Geen mijlpalen meer - midlife crisis?
woensdag 9 juli 2025 om 18:48
Midden 40 en een gevoel van ‘is dit alles’. Getrouwd met een leuke lieve man, heel fijn huis dat we zelf hebben gebouwd, werk op orde, voldoende hobby’s naast het werk. Geen kinderen en alle vrijheid. Niks te klagen dus.
En toch ben ik niet helemaal blij. Ik ben jaloers op verhalen van mensen die noodgedwongen opnieuw moesten beginnen. Door bijvoorbeeld een scheiding of faillissement. Dat gevoel dat alles nog open ligt, nog zoveel te behalen.
Ik ben ook jaloers op jongere mensen, die datzelfde vooruitzicht hebben. Dat het leven nog een onbeschreven blad is om zelf in te kleuren.
Alles is goed nu, maar alles ligt ook zo vast ofzo. Ik mis het onverwachtse, het dynamische. En ik voel een soort leegte. Die ik dan projecteer op mijn werk of relatie, maar dat is het volgens mij niet. Ik wil ook niet alles op mijn kinderloosheid gooien, al zit daar zeker enige pijn. Het zit hem vooral in dat er niks meer naartoe te werken lijkt. Geen grootse momenten zoals een huis, nieuwe baan, partner of kinderen. Dit is het wel zo’n beetje.
Is dit de befaamde mid-life crisis? En zo ja, wat deed jij om er zonder kleerscheuren doorheen te komen?
En toch ben ik niet helemaal blij. Ik ben jaloers op verhalen van mensen die noodgedwongen opnieuw moesten beginnen. Door bijvoorbeeld een scheiding of faillissement. Dat gevoel dat alles nog open ligt, nog zoveel te behalen.
Ik ben ook jaloers op jongere mensen, die datzelfde vooruitzicht hebben. Dat het leven nog een onbeschreven blad is om zelf in te kleuren.
Alles is goed nu, maar alles ligt ook zo vast ofzo. Ik mis het onverwachtse, het dynamische. En ik voel een soort leegte. Die ik dan projecteer op mijn werk of relatie, maar dat is het volgens mij niet. Ik wil ook niet alles op mijn kinderloosheid gooien, al zit daar zeker enige pijn. Het zit hem vooral in dat er niks meer naartoe te werken lijkt. Geen grootse momenten zoals een huis, nieuwe baan, partner of kinderen. Dit is het wel zo’n beetje.
Is dit de befaamde mid-life crisis? En zo ja, wat deed jij om er zonder kleerscheuren doorheen te komen?
woensdag 9 juli 2025 om 22:44
ik herken dit wel. Alle boxen zijn zo ongeveer gechecked: leuk huis, helemaal opgeknapt, leuke man, carriere gaat heel goed. Maar er is niks meer spannend, er is geen groot project. En dat is het ook een beetje: je hebt een project nodig (ik ben dus zo iemand die een lang project nodig heeft, zoals bepaalde carriere bouwen, huis opknappen etc).
Nu heb ik wel een kind, en is dat soort van mijn project want je werkt toe naar zwemdiploma, einde basisschool etc. Maar ik kan me je gevoel wel echt goed voorstellen.
je zou ook gewoon echt een groot project kunnen beginnen, denk bijvoorbeeld aan vakantie huisje in buitenland (inlezen in land, hoe het werkt, sparen, lijstjes maken wat je allemaal de komende 10 jaar moet om dat voor elkaar te krijgen etc) Dan heb je en een groot project, en de voorpret van als het huisje af is en je erheen gaat en het hoeft allemaal niet snel en stressvol.
Nu heb ik wel een kind, en is dat soort van mijn project want je werkt toe naar zwemdiploma, einde basisschool etc. Maar ik kan me je gevoel wel echt goed voorstellen.
je zou ook gewoon echt een groot project kunnen beginnen, denk bijvoorbeeld aan vakantie huisje in buitenland (inlezen in land, hoe het werkt, sparen, lijstjes maken wat je allemaal de komende 10 jaar moet om dat voor elkaar te krijgen etc) Dan heb je en een groot project, en de voorpret van als het huisje af is en je erheen gaat en het hoeft allemaal niet snel en stressvol.
woensdag 9 juli 2025 om 22:45
Wat een onvriendelijke reacties. Zo onaangenaam en onnodig.
Ik begrijp goed wat je zegt, TO. Ben onlangs noodgedwongen “opnieuw begonnen” na vier jaar rampspoed en het is heerlijk. Sowieso probeer ik elke paar jaar wel van baan of huis te wisselen om er wat swing in te houden.
Wat mij daarnaast voldoening geeft, is me binden aan een doel of organisatie dat ik belangrijk vind. XRebellion, Amnesty, voedselbank — wat je ook maar belangrijk vindt. Samen met anderen me inzetten voor structurele verbeteringen ervaar ik als heel zingevend.
Ik begrijp goed wat je zegt, TO. Ben onlangs noodgedwongen “opnieuw begonnen” na vier jaar rampspoed en het is heerlijk. Sowieso probeer ik elke paar jaar wel van baan of huis te wisselen om er wat swing in te houden.
Wat mij daarnaast voldoening geeft, is me binden aan een doel of organisatie dat ik belangrijk vind. XRebellion, Amnesty, voedselbank — wat je ook maar belangrijk vindt. Samen met anderen me inzetten voor structurele verbeteringen ervaar ik als heel zingevend.
woensdag 9 juli 2025 om 22:48
Ik herken het wel, ik ben rond de 50. Tien jaar geleden ben ik gaan motorrijden voor de kick. Leuk om iets nieuws te leren en nu fun om te doen als ik vrij ben.
Nu merk ik dat rustig aan doen of wat gas terug nemen in het leven juist lekker is. Niet om achterover te leunen en in te kakken maar om te merken dat er dan diepere ideeen ontstaan over hoe ik wil leven, ontspannen, mijn dagen indelen. Er is een verdieping gekomen, die ik niet kende.
Geen kinderen hebben geeft inderdaad geen mijlpalen vanuit die hoek, maar je kunt ze gewoon zelf bedenken of meemaken bij vrienden bijvoorbeeld. Genieten zit in de kleinste dingen, de gewone dingen in het leven.
Nu merk ik dat rustig aan doen of wat gas terug nemen in het leven juist lekker is. Niet om achterover te leunen en in te kakken maar om te merken dat er dan diepere ideeen ontstaan over hoe ik wil leven, ontspannen, mijn dagen indelen. Er is een verdieping gekomen, die ik niet kende.
Geen kinderen hebben geeft inderdaad geen mijlpalen vanuit die hoek, maar je kunt ze gewoon zelf bedenken of meemaken bij vrienden bijvoorbeeld. Genieten zit in de kleinste dingen, de gewone dingen in het leven.
woensdag 9 juli 2025 om 22:58
woensdag 9 juli 2025 om 23:02
Ik herken het ook wel TO, en ik kom uit een hele andere achtergrond. Ik heb het al sinds m’n 27ste. Op een gegeven moment heb je je schaapjes op het droge, en als je dan geen kinderen hebt (in mijn geval bewust), wat dan? Het kan me soms wel jaloers maken, als mensen met plezier ergens zo intens mee bezig zijn, kinderen of anderszins. Ik weet niet wat dat voor mij zou moeten zijn. Ik vind veel dingen leuk, maar niks voor meer dan een half dag per week. Dus ik probeer maar te doen wat me blij maakt in het moment, en niet meer te streven naar die grotere/intensievere dingen waar andere mensen mee bezig zijn.
woensdag 9 juli 2025 om 23:04
Even compleet off topic, maar moet ik jouw nickname lezen als in aambei?amby schreef: ↑09-07-2025 23:02Ik herken het ook wel TO, en ik kom uit een hele andere achtergrond. Ik heb het al sinds m’n 27ste. Op een gegeven moment heb je je schaapjes op het droge, en als je dan geen kinderen hebt (in mijn geval bewust), wat dan? Het kan me soms wel jaloers maken, als mensen met plezier ergens zo intens mee bezig zijn, kinderen of anderszins. Ik weet niet wat dat voor mij zou moeten zijn. Ik vind veel dingen leuk, maar niks voor meer dan een half dag per week. Dus ik probeer maar te doen wat me blij maakt in het moment, en niet meer te streven naar die grotere/intensievere dingen waar andere mensen mee bezig zijn.
woensdag 9 juli 2025 om 23:17
Ik denk dat je de rust verward met saai en sleur. Het kan natuurlijk zijn dat je je leven momenteel als saai ziet. Na bijvoorbeeld hectische periode's. Het verheerlijken van een scheiding is natuurlijk niet realistisch. Het geeft veel verdriet en heeft soms nog jaren inpact. Je zou kunnen proberen dingen te plannen die je adrenaline geven en je uit de sleur halen. Als mensen in oorlog en ellende leven tekenen ze natuurlijk voor dit leven. Dat zou jij ook doen. Dat zijn je zegeningen tellen. Maar dat betekent niet dat je dit niet voelt. Je kan hier zelf stappen in ondernemen. Doe eens flink gek, ga los. Probeer een nieuwe sport, koop een camper. Ga parachute springen en voel dat je leeft. Wie weet beviel de sleur en saaiheid je toch een stuk beter dan je dacht. Ik zou er voor tekenen momenteel.
woensdag 9 juli 2025 om 23:52
Ik vind de reacties ook bijzonder weinig empathisch. Net alsof je alleen maar mag balen of innerlijke onrust mag hebben, als je middenin een heftige situatie zit.Rolgordijn5 schreef: ↑09-07-2025 20:13
De reacties vind ik vrij hard. Dat anderen het zwaar hebben, wil niet zeggen dat dit gevoel er niet mag zijn
Ik heb ook mijn fair share vd wereld gehad en toch snap ik best dat to hier tegenaan loopt. Ondanks mijn eigen hele verdrietige en zware episodes die ik voor geen goud zou willen overdoen, snap ik ook goed dat het fijn is om het gevoel te hebben dat je een nieuwe richting in kan slaan, mijlpalen te vieren hebt en dat dit ook echt opties lijken en geen dromelarij. En die opties zijn er doorgaans als je jong bent en die opties zijn er noodgedwongen als je je leven opnieuw moet inrichten na scheiding of baanverlies. Het maakt dat je leven weer open ligt en dit kan ook kansen bieden. Nieuwe horizonten.
To zal echt geen trauma voor zichzelf wensen of andere mensen hun trauma bagatelliseren, want zo leuk voor je keuze opties.
Maar het gezapige kán ook leeg gaan voelen. Mensen hebben doorgaans richting nodig. We vieren niet voor niets alle mijlpalen in het leven. En nu heeft to die niet en wordt ze voor belachelijk uitgemaakt. Dat vind ik niet fair.
donderdag 10 juli 2025 om 06:47
donderdag 10 juli 2025 om 07:28
Je moet het niet verheerlijken. Opnieuw beginnen doe je vaak na een rot periode. Dan is het fijn om rust te hebben. Zonder die rot periode is de aardigheid er sneller af denk ik.
Mijn schoonmoeder had het. Alles voor elkaar en toen een midlifecrisis. De vreugde van het eigen huisje, zelf beslissen etc duurde geen jaren. Ze zit nu in een relatie neemt genoegen met minder, gewoon om niet alleen te zijn. Alle verhoudingen zijn op scherp gezet destijds.
Neemt niet weg dat ze op dat moment die vlucht wel nodig leek te hebben. De juiste keuze was het voor haar niet, maar dat moet je ondervinden.
Mijn zegeningen zijn niet jouw zegeningen.
Mijn schoonmoeder had het. Alles voor elkaar en toen een midlifecrisis. De vreugde van het eigen huisje, zelf beslissen etc duurde geen jaren. Ze zit nu in een relatie neemt genoegen met minder, gewoon om niet alleen te zijn. Alle verhoudingen zijn op scherp gezet destijds.
Neemt niet weg dat ze op dat moment die vlucht wel nodig leek te hebben. De juiste keuze was het voor haar niet, maar dat moet je ondervinden.
Mijn zegeningen zijn niet jouw zegeningen.
donderdag 10 juli 2025 om 08:04
Heel herkenbaar TO. Ik heb ook eea meegemaakt, heb jouw leeftijd. Toen alles in rustiger vaarwater kwam, kwam ontevreden gevoel opzetten. Ik ben een studie gestart en heb die afgerond en toen weer die 'leegte'. Ook alsof ik het nodig had om geleefd te worden door gebeurtenissen die ervoor zorgden dat ik wel móest focussen of doorgaan. Ik heb na het afronden van mijn studie gewacht. Ben midden in de sleur gaan hangen. Ben wel op vakantie geweest, uitjes gehad, heb mijn werk, vrienden, maar geen grote mijlpalen. En het gevoel van 'is dit het' is wegeëbt. Alsof ik aan het gewone moest wennen. Ik ben tevreden nu en kan me echt rustig voelen. Erg fijn!
Geen idee of sleur ondergaan voor jou werkt, maar misschien heb je iets aan mijn post.
Geen idee of sleur ondergaan voor jou werkt, maar misschien heb je iets aan mijn post.
donderdag 10 juli 2025 om 08:06
Tavistock post_[b schreef:id=35914934 time=1752090795 user_id=426083]
Dit resoneert heel erg. Ik ben namelijk al best wel bezig met nieuwe uitdagingen zoeken en steeds resulteert het zowel in leuke resultaten, maar ook in veel stress. Eigenlijk ben ik daar best moe van en zou ik dat zo graag niet meer willen willen. Ik zou héél graag leren de onrust niet te hoeven volgen in weer een nieuwe uitdaging. [/b]Maar kunnen genieten van wat is en niet steeds meer spanning willen.
Dus eigenlijk wil je innerlijke rust ervaren en kunnen genieten van wat er is.
Kan het zijn dat je onbewust wegloopt van je gevoelens? En dat het nu daarom tijd wordt om die onder ogen te zien?
Je kunt starten met meditatie, of yoga, of met iemand praten.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
donderdag 10 juli 2025 om 08:30
De mensen die ik ken die continu van hoogtepunt naar dieptepunt gaan zijn dat gewend. Die leven van drama zeg maar. Als er dan rust komt weten ze niet hoe hiermee om te gaan en ontstaat er vaak onrust en paniek. Of ze gaan zelf weer problemen opzoeken want dat voelt vertrouwd. Juist rust geeft ruimte om naar jezelf en je leven te kijken. En dat willen en kunnen maar weinig mensen.
Leer het leven accepteren zoals het nu is. En haal voldoening uit andere zaken (zoals je studie, partner of hobby's). En kijk of je daarin nieuwe dingen kunt gaan doen (een mooie reis, cursus, tantra met je man, de vierdaagse lopen etc). Omdat jullie geen kinderen hebben hou je heel veel tijd en geld over. Ga samen kijken hoe je dat met je partner kunt gaan invullen.
Leer het leven accepteren zoals het nu is. En haal voldoening uit andere zaken (zoals je studie, partner of hobby's). En kijk of je daarin nieuwe dingen kunt gaan doen (een mooie reis, cursus, tantra met je man, de vierdaagse lopen etc). Omdat jullie geen kinderen hebben hou je heel veel tijd en geld over. Ga samen kijken hoe je dat met je partner kunt gaan invullen.
donderdag 10 juli 2025 om 08:38
Het helpt misschien ook door het leven niet te zien als iets waarin mijlpalen voorkomen. Ik bedoel daarmee te zeggen: als je mijlpalen markeert, dan zegt dat ook direct iets over alles daartussenin. Want dat is dan gewoon, saai, niet spannend, of iets dat misschien ok is, maar beter zou kunnen. Een nieuwe baan is toch ook niet meer dan een nieuwe baan? En werk is - wat mij betreft - sowieso ook niet iets om veel belang aan te hechten. Ik denk altijd maar: op mijn grafsteen staat later (hopelijk) niet dat ik zo lekker hard heb gewerkt. Kinderen krijgen is ook maar een kwestie van mazzel en geen persoonlijke verdienste. En een stabiele relatie lijkt me heel wat waard. Ik ken het dus ook niet zo, die mijlpalen om naartoe te leven of af te vinken. Ik werk zoveel als ik vind dat nodig is (en ik vind m'n werk leuk hoor), ik doe veel vrijwilligerswerk en breng veel tijd door met mijn man. Dat zijn mijn mijlpalen, als je 't dan toch zo wil kwalificeren. Ik gun mezelf vrijheid, ook doordat ik bijvoorbeeld al eens m'n baan heb opgezegd en iets anders ben gaan doen. Dat is me allemaal veel meer waard dan die zogenaamde mijlpalen. En verder sluit ik me aan bij wat eerder is geschreven: verwar drama niet met het gevoel dat je leeft.
donderdag 10 juli 2025 om 08:52
Hmmm als je aangeeft juist veel uitdagingen te hebben en dat het stress geeft dan zou ik ook richting acceptatie gaan. Dus saai en voorspelbaar leren vervangen naar rustig, vertrouwd en goed en het dan ook echt zo kunnen voelen.
Mindfullness, yoga en schrijven zouden wellicht daarbij kunnen helpen.
Mindfullness, yoga en schrijven zouden wellicht daarbij kunnen helpen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
donderdag 10 juli 2025 om 12:06
Ik snap ergens wel dat het mensen tegen de borst stuit. Ik vind ik mis hoge hoogtes en de diepe dalen die daarop kunnen volgens best wel eerlijk. Ik herken het wel. Alles daarbuiten voelt een beetje vlak. Het klinkt ook alsof je een beetje tegen de limieten van het perfecte plaatje bent aangelopen. Als je om je heen kijkt zie je alleen of mensen die nastreven wat jij al hebt. Van weinig tot geen geld/bestaansstress tot werk en tijd voor hobby's. Of je zult tegen mensen aanlopen die hebben wat jij niet hebt, namelijk voorgaande plus kind(eren). Of dat lijkt maar zo. Weet je ook niet altijd.
Ik vond veel rust bij mensen die ook niet aan het perfecte plaatje voldoen. Ik weet niet wat je doet voor vrijetijdsbesteding maar daar valt misschien nog wat te veranderen. Wanneer was de laatste keer dat je niet gehinderd door enige voorkennis/ervaring ergens aan begon?
Ik vond veel rust bij mensen die ook niet aan het perfecte plaatje voldoen. Ik weet niet wat je doet voor vrijetijdsbesteding maar daar valt misschien nog wat te veranderen. Wanneer was de laatste keer dat je niet gehinderd door enige voorkennis/ervaring ergens aan begon?
Echt zin om een glitterplaatje te plakken

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in