Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek extra aflossing

03-10-2025 17:15 179 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn hier forummers die frequent of zo nu en dan extra aflossen op de hypotheek?

Wat zijn daarvoor de beweegredenen? En welke nadelen zijn er maar vind je die niet opwegen tegen de voordelen van extra aflossen? En heb je daar nog financieel advies bij gevraagd?

Mijn situatie: ik heb een annuïteitenhypotheek voor 30 jaar. 9 jaar afgelost, de rente is 2,2% voor de komende 11 jaar, voor de 10 laatste jaren wordt de rente t.z.t. bepaald. Nu ben ik in staat om extra af te lossen (met nog een ruime buffer op de spaarrekening). We hebben niet de wens om te verhuizen. Ik beleg wel, maar voor een relatief klein bedrag. Ik wil niet gaan beleggen met een groot deel van het geld dat ik kan missen.
Danae schreef:
09-10-2025 21:26
Kijk eens naar een grafiekje van de hypotheekrentes 20 jaar vast van de afgelopen paar jaar en zie dat je ernaast zit.
Op zijn piek 5%. Maar wel eigen keuze om voor 20 jaar te kiezen.
Maar goed, ook met 5% zou ik niet extra aflossen. Omdat ik dus kon investeren in het bedrijf waar ik werk en omdat ik mijn geld vrij besteedbaar wil houden. Maar het hangt ook af van je levensfase. 5 jaar geleden verhuisd. Flinke overwaarde, behapbare hypotheek. Dure fase met studerende kinderen die binnen 5 tot 10 jaar het nest zullen verlaten. Daarna gaan we waarschijnlijk extra aflossen.

Zit je nog in een startende fase. (Nog) geen kinderen, hogere rente, weinig overwaarde. Dan kan ik me voorstellen dat je extra wil aflossen. Maar een afgelost huis als doel op zich, dat snap ik niet zo.
thistle schreef:
09-10-2025 21:41
Dit. Ik hoef niet rijk in de kist te liggen. En ik hoef ook niet nog meer te consumeren. Doe mij maar een afgelost huis en een eenvoudig leven, dan ben ik al een gezegend mens en heel tevreden.
Wat een onzin.

Je hypotheek extra aflossen is 5 minuten werk per jaar. Een deposito is ook 5 minuten werk per jaar. Stel dat dat laatste je duizenden euro’s scheelt op termijn, dan doe je dat niet? Vreemd gedrag…. Desnoods geef je het aan je familie…
Mbree schreef:
09-10-2025 23:36
Wat een onzin.

Je hypotheek extra aflossen is 5 minuten werk per jaar. Een deposito is ook 5 minuten werk per jaar. Stel dat dat laatste je duizenden euro’s scheelt op termijn, dan doe je dat niet? Vreemd gedrag…. Desnoods geef je het aan je familie…
Nee, dat doe ik niet. Ik hoef niet meer. Ik hoef geen maximaal rendement. Ik wil ook niet bijdragen aan een wereldje waarin alles draait om investeren en het maximale eruit halen en dat zou ik wel doen met een deposito. Ja, ik heb wat spaargeld bij een bank, een noodpotje. Omdat thuis in een kluis nog dommer zou zijn.
Pelle schreef:
09-10-2025 22:46
Maar de grap is, dat ik in mijn geval, mijn huis sneller afgelost heb door mijn geld eerst te laten renderen.

En bijkomend voordeel is, dat ik veel vrijer ben in hoe ik mijn geld wil uitgeven.
Misschien wil ik wel mijn kinderen helpen met een huis of met hun studie.
Als ze het huis uit zijn, kunnen we met grote bedragen extra gaan aflossen.
Wij mogen onbeperkt aflossen, zonder boete.
Een van mijn kinderen is net afgestudeerd, schuldenvrij. Handig hoor, lage maandlasten, dat hielp hierin wel mee.
Ja maar je doet net of je nu meer geld (over) hebt….. Terwijl er hier al 20 keer is uitgelegd dat dat niet noodzakelijkerwijs zo is….

En je had je kind natuurlijk ook kunnen helpen met die smak geld (die nu in stenen zit)… En waarschijnlijk nog meer ook….

Danae schreef:
09-10-2025 21:26
Kijk eens naar een grafiekje van de hypotheekrentes 20 jaar vast van de afgelopen paar jaar en zie dat je ernaast zit.
Bijzonder om je rente voor 20 jaar vast te zetten en parallel versneld af te lossen. Dat rijmt niet met elkaar.
mbree wijzigde dit bericht op 10-10-2025 07:54
43.39% gewijzigd
thistle schreef:
10-10-2025 05:49
Een van mijn kinderen is net afgestudeerd, schuldenvrij. Handig hoor, lage maandlasten, dat hielp hierin wel mee.

Je had dat schuldenvrij studeren natuurlijk ook kunnen bereiken door minder afgelost te hebben maar wel veel vermogen op de bank.

Linksom of rechtsom is het gewoon een persoonlijke keuze. Versneld aflossen is zelden financieel de beste keuze, maar niet alle keuzes worden volledig rationeel gemaakt, en dat is ook prima.
Charlotta schreef:
10-10-2025 07:30
maar niet alle keuzes worden volledig rationeel gemaakt, en dat is ook prima.
Ja. Je geeft bij aankopen soms toch ook wel eens de voorkeur aan iets dat duurder is omdat het lekkerder of mooier is. Of omdat het biologisch of slaafvrij is geproduceerd. Niet alles draait om geld.
Mbree schreef:
09-10-2025 23:36
Wat een onzin.

If only… de rente op een deposito is heel laag en ik betaal dan vermogensbelasting. Lood om oud ijzer.
(Zelf beleg ik overigens)
Mbree schreef:
09-10-2025 18:37
Ik ken de situatie niet (hoeveel rente betaalde je, etc) maar ik durf er wel een goeie fles wijn op te zetten dat al die zaken ook hadden gekund als je ipv als een malle aflossen dat geld op een andere (betere) manier had laten renderen.

Dat is een persoonlijke keuze. Vaak betekent beter renderen meer risico nemen of een meer onzekere uitkomst en dat past niet bij iedereen.
Mbree schreef:
10-10-2025 07:28
Ja maar je doet net of je nu meer geld (over) hebt….. Terwijl er hier al 20 keer is uitgelegd dat dat niet noodzakelijkerwijs zo is….

En je had je kind natuurlijk ook kunnen helpen met die smak geld (die nu in stenen zit)… En waarschijnlijk nog meer ook….

Bijzonder om je rente voor 20 jaar vast te zetten en parallel versneld af te lossen. Dat rijmt niet met elkaar.
Het rijmt juist volledig als je elk jaar zoveel extra wil aflossen dat je na 20 jaar hypotheekvrij bent. Dan betaal ik 10 jaar geen rente die ik bij niet aflossen wel had betaald. In mijn geval is het meerdere tienduizenden euros aan rente die ik niet betaal door extra aflossen maar overhoud om van te doen wat ik wil. Grote winstmaximalisatie dus.

Waarom jij mensen die op een andere manier dan jij ervoor zorgen dat ze geld overhouden zo graag wil wegzetten als dom of lui weet ik niet, maar ik vind het belangrijk dat mensen weten dat met andere percentages dan de laagste van een paar jaar geleden dat extra aflossen een prima methode is om over het geheel meer geld over te houden. Naast dat andere redenen zoals lage maandlasten fijn vinden natuurlijk prima redenen zijn.
Danae schreef:
10-10-2025 09:02
Het rijmt juist volledig als je elk jaar zoveel extra wil aflossen dat je na 20 jaar hypotheekvrij bent. Dan betaal ik 10 jaar geen rente die ik bij niet aflossen wel had betaald. In mijn geval is het meerdere tienduizenden euros aan rente die ik niet betaal door extra aflossen maar overhoudt om van te doen wat ik wil. Grote winstmaximalisatie dus.

Waarom jij mensen die op een andere manier dan jij ervoor zorgen dat ze geld overhouden zo graag wil wegzetten als dom of lui weet ik niet, maar ik vind het belangrijk dat mensen weten dat met andere percentages dan de laagste van een paar jaar geleden dat extra aflossen een prima methode is om over het geheel meer geld over te houden. Naast dat andere redenen zoals lage maandlasten fijn vinden natuurlijk prima redenen zijn.
Nou ja, als je je geld apart had gezet op een andere manier is de kans wel groot dat dat je meer had opgeleverd dan die uitgespaarde rente.
10000 euro rente uitsparen is leuk maar als je er elders 20000 rente voor had gekregen toch alweer minder.
Dat is het vooral, alleen de rente benoemen die je uitspaart is eenzijdig.
Aflossen spaart geld ten opzichte van niet aflossen. Maar het spaart geen geld ten opzichte van beleggen.

Beleggen komt wel met meer risico, en dat vindt niet iedereen fijn.
Een deposito is ook echt niet de heilige graal op het moment, want je krijgt daar maar weinig rente op en je geld blijft in box 3.
En het is inderdaad ook fijn als je gewoon uitkomt met je maandsalaris en niet maandelijks je spaarpot hoeft aan te spreken omdat je anders wel erg krap zit. Dat is een psychologisch dingetje maar ik voel me er niet fijn bij om alle 'fun' uitgaven uit de spaarpot te moeten halen.

Daarom heb ik er zelf voor gekozen om óók versneld af te lossen. Maar daarnaast ook te beleggen.
Charlotta schreef:
07-10-2025 20:22
Dat mag gewoon, je sluit dan een nieuwe hypotheek af voor dat bedrag.
Dat hangt er maar net vanaf wat in het contract staat. Er zijn aflossingsvrije hypotheken die je moet aflossen op de einddatum. En of je een nieuwe lening kunt afsluiten hangt af van je inkomen op dat moment.
Mbree schreef:
10-10-2025 07:28

Waarom niet? Als je in 20 ipv 30 jaar aflost is toch gewoon slim? Lijkt me niets mis mee om op je 45/50ste hypotheekvrij te zijn. Als je kinderen hebt breekt dan de tijd uit dat het echt duur wordt met studeren en zo.
Meer risico vindt niet alleen niet iedereen fijn, het kan er ook voor zorgen dat je geen tienduizenden (lezen is ook een vak) overhoudt maar niets, of zelfs geld verliest. Dat risico kun je over hebben voor de kans dat je meer geld verdient, maar als dat dan niet zo is dan heb je nergens om je verlies bij te claimen.
Danae schreef:
10-10-2025 09:22
Meer risico vindt niet alleen niet iedereen fijn, het kan er ook voor zorgen dat je geen tienduizenden (lezen is ook een vak) overhoudt maar niets, of zelfs geld verliest. Dat risico kun je over hebben voor de kans dat je meer geld verdient, maar als dat dan niet zo is dan heb je nergens om je verlies bij te claimen.

Daarom moet je ook verstandig en breed beleggen en ervan uit gaan dat je het voor lange tijd (liefst minstens 20 jaar) laat staan. Dan is de kans op verlies bijzonder klein.
Appletje schreef:
10-10-2025 09:16
Waarom niet? Als je in 20 ipv 30 jaar aflost is toch gewoon slim? Lijkt me niets mis mee om op je 45/50ste hypotheekvrij te zijn. Als je kinderen hebt breekt dan de tijd uit dat het echt duur wordt met studeren en zo.
Omdat de hypotheek versneld afgelost is had je natuurlijk net zo goed 10 jaar kunnen pakken.

Je zet iets 20 jaar vast omdat je voorspelbare lasten wilt…

Maar als je afsluit en meteen daarna als een malle gaat aflossen had je beter 10 jaar kunnen nemen.

Nu weet ik alleen niet hoe snel Danae die hypotheek afgelost heeft…. Ik ga er even vanuit dat dat korter is geweest dan 20 jaar….
mbree wijzigde dit bericht op 10-10-2025 12:39
5.44% gewijzigd
Ravintola schreef:
10-10-2025 08:57
Dat is een persoonlijke keuze. Vaak betekent beter renderen meer risico nemen of een meer onzekere uitkomst en dat past niet bij iedereen.
Ik reageerde in eerste instantie specifiek op iemand die een hypotheek van een zeer laag percentage alsnog versnelt ging aflossen. Diegene had maar een netto rente van 1.6%…. Dat is gewoon niet slim, je hoeft geen risico’s te nemen om dat geld beter te laten renderen, op een deposito krijg je al meer… En dat is net zo gegarandeerd als aflossen, 0 risico

In het geval van Danae is het anders , die had een hogere rente… Helaas wil ze niet delen welk percentage ze precies had….

Zolang mensen hier hun rentepercentage niet willen vermelden is het ook lastig om er iets over te zeggen..

Daarom zei ik al eerder, in zijn algemeenheid, als je bijv 3% rente hebt vaststaan is dat maar 2% netto… DAN kun je beter NIET aflossen.

De TS (die niet meer reageert) heeft zelf maar een netto rente van 1.47%… Dan moet je echt niet gaan aflossen, pak een willekeurige 1-2-3-4-5 jarige deposito van een NL bank en je hebt veel meer rendement….
Je hoeft natuurlijk ook niet maar 1 optie te kiezen. Je kunt opties ook combineren: deel vrij besteedbaar, deel aflossen, deel beleggen.
Als je belegt, zoals iemand hierboven zei, op lange termijn, dat zit het geld ook fictief vast. Net zoals het vastzit in stenen bij aflossen.

In the end is het een persoonlijke afweging die afhankelijk is van de omstandigheden.
Mbree schreef:
10-10-2025 12:32
Omdat de hypotheek versneld afgelost is had je natuurlijk net zo goed 10 jaar kunnen pakken.

Maar als je afsluit en meteen daarna als een malle gaat aflossen had je beter 10 jaar kunnen nemen.

Nu weet ik alleen niet hoe snel Danae die hypotheek afgelost heeft…. Ik ga er even vanuit dat dat korter is geweest dan 20 jaar….
Dat ik, of wie dan ook, als een malle zou aflossen is iets wat jij er van maakt wat vooral over jouw denigrerende vooronderstellingen gaat over mensen die ervoor kiezen op een andere manier geld te besparen dan jij.
Charlotta schreef:
10-10-2025 09:31
Daarom moet je ook verstandig en breed beleggen en ervan uit gaan dat je het voor lange tijd (liefst minstens 20 jaar) laat staan. Dan is de kans op verlies bijzonder klein.
Of je lost af op je hypotheek, dan weet je precies wat je aan het einde hebt bespaard en heb je zekerheid. Beide (zowel aflossen als beleggen) prima opties.
Mbree schreef:
10-10-2025 12:32

Ook als het niet korter dan 20 jaar was, maar ongeveer 20 jaar, had ze bij het afsluiten van de hypotheek beter voor een 10-jaarsrente kunnen kiezen. Omdat ze de eerste 10 jaar dan een lagere rente had gehad over een veel groter bedrag. Na die rentevastperiode was er dan een nieuwe rente af te spreken over het restant wat nog open stond, waarvoor ze ook nog eens rentekorting zou hebben gekregen omdat de waarde van het huis veel hoger was dan de hypotheek.

Maar goed, mensen die graag kiezen voor voorspelbaarheid en snel onzeker zijn over financiële zaken kiezen juist een lange rentevastperiode en een veel aflossen. Vanwege het gevoel inderdaad.
Mariana schreef:
10-10-2025 13:09
Ook als het niet korter dan 20 jaar was, maar ongeveer 20 jaar, had ze bij het afsluiten van de hypotheek beter voor een 10-jaarsrente kunnen kiezen. Omdat ze de eerste 10 jaar dan een lagere rente had gehad over een veel groter bedrag. Na die rentevastperiode was er dan een nieuwe rente af te spreken over het restant wat nog open stond, waarvoor ze ook nog eens rentekorting zou hebben gekregen omdat de waarde van het huis veel hoger was dan de hypotheek.

Maar goed, mensen die graag kiezen voor voorspelbaarheid en snel onzeker zijn over financiële zaken kiezen juist een lange rentevastperiode en een veel aflossen. Vanwege het gevoel inderdaad.
Behalve als de rente na 10 jaar weer een stuk hoger is natuurlijk. Maar goed, mensen die graag denken dat ze slimmer zijn dan anderen merken pas dat risico betekent dat dingen ook anders kunnen uitpakken dan ze verwachten als ze er al niets meer aan kunnen doen, vanwege zelfoverschatting inderdaad.
Als je gewoon op een NL deposito meer kan pakken dan op de je netto hypotheekrente dan denk ik niet dat dat slimmer is, dan is dat gewoon slimmer… Dat heeft verder niks met denigreren of zelfoverschatting te maken. Een deposito is ook gewoon 100% veilig.

In jouw geval is het anders want je had blijkbaar een hogere rente, dan kan aflossen inderdaad best slim zijn. Helaas geef je te weinig details om er echt specifiek iets over te zeggen…

Maar als je netto rente onder de 2% is, dan is aflossen gewoon niet slim. Je hoeft niet te beleggen om een hoger rendement dan 2% te behalen, dat kan prima via 100% veilige deposito’s .

Mariana schreef:
10-10-2025 13:09

Met dien verstande dat rentekorting alleen van toepassing is bij een niet NHG hypotheek.
Danae schreef:
10-10-2025 09:22
Ik had dat wel gelezen hoor. Ik koos zelf voor makkelijke rekengetallen en het precieze bedrag weet ik toch niet en is irrelevant. Maar mag er ook 30.000 en 60.000 van maken hoor als je het daarmee beter begrijpt.
Toch nog een keer: de rente op een deposito is ook vrij laag en je betaalt vermogensbelasting.

Maar daarnaast: timing speelt ook een rol.

Als ik vandaag een ton krijg en ik besluit daarmee af te lossen, dan dalen mijn maandlasten direct aanzienlijk. Als ik het voor 10 jaar vastzet in een deposito en dan pas aflos, dan dalen mijn maandlasten over 10 jaar.

Het kan in de hele linie financieel wel net iets lonender zijn om met deposito’s te werken, maar als je daar niks van merkt in je financieel zwaarste jaren en alleen de toch al ruimere jaren nog ruimer worden, dan is dat toch ook zonde.
Hoe dat het beste uitpakt, dat is voor ieders situatie weer anders.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven