Waarom is maaltijden bedenken zo ingewikkeld. [Troltopic]
dinsdag 8 juli 2025 om 18:45
Hopelijk zijn wij niet de enige.
Het eten hier in huis moet altijd zo ingewikkeld. Niet gewoon aardappelen, groente en vlees.
Maar iedere week worden er recepten uitgezocht. En de inspiratie is tegenwoordig ver te zoeken. De pasta komt mijn neus uit. En aardappelen maar ik manlief niet blij mee. Kinderen zijn er niet dat scheelt misschien ook.
Ik kan toch niet de enige zijn? Hoe doen jullie dat.
Het eten hier in huis moet altijd zo ingewikkeld. Niet gewoon aardappelen, groente en vlees.
Maar iedere week worden er recepten uitgezocht. En de inspiratie is tegenwoordig ver te zoeken. De pasta komt mijn neus uit. En aardappelen maar ik manlief niet blij mee. Kinderen zijn er niet dat scheelt misschien ook.
Ik kan toch niet de enige zijn? Hoe doen jullie dat.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-07-2025 11:33
0.00% gewijzigd
woensdag 9 juli 2025 om 14:08
Veel lekkerder ook!makreel schreef: ↑09-07-2025 13:51Blik omdat de tomaten daarin worden gestopt als ze perfect rijp zijn. Dus in de seizoenen dat er geen rijpe tomaten zijn, en je wilt geen tomaten van heinde en verre eten, of als je geen zin/tijd hebt om alles zelf te blancheren en plisseren, goeie (en duurzame) keuze. Geldt ook voor diepvriesgroente trouwens.
woensdag 9 juli 2025 om 14:09
Maar dan weet je toch wat je gaat koken die week want je bestelt het? Ik begrijp je echt niet. Zoek je gewoon makkelijke niet AVG recepten? Heel wat bekende koks hebben kookboeken met snelle recepten. https://www.bol.com/nl/nl/p/snelle-kost ... 153240956/TantePollewop schreef: ↑09-07-2025 14:03Klopt helemaal. Ik gebruik wat voorhanden is. Begin van de week vers en tegen het einde vaak diepvries. Nadeel van 1x per week laten bezorgen van de boodschappen.
Dan blader je daar door voor je boodschappen doet et voila!
woensdag 9 juli 2025 om 14:09
met dunne soep heb ik dat ook, met dikke soep niet. (ik bedoel dus gebonden soep, niet gevulde soep)Wissewis schreef: ↑09-07-2025 12:24Een kom zelfgemaakte soep is hier een tussendoortje of voorgerecht. Of een extraatje bij brood 's middags.
Geen hoofdgerecht.
Alleen soep met brood is én gewoon zielig én geheid honger voor mezelf én een man die 5 minuten na 3 kommen soep in de chips vliegt.
Het is an sich lekker. Maar enkel wat groenten en water met in 't beste geval nog wat mini-balletjes vult hier toch echt niet.
En jep, dan ga ik toch echt liever voor een vullende maaltijd.
Waarvan ik nadien niet naar de voorraadkast loop om chips, snoep, ... en nog snel moet zijn of man is met alles weg.
(Bliksoep komt hier bij voorkeur niet binnen. Daar heeft een groente van ver eens aan geroken.)
Mijn favo kippensoep recept (en is de dag erna ideaal als pasta saus)
- kippendij in stukjes, ui snipperen, knoflook snipperen, pepertje snipperen, 3 paprikas snipperen
- alles hierboven aanbakken met flinke klont boter (niet te zuinig met die boter anders werkt stap 3 niet)
- 2 flinke lepels bloem erbij, even meebakken
- 1 liter tomatensap (zo uit het pak) in kleine delen erbij gieten zodat het indikt en bouillonblokje meekoken
- blikje mais erin, blikje kidney boon erin
- flink wat paprika poeder en peterselie erbij
lekker met brood en tweede dag is het zo ingedikt dat je pastasaus hebt, en dan heb je dus echt geen honger en ben je op dag 1 in 20 min klaar en op dag 2 hoef je alleen de pasta te koken
woensdag 9 juli 2025 om 14:14
Maag zegt nee op tomatensap. Gegarandeerd maagzuur.florence13 schreef: ↑09-07-2025 14:09met dunne soep heb ik dat ook, met dikke soep niet. (ik bedoel dus gebonden soep, niet gevulde soep)
Mijn favo kippensoep recept (en is de dag erna ideaal als pasta saus)
- kippendij in stukjes, ui snipperen, knoflook snipperen, pepertje snipperen, 3 paprikas snipperen
- alles hierboven aanbakken met flinke klont boter (niet te zuinig met die boter anders werkt stap 3 niet)
- 2 flinke lepels bloem erbij, even meebakken
- 1 liter tomatensap (zo uit het pak) in kleine delen erbij gieten zodat het indikt en bouillonblokje meekoken
- blikje mais erin, blikje kidney boon erin
- flink wat paprika poeder en peterselie erbij
lekker met brood en tweede dag is het zo ingedikt dat je pastasaus hebt, en dan heb je dus echt geen honger en ben je op dag 1 in 20 min klaar en op dag 2 hoef je alleen de pasta te koken
En mais en kidney bonen komen hier toch echt gewoon niet binnen. Te goor. (Zelfde categorie als erwten, kikkererwten, linzen, bruine bonen, ...)
Voor kippesoep wordt hier vertrokken van een echte soepkip.
Die de pot ingaat met prei, wortelen, ajuin, ... en die 2 uur trekt.
En die dan uit de soep gehaald wordt.
Waarna er wat pasta-lettertjes de soep ingaan. En eventueel een paar blokjes van de kip.
Het vlees van de kip wordt meestal gerecyceld om er de volgende dag koninginnehapje (vol au vent) van te maken.
Maar dat is dus een voorgerecht, tussendoortje, iets om je brood in te doppen 's middags, ...
Een kom kippesoep is hier toch echt geen volwaardige maaltijd. Tenzij er iemand ziek is.
Kippesoep moet er ook gewoon uitzien als kippesoep.
Niet als mislukte tomatensoep.
wissewis wijzigde dit bericht op 09-07-2025 14:17
3.07% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
woensdag 9 juli 2025 om 14:14
OlleGrieze schreef: ↑09-07-2025 14:09Maar dan weet je toch wat je gaat koken die week want je bestelt het? Ik begrijp je echt niet. Zoek je gewoon makkelijke niet AVG recepten? Heel wat bekende koks hebben kookboeken met snelle recepten. https://www.bol.com/nl/nl/p/snelle-kost ... 153240956/
Dan blader je daar door voor je boodschappen doet et voila!
Dat is het niet.
Het is de kronkel hier in huis dat er altijd voor gekozen voor meer bewerkelijke gerechten.
En niet gewoon voor het gemak van aardappelen, groente en een stukkies vlees.
woensdag 9 juli 2025 om 14:18
wel lekker, maar ik zou dat inderdaad ook een lunch/voorgerechtje vinden en niet een hoofdgerecht. Ik maak ook altijd kippenpastei (de nederlandse benaming van koninginnehapje volgens mij) van de overgebleven kip als ik soep zelf uit de kip trek.Wissewis schreef: ↑09-07-2025 14:14Maag zegt nee op tomatensap. Gegarandeerd maagzuur.
En mais en kidney bonen komen hier toch echt gewoon niet binnen. Te goor. (Zelfde categorie als erwten, kikkererwten, linzen, ...)
Voor kippesoep wordt hier vertrokken van een echte soepkip.
Die de pot ingaat met prei, wortelen, ajuin, ... en die 2 uur trekt.
En die dan uit de soep gehaald wordt.
Waarna er wat pasta-lettertjes de soep ingaan. En eventueel een paar blokjes van de kip.
Het vlees van de kip wordt meestal gerecyceld om er de volgende dag koninginnehapje (vol au vent) van te maken.
Maar dat is dus een voorgerecht, tussendoortje, iets om je brood in te doppen 's middags, ...
Een kom kippesoep is hier toch echt geen volwaardige maaltijd. Tenzij er iemand ziek is.
Ik denk dat ik uit je verhaal hierboven mag halen dat je niet van eiwitrijke groenten houdt (jammer want die zijn wel altijd heel makkelijk)
woensdag 9 juli 2025 om 14:18
Bwah ... 4 dagen friet met frikandel

Problem solved.
Is dit nu later?
woensdag 9 juli 2025 om 14:21
dit vind ik echt heel grappig, ik heb ook van die dingen (niet met kippesoep) maar ik vindt macaroni niet lekker met een rode saus, macaroni is met een witte of gele saus. elke andere pasta mag met rode saus, maar niet macaroni (geen idee waarom, maar zo zit dat in mijn hoofd). Dat de rest van de wereld het een prima combi vindt kan me niets schelen, in mijn hoofd kan het niet.
woensdag 9 juli 2025 om 14:27
Cool! Mijn ex was nogal van de snijtechnieken. Ik kan wel aardig wat, maar als het te fijn wordt, loop ik tegen de grenzen van mijn motoriek en zelfbeheersing aan.Anna75 schreef: ↑09-07-2025 13:59Ja, ik wilde natuurlijk even laten vallen dat ik julienne kan snijden. Sinds kort: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... /yaki-udon

woensdag 9 juli 2025 om 14:40
woensdag 9 juli 2025 om 14:40
Jullie zijn toch met 2 personen?
Maar dan eet je dus per persoon, per dag:
Een halve ui, 3/4 wortel, 1 paprika , 125gr champignons, 1/4 courgette: ruim een halve kilo aan groente?
Plus nog 3 potten saus, dus zo’n 300 ml per persoon per dag?
En dan nog gehakt en pasta….
Ik snap wel dat je lang bezig bent als je zoveel maakt. Ik zou daar met 2 personen ruim 4 dagen van kunnen eten.
woensdag 9 juli 2025 om 14:41
Die kronkel lijkt me na dit topic toch best wel aan te pakken?TantePollewop schreef: ↑09-07-2025 14:14Dat is het niet.
Het is de kronkel hier in huis dat er altijd voor gekozen voor meer bewerkelijke gerechten.
En niet gewoon voor het gemak van aardappelen, groente en een stukkies vlees.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 9 juli 2025 om 14:45
woensdag 9 juli 2025 om 14:46
En het probleem daarmee is?AnAppleADay schreef: ↑09-07-2025 14:40Jullie zijn toch met 2 personen?
Een halve ui, 3/4 wortel, 1 paprika , 125gr champignons, 1/4 courgette: ruim een halve kilo aan groente?
Ik snap wel dat je lang bezig bent als je zoveel maakt. Ik zou daar met 2 personen ruim 4 dagen van kunnen eten.
Met 2 personen gaat hier ook rustig een diepvries-zak van 1 kilo bloemkool door. Met vlees / vis en aardappelen.
Of een kilo verse snijbonen.
Ik eet liever genoeg groenten / warme prak ipv mij op ongezonde tussendoortjes te storten.
wissewis wijzigde dit bericht op 09-07-2025 14:46
0.90% gewijzigd
Is dit nu later?
woensdag 9 juli 2025 om 14:46
Wanstaltige hoeveelheden.AnAppleADay schreef: ↑09-07-2025 14:40Jullie zijn toch met 2 personen?
woensdag 9 juli 2025 om 14:48
Of met maar vijf ingrediënten: https://www.bol.com/nl/nl/p/jamie-olive ... 079579285/
Ars longa, vita brevis
woensdag 9 juli 2025 om 14:49
Hahaha. Dat kan ook. Maar ik laat boodschappen meestal in 1x bezorgen en dan heb ik nooit van die voorgesneden zakjes, omdat dat sneller bederft (en ik gemengde zakken niet zo lekker vind, gaat alles toch een beetje naar ui/prei/etc smaken). En als ik naar de winkel moet voor zo’n zakje, win ik geen tijd.

meijteeks wijzigde dit bericht op 09-07-2025 14:50
11.88% gewijzigd
woensdag 9 juli 2025 om 14:49
Ik vind 2 borden vrij gezond avondeten persoonlijk niet zo wanstaltig als je de rest van de dag leeft op 3 boterhammen en eventueel wat kerstomaten, koffie en Coca Zero.
Maar tja, dat mag jij anders vinden.
Is dit nu later?
woensdag 9 juli 2025 om 14:52
Heel handig: een kookboek van Karin met verschillende bereidingen van een groente, waardoor je de volgende dag weer wat anders kan doen met dezelfde groente: https://www.bol.com/nl/nl/p/slim-zonder ... modal_open
anna75 wijzigde dit bericht op 09-07-2025 14:53
Reden: Karinnnn, niet Karim
Reden: Karinnnn, niet Karim
0.22% gewijzigd
Ars longa, vita brevis
woensdag 9 juli 2025 om 15:01

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in