Waarom is maaltijden bedenken zo ingewikkeld. [Troltopic]

08-07-2025 18:45 642 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hopelijk zijn wij niet de enige.

Het eten hier in huis moet altijd zo ingewikkeld. Niet gewoon aardappelen, groente en vlees.
Maar iedere week worden er recepten uitgezocht. En de inspiratie is tegenwoordig ver te zoeken. De pasta komt mijn neus uit. En aardappelen maar ik manlief niet blij mee. Kinderen zijn er niet dat scheelt misschien ook.

Ik kan toch niet de enige zijn? Hoe doen jullie dat.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-07-2025 11:33
0.00% gewijzigd
Maar wat is lastig?
Ik ga niet 2 uur staan koken doordeweeks, maar een risotto, ovenschotel, curry of een noedelsoep vind ik niet onnodig ingewikkeld. Kost me niet extreem meer tijd dan een pasta of bijvoorbeeld rodekool stamppot.

Ik ben ook wel heel benieuwd naar zo'n uitgebreid recept. Ik houd wel van een kookuitdaging.
pina schreef:
08-07-2025 20:48
Dat zei je zelf eerder.
Ik ben in dit topic inderdaad niet opzoek naar recepten. Verkeerd begrepen.
pina schreef:
08-07-2025 20:48
Dat zei je zelf eerder.
Ik heb de vraagstelling niet goed begrepen. Inmiddels helder.
TantePollewop schreef:
08-07-2025 20:51
Ik ben in dit topic inderdaad niet opzoek naar recepten. Verkeerd begrepen.
Ik snap er helemaal niets van.
Maar dat is niet erg. Gebakken aardappelen met kropsla en een vegetarische kipschnitzel!
Si abra la puerta hay lobos.
Lady*Voldemort schreef:
08-07-2025 20:46
Recept voor tosti:

Melk de koe.
Voeg stremsel en zuursel toe aan de melk.
Maak wrongel van de melk en maak een heerlijke gezonde drank van de wei.
Pers de wrongel in de gewenste vorm en leg hem 4 weken tot een jaar in een pekelbad tot de gewenste pittigheid van de kaas is bereikt.

Slacht het varken.
Been het varken uit.
Snijd het varken in stukken en bewaar de bil of de schouder.
Doe de bil of schouder een nachtje in een pekelbad en bind de boel mooi op met een touwtje.
Kook de opgebonden bil of schouder met wat lekkere kruiden tot ie gaar is.
Snijd de aldus ontstane achter- of schouderham in plakken

Maai de tarwe.
Dors de tarwe.
Maal de tarwe in een molen tot meel.
Haal water uit de put.
Kneed het tarwemeel met het water en een beetje verse gist van de biologische bakker tot een mooi samenhangend deeg.
Laat het deeg een uurtje staan met een lauwwarme natte theedoek eroverheen en kneed nogmaals.
Laat het deeg nog een uurtje staan en bak er een brood van in een houtgestookte oven.
Laat het brood afkoelen en snijd het in plakken.

Nu is het tijd geworden om de tosti te bereiden. Maak een sandwich van twee plakken tarwebrood, een plak ham en een plak kaas. Leg het geheel een minuut of twee in het tosti-ijzer en geniet van uw zelfgemaakte tosti!

Tosti is helemaal lekker met curry, maar de tomaten waren nog niet rijp dus dat recept komt de volgende keer.
:HA: :HA: :HA:
Ars longa, vita brevis
Soms eet ik meerdere dagen achter elkaar hetzelfde zolang het maar vers is met groenten. Vaak eet ik 2 dagen hetzelfde 3-4 dagen komt ook wel eens voor.
Karakter is wat je bent in het donker.
Ik herken het niet, maar misschien ben je gewoon niet zo’n goede of gepassioneerde kok? Ik heb koken heel lang moeilijk gevonden, niet leuk. Ik werd er gestrest en ongeduldig van, omdat ik niet genoeg ervaring had. Mijn ex kookte heel graag en goed, dus dat liet ik me lekker aanleunen, maar toen was ik opeens gescheiden en moest ik zelf in actie komen. Ik vond ook alles ingewikkeld en gedoe. Dacht steeds dat dingen mislukten omdat ik een ingrediënt was vergeten te kopen, of ik dacht dat ik alles exact moest afwegen en bij twee korrels teveel peper was ik al in de stress.

Dan is koken niet leuk. Ingewikkeld en zenuwslopend, om precies te zijn.

Maar ik moest wel, en inmiddels heb ik de slag te pakken. Ik kan experimenteren! Uit de losse pols recepten mixen, of (gisteren nog) een teriyaki-saus maken met de helft van de ingrediënten uit het recept, want al doende heb ik geleerd om in te schatten wat werkt.

Conclusie: laat los, neem het niet zo serieus en flikker die uitgeprinte recepten weg, want waarschijnlijk weet je uit je hoofd ook wel wat er ongeveer in een ovenschotel moet, en hoe lang het ding ongeveer in de oven moet. Zelfde geldt voor pasta.
PickingUpThePieces schreef:
08-07-2025 20:39
Om je topic “luchtig” te houden…

Ik heb in de keuken op aanraden van mijn 73 jarige oma sinds kort een lijstje hangen met:

Ma: stoofpotje
Di: pasta en salade
Woe: kip met rijst en groentes
Do: vis, aardappel en groentes
Vrij: couscous
Za: zelfgemaakte kapsalon
Zo: pannenkoeken/pizza

Zo weet ik in ieder geval in welke “richting” ik doordeweeks ga koken maar kan ik qua ingrediënten nog alle kanten op :lol:
Goede tip, en daarbinnen kun je weer allerlei varianten maken.
Karakter is wat je bent in het donker.
TO als je nu eens post wat voor ingewikkelds jullie zoal eten en lekker vinden, dan kunnen wij hier kijken of we ze kunnen simplificeren. Want er zit nogal een verschil tussen een Indiase curry from scratch met alle specerijen en het broodje gebakken ei en een soepje natuurlijk. Je hoeft niet ineens van 100 naar 0 lijkt me.
De ‘bakplaat’-serie van Rukmini Iyer is ideaal als je van ovenschotels houdt. Ingedeeld op snel, iets minder snel en uitgebreid. Kan je het dus zo moeilijk maken als je wil.

Wij gebruiken verder een lijst van favoriete recepten. Iedere keer als we iets nieuws maken dat lekker is, gaat hij op de lijst met de plek waar hij te vinden is (een link naar een website of AH-app of een bepaalde Delicious). Voor het weekmenu kiezen we meestal uit de lijst en als we zin hebben in iets nieuws proberen, doen we dat. En als het nieuwe product bevalt, gaat het op de lijst.

De lijst is een database-je in OneNote en we kunnen filteren op bepaalde kenmerken zoals vegetarisch of slank.

Misschien dat zoiets ook voor jullie werkt om het minder omslachtig te laten zijn?
*Bladoor* schreef:
08-07-2025 21:22
TO als je nu eens post wat voor ingewikkelds jullie zoal eten en lekker vinden, dan kunnen wij hier kijken of we ze kunnen simplificeren. Want er zit nogal een verschil tussen een Indiase curry from scratch met alle specerijen en het broodje gebakken ei en een soepje natuurlijk. Je hoeft niet ineens van 100 naar 0 lijkt me.

Nee joh, dat is veel te ingewikkeld.

Als een ovenschotel opwarmen al te ingewikkeld is en te lang duurt dan valt het ook gewoon niet veel simpeler te maken natuurlijk.
Man en ik koken om en om.

We hebben beiden ons eigen lijstje met ongeveer 20 recepten. 10 daarvan maken we vaak, 10 soms. Dit geeft meeeer dan voldoende afwisseling.

Wij eten ook nooit avg. Maar ik vind een pasta, rijstgerecht, wraps, ovenschotel niet moeilijker dan avg.
Bij gebrek aan inspiratie maak ik nirt perse een samenhangende maaltijd maar gewoon eten. Vorige week restje broccoli, restje soep, stukje kip handje olijven/noten. Hop, weer een avond gehad. Mijn go to is groente + iets. Kan een omelet zijn, restje van ander avondeten, stukje vlees/vis ofzo. Of groente in de oven met kaas en wat er nog in de koelkast ligt.
Hier vind ik het vooral ingewikkeld om te bedenken wat we nu weer kunnen eten met 2 kinderen die weinig lusten en ik die zelf niet alles mag. En dan liefst juist zo simpel mogelijk ipv ingewikkeld, dus ik snap heel weinig van dit topic vrees ik
Ik snap geloof ik nu wel wat TO bedoelt : dat de maaltijden bij hen een heel “ ding “ zijn , ipv iets koken wat je die maand al twee, drie keer gekookt hebt omdat dat snel is / lekker is / je die ingrediënten toch al(ijd) in huis hebt. Ze moeten van zichzelf iets nieuws eten, dus eerst op zoek naar recepten en dan speciaal daarvoor naar de winkel.
Waarom doe je dan geen maaltijdboxen van Marley Spoon of zo ? https://marleyspoon.nl/

https://www.google.com/search?client=sa ... =729&dpr=2

( iets culinairder dan Hello Fresh )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Supersnelgezond vind ik een fijne site. Ik houd van snel en gezond.
Recepten kun je ook uitzoeken op < 30 minuten bereidingstijd, dat in ieder geval. Wij hebben Hello Fresh en ik doe er altijd minimaal een kort gerecht bij (voor op een kantoordag). Vier dagen per week moet ik zelf iets verzinnen, maar dat is over het algemeen iets uit mijn vaste lijstje. Daarop staan o.a. drie variaties pastasalade, poke bowl, spring rolls, een aantal variaties wraps, gebakken aardappels met snijbonen en vlees en rijst/noedels met vlees en wokgroente (binnen een kwartier klaar).
Italiaanse mosselen Arabiata.

2 kg mosselen
1 ui
2 tenen knoflook
1 blik tomatenblokjes (600 gr)
Verse basilicum
Scheutje olijfolie
1/2 chilivlokken

Echt binnen 15 minuten klaar. Stokbrood erbij en een wit wijntje, smullen maar.

Maar misschien valt dat in de categorie "te makkelijk"?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Pfft. Ik zou Casual Friday introduceren.

Mag je iedere dag zo ingewikkeld koken als je wilt, maar op vrijdag is het restjes, ovenfriet, pannenkoeken of een maaltijdsalade van de Appie.

Heb je in ieder geval één avond vrij. Meer zit er niet in, vrees ik, met jullie prestatiedrang
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik houd wel van koken dus ik vind niet snel iets te ingewikkeld. Maar ik snap het wel als je er minder enthousiast van wordt en er high standards zijn het moeilijker wordt met de dag.

Maar wraps met voorgesneden sla, tomaten, komkommer met geraspte kaas, krokante (nep)kipnuggets is heerlijk hoor. En dan met chilisaus of honingmosterdsaus.

En het snijwerk af en toe vervangen voor een zak voorgesneden groente kan heel wat schelen.
Echt hoor TO :bonk:
Jullie eten altijd ingewikkeld, vaak ovenschotels maar je kan met geen enkel voorbeeld komen?
Je weet gewoon niet meer wat je afgelopen dagen gegeten hebt?
Volgens mij is het maaltijden bedenken/ingewikkeld koken niet je grootste probleem...

Maar he, ik daag je uit. Gooi morgen een zak verse krieltjes in de pan, stukje zalm uit de oven erbij en verse worteltjes.
Laat ons weten of het lukt.
Ik ben eindelijk thuis, gesloopt door de treinrit en de dag. Ik lees morgen weer bij.

Als ik mijn boodschappenlijst heb gemaakt en besteld. 🤣
Er komt in ieder geval weer goed bbq weer aan tante Pollewop! :yes:
Ik zou gewoon succesrecepten vaker gaan herhalen en ook niet ervoor schamen dat dat niet exclusief of spannend genoeg is. Daarbinnen kun je dan weer variëren.

Maar als je bijv aanhoudt:
1x pasta
1x rijst
1x avg
1x maaltijdsoep met brood
1x maaltijdsalade
1x nieuw recept/wisselrecept
1x pizza/pannenkoeken/patat

... dan kun je daarbinnen variëren. Heb je de ene keer tagliatelle met roomsaus en de andere keer spaghetti vongole of pasta ala wodka. De ene keer een Thaise curry en de andere keer risotto.

Hier hoeft het allemaal niet zo spannend.. in de winter komt er bijna elke week de stamppot voor in de plaats, in de lente is het iedere week asperges met zalm of biefstuk.
Niemand vindt het erg of saai als zich dat iedere week herhaalt.
Ook de pastagerechten herhalen zich vaak. In de winter vaker lasagne, in de zomer spaghetti aglio olie.

Een hapjes maaltijd doet het ook goed. Dan zet ik de tafel vol met allerlei dingen van vers stokbrood tot gekookte eieren, sla, wat groenten en fruit en ieder pakt dan waar ie zin in heeft.
Wat een interessant 'probleem'

Dus even samenvattend wat ik tot nu toe gelezen heb:
- je kookt zeer moeilijke recepten, allen opgeschreven in je schriften bijbel.
- je houdt van deze recepten. Ze zijn een succes.
- toch is het elke keer weer zwoegen in die keuken. En dan moet je ook nog eens elke keer nieuwe spullen halen, want ondanks je succesvolle recepten, zijn de kruiden niet voorradig thuis.
- je zou zo graag eens makkelijk willen koken. Zoiets als AVG... Maar dan anders.... Of toch niet.
- iets of iemand in jullie huis, zorgt ervoor dat het maken van een makkelijke maaltijd onmogelijk wordt gemaakt. Wie of wat blijft een mysterie.
- recepten bedenken is het probleem niet. Het is vooral het doen. Je. Doet. Het. Niet.
- soep met ei, heerlijk! Maar hoe maak je dat? Te makkelijk ....

Hopelijk kan je herkenning vinden bij deze complexe situatie.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven