Kinderen die geen aanstalten maken om uit te vliegen

05-07-2025 12:26 695 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn wel eens topics van mensen met ‘lastige’ thuiswonende volwassen kinderen en dan luidt het advies vaak ‘tijd om op zichzelf te gaan wonen.’ Ik ben overigens zelf ook zo’n adviseur, maar in de praktijk werkt het waarschijnlijk heel anders.
Maar dan toch, wie heeft zijn kind met zachte dwang de deur uit geduwd en hoe heeft dat uitgepakt voor het kind en de onderlinge relatie? En wanneer kun je dat maken? Stel dat je kind 22 is en je wilt als ouder stappen maken met een nieuwe partner (met wie je al 15+ jaar lat). Mag het dan?
22 en misschien wel een paar jaar studerend, dan hoeven ze nog niet weg hoor. Stel dat ze dan met ongeveer 25 gaan werken is er nog geen huis natuurlijk. Hier sta je gemakkelijk 15+jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning en koopwoningen, daar moet je voor samenwonen én goed verdienen. Beetje hopeloos wel.
Het lijkt mij erg afhangen van de omstandigheden. Sowieso sluit wat mij betreft het een het ander niet uit, hoewel ik snap dat je met nieuwe partner het liefst zonder volwassen kind thuis woont.

Vragen die ik heb naar aanleiding van je bericht: heeft kind de mogelijkheid om aan woonruimte te komen? En kan kind dit betalen? Ik vind dat je het opzich van een volwassen kind kan verwachten dat hij/zij actief zoekt naar een woonruimte, maar ik zou zeker als ouder, kind thuis laten wonen als er geen woonmogelijkheden zijn. Dat is nu eenmaal de situatie momenteel... De woningmarkt is crazy.

Mogelijk kan je wel wat afspraken met elkaar maken zodat jij en je nieuwe partner wat meer ruimte hebben. Bijvoorbeeld vragen of kind af en toe ook eens bij (uit huis wonende vrienden) kan slapen. Wellicht stimuleert het kind ook als ze ziet dat het daar wel erg fijn is omdat je lekker alles zelf mag uitmaken.
In TO's geval zou ik het geloof ik maar zoeken in goede afspraken. Kind is 22 en bij mijn weten niet achterlijk, dus ze kan gerust leren om haar rotzooi achter haar kont op te ruimen en dan kan ze prima nog een tijdje bij moeder en haar nieuwe partner blijven wonen. Dikke kans dat ze de bejaarde tortelduifjes binnen afzienbare tijd zelf zat is en alsnog op zoek gaat naar een alternatief.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
emanina schreef:
05-07-2025 17:23
Als je je op je achttiende inschrijft heb je in veel plaatsen pas tienplus jaar later een woning.
Er is per 2024 een nieuwe huisvestingsverordening ingegaan over passend toewijzen.

Elke woningcorporatie wijst nu kleine woningen toe aan jongeren.

Als je meteen met 18 inschrijft, kun je met 25 een appartementje hebben.

Is je dochter ingeschreven TO?
dropdrop wijzigde dit bericht op 05-07-2025 18:37
6.03% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
05-07-2025 17:59
Wat zij zegt is dat 'op je 25e ben je het huis uit' vaak sowieso al een utopie is.

Wat fijn! Ondertitels, want mijn snappertje is stuk. :nut:
Kaarsjevoordesfeer schreef:
05-07-2025 18:36

Ah, gezelligheid meteen weer.
(Herman Finkers)
Dropdrop schreef:
05-07-2025 18:35
Er is per 2024 een nieuwe huisvestingsverordening ingegaan over passend toewijzen.

Elke woningcorporatie wijst nu kleine woningen toe aan jongeren.

Als je meteen met 18 inschrijft, kun je met 25 een appartementje hebben.

Is je dochter ingeschreven TO?
Dan moeten die kleine woningen er wel zijn
05-07-2025 18:36
Je blijft toch ook een beetje hangen alsof je niet begrijpt dat jouw kind reteveel geluk heeft gehad?
shala91 schreef:
05-07-2025 18:49
Dan moeten die kleine woningen er wel zijn
En zelfs als ze er zijn - als ze effectief in het dorp of de buurt aanwezig zijn - moeten ze nog vrijkomen ook.
Genoeg alleenstaanden die zelf 10+ jaar op de wachtlijst hebben gestaan die nu ze eindelijk een woning hebben daar ook bij voorkeur de komende 25 jaar blijven zitten. Of die hun woonst aanhouden (en betalen) ondanks dat ze soms elders half samenwonen. Als het morgen misgaat in hun relatie zijn ze anders weer 10 jaar aan 't wachten.

Ik hoop dus vooral dat kind van opstartster vooral al op de wachtlijst staat. Voor misschien ooit.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
apiejapie schreef:
05-07-2025 12:35
Alles mag. Vraag is wel of dat goed is voor je relatie met je kind, hoe je dat aanpakt.
Voor mij zou er een groot verschil in zitten of kind wel zou willen maar niet aan een woonplek kan komen, of dat hij Hotel Mama wel prima vindt. Wat zijn de plannen van de kinderen. Een kind dat serieus bezig is met de toekomst en daar actief stappen in zet maar er komt vanwege de krapte op de woningmarkt niks vrij, vind ik anders dan een kind dat al een paar jaar een fulltime salaris heeft, alles aan zichzelf spendeert en geen actie onderneemt om voor zichzelf te zorgen.
Mijn moeder zei altijd: "op je 27ste woon je op jezelf". Is bij ons allemaal niet nodig geweest, woonden allemaal rond ons 20ste op onszelf. Maar die duidelijkheid bracht ze ons al toen we nog tiener moesten worden. Duidelijk zijn in verwachtingen scheelt een hoop gedoe.
Herkenbaar. Ook wij kregen als kind al superduidelijk mee wat we konden verwachten. Ik groeide op bij alleen een moeder en dan is het vrij makkelijk, want 1 iemand die de regels maakt (man en ik verschilden behoorlijk als het op opvoedvisie aankwam, dus daarin was geen duidelijke routekaart mee te geven).
Zo wisten we al jong dat we het niet hoefde presteren om zwanger thuis te komen, want dan mocht je mooi wieberen, dat we vanaf een bepaalde leeftijd met inkomsten mee moesten betalen dmv kostgeld en dat met 20 op eigen benen staan toch ook zeker wel verwacht was. Best handig om te weten hoe de kaarten geschud zijn.

Overigens vind ik het begrip 'niet aan een woonplek kunnen komen' nog wel multi interpretabel. Want wanneer voldoet een woning? Waar liggen je eisen en zijn ze realistisch?
shala91 schreef:
05-07-2025 18:51
Je blijft toch ook een beetje hangen alsof je niet begrijpt dat jouw kind reteveel geluk heeft gehad?

Welnee, ik snap zeker wel dat hij reteveel geluk heeft gehad. Ik weet hoe lastig het is. Dochter is 27 en heeft ook geluk gehad erbij te zitten. Die woon nu inmiddels vier jaar half zelfstandig boven een winkel. Gehuurd van een bekende.

Ik zie hun leeftijdsgenoten ook enorm worstelen en ik zie er ook (van dichtbij) die niks ondernemen. Niet eens ingeschreven staan bij de woningbouw. Bij het project waar zoon is ingeloot was één van de criteria om mee te loten en bepaalde inschrijfduur. Kun je mopperen dat je er niet tussenkomt maar dat was dus vijf jaar geleden al bekend dat dat zo zou zijn.
05-07-2025 19:02
Welnee, ik snap zeker wel dat hij reteveel geluk heeft gehad. Ik weet hoe lastig het is. Dochter is 27 en heeft ook geluk gehad erbij te zitten. Die woon nu inmiddels vier jaar half zelfstandig boven een winkel. Gehuurd van een bekende.

Ik zie hun leeftijdsgenoten ook enorm worstelen en ik zie er ook (van dichtbij) die niks ondernemen. Niet eens ingeschreven staan bij de woningbouw. Bij het project waar zoon is ingeloot was één van de criteria om mee te loten en bepaalde inschrijfduur. Kun je mopperen dat je er niet tussenkomt maar dat was dus vijf jaar geleden al bekend dat dat zo zou zijn.
En maar blijven oordelen he.

Weet jij wat er achter die 'weigerachtigheid' zit? Zo vermoeiend dit.
(Herman Finkers)
MyLittlePony schreef:
05-07-2025 14:08
Wat wij dachten toen ze 5 waren: net 18 het huis uit. Intussen weten we beter.

Wat we wel hebben gedaan is ze voorbereiden op zelfstandigheid en volwassenheid. Vanaf vrij jong meedraaien in het huishouden, vanaf een jaar of 12 bijvoorbeeld verantwoordelijk voor een dag per week avondeten, dat soort dingen. Thuis blijven wonen is helemaal prima, maar na je 18e deel je dan ook gelijkwaardig in de huishoudelijke verantwoordelijkheid.

Ik denk dat die opvoeding best geholpen heeft bij de hele meute om niet tot hun 30e te blijven hangen. Maar ook dat het geholpen heeft het leuk te houden, ze hebben ons nooit als hotel behandeld
Exact. Dat is wel het meest minimale dat je als thuiswonende jongere mag doen. Als volwassene meedraaien in het huishouden. Dan is het iig geen hotel mama/papa.
Ken momenteel aantal ouders die opzoek gaan of al huis gekocht met optie voor uitbreiding 2e badkamer. Met het oog op langere thuiswonende kinderen.

Maar ook waarvan de ouder, vader in dit geval, zijn huis aanhield voor kinderen en hij woonde bij nieuwe vriendin. Kinderen werkten allebij. Eerlijk gezegd wel netjes, kinderen kiezen niet voor een scheiding.
teddydeniffler wijzigde dit bericht op 05-07-2025 19:11
0.55% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
05-07-2025 19:04
En maar blijven oordelen he.

Weet jij wat er achter die 'weigerachtigheid' zit? Zo vermoeiend dit.

Weet je wat ook vermoeiend is, dat mijn mening die jou veroordeeld wordt.

En ja ik weet wat er achter zit.

Zet me onder de negeer of zo, als je het zelf niet kunt opbrengen om me te negeren. Maar stop met alles wat ik schrijf te veroordelen.
xiongmao schreef:
05-07-2025 16:01
Ik denk dat het nu te comfortabel is thuis. Ze werkt slechts parttime, hoeft verder niks en een heel huis ter beschikking omdat moeder vaak weg is. En draagt ook niks bij? Of misschien minimaal?

Waarom zou ze dan een kamer zoeken, waar ze minder ruimte heeft, meer geld aan kwijt is etc?

Er is woningnood maar de eisen zijn ook hoog merk ik om me heen.

Toen ik op mezelf ging, startte ik met een kamer van 15m2, op een niet ideale lokatie en moest ik douche, keuken etc delen met 10 anderen. Daar halen velen nu hun neus voor op.

Ik denk dat je je eigen plan moet trekken en dat ze daarin zeker mee kan, maar dat dat ze wel enigszins snapt dat het de bedoeling is dat ze haar leven op order krijgt.
Oh to, wat een gruwel. Mijn nekharen gaan overeind. Ja, ik snap wel dat ze nul interesse heeft om te vertrekken. Ze woont zo goed als gratis in een verzorgd hotel. Als je kind dan niet zo bijzonder ondernemend is, dan kan dat tot in lengte van dagen heel comfortabel zijn en jij bent toch wel weg. Ik vrees dat hier absoluut nul verandering in gaat onstaan en ik zou het hele eerlijke gesprek beginnen te voeren. Ik zou mezelf als ouder gekaapt voelen in deze situatie. Omdat het je kind is, is dat heel lastig. Maar je doet haar ook geen dienst. Zij leert hier niks van en blijft op een bepaalde manier heel onvolwassen. Dat wil je toch niet meegeven?
Feitelijk parasiteert ze behoorlijk en mogelijk heeft ze het niet in de gaten. Want jij hebt nooit iets laten merken. Tijd om haar nu ook dat laatste stukje volwassen wording mee te geven.
22 vind ik , zekere in de huidige tijd, geen rare leeftijd om nog thuis te wonen.
Wel zou ik het belangrijk vinden dat er een soort plan is. Dus ik zou met haar in gesprek gaan over dit soort vragen: Wil ze alsnog een opleiding volgen? Of blijven werken? In dat laatste geval waarom niet fulltime aan de slag? Dan kan ze ook sparen voor een eigen woning.
Wat zijn haar plannen op het gebied van wonen? Staat ze ingeschreven? Bij meerdere gemeentes, ook bij wat minder populaire gemeentes?
Of is het plan om direct een huis te kopen. In dat geval, hoe realistisch is dat met haar huidige salaris/werk? En wat zijn de plannen om de salaris te verhogen, ander werk/meer werk/doorgroeien op eigen werk?
Ik zou er op zich geen enkel probleem mee hebben dat ze nog thuis woont maar ik zou wel een gesprek (of meerdere gesprekken) willen hebben over bovenstaande vragen.
Ik zou haar wel verzoeken om een soort van plan te maken, en dan kan het best nog een paar jaar duren voordat alles lukt maar er moet wel iets zijn waar ze naar streeft.
Parasiteren nog wel.

Je moet denk ik gewoon het gesprek aangaan. Wat wil dochter, wat wil jij, wat is haalbaar, wat is wenselijk. En ik denk dat het verder gaat dan de woonsituatie, maar ook om hoe haar leven nu ingericht is. Geen zin in een opleiding, parttime werken, het klinkt ook een beetje alsof ze vast zit. Waar wordt ze blij van?
Si abra la puerta hay lobos.
05-07-2025 19:11
Weet je wat ook vermoeiend is, dat mijn mening die jou veroordeeld wordt.

Het probleem is dat je hier een mening ventileert over mij totaal onbekende mensen, die wellicht hangups hebben waar ik niets van weet (en jij waarschijnlijk ook niet), en dat jouw ongefundeerde mening over die mensen verder niets bijdraagt aan de discussie. Je gaat namelijk elke keer weer aan het punt voorbij dat er ongeveer geen woningen zijn.
(Herman Finkers)
granny71 schreef:
05-07-2025 18:11
Het is geen schuiven met de regels. Het is gewoon fraude.

Moeder huurt maar gaat er niet wonen. Ze "verhuurt" het aan kind.
Dat is dus gewoon onderhuur en dat mag niet.
Het plan was om het direct samen te huren. Dat ‘opzetje’ kan natuurlijk met iedereen die kan aantonen voldoende inkomen te hebben. Ik vind dat geen fraude, of net zoveel als mensen die zich alleen inschrijven voor een woning waar een maximaal inkomen geldt, en er dan een partner bij krijgen.
Lady*Voldemort schreef:
05-07-2025 19:23
Het probleem is dat je hier een mening ventileert over mij totaal onbekende mensen, die wellicht hangups hebben waar ik niets van weet (en jij waarschijnlijk ook niet), en dat jouw ongefundeerde mening over die mensen verder niets bijdraagt aan de discussie. Je gaat namelijk elke keer weer aan het punt voorbij dat er ongeveer geen woningen zijn.

Daar ga ik niet aan voorbij want dat ervaren mijn kinderen dus ook. Dat weet ik maar al te goed. In de casus van TO zou het voor mijn nogal leidend zijn of kind iets onderneemt of niet.

Er zijn weinig woningen maar de woningen die er zijn komen niet terecht bij jongeren die niks ondernemen om iets te vinden.
Lady*Voldemort schreef:
En al helemaal geen woningen voor een twintiger, die nog niet veel heeft kunnen opbouwen.
Geen motto
Lady*Voldemort schreef:

Jij vindt dat een probleem, ik niet. Negeer het gewoon, je hoeft me er niet steeds op te wijzen.
05-07-2025 19:29
Daar ga ik niet aan voorbij want dat ervaren mijn kinderen dus ook. Dat weet ik maar al te goed. In de casus van TO zou het voor mijn nogal leidend zijn of kind iets onderneemt of niet.

Er zijn weinig woningen maar de woningen die er zijn komen niet terecht bij jongeren die niks ondernemen om iets te vinden.
Nee want jouw kinderen behoorden tot het kleine percentage wat wel ingeloot was . Dus andere kinderen kunnen wel 10 jaar van alles ondernemen maar nog steeds geen geluk hebben gehad . Geen woning is niet per definitie het bewijs dat het lamme takken zijn .
05-07-2025 19:29

Bedoelde je de grens van 25 jaar dan als een soort van stok achter de deur zodat je kinderen iets zouden ondernemen om uit huis te kunnen?
Geen motto

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven