Gezondheid alle pijlers

De ongemakken van de overgang II

24-01-2023 09:37 2818 berichten
Op verzoek een nieuw deel van het topic over de overgang. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten etc.

Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
Alle reacties Link kopieren Quote
Attraverso schreef:
14-07-2025 07:52
Ik heb gezegd dat ik zo veel bijwerkingen had dat ik mijn werk niet meer veilig kon doen en er daarom mee gestopt ben en de groep waar ik in zat daar mocht niet negatief gepraat worden over HST. Wel over bijwerkingen in het begin maar daar moet je dan maar door, dan moet je ophogen of je ziek melden op je werk. Er mocht niet gezegd worden 'ik ga er mee stoppen'.

Hoezo hebben vrouwen deze lichaamseigen hormonen keihard nodig?
Uiteraard gaan er vrouwen zijn die heel erg gebaat zijn met HST maar om nu te stellen dat alle vrouwen deze keihard nodig hebben... Miljoenen vrouwen hebben het al prima gedaan en doen het nog prima zonder.
Het woord stoppen mag inderdaad niet gebruikt worden, dat vind ik ook bijzonder maar kan daar verder niet mee zitten: er zal een reden voor zijn.

Als jij je goed hebt verdiept in hst zou je die laatste alinea niet hebben geschreven maar ik zal het uitleggen.
Je hebt de hormonen die je van nature hebt in je vruchtbare jaren nodig om je lichaam gezond te houden. Van nature is de mens niet gemaakt om zo oud te worden als we tegenwoordig worden. Vroeger werd de gemiddelde mens ongeveer 40 jaar en dat was toen oud. Daarom dalen je hormonen dus heel sterk na je vruchtbare jaren, maar omdat we nu zo oud worden mis je die hormonen. Die hormonen heb je nodig voor bescherming van je hart, hersenen en skelet bijvoorbeeld. Het is dus heel logisch om die hormonen aan te vullen.

Maar goed, ik krijg de indruk dat je sowieso je beslissing over HST al hebt gemaakt, dat is helemaal prima. Maar ik vind het erg jammer en ontmoedigend voor anderen dat jij je op deze manier uitspreekt hier.
Ik zal zeker niet ontkennen dat het heftige bijwerkingen kan hebben in de beginfase of als gevolg van ophoging (ik zit zelf namelijk nu met flinke ophogingsverergering) maar nogmaals: je moet dat 6 weken de tijd geven en dat heb ik er graag voor over met het oog op mijn gezondheid later.
Ik zou het vervelend vinden als dit topic net zo fanatiek wordt als de Facebook groepen. Kunnen we elkaar hier gewoon in hun waarde laten? Voor sommige mensen is HST een uitkomst en anderen kiezen er, om wat voor reden dan ook, niet voor. Dat is hun goed recht en het is vrij onaardig om dan meteen hard te gaan roepen dat ze zich niet voldoende verdiept hebben. Onzin ook, je kan je prima goed verdiepen en toch de keuze maken om zonder HST verder te gaan. Zoals hele volksstammen voor ons ook hebben gedaan.
Charlotta schreef:
14-07-2025 12:45
Ik zou het vervelend vinden als dit topic net zo fanatiek wordt als de Facebook groepen. Kunnen we elkaar hier gewoon in hun waarde laten? Voor sommige mensen is HST een uitkomst en anderen kiezen er, om wat voor reden dan ook, niet voor. Dat is hun goed recht en het is vrij onaardig om dan meteen hard te gaan roepen dat ze zich niet voldoende verdiept hebben. Onzin ook, je kan je prima goed verdiepen en toch de keuze maken om zonder HST verder te gaan. Zoals hele volksstammen voor ons ook hebben gedaan.
nee joh, daar zijn we zelf bij.
Ik ben zelf best bijna evangeliserend ( :-D ) PRO-HST, maar ik snap ook dat mensen niet willen.
En we hebben ook niet allemaal dezelfde klachten he? Sommige vrouwen gaan zonder HST fluitende overgang door, en andere hebben met HST alsnog struggles.

In mijn familie (ik weet het zelfs van mijn oma, die uit de jaren 20 was) gingen vrouwen met de AC-pil de overgang door.
Dat kan toch niet gezond geweest zijn!
Charlotta schreef:
14-07-2025 12:45
Je doelt op mij toch?
Ik heb niet "hard" geroepen dat iemand zich niet goed heeft verdiept, ik heb dat aangegeven omdat ik haar post met onwaarheden over de fb groep te negatief vond en dus nogal ontmoedigend voor vrouwen die HST overwegen. Ik heb ook geschreven dat het helemaal prima is als zij niet voor HST kiest.
Ik wil niemand iets opdringen, maar wil wel graag dat er geen onwaarheden en misverstanden de wereld in komen
Cochise schreef:
14-07-2025 14:28
Je doelt op mij toch?
Ik heb niet "hard" geroepen dat iemand zich niet goed heeft verdiept, ik heb dat aangegeven omdat ik haar post met onwaarheden over de fb groep te negatief vond en dus nogal ontmoedigend voor vrouwen die HST overwegen. Ik heb ook geschreven dat het helemaal prima is als zij niet voor HST kiest.
Ik wil niemand iets opdringen, maar wil wel graag dat er geen onwaarheden en misverstanden de wereld in komen

Ik ben er blij mee dat er mensen zijn die de moeite willen en kunnen nemen om dingen recht te zetten in dit topic, dus dank voor jouw moeite, hopelijk blijf je het doen.

Charlotta schreef:
14-07-2025 02:40
Ja, blijkbaar. Ze deed er zo makkelijk over dat ik de indruk kreeg dat het voor iedereen een optie is.

Je hoeft in elk geval niet aan alle 4 de punten te voldoen, dus het is al snel een optie (in samenspraak met de arts). En na 6 maanden HST is het ook een optie, dat is hier al vaker voorbij gekomen.
Torvi schreef:
15-07-2025 07:48
Ik ben er blij mee dat er mensen zijn die de moeite willen en kunnen nemen om dingen recht te zetten in dit topic, dus dank voor jouw moeite, hopelijk blijf je het doen.
Dank en heel fijn dat je mijn intentie begrijpt.
Zes dagen geleden begonnen met 5/4 pleister, de dag erna meteen weer wat helderder, dat was erg fijn. Verder merkte ik nog weinig, tot gisteren. Toen had ik het idee dat mijn hartkloppingen minder waren en daarmee had ik de hoop dat mijn energie ook weer zou kunnen gaan stijgen (dat lijkt samen op te gaan). En jawel, vanmorgen eindelijk weer met meer energie wakker geworden, zo blij mee!
Wel met flinke slag om de arm want tot nog toe is mijn ervaring dat het erg schommelt, waarbij het meer neer dan op is. Dus ik vrees dat het weer tijdelijk zal zijn (helaas) maar ik hoop vooral dat het dan wat langer aan mag houden en vooral langer dan de 'neer' die erop volgt.

Ik ben er zo aan toe. Mijn leven staat stiller dan stil, al zo lang. Ik wil meer dan het grootste deel van de tijd enkel de dagen doorkomen.
Torvi schreef:
15-07-2025 07:56
Zes dagen geleden begonnen met 5/4 pleister, de dag erna meteen weer wat helderder, dat was erg fijn. Verder merkte ik nog weinig, tot gisteren. Toen had ik het idee dat mijn hartkloppingen minder waren en daarmee had ik de hoop dat mijn energie ook weer zou kunnen gaan stijgen (dat lijkt samen op te gaan). En jawel, vanmorgen eindelijk weer met meer energie wakker geworden, zo blij mee!
Wel met flinke slag om de arm want tot nog toe is mijn ervaring dat het erg schommelt, waarbij het meer neer dan op is. Dus ik vrees dat het weer tijdelijk zal zijn (helaas) maar ik hoop vooral dat het dan wat langer aan mag houden en vooral langer dan de 'neer' die erop volgt.

Ik ben er zo aan toe. Mijn leven staat stiller dan stil, al zo lang. Ik wil meer dan het grootste deel van de tijd enkel de dagen doorkomen.
Ik hoop zo voor je dat het gaat werken, de eerste tekenen zijn er. Je bent nog maar net begonnen (opgehoogd?) en het kan tot 6 weken duren eer het maximale effect is bereikt.
Ik heb ook opgehoogd, sinds 14 dagen nu, en heb een flinke bloeding gehad maar met ingrijpen (extra utro vaginaal) is die nu over. Ik word ook weer rustiger want was flink emotioneel en instabiel. Het gaat de goede kant op.
Cochise schreef:
15-07-2025 08:39
Ik hoop zo voor je dat het gaat werken, de eerste tekenen zijn er. Je bent nog maar net begonnen (opgehoogd?) en het kan tot 6 weken duren eer het maximale effect is bereikt.
Ik heb ook opgehoogd, sinds 14 dagen nu, en heb een flinke bloeding gehad maar met ingrijpen (extra utro vaginaal) is die nu over. Ik word ook weer rustiger want was flink emotioneel en instabiel. Het gaat de goede kant op.

Bedankt Cochise, doet me goed. Die tekenen zijn er zeker en de verbeteringen die er al zijn ben ik ook echt heel blij mee. Maar het dal waar ik ingezeten heb (zonder hulp, nee erger zelfs: met wal in de sloot-hulp) was zo vreseljk diep, zo lang en zo eenzaam. Ik zit nu lang zo diep niet meer en nóg staat mijn leven compleet stil (kun je nagaan hoe diep ik zat), errug moeilijk om geduld te blijven houden en erop te durven vertrouwen dat verbetering ook nog wel na langere tijd nog op kan treden.

Misschien vind ik het ook wel zo moeilijk omdat ik alle vertrouwen kwijt ben in adequate hulp van professionals. Jaren heb ik afgezien, keihard aan mezelf gewerkt en enorm verbeterd op het mentale vlak, terwijl het dan telkens toch ook weer slechter ging (fysiek en door de totale uitputting en later de labiliteit ook mentaal). Ik mocht het doen met 'je doet het goed' (bij psychische ondersteuner) en 'je bent gezond' (dat laatste door een nieuwe HA en zonder werkelijk enig onderzoek trouwens), oftewel: én het ligt aan jezelf én dit is wat het is. Terwijl ik in nood was.
Dus ik ben denk ik vooral bang dat het niet goed genoeg werkt en ik dan geen goede begeleiding kan vinden op dit (HST- of overgangs)pad. Terwijl ik dit schrijf komen de tranen, dus ik geloof wel dat dat het is. Ik ben zó niet serieus genomen en zó lang (jaren) met een kluitje het (psychische) riet ingestuurd terwijl ik aan het verdrinken was. Traumatisch was het.

Nog altijd zo ontzettend blij dat ik dit topic gevonden heb en dat hier op het forum ook in ander topics vrouwen hun verhaal delen, juist over de niet typische klachten, waardoor ik op dit topic gestuit ben (want ik dacht helemaal niet aan de overgang en de professionals al helemaal niet). Voelt minder eenzaam, zeker ook met de podcast die ik door dit topic geluisterd heb waarin ik ook meer herkenning vond.

Rot dat je zoveel klachten hebt/had van de verhoging, die emotionele instabiliteit is zo naar hè :hug: . Fijn dat het nu weer de goede kant opgaat. Wat is de verbetering waar jij het meest op hoopt met de ophoging?
Torvi, heb je nu wel een arts of gynaecoloog die kundig is en je begrijpt? Dat is van essentieel belang.
Ik vind het zo naar om je struggle te lezen en hierbij dan ook een dikke knuffel.
Vind je het goed als ik je later vandaag een pb stuur? Ik moet nu even de deur uit.
Torvi wat een ontzettend heftige situatie. Dikke knuffel voor jou. Hopelijk gaat het HST pad jou helpen zoals het heel veel vrouwen geholpen heeft.
@Torvi, wat heftig! En fijn dat je nu in elk geval op weg bent naar wat hopelijk de oplossing gaat zijn voor jou. Het is volgens mij heel moeilijk om ‘goede begeleiding’ te krijgen bij hst, sowieso omdat veel artsen zich strikt aan de Nederlandse richtlijnen houden en om te kunnen sleutelen aan de doseringen moeten die richtlijnen losgelaten worden (in veel landen zijn de richtlijnen soepeler, dus wat daar medisch verantwoord is, wordt hier als gevaarlijk bestempeld). Daarom is het zo belangrijk om zelf goed geïnformeerd te zijn.

Mijn gynaecoloog schreef me 1 pompje oestrogel voor (en 1 Utrogestan). Ik had genoeg gelezen om te weten dat 2 pompjes de minimale startdosering is in de meeste landen, dus ik ben met 2 pompjes begonnen en heb toen een afspraak gemaakt met de gynaecoloog om haar dat te vertellen. Ze ging ermee akkoord. Dus op die manier kun je zelf een beetje sleutelen, wel in samenspraak met je arts, maar een proactieve houding is wel belangrijk; in mijn ervaring helpt het echt als je goede argumenten hebt om je arts mee te krijgen. Het belangrijkste argument is uiteraard jouw eigen beleving: voel jij je goed (of beter) dan is een arts meestal wel bereid om mee te gaan, wat natuurlijk iets anders is dan een arts die zelf voorstelt om op te hogen of te minderen/stoppen. Misschien bestaan die artsen wel, maar ze zijn zeldzaam en de wachtlijsten zijn enorm lang.

Verder hoop ik dat je je snel weer echt goed gaat voelen. Wat mij hielp om die eerste onzekere periode door te komen, was een nogal cheesy motto dat op Instagram vaak wordt gepredikt: “Trust the process.” :mrgreen: Klinkt stom, maar klopt wel.
@Torvi :hug:
Wat een zoektocht heb je afgelegd. Wens je een kundige arts die je kan begeleiden, die moet te vinden zijn in je omgeving.

Een vraag aan allen die hst gebruiken: ik schrik steeds weer van alle heftige bloedingsverhalen. Zijn er dames die geen bloedingen hebben door hst of waar ze over gingen? Blijven ze altijd of verdwijnen deze na de menopauze?
Gryla schreef:
16-07-2025 10:02
Wat een zoektocht heb je afgelegd. Wens je een kundige arts die je kan begeleiden, die moet te vinden zijn in je omgeving.

Een vraag aan allen die hst gebruiken: ik schrik steeds weer van alle heftige bloedingsverhalen. Zijn er dames die geen bloedingen hebben door hst of waar ze over gingen? Blijven ze altijd of verdwijnen deze na de menopauze?

Ik had juist toen ik begon met hst nog heel af en toe een kleine bloeding. Ik reageerde heel slecht op de schommeling van 14 dagen progesteron en 14 stoppen dus in samenspraak met de gynaecoloog ben ik toen progesteron continu gaan slikken en toen was ik van de schommelingen af maar ook van de bloedingen.
Gryla schreef:
16-07-2025 10:02

Ik kreeg van femoston bloedingen, maar heb nu bio-identieke hormonen, en geen druppel meer
Ik ben postmenopauzaal en heb ook met bio-identieke hormonen toch af en toe last van een heel klein beetje donkerbruin bloedverlies.

Erg vervelend want dat moet in principe worden onderzocht. Heb nu een half jaar respijt gekregen van de gynaecoloog, omdat er bij het onderzoek niets is gevonden en het bloedverlies alleen door de hormonen kan komen.
Zilver7 schreef:
16-07-2025 12:53
Ik ben postmenopauzaal en heb ook met bio-identieke hormonen toch af en toe last van een heel klein beetje donkerbruin bloedverlies.

Erg vervelend want dat moet in principe worden onderzocht. Heb nu een half jaar respijt gekregen van de gynaecoloog, omdat er bij het onderzoek niets is gevonden en het bloedverlies alleen door de hormonen kan komen.
ja, mijn bloedverlies toen moest ook door de gyneacoloog worden bekeken.
bioptje etc. geeft toch stress
Snap dat het stress geeft als het onderzocht moet worden! Maar een klein beetje bloed lijkt me fijner dan die hozen van een week lang die ik soms lees/hoor. Tnx voor jullie reacties.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven