Situatie Midden-Oosten IX
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:56
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en is Gaza veranderd in een oorlogsgebied en zijn honderdduizenden Gazanen op de vlucht, worden van links naar rechts gedirigeerd en heerst er hongersnood.
In dit topic kunnen jullie de gebeurtenissen bespreken en discussiëren.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie.
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en is Gaza veranderd in een oorlogsgebied en zijn honderdduizenden Gazanen op de vlucht, worden van links naar rechts gedirigeerd en heerst er hongersnood.
In dit topic kunnen jullie de gebeurtenissen bespreken en discussiëren.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie.
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
zondag 14 december 2025 om 11:50
Aanslag op Joodse bijeenkomst op het strand bij Siydney…
https://www.reuters.com/world/asia-paci ... 025-12-14/
https://www.reuters.com/world/asia-paci ... 025-12-14/
ladyday21 wijzigde dit bericht op 14-12-2025 12:55
0.28% gewijzigd
What would Patsy do?
zondag 14 december 2025 om 12:10
Ik las het ook in de Telegraaf over de moordpartij op Joodse mensen op Bondibeach Australië, die bij een chanoeka viering waren, 10 doden te betreuren. Een man overmeesterde de schutter met gevaar voor eigen leven en heeft wellicht nog meer dodelijke slachtoffers voorkomen. Huiveringwekkend dit anti-semitisme.
Carpe Diem
zondag 14 december 2025 om 12:22
zondag 14 december 2025 om 13:22
zondag 14 december 2025 om 14:11
Ik vind het altijd jammer als zo'n dader wordt gedood. Ik heb liever dat ze zich voor de rechter moeten verantwoorden. Dat is voor bepaalde mensen een zwaardere straf dan martelaar worden omdat je bent gedood terwijl je "aan het strijden was".SirDidymus schreef: ↑14-12-2025 13:22Inderdaad, je moet het maar durven! Echt een held!
Wat een trieste dag voor de Joodse gemeenschap in Australie. 10 doden en tientallen gewonden las ik. Gelukkig is 1 dader opgepakt. De andere is gedood, maar daar ben ik zeker niet treurig om.
Wat een wereld waarin we leven momenteel.
zondag 14 december 2025 om 14:23
Ja daar heb ik nog over getwijfeld, of ik het jammer vind. Aan de ene kant ja, laat hem zijn verdiende straf op de juiste manier krijgen, aan de andere kant nee. Op deze manier worden slachtoffers en nabestaanden een wellicht jarenlange rechtzaak bespaard gebleven, met advocaten die van alles proberen om zo iemand een zo laag mogelijke straf toe te kennen, wat volgens mij ontzettend confronterend is voor nabestaanden en slachtoffers. Plus nog het feit dat er een mogelijk zou kunnen bestaan waarin deze persoon strafvermindering krijgt of eventuele psychische behandelingen en daardoor iets meer vrijheden zal krijgen. Geen idee hoe het precies werkt in Australië? Maar wat mij betreft geen enkele medelijden met de gedode dader.
zondag 14 december 2025 om 14:39
Australie kent zware straffen. Dat iemand strafvermindering zou krijgen is denk ik uit de lucht gegrepen.SirDidymus schreef: ↑14-12-2025 14:23Ja daar heb ik nog over getwijfeld, of ik het jammer vind. Aan de ene kant ja, laat hem zijn verdiende straf op de juiste manier krijgen, aan de andere kant nee. Op deze manier worden slachtoffers en nabestaanden een wellicht jarenlange rechtzaak bespaard gebleven, met advocaten die van alles proberen om zo iemand een zo laag mogelijke straf toe te kennen, wat volgens mij ontzettend confronterend is voor nabestaanden en slachtoffers. Plus nog het feit dat er een mogelijk zou kunnen bestaan waarin deze persoon strafvermindering krijgt of eventuele psychische behandelingen en daardoor iets meer vrijheden zal krijgen. Geen idee hoe het precies werkt in Australië? Maar wat mij betreft geen enkele medelijden met de gedode dader.
En slachtoffers hebben vaak ook belang bij dit soort zaken. Ook om hun zegje te kunnen doen. Een dood iemand kan niet meer veroordeeld worden. Dus ook geen strafzaak.
En ook al krijgt zo'n iemand eventueel strafvermindering: het recht moet in principe altijd doorgaan. Het is geen reden dan maar een voorkeur te hebben tegen de rechtsgang.
Ik ben er ook niet rouwig om dat dit soort daders het niet overleefd. Anderzijds hebben dit soort daders het altijd gemunt op de westerse rechtsstaat.
Die dood vinden ze wel prima, want ze accepteren de rechtsstaat toch al niet.
Juist de individuen met de meest verschrikkelijke misdaden op hun naam moeten gewoon voor de rechter verschijnen.
Maar goed, ik snap ook dat het gelopen is, zoals het gelopen is.
zondag 14 december 2025 om 15:04
Ik lees hierover dat Australie wel gewaarschuwd is ivm verhoogde terroristische dreiging op de Joodse gemeenschap in Australië, komende vanuit Iran. Hierop zijn ook de diplomatieke betrekkingen in augustus 2025 stopgezet en Iraanse diplomaten uit Australië gezet. Die waarschuwing is gebaseerd op eigen intelligentie service, maar het was meer een algehele dreigingsevaluatie. Geen concrete dreiging voor een aanslag voor een bepaalde dag of plaats, meer dat het waarschijnlijk was dat er meer pogingen tot aanslagen zouden komen op de Joodse gemeenschap.
https://www.theguardian.com/australia-n ... hatgpt.com
In dat licht zou je je wel af kunnen vragen waarom er op de Chanoeka viering geen beveiliging was? (Voor zover bekend dan.) Als je kijkt naar de maatregelen die in Duitsland worden genomen na dreigingen voor kerstmarkten. In dat opzicht zou ik de uitspraken wel begrijpelijk vinden namelijk. De dreiging is namelijk wel degelijk geconstateerd.
zondag 14 december 2025 om 16:14
zondag 14 december 2025 om 17:22
Bij kerstmarkten heeft het ook wel even geduurd voor er maatregelen genomen werden. Er staan nu een soort betonnen of ijzeren roadblocks bij de ingangen en zo nu en dan een ome agent op een straathoek. Ik maak me geen enkele illusie dat dat afdoende is tegen kwaadwillenden.SirDidymus schreef: ↑14-12-2025 15:04Ik lees hierover dat Australie wel gewaarschuwd is ivm verhoogde terroristische dreiging op de Joodse gemeenschap in Australië, komende vanuit Iran. Hierop zijn ook de diplomatieke betrekkingen in augustus 2025 stopgezet en Iraanse diplomaten uit Australië gezet. Die waarschuwing is gebaseerd op eigen intelligentie service, maar het was meer een algehele dreigingsevaluatie. Geen concrete dreiging voor een aanslag voor een bepaalde dag of plaats, meer dat het waarschijnlijk was dat er meer pogingen tot aanslagen zouden komen op de Joodse gemeenschap.
https://www.theguardian.com/australia-n ... hatgpt.com
In dat licht zou je je wel af kunnen vragen waarom er op de Chanoeka viering geen beveiliging was? (Voor zover bekend dan.) Als je kijkt naar de maatregelen die in Duitsland worden genomen na dreigingen voor kerstmarkten. In dat opzicht zou ik de uitspraken wel begrijpelijk vinden namelijk. De dreiging is namelijk wel degelijk geconstateerd.
Bovendien is één willekeurige kerstmarkt vaak al een stuk grootschaliger dan een Chanoeka viering, wat toch een feestje van een kleine religieuze minderheid is.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zondag 14 december 2025 om 18:02
Netanyahu: "Australia did nothing to stop the spread of anti-semitism".
Misschien moet hij eens naar zichzelf kijken.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zondag 14 december 2025 om 18:08
Nou precies. En dat is iets heel anders dan de verhoogde dreiging waar Sir aan refereert.
Hoe Saar het vanmiddag zei kwam ook neer op: jullie hebben dit zelf in de hand gewerkt doordat jullie een antisemitisch land zijn.
•
zondag 14 december 2025 om 18:10
Ik ga hier alleen maar op zeggen dat zijn politieke bewind andere gekken aanspoort. Dus niet dat anti semitsme oke is. Net zomin als de radicalen die nu opstaan. Wel dat je het mijlenver kon zien aankomen. Het neemt niet af maar toe. Wat zal ik blij zijn als nethanyahu en consorten verdwijnen.
Afkoelen heeft gewerkt
zondag 14 december 2025 om 18:51
Redhead70 schreef: ↑14-12-2025 18:10Ik ga hier alleen maar op zeggen dat zijn politieke bewind andere gekken aanspoort. Dus niet dat anti semitsme oke is. Net zomin als de radicalen die nu opstaan. Wel dat je het mijlenver kon zien aankomen. Het neemt niet af maar toe. Wat zal ik blij zijn als nethanyahu en consorten verdwijnen.
Ja weet je, ik lees echt ontzettend veel reacties dat dit een False Flag aanslag is, dat de daders Mossad zijn, dat er nog altijd veel meer mensen in Gaza gestorven zijn, dat je hierop kon wachten door de acties van Israël. En dat laatste kan allemaal wel zo zijn, maar dat maakt geen enkel verschil in het veiligheidsgevoel van Joodse gemeenschappen in de wereld. En ook niet van Christenen als het daarom zou gaan die een kerstmarkt willen bezoeken die aan allerlei veiligheidsmaatregelen moet voldoen vanwege een verhoogde terreurdreiging.
En vwb de waarschuwing voor aanslagen op Joodse gemeenschappen in Australië, die waren afkomstig vanuit Iran. Het politieke bewind van Netanyahu zou geenszins reden noch aanleiding moeten zijn voor terreuraanslagen. Want wat zou dat zeggen over het politieke bewind van Afghanistan? Of Rusland? Zou het begrijpelijk zijn wanneer een aanslag op Russisch feest zou plaatsvinden vanwege Poetin?
Voorlopig zijn terreuraanslagen van Moslim extremisme nog altijd een reële dreiging, ook in Europa. Echter ging deze dreiging/aanslag specifiek om Joden. Niet om het Westen. En ik denk niet dat ons bewind oorzaak is voor terreuraanslagen door extremisten toch? Of je moet meegaan in het directief dat het Westen de oorzaak is van alle ellende in het MO, wat ik ook meer dan genoeg voorbij zie komen.
zondag 14 december 2025 om 19:02
Nee, ik ga zeker niet mee in dat directief, voor nu is een van de de daders iemand van 24 jaar met Pakistaanse roots.
Ik waarschuw wel. Wat de Joodse gemeenschap overkomt is verschrikkelijk. Moslim terrorisme ook. Het punt dat ik wil maken is dat dat ook aangewakkerd wordt op deze manier. Niet door ons, hier op viva, wel door regering Nethanyahu. Door Gaza, door zijn nederzettingen politiek.
Ik lees hier en hoor ook de andere kant en die is evenmin fraai.
Ik waarschuw wel. Wat de Joodse gemeenschap overkomt is verschrikkelijk. Moslim terrorisme ook. Het punt dat ik wil maken is dat dat ook aangewakkerd wordt op deze manier. Niet door ons, hier op viva, wel door regering Nethanyahu. Door Gaza, door zijn nederzettingen politiek.
Ik lees hier en hoor ook de andere kant en die is evenmin fraai.
Afkoelen heeft gewerkt
zondag 14 december 2025 om 19:09
Het punt onder Moslims is namelijk vaak. Zie je wel 2 gekken en wij hebben het weer gedaan. Zelfs vaak als het achteraf geen Moslims zijn, of van een totaal andere stroming. Dat onderscheid is er wel bij protestant, katholiek, Joods, maar in de samenleving minder bij Moslims. Dat laatste steekt. Al zijn sommige Moslim stromingen ook vaak wel boosdoener.
Afkoelen heeft gewerkt
zondag 14 december 2025 om 19:54
Redhead70 schreef: ↑14-12-2025 19:09Het punt onder Moslims is namelijk vaak. Zie je wel 2 gekken en wij hebben het weer gedaan. Zelfs vaak als het achteraf geen Moslims zijn, of van een totaal andere stroming. Dat onderscheid is er wel bij protestant, katholiek, Joods, maar in de samenleving minder bij Moslims. Dat laatste steekt. Al zijn sommige Moslim stromingen ook vaak wel boosdoener.
Dat snap ik heel erg goed, dat die emotie speelt. En het is ook onterecht om alle moslims hierop aan te kijken.
Maar de Joodse gemeenschappen worden ook massaal in verband gebracht met het beleid van Netanyahu, in dat opzicht is het voor beiden een beetje hetzelfde.
En, en dit bedoel ik niet stigmatiserend of polariserend, de dreiging voor aanslagen is vooral afkomstig vanuit Moslim extremistische groeperingen of Lone Wolves. De verijdelde aanslag in Duitsland, daartoe werd notabene in een Moskee opgeroepen. Ik heb minder Christenen, Protestanten of Joden aanslagen zien plegen op Islamitische feestdagen, noch gelezen dat er dreigingen zijn vanuit die hoek.
Jazeker, wel vanuit extreem-rechts, maar niet vanuit een ander geloof. (Of ik moet dat gemist hebben, dat kan natuurlijk.) En iedereen die niet extreem-rechts is veroordeeld die aanslagen.
En dan vind ik het best kwalijk om nu te lezen dat het Westen de schuldige is hieraan, dat het komt door het beleid van Netanyahu, of zelfs dat het een aanslag was vanuit de Mossad om moslimhaat en meer polarisatie te creëeren. Moslims hoeven zich wat mij betreft niet massaal uit te spreken tegen deze (waarschijnlijk) extremistische daders, maar puur ontkennen, of negeren, dat het om Moslim extremisme gaat, dat vind ik weer een ander uiterste.
Net zoals ik het verwerpelijk en schandalig vind dat er mensen (ook veel teveel) zijn die roepen dat het de schuld is van de Islam, dat de Islam niet past in het Westen, dat alle Moslims gedeporteerd moeten worden terug naar Noord Afrika.
zondag 14 december 2025 om 20:08
Het ligt gewoon heel erg gevoelig en moeilijk. Ja er zijn Moslims met Jodenhaat en dus antisemiet. Ja er zijn ook veel Nederlanders, Spanjaarden, Fransen, Engelsen en ga zo maar door antisemiet. Het is alleen als Moslim, van welke stroming dan ook op eieren lopen, niet perse hier. Wel in de samenleving.
Ik mis de gesprekken anders dan in wat podcasts, die zeker interessant zijn,maar het merendeel niet bereikt. Van beide gemeenschappen. En breder alle gemeenschappen. Gelovig of niet gelovig.
Ik mis de gesprekken anders dan in wat podcasts, die zeker interessant zijn,maar het merendeel niet bereikt. Van beide gemeenschappen. En breder alle gemeenschappen. Gelovig of niet gelovig.
Afkoelen heeft gewerkt
zondag 14 december 2025 om 20:21
Eens. En ik vind zowel roepen dat Australië antisemitisch is en het zelf veroorzaakt heeft als roepen dat het een direct en te verwachten gevolg is van het handelen van de regering Netanyahu niet oké. Door dergelijke uitspraken van diverse kanten wordt m.i. gekozen voor makkelijke verklaringen met wijzende vinger.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zondag 14 december 2025 om 20:32
canis-felis schreef: ↑14-12-2025 20:27Ik heb overigens niet gelezen dat het om moslimextremisme zou gaan.
Dat klopt, dat moet ik verbeteren het gaat om een antisemitische terreuraanslag. Inderdaad niets bekend over extremisme vanuit de Islam.
zondag 14 december 2025 om 21:24
1 terrorist is vanPakistaanse afkomst, hoogstwaarschijnlijk Moslim zoals 96% van de Pakistanen. Maar dat wil inderdaad niet zeggen dat het Moslim terrorisme is. Dank je voor de nuances.SirDidymus schreef: ↑14-12-2025 20:32Dat klopt, dat moet ik verbeteren het gaat om een antisemitische terreuraanslag. Inderdaad niets bekend over extremisme vanuit de Islam.
Afkoelen heeft gewerkt
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in