Situatie Midden-Oosten VIII
woensdag 28 mei 2025 om 13:31
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
dinsdag 8 juli 2025 om 19:05
dinsdag 8 juli 2025 om 19:18
Ik lees trouwens in een aantal online artikelen dat Netanyahu's populariteit al een tijd juist flink is afgenomen onder de bevolking, dus dat zijn populariteit helemaal niet stijgende is (laatste artikel is van zes dagen geleden). Ik hoop dat dat het geval is. Dat zegt nog niet dat de gemiddelde Israëlier ook tegen het vernietigen van Gaza en de bewoners daarvan is maar het geeft wel enige hoop. Evengoed vind ik dat er moet worden ingegrepen. Desnoods maar dreigen om die dome af te bouwen als de regering niet per direct stopt met de eindeloze misdaden. Maar goed, dat gaat heus niet gebeuren.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
dinsdag 8 juli 2025 om 19:34
Israel heeft een legitieme reden om de oorlog ‘voor altijd’ voort te zetten. Want het door Hamas uit te roeien is simpelweg onmogelijk;
https://nos.nl/l/2574206
https://nos.nl/l/2574206
•
dinsdag 8 juli 2025 om 19:35
Bedoel je dat het bestaan van de iron dome slachtoffers maakt? Of het opheffen daarvan? Of allebei.. dat kan ook..
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
dinsdag 8 juli 2025 om 20:07
De Palestijnse gebieden zijn minder goed beschermd door de Iron Dome. Dat werd in het begin hier in twijfel getrokken. Inmiddels is er via vele nieuwsbronnen, ook westerse, genoeg bewijs dat dat klopt.
dinsdag 8 juli 2025 om 20:09
Niet heel toevallig dus.
dinsdag 8 juli 2025 om 20:09
Dank voor je toelichting. Het verbaast me niet.
dinsdag 8 juli 2025 om 20:32
Ik vind de toestand dermate ernstig dat in mijn ogen extreem zware maatregelen nodig zijn. Blijkbaar is oog om oog, tand om tand de enige taal die Netanyahu begrijpt. Nu vind ik dreigen met het afbouwen van steun voor de iron dome nog wel wat anders dan wat Netanyahu en zijn handlangers aan doen zijn, namelijk het daadwerkelijk systematisch uitroeien van een bevolking.
dinsdag 8 juli 2025 om 20:53
dinsdag 8 juli 2025 om 21:24
En niet alleen dat; de brokstukken moeten ergens neerkomen.
https://www.jpost.com/opinion/article-797588
https://www.972mag.com/hezbollah-rocket ... s.editiego
•
dinsdag 8 juli 2025 om 21:34
Ik begin zo langzamerhand ook te denken dat de dreiging van een boycot op militaire goederen het enige zou kunnen zijn wat Israël ervan weerhoudt om deze draconische plannen voor Gaza uit te voeren.
Dan hoop je dus dat ze toegeven, voor ze van de kaart geveegd worden.
dinsdag 8 juli 2025 om 21:40
dinsdag 8 juli 2025 om 22:08
Het is dat men met vetorechten te maken heeft, maar anders zou je toch gewoon een VN vredesmacht daarheen moeten sturen en de gehele regering Netanyahu afzetten?
Die man brengt Israël in zijn eentje om zeep. Wat begon als vergelding voor een terroristische aanslag, en terugbrengen van de gijzelaars is uitgelopen op een ordinair staaltje imperialisme.
Ik heb er gewoon geen woorden meer voor.
Die man brengt Israël in zijn eentje om zeep. Wat begon als vergelding voor een terroristische aanslag, en terugbrengen van de gijzelaars is uitgelopen op een ordinair staaltje imperialisme.
Ik heb er gewoon geen woorden meer voor.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 8 juli 2025 om 22:11
GriebusDus schreef: ↑08-07-2025 21:34Ik begin zo langzamerhand ook te denken dat de dreiging van een boycot op militaire goederen het enige zou kunnen zijn wat Israël ervan weerhoudt om deze draconische plannen voor Gaza uit te voeren.
Dan hoop je dus dat ze toegeven, voor ze van de kaart geveegd worden.
Zolang Netanyahu de steun van Trump heeft, kan de Eu (of Nederland) boycotten en sancties opleggen wat ze willen, ik denk dat dat totaal geen effect heeft op het gedrag en de zienswijze van Netanyahu.
Ik heb echt het gevoel dat er geen hoop meer is, wat ik eerst misschien nog wel had, naïef als ik was, dat Trump misschien toch een grijntje medemenselijkheid zou bezitten...
Het is bizar wat mensen met geld en macht kunnen doen. En hoe ver ze bereid zijn te gaan om dat doel te bereiken.
Sur mes cahiers d’écolier
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 8 juli 2025 om 22:33
Je goed recht. Ik ben toch wel benieuwd wat je op dit punt in de discussie precies niet meer trekt. Ik moet zeggen dat ik het al een hele tijd eigenlijk niet meer kan verdragen, deze situatie van gruwelijkheid op gruwelijkheid tot aan de overtreffende trap van nog meer gruwelijkheid. Ik kijk daarom nog zo weinig mogelijk nieuwsbeelden. Heb je misschien familie/bekenden/geliefden die in Israël wonen? Dan kan ik me heel goed voorstellen dat het sowieso allemaal heel eng is.
dinsdag 8 juli 2025 om 22:35

dinsdag 8 juli 2025 om 22:42
dinsdag 8 juli 2025 om 22:44
Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik heb me ook regelmatig teruggetrokken. De reden was hetzelfde. Mijn privé reden is hier voor degenen die vanaf topic 1 lezen duidelijk. Ik hoef toch geen reden te geven? Net als Star dat niet hoeft, of wie dan ook. Deze oorlog doet heel veel pijn bij veel mensen die hier schrijven..Zorroo schreef: ↑08-07-2025 22:33Je goed recht. Ik ben toch wel benieuwd wat je op dit punt in de discussie precies niet meer trekt. Ik moet zeggen dat ik het al een hele tijd eigenlijk niet meer kan verdragen, deze situatie van gruwelijkheid op gruwelijkheid tot aan de overtreffende trap van nog meer gruwelijkheid. Ik kijk daarom nog zo weinig mogelijk nieuwsbeelden. Heb je misschien familie/bekenden/geliefden die in Israël wonen? Dan kan ik me heel goed voorstellen dat het sowieso allemaal heel eng is.
dinsdag 8 juli 2025 om 22:48
Hier reageer ik nog even op. Ik waardeer je reactie! En het is ook helemaal niet naar jou toe, of naar welke andere forummer ook. Ik heb geen familie in Israël. Maar juist die overtreffende trap van nog meer gruwelijkheid die je noemt, dat is het even. Ik check even uit qua nieuws volgen en dit topic volgen. Even een adempauze.Zorroo schreef: ↑08-07-2025 22:33Je goed recht. Ik ben toch wel benieuwd wat je op dit punt in de discussie precies niet meer trekt. Ik moet zeggen dat ik het al een hele tijd eigenlijk niet meer kan verdragen, deze situatie van gruwelijkheid op gruwelijkheid tot aan de overtreffende trap van nog meer gruwelijkheid. Ik kijk daarom nog zo weinig mogelijk nieuwsbeelden. Heb je misschien familie/bekenden/geliefden die in Israël wonen? Dan kan ik me heel goed voorstellen dat het sowieso allemaal heel eng is.
To the end of my days; I will follow.
dinsdag 8 juli 2025 om 23:58
Lijkt mij heel menselijk om af en toe (even) uit de discussie weg te willen gaan. Ik zelf had vanavond een kleine meltdown op het onderwerp. In vertrouwd gezelschap - ivm herkenbaarheid deel ik verder geen details - maar alsnog angst dat er vanuit hetzelfde type verdriet / frustratie iets gezegd zou worden wat mij als Jood raakt omdat alles zo gevoelig is in het maatschappelijk debat. Tegelijkertijd wil ik juist helemaal niet de aandacht vestigen op mijn Joods-zijn op een moment dat ik verdriet heb om al die mensen en vooral kinderen in Gaza. Kan zijn dat ik me hier ook weer even (wat) terugtrek. Zo kan iedereen redenen hebben. Ik denk dat het helpt als we proberen elkaar niet de maat te nemen of er voldoende gezegd wordt over bepaalde ontwikkelingen en situaties. Juist nu lees ik steeds meer mensen die zich de woorden ontnomen voelen, niet meer weten wat ze in vredesnaam zouden moeten schrijven over bijv Trump of Netanyahu. Ik denk dat we dat meer van elkaar mogen aannemen en respecteren.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 9 juli 2025 om 00:18
Niemand hoeft een reden te geven. En natuurlijk respecteer ik het als iemand zich uit een discussie terugtrekt. Ik schreef toch ook dat het een goed recht is? Wat op zich vanzelf spreekt uiteraard. Ik uitte alleen mijn interesse voor de reden, ik denk juist vanwege de gevoeligheid. Ik vroeg me af het iets specifieks was dat was gezegd of een algemene reden. Want ik schrijf hier namelijk niet om anderen te kwetsen. Maar misschien kan dat bij een onderwerp als dit wel zo maar toch gebeuren. Want ik scheef mijn laatste posts nogal vanuit emotie.
woensdag 9 juli 2025 om 02:47
je hebt trouwens hartstikke gelijk. Ik had moeten zeggen ik ben 2e generatie, want mijn vader heeft zelf de oorlog meegemaakt. Mijn leeftijdsgenoten zijn derde generatie. -heel bijzonder dat ik dit zo verkeerd heb neergezet, een vlaag van verstandsverbijstering, zal ik maar zeggen-canis-felis schreef: ↑06-07-2025 23:34Mijn grootouder zweeg. Wát gezegd werd was bijna het tegenovergestelde. Dat kan trauma óók doen. Ik reed bijna de weg af uit emotie toen ik in een podcast een Joodse generatiegenoot iets soortgelijks hoorde vertellen over haar grootouder.
Over generaties n.a.v. de post van Ladyday: ik ken de term "eerste generatie" als aanduiding voor diegenen die de oorlog direct hebben meegemaakt, in mijn geval de generatie van mijn grootouders. Hun kinderen zijn de tweede generatie en hun kleinkinderen de derde generatie.
En hier en nu: vanwege de manier van omgaan met trauma heb ik dus zo oneindig veel bewondering voor de vredesactivisten dáár, midden in een oorlog, die de hand blijven uitsteken naar wat overal zwart-wit als "de andere kant" wordt neergezet. Die stemmen verdienen m.i. podium.
Ik zag op Instagram een post van de personen - een Israëliër en een Palestijn - die achter het account AI.Israël.Palestina zitten. Ze stellen de complexe vragen van nu aan ChatGPT en posten de reactie. Interessant wel, vind ik.
What would Patsy do?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in