bewust eten?

28-01-2010 19:31 216 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een aantal dagen op zitten letten als ik in de winkel ben, wat andere mensen zoal in hun karretje hebben. En ben best wel een beetje geschrokken. Enorme hoeveelheden kant en klaar, diepvries, knorr, maggi, chips, frisdrank etc etc. Lees: allemaal smaak en kleurstoffen en andere E-nummers. Dat kan toch niet goed zijn voor je als je dat je leven lang eet? wat ik me dus afvroeg: Hoe bewust gaan jullie om met je voeding en wat daar allemaal in zit?
quote:Moonlight82 schreef op 04 februari 2010 @ 18:34:

Ja dat wilde ik ook nog vragen: Hoe je het doet als je bij anderen eet.

Maar jij eet dan dus met die ander mee, Sartan

Soms wel, tenzij er een keuze gemaakt wordt die ik echt niet aankan

Voorbeeld: mijn collega's stoppen wel eens bij de "gele M" om wat te eten. Dat krijg ik dus écht niet naar binnen en dan sla ik dus over om bij de volgende benzinepomp een sandwich oid (ook niet je van het, maar wat mij betreft beter dan Mac Afval) te eten. Als ik ergens uit ga eten kom ik meestal wel uit met een keuze van de kaart (meestel is er toch wel 1 vegetarische keuze of soms tegenwoordig ook wel bio of lokale producten) en als iemand voor me kookt kent die me meestal goed genoeg om te weten waar je me wel of niet blij mee maakt. Maar mocht ik ergens komen waar iets geserveerd wordt waar ik eigenljik niet zo gecharmeerd van ben ga ik echt niet op hoge poten om tofu vragen heur

quote:elninjoo schreef op 28 januari 2010 @ 19:46:

Ik vind mezelf al bewust en gezond eten als ik geen chips in m'n mandje heb liggen. gezien je chips/kaasvoorkeur etc. kreeg ik een spontane en herkenbare reactie (al liggen mijn zwaktepunten op andere vlakken)
Ik krijg de salade van de Mac wel naar binnen.

De rest trouwens ook, haha, maar als ik een gezonde keus wil maken vind ik de salade nog redelijk.

Soms stoppen mensen bij de Mac op een tijdstip dat je denkt: Waarom wil je uberhaubt eten? 4 uur s middags ofzo. En dan een heel menu. Inclusief halve liter cola. Dat soort buien heb ik gelukkig niet.

Als je zelf altijd gezond eet denk ik dat junkfood wel steeds smeriger wordt na een tijdje.
quote:Moonlight82 schreef op 04 februari 2010 @ 20:45:

Antoinette, zo kun je het idd ook zien. Mag ik vragen wat jij drinkt meestal? Bij het uitgaan vind ik het nog wel eens lastig. Ben dus geen cola-drinker. Soms sap of water. Drink wel gewoon alcohol maar soms drink ik een avond niet (geen alcohol dus) en dan valt me op dat ik niet zoveel opties heb.

Ik drink thuis alleen espresso ('s ochtends), melk, kruidenthee en wijn . Meer heb ik ook niet in huis, behalve als we bezoek krijgen. Ik ga niet zo heel vaak uit, maar anders drink ik vaak spa rood of een sapje. Dat vind ik lekker. De meeste cocktails vind ik niet lekker en ik hou ook niet van bier. Soms drink ik tijdens het uitgaan wijn, maar meestal vind ik de "kroegwijn" niet te drinken. Ik kom nu misschien heel suf over, maar dat ben ik niet hoor. Ik neem gewoon geen drankjes die ik niet lekker vind. Ik hou wel heel erg van wijn, maar dan wel goede wijn.
oh maar de mc, bk, kfc dat krijg ik allemaal met plezier binnen alleen wil ik niet dat het een gewoonte wordt.
Ach, en alles is relatief hè? Ik heb wel eens in afgelegen oorden in de VS bij de Mac gegeten, omdat dat in mijn ogen het beste "restaurant" was. Maar dat was vooral om dat ik de KFC, Burger King en Wendy's etc. nog minder vind en er verder werkelijk waar niets anders te vinden was.
Kun je nagaan wat die amerikanen aan troep binnenkrijgen...

Bedankt voor je antwoord van t drinken trouwens. Ik drink ook meestal 'drank' tijdens het uitgaan. Maar toen ik laatst een maand alcoholvrij wilde leven, viel het me op dat ik ook niet weet wat ik anders moet bestellen.

Appelsap (maar echt niet meer dan 2 glazen per avond) water (maar als je danst heb je ook wat energie nodig). Paar glazen cassis gehad maar dat is ook smerig eigenlijk.

Heb iig een goede reden om weer te drinken

Over die Amerikanen: ik heb eens gehoord dat in vietnam, tijdens de oorlog, de Amerikaanse stoffelijk overschotten langer bleven liggen dan de vietnamese. Omdat ze vol met conserveringsmiddel zaten, dacht men.

(Misschien duurde het ook wel langer omdat ze veel groter zijn trouwens....)

(Niet zo'n smakelijk verhaal eigenlijk...sorry)
quote:Emytje schreef op 28 januari 2010 @ 21:07:

[...]

Aspartaam is gif! voor je lijf en weegt niet op tegen calorieen..

Overgewicht is "gezonder" dan je lichaam "vergiftigen" met aspartaam.

Lees eens: Wat zit er in uw eten? van Corinne Gouget. Dan neem je NOOIT meer aspartaam En wie is die Corinne Gouget en hoe komt ze aan haar kennis? Is haar visie wetenschappelijk onderbouwd? Of is het gebaseerd op chemie is eng en gevaarlijk en moet dus wel heel slecht voor je zijn?
Waarom moet altijd alles wetenschappelijk onderbouwd worden?

(heb het boek van die mevrouw niet gelezen maar even in het algemeen)

Als je meerdere mensen kent die door gebruik van aspartaam klachten hebben gekregen, die overgingen toen ze stopten met aspartaam, dan weet je toch genoeg in principe?

Ik zeg niet dat iets gif is overigens. Alles kan giftig zijn, het ligt eraan wat voor dosering / hoeveelheid je van iets neemt.
Ik vind het ook nogal wat om in zijn algemeenheid te stellen dat aspartaam (of welke stof dan ook) gif voor je lijf is, wanneer dit niet wetenschappelijk is onderbouwd. Daarentegen geloof ik best dat mensen "slecht kunnen reageren" op aspartaam, net zoals sommige mensen niet tegen aardbeien of paprika's kunnen.
Je kunt dat van heel veel voedingsmiddelen niet in zijn algemeenheid zeggen, denk ik.

Er zijn mensen die roepen dat suiker gif is. (ja voor iemand die er echt niet tegen kan is suiker niet zo gezond)

Er zijn ook mensen die roepen dat koffie gif is. (voor iemand die er echt niet tegen kan inderdaad wel)

Als sommige mensen niet tegen kleurstoffen kunnen, gaan ze ook roepen dat kleurstoffen gif zijn.

Ik denk dat aspartaan een stof is waar sommige mensen heel gevoelig voor zijn. En volgens mij heeft aspartaam niet zozeer 'nut' voor het lichaam.

Iemand die 200 kg weegt en door over te stappen op lightproducten 100 kg afvalt zal overigens zweren bij aspartaam.
quote:Moonlight82 schreef op 05 februari 2010 @ 15:53:

Waarom moet altijd alles wetenschappelijk onderbouwd worden?

(heb het boek van die mevrouw niet gelezen maar even in het algemeen)

Als je meerdere mensen kent die door gebruik van aspartaam klachten hebben gekregen, die overgingen toen ze stopten met aspartaam, dan weet je toch genoeg in principe?

Ik ken meerdere mensen die door het eten van appels klachten kregen, die overgingen toen ze stopten met het eten van appels. Weet je dan ook genoeg?

Hetzelfde met bijvoorbeeld noten (sommige mensen gaan daar zelfs dood aan).
Als het mezelf zou betreffen en ik merkte dat ik van appels ziek werd, zou ik de appels uit mijn menu schrappen.

Ik zou dan niet gaan rondbazuinen dat IEDEREEN zou moeten stoppen met appels eten.

Zelfde voor noten. Er zijn idd mensen die doodgaan een pinda. Ik heb nooit klachten na pinda's dus ik blijf ze eten.

Maar dit klopt niet helemaal met mijn bovenstaande post. Wat ik het verschil vind tussen aspartaam en bijv appels, is dat appels gezonde bouwstoffen bevatten. (net als noten)

Aspartaam is misschien handig als vervanger voor suiker, maar voegt niks toe aan de gezondheid, bij mijn weten.

Overigens gebruik ik wel aspartaam, maar niet dagelijks. Ik krijg er zelf niet direct klachten van.

Er is wel veel onderzoek gedaan naar aspartaam toch? Ben niet zo thuis in die dingen. Maar dacht dat de wetenschap er wel mee bezig was.
quote:aikidoka schreef op 05 februari 2010 @ 15:42:

[...]

En wie is die Corinne Gouget en hoe komt ze aan haar kennis? Is haar visie wetenschappelijk onderbouwd? Of is het gebaseerd op chemie is eng en gevaarlijk en moet dus wel heel slecht voor je zijn?

Ik heb dat boekje ook, en er is wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd in VS, Canada, Australie, Frankrijk, Duitsland en Engeland. Uit die onderzoeken is gebleken dat Aspartaam wel degelijk een giftige stof is voor ons lichaam. In Engeland heeft de grootste supermarktketen (Sainsbury's) alle producten met Aspartaam uit de schappen gehaald. Daarnaast is er een groot aantal artsen in Amerika en andere landen die het gevaar van aspartaam erkennen en er ook boeken over hebben geschreven. Bijv. Dr. Roberts die in een tv-programma aangeeft dat het hier daadwerkelijk om een vergif gaat dat voor 92 ziektes en bijwerkingen kan zorgen. Aspartaam bestaat uit 3 stoffen, waaronder Methyl-esters die zich in het lichaam direct omzet in Methanol, een zeer giftig vergif.

Het boekje is zeer nuttig om te lezen en is duidelijk onderbouwd en is handig in gebruik om te zien welke E-nummers schadelijk zijn en welke niet. Ook staan er links naar websites, wetenschappelijk onderzoek e.d.

Het heet 'wat zit er in uw eten?' en te bestellen bij bol.com
...
Ik ga maar gewoon aan de wijn vanavond. Aspartaam-vrij!
Wat ik stomvervelend vind worden is dat er bijna geen normale producten te vinden zijn zonder zoetstof. Zo heb ik laatst uren lopen zoeken naar niet-suikervrije drop en vruchtenyoghurt. Of kreeg ik de zeldzame keer dat ik fris bestelde in een restaurant ongevraagd de light-versie. Belachelijk toch? Gelukkig hoef ik geen drop, fris of vruchtenyoghurt als ik niet-zwanger ben (en ja ja, ik eet niet teveel drop nu ) dus hopelijk is het probleem over een aantal maanden opgelost.
Ik moet helaas toegeven dat Mister Knorr mijn grote hulp in de keuken is om een eetbaar gerecht op tafel te zetten..
quote:anno1984 schreef op 05 februari 2010 @ 19:52:

Ik moet helaas toegeven dat Mister Knorr mijn grote hulp in de keuken is om een eetbaar gerecht op tafel te zetten..Als je dat graag wilt veranderen dan zijn er hier heel veel topics over hoe je zonder een pakje toch een lekkere eenvoudige maaltijd op tafel kunt zetten.
...
de vuistregel hier is: als je het niet of moeilijk kunt uitspreken moet je het niet eten
Dan mis je wel heel veel exotische gerechten!
maar die kan ik wel uitspreken :p ik doelde meer op geur/kleur/smaakstoffen...(jeweetwel, waar je 3x overheen moet lezen voordat je weet wat er staat)
.
kelbel, als je(zoals ik) heel weinig uit pakjes en zakjes eet maar vooral zelf dingen maakt dan hoef je al meteen een stuk minder etiketten te lezen verder jah, van de meeste dingen weet ik wel of ik dat wel of niet of alleen soms wil eten. dus dat etiketten lezen valt heel erg mee. type maar eens bij google in "E-nummers" misschien dat je zo het eea aan info kunt vinden.
quote:nazife schreef op 06 februari 2010 @ 11:29:

maar die kan ik wel uitspreken :p ik doelde meer op geur/kleur/smaakstoffen...(jeweetwel, waar je 3x overheen moet lezen voordat je weet wat er staat)

Haha, ok. Ik zat te denken aan Japans eten enzo. Wat ik zelf wel lekker vind

Ik typte uit nieuwsgierigheid in mijn adresbalk: www.bewusteten.nl

En kwam uit bij de site van Friese vlag. Sure.
Idd... het punt is juist dat je niet allemaal pakjes met etiketten koopt maar gewoon pure dingen. Kruiden enzo.

(weten jullie trouwens of de kruiden/ specerijen van de supermarkt okee zijn? Of zitten daar ook allerlei antiklontermiddelen, conserveermiddelen en kleurtjes in? )

Ik moet toegeven dat ik wel al jarenlang een etiketten-tik heb. Als kind kende ik de verpakking van het pak hagelslag echt uit mijn hoofd, zat er altijd naar te kijken. Ben altijd verpakkingen blijven lezen (ben ook leesgek).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven