstje hoor, noemde een paar voorbeelden van wat ik lekker vind.
Yakuzakiko schreef:
05-07-2025 11:29
Ik heb geen lijstje hoor, noemde een paar voorbeelden van wat ik lekker vind.
@Pimpelmeesje87
Mezelf quoten :geek:
Yakuzakiko schreef:
05-07-2025 11:31
Mezelf quoten :geek:
De kracht zit in de herhaling.
Steven1980 schreef:
05-07-2025 11:34
De kracht zit in de herhaling.
Zo is het!
alles begint met gewoon eens eerlijk en open met elkaar in gesprek.
Dit zou ik op een respectvolle manier aankaarten. Als de liefde over gaat, is je partner verder van huis en nu kan hij nog bijsturen.
Ik snap je wel hoor TO.
Bij mijn man gingen zijn dikke buik en dikke borsten mij ook tegenstaan.
En wat iemand hier ook al schreef, ook het gedrag wat er mee samenhing.
Voor 1 kilometer al de auto pakken. Uren op de bank liggen. Zakken chips wegwerken. Als dat op was zelfs de tussendoortjes inpikken die voor de kinderen op school bedoeld waren. Zijn werkauto steeds bezaaid met verpakkingen van MC Donald, frisdrank en energie drankjes. Ik had geen zin om me als een soort moeder of opvoeder te gaan gedragen, maar het irriteerde me wel.
Een paar keer bij een sportschool geweest, daar een persoonlijk sport en voedingsplan laten opmaken. Na 4 dagen stopte hij alweer, geen zin in!
Ik vond het ook nogal wat over zijn mentaliteit en karakter zeggen. En dat ging me tegenstaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven