Femicide

18-07-2025 19:39 205 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zomaar weer 3 berichten in 1 week. In 1 week! Twee vrouwen van het leven beroofd waar haar kind of kinderen bij waren. Ondanks signalen en veroordelingen vooraf en een blijf van mijn lijf huis....

En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.

Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Het is toch niet normaal dat jongens/mannen dat idee of gevoel hebben dat een vrouw een soort eigendom is. Waar komen dat soort gedachtegangen vandaan? Wie leert ze dat?
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
19-07-2025 09:16
Het is toch niet normaal dat jongens/mannen dat idee of gevoel hebben dat een vrouw een soort eigendom is. Waar komen dat soort gedachtegangen vandaan? Wie leert ze dat?
Dat zit toch ook nog erg in onze maatschappij. Mss niet in duidelijke bewoordingen, maar wel in allerlei onderhuidse mechanismen.
Alleen al dat hele gedoe over een achternaam, dat was tot een aantal decennia geleden gewoon een teken van 'bezit'.
Dat verdwijnt niet zomaar als je de uitingsvorm verandert.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Over de achternaam gisteren nog iets gezien bij 1vandaag. Jonge vrouwen nemen vaker de achternaam van hun man aan, naar het schijnt uit romantische overwegingen. Voor vrouwen uit oudere generaties is dat dan weer een voorbeeld van gebrekkige emancipatie. Ik betrap mezelf ook op die gedachte, al zal hij niet altijd terecht zijn. Het is op dit forum ook een garantie op onenigheid.
En ik word er nog steeds af en toe op aangesproken in mijn dagelijks leven.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
19-07-2025 09:27
Over de achternaam gisteren nog iets gezien bij 1vandaag. Jonge vrouwen nemen vaker de achternaam van hun man aan, naar het schijnt uit romantische overwegingen. Voor vrouwen uit oudere generaties is dat dan weer een voorbeeld van gebrekkige emancipatie. Ik betrap mezelf ook op die gedachte, al zal hij niet altijd terecht zijn. Het is op dit forum ook een garantie op onenigheid.
En ik word er nog steeds af en toe op aangesproken in mijn dagelijks leven.
Dat het tegenwoordig een daad van romantiek is, is op zich mooi. Vind ik.
Dat het nog steeds voornamelijk één kant op is geeft wat mij betreft aan dat er nog een lange weg te gaan is.

Om over de achternaam van de gezamenlijke kinderen nog maar te zwijgen..
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Maleficent schreef:
19-07-2025 09:16
Vrouwen zijn toch eeuwenlang bezit geweest?

Kiesrecht is net aan 100 jaar oud.

Tot de jaren 50 werden vrouwen handelingsonbekwaam geacht. Konden geen eigen bankrekening of hypotheek aanvragen. Hadden juridisch niets te zeggen over hun kinderen.

Pas in 1985 kregen getrouwde vrouwen hun eigen AOW.

En pas sinds de jaren 90 is er gelijkwaardigheid in het opbouwen van pensioen. Tot die tijd werd er vanuit gegaan dat je zou trouwen en zou leven van je man zijn pensioen.
Hij is hier al een paar keer genoemd volgens mij maar ik kan het niet vaak genoeg benoemen; zij is van mij.. de podcast van Saskia Belleman.
Behalve inzicht in bepaalde zaken wordt ook duidelijk waar het mis gaat.

Opmerkingen vanuit onze overheidsorganen als: de vrouw moet meer weerbaar worden (over een vrouw die uiteindelijk neergeschoten is door haar (ex) partner.. ze heeft het overleefd maar is haar leven nog steeds niet zeker)

Meldingen die gedaan worden bij de politie waarbij het aan de persoon die de melding aanhoort ter beslissing is of het serieus genomen wordt of niet.
In de praktijk blijkt dat pas als er een ernstig strafbaar feit wordt gepleegd actie wordt genomen. Die actie is in negen van de tien gevallen een “stopgesprek”.

Dossiers worden niet aan elkaar gekoppeld, er wordt te oppervlakkig gekeken, vrouwen worden niet serieus genomen.

Het maakt me (wellicht iets te) pislink.. hoe kan het dat wij als welvarend land, met een gezonde economie in de top 3 staat als land met het hoogste percentage vrouwenmoord per inwoners..

We moeten opstaan.. niet alleen als vrouwen maar als collectief.. en idd zoals my little pony aangeeft, de mannen onder ons moeten hier het voortouw innemen.

Maar helaas… helaas… zie je als je Threads leest dat de groep 16/17/18 jarige “tateaanhangers” groeit.. en dat is letterlijk levensgevaarlijk
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Solomio schreef:
19-07-2025 09:20
Dat zit toch ook nog erg in onze maatschappij. Mss niet in duidelijke bewoordingen, maar wel in allerlei onderhuidse mechanismen.
Alleen al dat hele gedoe over een achternaam, dat was tot een aantal decennia geleden gewoon een teken van 'bezit'.
Dat verdwijnt niet zomaar als je de uitingsvorm verandert.
Precies.

Het zit nog in alles: de man kiest een vrouw uit. Als vrouw is het de bedoeling dat je op je laat jagen. In films, boeken en series zie je standaard het patroon waarin de man de eerste stap zet: hij belt, hij neemt haar mee uit, hij houdt vol ondanks afwijzing, hij wint haar uiteindelijk voor zich. De man vraagt de vrouw ten huwelijk. Nog steeds wordt het als leuke traditie gezien om de vader daarvoor om toestemming te vragen.

En dan als er wat is gebeurd: “Hij kon het niet verkroppen dat de relatie was beëindigd.” “Hij ging er aan kapot dat de relatie voorbij was.”
Alsof haar vertrek zijn daden verzacht – maar in feite bevestigt dat juist het patroon: zij is van hem.

Een vrouw die assertief date of seksueel initiatief toont, krijgt te horen dat ze ‘op jacht is’, ‘te makkelijk’ of ‘wanhopig’ is. Hier op het viviforum genoeg voorbeelden te over. Vrouwen nemen wat dat betreft vrouwen de maat en houden deze denkwijze in stand.
Als ik kijk naar de ex die me mishandeld en gestalkt heeft, had hij een moeder die hem op handen droeg. Altijd zijn problemen oploste, het was haar prinsje. Hij kreeg geen ‘nee’ te horen, was erg speciaal en bijzonder.
Toen hij mij lastigviel wilde ze dat ook niet zien en geloofde ze hem: ik verzon leugens om wraak op de arme ziel te nemen.
Ik geloof er in dat je in de opvoeding ook een monster kan creëeren.
Levensgenieter ;)
Maleficent schreef:
19-07-2025 09:14
En hoeveel zouden dit er zijn? Ik wil niet de discussie te breed maken, maar hoeveel vrouwen hebben er al niet bizar gedrag meegemaakt. Ik was bij 1 jongen in mijn jeugd best opgelucht dat hij zijn interesse kwijt raakte in mij. Want nadat ik tijdens stappen iets te lang had gepraat (gepraat!) met een andere jongen had hij zich volgegooid met drank en werd ik ineens naar buiten geroepen omdat hij met een honkbalknuppel auto’s buiten aan het kapot slaan was.

En dat was ook allemaal ‘mijn schuld’ omdat ik het hem zo moeilijk gemaakt had, uitmaken durfde ik niet.

Heb ik geen cijfers van natuurlijk. Maar het is zeker geen unicum. Vaak vooral binnenshuis, voor buitenstaanders lijkt het een hele leuke partner. Of; de enige die het ‘juist’ ziet, want daders van dwingende controle zijn ook goed in de ander voor gek verklaren ook voor de buitenwereld.
Ik merk ook echt wel een verschil bij mijn leerlingen. Normaal geef ik voornamelijk les in bovenbouw havo/vwo. Afgelopen jaar onderbouw vmbo erbij gedaan. Hartstikke leuk, maar echt wel een ander wereldbeeld bij veel leerlingen. Heeft u niet dezelfde achternaam als uw man? Waarom bent u dan getrouwd? Of gaat u dan vreemd ofzo? Of: ik wil nog geen verkering, want dan gaat je vriendje bepalen wat je mag en daar heb ik nu nog geen zin in. Ik probeer dan wel een stichtelijk gesprek aan te gaan, maar het was echt een wereld van verschil met de zelfverzekerde jonge vrouwen in mijn andere klassen.
Si abra la puerta hay lobos.
Overigens wordt het overgrote deel van de daders (op een moment) gediagnosticeerd met GGZ-problematiek (of het is reëel te stellen dat daar sprake van is) en blijkt er vaak sprake van onderliggend trauma uit de jeugd.
Mannen met behoefte aan controle, verlatingsangst, in sommige gevallen (rand)psychotische kenmerken.

Kort gezegd: ze hebben vaak een kutjeugd gehad en weigeren behandeling, want zij hebben geen probleem, ANDEREN zijn altijd het probleem.

Voor deze daders (van dwingende controle) is behandeling nodig, wat slechts 1% vrijwillig aangaat.
Waarom moet een vrouw [ en eventuele kinderen ] in "veiligheid" gebracht worden door ze naar een Blijf van mijn Lijf huis te brengen. Verbannen uit haar eigen omgeving naar een plek dat ze niet kent, een klein kamertje met de basis voorzieningen, daar zit je dan met je koffertje en kinderen die totaal van slag zijn. Andere school, vriendjes niet meer kunnen bezoeken enz. Altijd die angst , altijd over je schouder kijken. Waar is hier het recht op privacy? Waar is hier het recht op zelf beschkking? Waar zijn hier de rechten van het kind? Leuk hoor om samen met je moeder in een tehuis te zitten met mensen die hetzelfde lot beschoren zijn, veel ellende, veel angst. Wat denken jullie hoe het er nu aan toe gaat , daar in dat huis in Gouda? Angst alom. En ik kan je verzekeren dat angst een vreselijk naar gevoel is, dat je nooit echt meer kwijt raakt.

En de verdachte/dader heeft alle vrijheid onder het mom van privacy.

Ligt het aan mij, maar hier klopt iets niet toch?

Elke man / vrouw die verdacht wordt van huiselijk geweld, bekend bij politie/instanties, enkelband geven. En laten verhuizen buiten stad/dorp waar vrouw en kinderen wonen.
Straatverboden/gebiedsverbodenhelpen niet....want wie controleert dat?
Rabarbara schreef:
19-07-2025 09:48
Ik merk ook echt wel een verschil bij mijn leerlingen. Normaal geef ik voornamelijk les in bovenbouw havo/vwo. Afgelopen jaar onderbouw vmbo erbij gedaan. Hartstikke leuk, maar echt wel een ander wereldbeeld bij veel leerlingen. Heeft u niet dezelfde achternaam als uw man? Waarom bent u dan getrouwd? Of gaat u dan vreemd ofzo? Of: ik wil nog geen verkering, want dan gaat je vriendje bepalen wat je mag en daar heb ik nu nog geen zin in. Ik probeer dan wel een stichtelijk gesprek aan te gaan, maar het was echt een wereld van verschil met de zelfverzekerde jonge vrouwen in mijn andere klassen.

Eens. Ik hoor soms ook verhalen van meisjes/vrouwen over hun relaties, dat ik echt denk "de jaren '50 hebben gebeld en willen hun opvattingen terug".

Overigens ook van jongens, die dus doodleuk zeggen nu te willen "genieten" maar als ze een vrouw "kiezen" als moeder voor hun kinderen moet die vrouw liefst maagd zijn, maar anders zo min mogelijk "bodycounts" hebben want dan is ze te losbandig. (Lees; een slet)

Natuurlijk niet allemaal, maar wat jij beschrijft herken ik wel ook qua opleidingsniveau. En dan ook nog niet allemaal, maar er is wel degelijk een verschil.

En als ik ze wijs op de hypocrisie, of het feit dat ze geen eigendom is van haar vriendje, dan zeggen ze ook nog eens doodleuk dat ze het wel leuk vinden, dat die jongen jaloers is en bezitterig. Want dat houdt in dat hij om haar geeft. Echt een heel raar gewrongen beeld van relaties heeft een groot deel van de jeugd. Ik kan alleen maar hopen dat dit onvolwassenheid is.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
kataravrouw schreef:
19-07-2025 10:03
En de verdachte/dader heeft alle vrijheid onder het mom van privacy.

Ligt het aan mij, maar hier klopt iets niet toch?

Elke man / vrouw die verdacht wordt van huiselijk geweld, bekend bij politie/instanties, enkelband geven. En laten verhuizen buiten stad/dorp waar vrouw en kinderen wonen.
Wat ook niet klopt is dat je op basis van verdenking iemand een enkelband om kunt leggen of zelfs verplicht kunt laten verhuizen.
.
Jesco schreef:
19-07-2025 11:52
Wat ook niet klopt is dat je op basis van verdenking iemand een enkelband om kunt leggen of zelfs verplicht kunt laten verhuizen.
Ik denk dat ze ipv ‘verdachte’, een dader bedoeld.
Levensgenieter ;)
MissButterflyyy schreef:
19-07-2025 11:53
Ik denk dat ze ipv ‘verdachte’, een dader bedoeld.
Ik denk dat ze beide begrippen op een hoop gooit. Verdachte heeft ook alle vrijheid "onder het mom van privacy" lees ik. Zou een mooie boel worden als verdachten met naam en toenaam genoemd worden in nieuwberichten.
.
Frizz schreef:
19-07-2025 09:57
Overigens wordt het overgrote deel van de daders (op een moment) gediagnosticeerd met GGZ-problematiek (of het is reëel te stellen dat daar sprake van is) en blijkt er vaak sprake van onderliggend trauma uit de jeugd.
Mannen met behoefte aan controle, verlatingsangst, in sommige gevallen (rand)psychotische kenmerken.

Kort gezegd: ze hebben vaak een kutjeugd gehad en weigeren behandeling, want zij hebben geen probleem, ANDEREN zijn altijd het probleem.

Voor deze daders (van dwingende controle) is behandeling nodig, wat slechts 1% vrijwillig aangaat.
Ik las bij de NOS dat het ook te maken heeft met terug willen pakken van ouderwetse statusverschillen tussen man en vrouw. Die door emancipatie en de verbeterde positie van vrouwen deels verdwenen zijn.

Soms doen mannen dat met inkomen of een baan met status. En als dat niet lukt dan maar met geweld.
Solomio schreef:
19-07-2025 09:30
Dat het tegenwoordig een daad van romantiek is, is op zich mooi. Vind ik.
Dat het nog steeds voornamelijk één kant op is geeft wat mij betreft aan dat er nog een lange weg te gaan is..
Volgens mij valt dat wel mee, ik kwam vanuit mijn vorige baan vrij vaak stellen - vooral onder de 50- tegen waarbij de man ook de naam van partner aangenomen heeft.
Jesco schreef:
19-07-2025 11:57
Ik denk dat ze beide begrippen op een hoop gooit. Verdachte heeft ook alle vrijheid "onder het mom van privacy" lees ik. Zou een mooie boel worden als verdachten met naam en toenaam genoemd worden in nieuwberichten.
Waarom in het nieuws? Dat hoeft niet.

Maar waar politie, veilig thuis of ggz al vaker aan huis zijn geweest en vrouw geeft aan dat ze bang is en vreest voor escalatie of doet zelfs aangifte dan is het voor mij wel duidelijk hoor...waarom moet perse de vrouw weg en kan er niets geregeld worden voor de man? Leg me dat maar eens uit.
Jesco schreef:
19-07-2025 11:57
Mis-framen van het privacyprobleem is weinig helpend
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
kataravrouw schreef:
19-07-2025 12:15

Maar waar politie, veilig thuis of ggz al vaker aan huis zijn geweest en vrouw geeft aan dat ze bang is en vreest voor escalatie of doet zelfs aangifte dan is het voor mij wel duidelijk hoor...waarom moet perse de vrouw weg en kan er niets geregeld worden voor de man? Leg me dat maar eens uit.
Dat heeft te maken met hoe het rechtssysteem in Nederland werkt. Dat dit helaas nare gevolgen kan hebben is duidelijk.
.
kataravrouw schreef:
19-07-2025 12:15

Ik meen dat er wat ervaring bestaat met een gezins-gerichte aanpak, niet vrijblijvend maar ook niet gericht op daders/slachtoffers aanwijzen, en dat dat aardig werkte.

Maar zolang we blijven praten over strafrecht, onschuld presumptie, en privacy blijven framen als “niet in de krant staan” komen we natuurlijk geen steek verder. Hoe begrijpelijk de roep om hardheid ook is, uiteindelijk winnen de zachte krachten.
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
MyLittlePony schreef:
19-07-2025 12:34
Mis-framen van het privacyprobleem is weinig helpend
Nou dat dus.

Waarom sommigen hier maar hardnekkig in de groef blijven hangen dat privacy te maken heeft met ‘met naam en toenaam in de media noemen’ is me een raadsel.
Verdiep je er eerst eens in!!
Rabiate meningen voelen lekkerder dan je werkelijk verdiepen in oorzaken, belemmeringen en oplossingen.

En strafrecht is géén oplossing, behalve voor wraaklust.
Frizz schreef:
19-07-2025 00:20
Enerzijds ben ik heel blij dat er nu veel aandacht in de media is voor femicide, maar niet elke situatie van dwingende controle/intieme terreur eindigt in femicide. Echter ook DEZE slachtoffers leven doorgaans in een hel, waar veel meer aandacht voor mag zijn.
Ja precies, dat vind ik dus ook.

Ik had gisteren een lang gesprek met een vriendin hierover. Eigenlijk ook naar aanleiding van het verschrikkelijke nieuws van deze week.
Zij heeft een kleindochter in puberleeftijd en haar thuissituatie is door allerlei omstandigheden moeilijk.
Een kwetsbaar meisje dus en mijn vriendin is bang dat zij daardoor straks een makkelijke prooi zal zijn voor mannen zoals genoemd in deze, eerder genoemde link, https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... d~v661776/

Zij heeft een heel goed contact met haar kleindochter, maar kan natuurlijk niet alles voor haar opvangen op dit moment. Wat zij wil is eigenlijk proberen haar kleindochter weerbaar te maken, haar te wijzen op de signalen van dergelijke foute mannen. Een man die eerdere geweldadige relaties heeft gehad, die bezitterig is , jaloers is en controlerend, is geen relatiemateriaal.
Als je op jonge leeftijd de signalen weet en herkent, hopelijk helpt het. Ik weet het niet.

Naast dat het natuurlijk ook heel belangrijk is om haar studie af te maken, zodat zij altijd later voor zichzelf kan zorgen.
teardrop2 wijzigde dit bericht op 19-07-2025 14:49
0.78% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven