Einde vriendschap?

24-07-2025 18:31 224 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk is ze mijn beste vriendin. We kennen elkaar 12 jaar, denk ik inmiddels. We zijn verschillend, maar klikken supergoed met elkaar.
Zolang ik haar ken, cancelt ze kort van tevoren afspraken. Ze is mentaal niet altijd even stabiel wat ook meespeelt, heeft ze weleens aangegeven. Ik heb naar haar uitgesproken dat ik hier moeite mee heb en ook rekening met haar houd. Ook heb ik de vraag gesteld of ze nog wel wil afspreken, omdat ik onderhand het idee krijg dat ze niet wil. Ze gaf nadrukkelijk aan dat ze echt heel graag wil, maar dat er onverwachts dingen zijn/gebeuren waardoor ze dan niet kan.
Haar man werkt zo’n beetje 24/7 en ze kunnen met gemak rondkomen. Zo heeft ze op de ochtend van een festival toch afgezegd. Toch niet zo’n zin. Hen interesseert het geld van de tickets niet en ook niet dat mijn man en ik ongelofelijk veel zin hadden… En dit is eigenlijk maar één keer van de zoveel keren. Het vervelendste vind ik nog dat ze mij hierdoor het gevoel geeft dat ik een ‘lulletje rozenwater’ ben, een majorette die op ieder moment gecanceld mag worden.

Buiten dit om is het oprecht een goede vriendin van mij, maar ik weet echt even niet hoe verder…
NomenNesci0 schreef:
25-07-2025 17:27
Ik denk niet dat we dan vrienden zullen zijn Rosa. Mijn vrienden staan er gemiddeld hetzelfde in als ik en ja, ik heb óók vrienden met mentale problemen en heb zelf ook mentale problemen gehad. Ik ging er alleen nogal anders mee om. Vond mijn probleem in de eerste plaats namelijk MIJN probleem en dat ik als eerste aan zet was om er een manier in te vinden en niet de ander zich continue op mij te moeten laten aanpassen of uberhaupt te laten bungelen.
Maar dat is dus een verschil in benadering. Jij vindt dat mensen die wel eens wat kunnen afzeggen ivm mentale problemen jou laten bungelen of dat jij je moet aanpassen.
In mijn vriendengroep is de gedachte bij deze vriendin: leuk als ze erbij is (wat natuurlijk meer dan de helft van de tijd zo is) en sneu voor haar als ze er nit bij kan zijn, maar mijn/ons plan kan gewoon doorgaan zonder haar of er moet een keer iets verzet worden, tsja, volgende keer beter.
Where is my mind?
meisje85 schreef:
25-07-2025 17:30
Ach, toen mijn vriendin mij deelgenoot maakte van wat er (soms) in haar hoofd om ging in aanloop naar een afspraak (paniek, huilbuien), was het echt een kleine moeite om geen moeite meer te hebben met afzeggingen hoor. Dat is echt wel wat anders dan mijn gevoelens en gedachten als ik geen zin heb, moe ben, of wat dan ook. Die zijn daarmee vergeleken inderdaad nogal doorsnee en dan pas ik me graag aan.
Begrijp ik. Goed dat je vriendin je deelgenoot heeft gemaakt.
@SurferRosa, ik reageer hier nog steeds met het verhaal van to in mijn achterhoofd. Niet met jouw ervaring in jouw achterhoofd. Ik reageer op het laten bungelen van to, zonder dat ze weet wat er speelt.

En ja, ik reageer idd ook op een aantal postings van dames die ik vaker heb zien schrijven en die een bepaald beeld bij mij hebben achtergelaten. Laat ik het anders zeggen, sommige mensen zijn goed in slachtoffer voelen en sommige mensen zijn idd bikkels die met hun aandoening zo goed als mogelijk vorm geven aan het leven. Ik heb respect voor de mensen die hun aandoening serieus nemen én die daar hun leven in communicatie en transparantie op inrichten.

Met mensen die zichzelf graag slachtoffer voelen van het leven, daar heb ik niet zo bijzonder veel mee. Die komen snel in mijn allergie zone terecht en ik begrijpelijk in die van hen.
NomenNesci0 schreef:
25-07-2025 17:27
Ik denk niet dat we dan vrienden zullen zijn Rosa. Mijn vrienden staan er gemiddeld hetzelfde in als ik en ja, ik heb óók vrienden met mentale problemen en heb zelf ook mentale problemen gehad. Ik ging er alleen nogal anders mee om. Vond mijn probleem in de eerste plaats namelijk MIJN probleem en dat ik als eerste aan zet was om er een manier in te vinden en niet de ander zich continue op mij te moeten laten aanpassen of uberhaupt te laten bungelen.

Zo schift het leven zich gelukkig vanzelf uit en vinden de mensen de vrienden waar ze bij passen.
Dat kun je helemaal niet weten. Ieder persoon is anders en daarbij ook de draagkracht van iemand. Daarbij hoe weet je dat jij er anders mee omging dan een ander met mentale problemen?
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Johanna schreef:
25-07-2025 17:37
Dat kun je helemaal niet weten. Ieder persoon is anders en daarbij ook de draagkracht van iemand. Daarbij hoe weet je dat jij er anders mee omging dan een ander met mentale problemen?
Maar een beetje zelfkennis mag er op den duur wel zijn. We hebben allemaal zo onze beperkingen.
Als ik hier lees over paniek en huilbuien voorafgaand aan afspraken, dan denk ik, wat doen die mensen zichzelf aan. Als je hoogtevrees hebt ga je ook niet bungee jumpen.
pina schreef:
25-07-2025 17:42
Maar een beetje zelfkennis mag er op den duur wel zijn.
Tja, als ik iets post over ASS en wat ik bij anderen ervaar ten opzichte van mezelf dan is dat niet te meten. Dat kan ik helemaal niet weten en is het gebaseerd op mijn mening. Dus waarom zou dat in dit geval anders zijn?

Ik ken mijn lichaam, mijn psyche. Mijn vriendinnen weten daar ook van en ik over hen. Ik weet prima om te gaan met mijn beperkingen en men neemt mij zoals ik ben.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Johanna schreef:
25-07-2025 17:45
Tja, als ik iets post over ASS en wat ik bij anderen ervaar ten opzichte van mezelf dan is dat niet te meten. Dat kan ik helemaal niet weten en is het gebaseerd op mijn mening. Dus waarom zou dat in dit geval anders zijn?

Ik ken mijn lichaam, mijn psyche. Mijn vriendinnen weten daar ook van en ik over hen. Ik weet prima om te gaan met mijn beperkingen en men neemt mij zoals ik ben.
Ja, maar waarom zou je jezelf in situaties plaatsen die niet ideaal zijn met je (jouw vorm van) ASS?
pina schreef:
25-07-2025 17:47
Ja, maar waarom zou je jezelf in situaties plaatsen die niet ideaal zijn met je ASS?
Dat doe ik dus ook niet. En daarom zeg ik wel eens een afspraak af. Net zoals als mijn vriendinnen zonder ASS ook wel eens doen, omdat hun emmer vol zit.
johanna wijzigde dit bericht op 25-07-2025 17:49
0.65% gewijzigd
framboosje123 schreef:
25-07-2025 17:03
Dat is gewoon een gegeven hoor. Zelfs chat GPT is het met me eens 😂.
Dit moet wel de meest sneue manier zijn om je eigen generalisaties kracht bij te zetten.
Tjezus, wat vals
pina schreef:
25-07-2025 17:44
Als ik hier lees over paniek en huilbuien voorafgaand aan afspraken, dan denk ik, wat doen die mensen zichzelf aan. Als je hoogtevrees hebt ga je ook niet bungee jumpen.

Ach, als ik weer eens uit enthousiasme teveel hooi op mijn vork heb genomen en overal ‘ja’ op gezegd, heb ik ook standaard één of twee paniekaanvallen nodig om te realiseren dat dat niet handig was. En moet ik ook dingen afzeggen die week. Het gebeurt niet vaak meer gelukkig, maar ik had er wel een handje van altijd meer te willen dan goed voor me was. En dus mezelf over de kop te werken/socializen.

Nu werk en socialize ik minder hard waardoor het niet vaak meer gebeurt. Alleen bij sporten nog, omdat ik nogal blessuregevoelig ben. Dus een spontane langere wandeling met de hond kan resulteren in een overbelaste voet de volgende dag. Daarom doe ik ook nooit wedstrijden met een team: ik wil niet dat mensen van mij afhankelijk zijn, want ik kan me niet altijd aan afspraken houden.
pina schreef:
Nee, maar voor een groot deel van de mensheid geldt nu eenmaal toch ook dat contact met anderen een levensbehoefte is, ondanks dat het hen (soms) wat kost en dat op voorhand soms teveel is. En bungeejumpen is iets waar de meeste mensen echt wel zonder kunnen.
NomenNesci0 schreef:
25-07-2025 17:36
@SurferRosa, ik reageer hier nog steeds met het verhaal van to in mijn achterhoofd. Niet met jouw ervaring in jouw achterhoofd. Ik reageer op het laten bungelen van to, zonder dat ze weet wat er speelt.

En ja, ik reageer idd ook op een aantal postings van dames die ik vaker heb zien schrijven en die een bepaald beeld bij mij hebben achtergelaten. Laat ik het anders zeggen, sommige mensen zijn goed in slachtoffer voelen en sommige mensen zijn idd bikkels die met hun aandoening zo goed als mogelijk vorm geven aan het leven. Ik heb respect voor de mensen die hun aandoening serieus nemen én die daar hun leven in communicatie en transparantie op inrichten.

Met mensen die zichzelf graag slachtoffer voelen van het leven, daar heb ik niet zo bijzonder veel mee. Die komen snel in mijn allergie zone terecht en ik begrijpelijk in die van hen.
pardon???
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
pina schreef:
maar dat kan inhouden dat iemand dus echt nooit iets kan doen, lijkt me ook niet echt bevorderlijk.
.
meisje85 schreef:
25-07-2025 17:50
Nee, maar voor een groot deel van de mensheid geldt nu eenmaal toch ook dat contact met anderen een levensbehoefte is, ondanks dat het hen (soms) wat kost en dat op voorhand soms teveel is. En bungeejumpen is iets waar de meeste mensen echt wel zonder kunnen.
Maar af moeten zeggen geeft juist weer extra negatieve lading aan contact. Niet alleen zie je dan op tegen de afspraak, je moet ook nog eens de moed verzamelen om af te zeggen.

Ik ben zelf iemand die helemaal niet veel van tevoren afspreekt, daar houd ik namelijk niet van, dan voel ik me bekneld. Dus ik spreek zelden af. Dan is het veel makkelijker om in te schatten hoe de vlag erbij hangt.
Johanna schreef:
25-07-2025 17:49
Dat doe ik dus ook niet. En daarom zeg ik wel eens een afspraak af. Net zoals als mijn vriendinnen zonder ASS ook wel eens doen, omdat hun emmer vol zit.
Dat heeft nog steeds niet zoveel met ASS te maken. Ik heb ook een vriendin met ASS die er juist niet tegenkan als afspraken last minute worden afgezegd. Zullen we het ajb niet op stoornissen gooien, maar op persoonlijkheid hoe je met dingen omgaat? Dat vind ik zelf al een stuk beter communiceren, want iedereen met een diagnose gaat daar anders mee om. Je persoonlijkheid/karakter is heel veel zeggend in hoe je met een diagnose omgaat.

De bewuste vriendin met ASS plant bijvoorbeeld niks door de weeks. Want ze weet van zichzelf dat ze na haar werk (prikkelrijke omgeving) moet ontprikkelen. Prima, geen probleem. En ze spreekt ook max 1 afspraak in per weekend. Vanwege dezelfde overprikkeldheid. Ze houdt daarom rekening met zichzelf én ik kan op haar rekenen. Zou ze wél afzeggen, dan weet ik ook dat het menens is, want ze is daarin heel betrouwbaar. Than again hou ik ook rekening met haar en denk ik wel tien keer na of ik iets ga verplaatsen, want ik weet dat ze dit niet goed trekt.
rosanna08 schreef:
25-07-2025 17:52
maar dat kan inhouden dat iemand dus echt nooit iets kan doen, lijkt me ook niet echt bevorderlijk.
Huh? Kun je alleen contacten hebben door middel van afspreken?
rosanna08 schreef:
25-07-2025 17:51
pardon???

Van de één moet je erop uit want dat is goed voor je. Zij heeft er immers ook altijd zin in en knapt er van op. Chat GPT vindt dat ook. Dus plannen maken zul je. En als het dan teveel wordt, mag je ze niet afzeggen. Want dat is je een slachtoffer van het leven voelen. Had je jezelf maar beter moeten leren kennen. Want iedereen wordt beter van toch de deur uitgaan en dingen ondernemen, maar andere mensen mogen er geen last van hebben. Want iedereen heeft wel wat en ik had ook mentale problemen, dus ik weet hoe het werkt.

Zoiets.
Tjezus, wat vals
pina schreef:
25-07-2025 17:56
Huh? Kun je alleen contacten hebben door middel van afspreken?
ik begrijp je vraag niet.
MevrouwJack schreef:
25-07-2025 17:57
Van de één moet je erop uit want dat is goed voor je. Zij heeft er immers ook altijd zin in en knapt er van op. Chat GPT vindt dat ook. Dus plannen maken zul je. En als het dan teveel wordt, mag je ze niet afzeggen. Want dat is je een slachtoffer van het leven voelen. Had je jezelf maar beter moeten leren kennen. Want iedereen wordt beter van toch de deur uitgaan en dingen ondernemen, maar andere mensen mogen er geen last van hebben. Want iedereen heeft wel wat en ik had ook mentale problemen, dus ik weet hoe het werkt.

Zoiets.
:thumbsup:
Tis wat he mevrouw jack
pina schreef:
25-07-2025 17:55
Maar af moeten zeggen geeft juist weer extra negatieve lading aan contact. Niet alleen zie je dan op tegen de afspraak, je moet ook nog eens de moed verzamelen om af te zeggen.

Ik ben zelf iemand die helemaal niet veel van tevoren afspreekt, daar houd ik namelijk niet van, dan voel ik me bekneld. Dus ik spreek zelden af. Dan is het veel makkelijker om in te schatten hoe de vlag erbij hangt.
Maar het is niet dat die vriendin niet wil afspreken he, ze vindt het juist hartstikke leuk. Alleen gebeurt het weleens dat het op het moment zelf teveel wordt.
rosanna08 schreef:
25-07-2025 17:58
ik begrijp je vraag niet.
Je zegt dat iemand dan nooit meer iets kan doen. Dat is niet zo.
meisje85 schreef:
25-07-2025 18:02
Maar het is niet dat die vriendin niet wil afspreken he, ze vindt het juist hartstikke leuk. Alleen gebeurt het weleens dat het op het moment zelf teveel wordt.
Ze wil het wel, maar ze kan het niet. Spreek dan niet af.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven