Jaarlijks honderden hondenbeten bij pakketbezorgers
woensdag 23 juli 2025 om 10:18
Ik zag net dit nieuwsbericht: https://nos.nl/artikel/2576074.
Hondenbeten zijn bedrijfsongeval #1 bij pakketbezorgers. Zo goed dat hier nu wat meer aandacht aan wordt besteed. Als een wolf een schaap pakt staat de halve Tweede Kamer op haar achterste poten, maar over on-opgevoede of agressieve honden hoor je nauwelijksiets. Terwijl die zo veel meer slachtoffers maken, wel 150.000 per jaar waarvan er 230 in het ziekenhuis belanden. En gemiddeld één dode per jaar. Zou de wolf eens moeten proberen.....
Het verbaast me echt dat hier niet harder tegenop getreden wordt. Bijvoorbeeld door de fokkerij aan te pakken/reguleren, nieuwe hondeigenaren verplichten cursus te nemen, misschien een vergunning voor het houden van een hond, etc
Wat vinden jullie?
Hondenbeten zijn bedrijfsongeval #1 bij pakketbezorgers. Zo goed dat hier nu wat meer aandacht aan wordt besteed. Als een wolf een schaap pakt staat de halve Tweede Kamer op haar achterste poten, maar over on-opgevoede of agressieve honden hoor je nauwelijksiets. Terwijl die zo veel meer slachtoffers maken, wel 150.000 per jaar waarvan er 230 in het ziekenhuis belanden. En gemiddeld één dode per jaar. Zou de wolf eens moeten proberen.....
Het verbaast me echt dat hier niet harder tegenop getreden wordt. Bijvoorbeeld door de fokkerij aan te pakken/reguleren, nieuwe hondeigenaren verplichten cursus te nemen, misschien een vergunning voor het houden van een hond, etc
Wat vinden jullie?
dinsdag 29 juli 2025 om 21:56
Ik moest als jong kind al met meerdere honden lopen en ik heb echt nooit onze honden aan andere mensen laten snuffelen of mensen laten bespringen. En als een kind van 10 dat voor elkaar krijgt (oké, wel met brave honden), dan moet dat een volwassene toch ook wel lukken, zou je zeggen.
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 29 juli 2025 om 22:18
Rabarbara schreef: ↑29-07-2025 21:56Ik moest als jong kind al met meerdere honden lopen en ik heb echt nooit onze honden aan andere mensen laten snuffelen of mensen laten bespringen. En als een kind van 10 dat voor elkaar krijgt (oké, wel met brave honden), dan moet dat een volwassene toch ook wel lukken, zou je zeggen.
Ja dat zou je wel denken idd.
Maar ik heb er een kleine kanttekening bij vwb mijn situatie, onze eerste hond was dus die Stafford. En die hebben we best "streng" opgevoed als in, het is een hond die gevaarlijk kan zijn. En die luisterde als een tiet. Kon overal loslopen en liet alles en iedereen met rust, niet springen, niet blaffen, geen kruizen snuffelen, luisterde goed naar commando's, kon met kinderen en alle andere dieren, nou ja perfecte hond eigenlijk. En dat was ze echt.
Maar toen kwamen dus de JackRussels, en die waren kleiner, en schattig om te zien, en ja druk maar ja hoort erbij. Daar hebben wij het zelf qua opvoeding een stuk laten liggen. En daardoor dus ook een stuk "brutaler" qua blaffen en springen bijvoorbeeld. Eigen fout, en daar kunnen die hondjes niks aan doen, maar houdt wel in dat ik dus voorzichtiger ben met vreemden, met kinderen (dan breng ik ze naar mijn zus wanneer er kleine kinderen komen) en ook met andere dieren. Ze hebben een eigen roedeltje met die 2 JackRussels van mijn zus en accepteren alle 4 niet altijd andere honden als ze samen zijn. Dus altijd opletten. (Gelukkig nog nooit iets gebeurd)
Dus ja, wij hebben daar qua opvoeding zeker een aandeel in, ook de karakters zijn zoveel anders dan van een Stafford, die zijn van nature veel rustiger en hebben zelfvertrouwen waardoor ze zich ook niet snel bedreigd voelen. Althans, als ze natuurlijk goed gefokt zijn.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 29 juli 2025 om 22:21
Dan nog is het niet doden om het doden. Zijn maar weinig diersoorten die dat doen.Rabarbara schreef: ↑29-07-2025 21:55Er zijn natuurlijk best wat rassen waarbij het regelmatig voorkomt dat honden andere honden aanvallen, zonder dreiging of pijn. Hier op het forum hebben ook mensen gepost die honden hadden die andere honden naar de nek sprongen als ze niet heel strak gehouden werden. Maar de meeste honden bijten inderdaad met andere redenen.
Soms is het ook pech. Ik ben opgegroeid met altijd honden in de buurt en ik ben nog nooit gebeten (tot nu dan), mijn man woonde op de enige boerderij in de straat zonder hond, ging een rondje fietsen en vanaf een erf sprong een hond over een hekje en hing ineens aan zijn been.
dinsdag 29 juli 2025 om 22:24

woensdag 30 juli 2025 om 18:12
vrijdag 1 augustus 2025 om 12:39
Ik krijg net een mailtje van DHL, wanneer ze een pakje komen bezorgen met in de mail dit:
Voorkom een bijtincident
Reageert jouw hond angstig of waaks wanneer onze bezorger door de voortuin loopt of aanbelt? Voorkom verrassingen en neem uit voorzorg gepaste maatregelen.
Dat heb ik nog niet eerder gezien in zo'n bezorgtijdmail.
Voorkom een bijtincident
Reageert jouw hond angstig of waaks wanneer onze bezorger door de voortuin loopt of aanbelt? Voorkom verrassingen en neem uit voorzorg gepaste maatregelen.
Dat heb ik nog niet eerder gezien in zo'n bezorgtijdmail.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
vrijdag 1 augustus 2025 om 17:12
Dit is niet helemaal waar.
Er zijn ook dieren die prooien doden terwijl er genoeg voedsel is. Soms om te oefenen, soms zonder duidelijke reden.
Er zijn ook dieren die hun vijand onnodig veel pijn doen.
Verder: die meest verschrikkelijke redenen om een ander te doden als mens (angst voor de ander, het wegjagen van de ander uit een bepaald gebied, die ander doden omdat je achter dezelfde partner aanzit) komen ook bij diersoorten voor.
Volgens mij is het een mythe dat de mens op dit gebied heel anders in elkaar zit dan dieren en dat de mens veel wreeder is.
Wreedzijn zit in de natuur gebakken. Dat is bij mensen en bij dieren zo.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in