Lijf & Lijn alle pijlers

Start 2 Run - Rennen met Evy

15-06-2008 16:37 4492 berichten
Een succesverhaal, gestart door Athome:

Op internet een handig programma gevonden om op je mp-3 speler te zetten. Met een leuk muziekje erbij wordt je precies verteld hoelang je moet lopen, wanneer je wandelt en wanneer je weer tempo moet maken. In 27 lessen, verdeeld over 10 weken moet ik dan 5 km kunnen hardlopen.

Tot zover prima, maar over de techniek wordt niets verteld. Zijn er hier mensen die tips hebben?

Overigens ben ik benieuwd of dit gaat werken. In het verleden heb ik vaker geprobeerd om dit op te bouwen, maar dat lukte dan toch niet. Oorzaak was dan het niet plezierig kunnen lopen. Als je alleen maar bezig bent met wanneer je weer mag stoppen wordt het niet echt leuk, vandaar dat ik op dit moment vooral heel veel wandel. Maar wat meer conditie opbouwen lijkt me toch ook niet onbelangrijk.

Start to run, deel 1

Om te downloaden:

Reeks 0 - 5 km:

0-5 km

Reeks 5 - 10 km:

Ook hier vind ik geen werkende links meer voor

schema's

schema 0 - 5 km

schema 5 - 10 km

Om je loopjes te plannen en te meten:

afstandmeten

mapmyrun

runningmap

Rek en strekoefeningen:

atletiekunie

youtube

Aikidostretching

Runinfo.nl

Stretchoefeningen

Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:

Blessurewijzer

Blessures

Hyves

Rennen met Evy

Blog

Blog

Succes! Ik ben fier op je!
Alle reacties Link kopieren
@ Boom_87: ja bij mij is het meer het geheel, m'n lijf lijkt gestroomlijnder en m'n spieren langer (ofzo). Maar vooral, mooie benen inderdaad :-) Ik heb overigens geen 'last' van m'n ongesteldheid, enige waaraan ik het merk is dat ik meer zweet (waarom?). Maar lees nu dat jij nierbekken ontsteking hebt, MY GOD! Da's best heftig toch, heb je veel pijn of valt het mee? Beterschap in elk geval!!!

@ QQelleQ: WAUW, 55 minuten... super goed zeg! Ik was al trots dat ik zaterdag 6,5 KM gelopen heb (les 23, dus 10/12/12)

@ Noanne: Jeetje, da's wel heftig zeg, enorm knap dat je weer gaat beginnen (waar ik uit opmaak dat je volledig gaat herstellen?) Ik adviseer je trouwens (alle starters) toch echt braaf de rustdagen aan te houden! Ik was ook MEGA enthousiast en vond dat ik de lessen wel makkelijk deed en wilde elke dag hollen, tot mijn -fysiotherapeut- zusje ENORM boos werd en me even alle mogelijke blessures liet zien...

@ Princessofthefnggalaxy: helaas geen tip voor serie 2, daar kunnen de andere posters je vast mee helpen! Maar uiteraard gaat het je lukken, iedereen hier is ook bij het begin begonnen!! Klets, en lees, lekker mee!

@ Lian08: geniet van je daagjes Duitsland!!

Vanavond ga ik 24 (10/20) doen... ben benieuwd!
Gelukkig, het ligt aan de alcohol!!! Niet dat ik veel gedronken heb, maar toch, het is de schuld van dat ene glas! Ben net terug van les 25, maar niet eens meer begonnen aan de laatste 12 minuten... Het was veel te heet en dacht echt dat m'n hoofd ging ontploffen. Heb het dus maar gehouden bij 1x10 en 1x12.

Heb bovendien een beetje last van m'n rechterbovenbeen, aan de achterkant. Neeee.. heb echt geen zin in nieuwe blessure Ga zo maar even googlen wat het kan zijn en wat ik eraan kan doen..
@Grafisch2, op de loopband in t revalidatiecentrum liep ik al een half uur, maar met hartslagmeter en fysio naast me. Het is meer voor mijn eigen gevoel van, bloeddruk niet over de kop jagen en daarmee kans op koppijn dat ik bij les 1 begonnen ben, ook merk ik dat buiten lopen toch weer even anders is dan op de loopband. Helemaal beginner ben ik dus niet meer. Voelt alleen beter om even vooraan te starten en zo iedere dag even wat te bewegen.

Of het in mijn hoofd helemaal goed komt, ja, ik hoop van wel, maar de tumor is niet helemaal weg, dus die zal aangroeien over een jaar of wat sta ik dus weer voor eenzelfde traject. Alleen weet men dan al wat er aan de hand is, nu duurde het erg lang voordat de diagnose er was en we dus konden starten met de behandeling.

@Nyam, Evy begint pas met rekken strekken bij de interval-lessen van serie 2. Btje aan de late kant, op zich is het goed om je spieren even los te maken voordat je begint. Dat voorkomt blessures.

@earthshrine, hardlooprokje wellicht wat? (zie de blog van Nynke van een tijdje terug) Waar je ook naar zou kunnen kijken zijn driekwart-broeken voor Aerobics, van 'gewone' stof, lagen vorig jaar bij Appie, maar ik zag ze ook bij sportzaken.

@ Linda, de opbouw is zo dat je eigenlijk gewoon door kunt gaan. Herhalen is alleen zinvol als je m als t ware overgeslagen hebt doordat je na 2 minuten ofzo afhaakt.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Noanne, ik begin altijd eerst met een minuut of vijf wandelen en eindig altijd met stretchen... Maar goed, misschien voortaan ook maar beginnen met stretchen...

Wat heftig trouwens van die tumor, hoop voor je dat het uiteindelijk allemaal goedkomt!
@ Noanne: echt veel respect dat je weer gaat hollen! Denk dat het lekker is weer 'gewone' dingen te doen, al kan ik er niet over meepraten en brabbel ik nu misschien wat hoor. Maar herinner me van 'n vriend (die uiteindelijk genezen is verklaard) dat hij heel erg behoefte had aan een 'normaal' leven en niet steeds 'bijzonder' behandeld te worden. Lekker hollen dus! Je ziet vanzelf wat de toekomst brengt.

Owww, waarom dreigt het zo buiten... wil straks les 24 gaan lopen, maar als het zo doorzet (lees: regen) moet ik misschien maar voor de TV kruipen
Ik heb vandaag les 7 gelopen, na het lopen last van mijn linkerbeen bovenaan,net of ie uit de kom is?? Mijn vriend zei kleed je es uit, kan ik kijken of je scheef staat, en inderdaad ik sta scheef.. balen balen... ik kijk het morgen nog ff aan, anders naar de dokter... en ik wilde morgen lekker schoonmaken en woensdag les 8 lopen... ik was net zo lekker bezig.....
Het is gelukt met Utorrent. Ik ben in het gelukkige bezit van serie 2 van Evy. Zo kalmpjes aan begin ik het echt leuk te vinden. Van mezelf mag ik dan ook aan het einde van serie 1 van Evy nieuwe hardloopkleding kopen. Tegen die tijd schijn ik 5 km te kunnen lopen dus dan mag het ook wel een beetje profi eruit gaan zien. Momenteel loop ik nog in mijn jazzpant met een polo. Ik merk dat het ontbreken van een zakje voor sleutels en telefoon een gemis zijn. Ook zo'n NIKE+ lijkt me een handig apparaatje. Wellicht een leuk cadeautje voor mezelf aan het einde van Evy 2
quote:chili1971 schreef op 27 juli 2009 @ 17:09:

Ik heb vandaag les 7 gelopen, na het lopen last van mijn linkerbeen bovenaan,net of ie uit de kom is?? Mijn vriend zei kleed je es uit, kan ik kijken of je scheef staat, en inderdaad ik sta scheef.. balen balen... ik kijk het morgen nog ff aan, anders naar de dokter... en ik wilde morgen lekker schoonmaken en woensdag les 8 lopen... ik was net zo lekker bezig.....He jakkes, dat klinkt niet zo goed hoor!! Kan dat ook al van hardlopen?
Doen jullie allemaal wel een beetje rustig aan?

Sterkte Chili. Hoop dat het mee valt.

Noanne, echt een heftig verhaal! Volgens mij ben je goed en bewust bezig.

Ik kan nog forummen. Dus ik leef nog

* lurkt nog maar even aan haar flesje water*
quote:princessofthefnggalaxy schreef op 27 juli 2009 @ 18:13:

Het is gelukt met Utorrent. Ik ben in het gelukkige bezit van serie 2 van Evy.
@ Boom: ahh, wat naar! Nooit last van gehad, maar de woorden alleen al doen me zeer ;) Hopelijk ben je er snel vanaf! *Bied Boom een watertje aan*

@ Grafisch: hoe ging les 24, of regende het toch nog heel de tijd? Knap hoor, die 6.5 km!

@ Nyam: dat ene glas deed je uiteraard de das om Mijn 15 glazen deden mij de das om ;)

@ Noanne: dat bedoelde ik min of meer ook. Denk alleen niet dat dat dan helemaal duidelijk overkwam.. (of ik dacht het alleen en heb het niet opgeschreven;))

@ Chili: hopelijk is het niets ernstigs!

@ Princess: goed dat je nu ook in het bezit bent van Evy
Ik heb vandaag de rustdag overgeslagen en les 3 gelopen. Nu toch maar naar Evy luisteren en 2 (of 1) rustdag houden. Maar ben gewoon zo enthousiast. @Noanne: leuk dat we gelijk op gaan. Kunnen we elkaar erdoor slepen want ik weet maar al te goed waar het de vorige keren mis ging..... Nou ja nog niet aan denken.
@Fiba, les voor les... en als je ergens tegenop ziet het hier melden, dan trekken we je er wel doorheen!
@ Chili1971: jeetje, ben benieuwd of je naar de dokter gegaan bent en wat er precies aan de hand is, misschien 'n liesbreuk ofzo?

@ Linda1985: mwja, ik ben niet tevreden. Begon enorm goed, had na de 1e 10 minuten zoiets van -piece of cake-, tot m'n buik begon te borrelen en ik pijn kreeg *Grafisch geeft gegeneerd toe dat ze blijkbaar lichte diarree heeft *. En ik was pas halverwege (lees: heel ver van huis!). Hardlopen maakte het erger, maar wilde ook zo snel mogelijk naar huis, dus ben heel ongemakkelijk naar huis gehobbeld alwaar ik precies op tijd het toilet haalde . Die les ga ik dus nog maar 'n keertje over doen (donderdag). Evy zei aan het begin, zwaarder dan vandaag gaat het nooit worden, lekkere motivatie .

@ Fiba: super leuk dat je ook begonnen bent! Maar ik adviseer je echt de rustdagen aan te houden hoor! Als je spieren geen herstel-dag krijgen, beschadig je ze alleen maar (-fysio- zusje EN -triatlon- collega zeiden dit beide tegen me) Dus rustig aan, het wordt (echt) vanzelf zwaarder!
@Grafisch2 Hoe gaat het nu dan met je buik? Balen dat je die les niet gehaald hebt, ik weet nog dat ik m de eerste keer liep en toen aan het einde, toen ik m dus gered had, dacht: YES als het niet zwaarder gaat worden, dan kan ik dit dus. Maar goed, als het dan niet lukt dan is het niet zo motiverend.
@ Noanne: rommelt nog steeds maar heb geen kramp meer. Erg naar dat ik die les niet kon uitlopen zeg, was de eerste keer. Donderdag maar 'n 2e poging wagen, moet vast goed komen!
@Linda Haha ja ik ga er ook maar vanuit dat het de alcohol was. Wel zo makkelijk. Maar ik doe het heel rustig aan hoor. Als ik niet lekker loop doe ik de les gewoon over. Ik heb nog nooit in mijn hele leven (50+) hard gelopen dus ik moet mijn lijf daar langzaam aan laten wennen. Al doe ik die 27 lessen in 100 keer.....Ik vind het al heel wat dat ik elke week 3 keer ga lopen. Maar ik merk wel dat mijn conditie vooruit gaat. En dat is een heerlijk gevoel.
@ Isolde55: WAUW jij bent dus 50+ en ook lekker aan't lopen, petje af hoor!
Hallo Allemaal!

Kan iemand mij wellicht helpen aan de tweede serie van Evy (5-10 km). Ik kan nergens een werkende link vinden, vandaar..

BedankT!

Mik
quote:Boom_87 schreef op 27 juli 2009 @ 08:48:

Princess, hier vind je een hele uitleg en de link die bij mij eergisteren nog werkte.

klik

succesHet downloaden is hiermee bij mij gelukt van de week!
Vandaag les 12 gelopen van Evy. Heel eerlijk denk ik echt dat het er niet uit ziet. Hahaha ik loop naar mijn idee heel erg langzaam en de helft van de tijd wandel je...........nou ja ik heb er zelf wel plezier van en dat ik het belangrijkste. De vorm komt vast later wel.

Vandaag zakte tijdens het rennen mijn broek continu af. Ben bang dat ik toch echt een andere moet kopen want dit is echt waardeloos!!
Lepetimik, welkom hier, en leuk dat je ook gaat beginnen!

Op pagina 294 heeft Boom een link neergezet die werkte.

Op torrents is het ook nog te downloaden.

Boom beterschap, hoop dat je er snel vanaf bent.

chilli, hoe is het met je been? Hoop dat het uiteindelijk mee valt.

Grafisch, hoop dat de les donderdag beter gaat. Het eind is nu in zicht he!

Ik heb in Duitsland weer heerlijk gelopen. Les 22 de 2x15. Ging erg goed. En dat in die warmte. Ben er echt blij om. Ben dus weer op mijn oude schema!

Ik zit te twijfelen of ik morgen weer les 22 doe, of 23 de 2x12 en een keer 10. Wat zal nou zwaarder wezen? Ik merk nu echt dat me ademhaling steeds constant gelijk is en loop helemaal niet meer te hijgen.

veel ren plezier voor iedereen
Ohh, net les 14 gelopen! Ik had er niet zoveel vertrouwen in, omdat maandag les 13 ook niet al te best ging & ik gisteren heel de dag in de Efteling rondgelopen heb, maarrrr: het ging goed! Gemiddelde snelheid was maar 6.88 km/u, maar ach, ik heb het wel mooi weer volgehouden:)

@ Grafisch: ai, dat lijkt me toch ook behoorlijk lastig lopen ja! Hopelijk ben je er nu vanaf en kan je m toch nog goed lopen morgen!

@ Isolde: Wat knap van je! Ik ken maar weinig mensen van 50+ (ken ik er uberhaupt wel 1?) die hardlopen!

@ Princess: ach, ik zie er waarschijnlijk ook niet uit! Haha, maar inderdaad, zolang wij het goed vinden, is het prima, toch? Komt er misschien ooit nog wel een keer goed uit te zien ;) Wel lastig dat je broek niet fijn is. Misschien dan toch maar iets anders aantrekken.

@ Lian: knap hoor! Volgens mij kan je gewoon verder met les 23 als je 22 goed gelopen hebt
@ princess: dank voor de link, ik ben de boel aan het binnenhalen.

@ lian08: dank je wel voor je welkom.

Een half jaartje geleden heb ik een aantal lessen met Evy gelopen, maar heb het toen niet volgehouden. Inmiddels zit les 19 erop!! En het gaat hartstikke lekker:D

Jullie weer succes en bedankt voor 't meedenken!

Mik
@ Princessofthefnggalaxy: dat gevoel had ik ook in het begin, dat ik hobbelde ofzo, dat het er niet professioneel uit zou zien ha ha. Ach, dat komt vanzelf, inderdaad -> je bent lekker bezig! En, je hebt nu een mooi excuus om 'ns lekker te gaan shoppen voor 'n mooie loop broek :-)

@ Lian08: ja het gaat hard zo. Ik heb nu echt het gevoel dat de 7KM (korte DtD loop) me gaat lukken. Jij loopt ongeveer op met mij zie ik, hoe ging jou 15/15? Ik merk trouwens dat ik lekkerder loop als het wat warmer is. Maandag was het vrij koud buiten en tijdens het rennen had ik veel last van slijm in m'n keel... Raar toch? Ik denk dat je makkelijk de 10/12/12 kunt doen hoor! Ik vond die makkelijker dan 15/15, dus ik zou het gewoon lekker proberen joh!

@ Linda1985: het is nu helemaal over gelukkig! Vanavond ga ik een skate tour doen (20KM) dus het wordt morgen dat ik weer ga hollen. Maar, voor m'n gevoel moet ik echt les 24 overnieuw doen, wil hem natuurlijk uitlopen! Joh, en die snelheid zegt echt nog niks hoor! Gewoon lekker rustig opbouwen (zoals Evy steeds zegt: je bent hier niet om een wedstrijd te lopen maar het uit te houden, en dat is ook zo!) en je zult merken dat het steeds beter gaat. Snelheid maken ga je -lees ik hier- in de 2e serie Evy leren!

succes allemaal weer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven