Egeische kust Turkije

24-04-2010 20:31 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Volgende week vertrekken we met dochter van 5 voor 11 dagen naar Gumuldur (hotel club Yali) aan de Egeische kust.

Er is in het hotel vanalles te doen, maar in die 11 dagen willen we ook wel wat leuks doen/zien etc. in de omgeving d.m.v. auto huren. Heeft iemand tips, ideeen, ervaringen om mijn voorpret te vergroten?
Als ik het zo op de kaart zie is het niet te ver van Efese, dat zou ik zeker gaan bezoeken. Overblijfselen uit de oudheid. Vond het echt de moeite waard. Volgens mij wel duur qua entree.
Copy/paste van de Oad-site;

Streekinformatie

AUTHENTIEK

U vindt er glooiende kustlijnen, grillige baaien en prachtige stranden.Veel trekvogels maken een tussenstop in één van de vele waterrijke gebieden in Turkije, de zogenaamde wetlands. Het Kuscenneti vogelreservaat is zo'n belangrijk wetland. Het ligt 25 kilometer van Izmir en het reservaat is om z'n flamingo's en pelikanen bekend. Maar ook beroemd zijn de bezienswaardigheden zoals Efeze, een schitterende ruïnestad waar veel ruïnes nog bijna volledig intact zijn. Beroemd is de tempel van Artemis, één van de zeven wereldwonderen. Het voormalige kleine vissersdorpje Foça is nu een kleinschalige badplaats met vele stranden. In de gezellige badplaatsen Çesme en Kusadasi vindt u vele uitgaansmogelijkheden, terrasjes en restaurants waar u kunt genieten van de overheerlijke Turkse keuken. In de bazaars van de verschillende plaatsen vindt u die echte Turkse sfeer en als u dan later op een terrasje van een glaasje Turkse thee geniet weet u dat u de juiste vakantiebestemming heeft uitgezocht!

EXCURSIES

EFEZE

Een interessante tocht met een bezoek aan het sterfhuis van de heilige maagd Maria en de indrukwekkende antieke metropool Efeze met o.a. de Celsus-bibliotheek en het antieke theater dat plaats bood aan maar liefst 25.000 toeschouwers.

TURKSE AVOND

Een gezellige avond waarbij u kunt genieten van een heerlijke Turkse maaltijd omringd met Turkse muziek en natuurlijk een optreden van een buikdanseres.

TURKS BAD

Scrubben en schrobben! Een bezoek aan een echt Turks badhuis waar u kunt genieten van een flinke scrub- en schrobbeurt, eventueel gecombineerd met een stevige massage.

DAGJE GRIEKENLAND

Een heerlijk dagje op één van de eilanden Samos of Chios. Deze eilanden hebben alles om u een leuk dagje uit te bezorgen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
knap hoor één van de zeven wereldwonderen. Daar staat er nog maar 1 van en die staat in Egypte. De pyramides.
Leuk leuk, bedankt!!!
quote:katrien1974 schreef op 24 april 2010 @ 21:25:

knap hoor één van de zeven wereldwonderen. Daar staat er nog maar 1 van en die staat in Egypte. De pyramides.

Van de tempel van Artemis is inderdaad op wat pilaren na niet veel meer over, maar dan nog kun je de pilaar wel gaan bekijken

Volgens mij ligt het tussen Selcuk en Efeze.
nou ja één pilaar, lijkt me wel iets mooiers te zien in de omgeving hoop denk ik...?
Ja Efeze daar staan de meeste gebouwen nog overeind.
quote:katrien1974 schreef op 24 april 2010 @ 21:25:

Knap hoor, dat jij het beter weet dan Wikipedia.

(copy/paste uit Wiki;

Tempel van Artemis in Efeze

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

De tempel van Artemis in Efeze, ook Artemision geheten[1] was het grootste tempelgebouw van de oudheid en behoorde tot de "zeven klassieke wereldwonderen".

TO, overigens zou ik zelf nooit naar Efeze gaan, lijkt me geen ruk aan, maar ik vind geschiedenis verschrikkelijk, en al helemaal in de hitte. En dat geldt misschien ook wel voor de 5-jarige
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Welke plaats ga je heen?

Wij zijn toen een dagje met een taxi op pad geweest, voor ¤ 50,- bracht hij ons de hele dag waar we maar heen wilden, toen zijn we meerdere watervallen gaan bezoeken, waaronder Manavgat, maar ik weet niet hoe ver je daar vandaan zit...

Heel veel plezier in ieder geval!
Manavgat is helemaal aan de andere kant van Turkije, zo ongeveer. Bij Side. Waar TO naar toe gaat ligt ergens bij Kusadasi.

In Turkije zijn overblijfselen uit de oudheid niet omringd met hekwerken ofzo, dus voor een 5jarige is er genoeg te doen, beklimmen, bekijken. (maar ik lijk nu net van het Efeze promotieteam, maar dat is alleen omdat dat het enige is wat ik in die buurt ken. Ben daar verder helemaal niet op vakantie geweest in die hoek, dus kan verder geen tips geven).

En wat betreft Wiki, die tempel staat niet meer hoor, maar je kunt die zuil nog wel bekijken.
Manavgat ligt op zo'n 7 uur rijden van het gebied waar TO heen gaat.

Er zijn in dat gebied ongelooflijk veel dingen te zien, maar wellicht is het handig te vertellen waar dochter van houdt, kan me voorstellen dat ze 1 ruïne leuk vindt maar niet 5 ofzo.

Als je 1 antieke stad wil zien in dat gebied is Efeze wel het mooist en meest compleet.
Efeze is fantastisch en een 5jarige vindt die antieke wc ook prachtig. Verder een dag op een boot voor de kust. Lekker zwemmen in zee. De markten in Turkije zijn ook meestal leuk, maar die van Kusadasi viel wat tegen. Gewoon met de dolmus gaan rijden.
Heerlijk dat jullie meedenken, leuk!

We zitten in Gumuldur, daar is verder weinig te beleven.

We willen sowieso een dagje naar Samos en daar een auto huren. Efeze willen we ook doen, maar we maken haar denk ik niet zo heel blij met heel veel 'oudheid' (en mezelf ook niet eigenlijk). dus daar blijft het dan bij denk ik. We vinden natuur mooi, dus we gaan denk ik ook naar dat vogelreservaat wat VC beschreef.

We willen ook wel een auto huren een aantal dagen. Verder vindt mijn dochter 'tutten' dus misschien samen eens naar een pedicure of hammam?

En we willen ook met de dolmus gaan rondrijden inderdaad!

Weet iemand hoelang de oversteek naar Samos duurt?

Verdere tips welkom, krijg er steeds (nog) meer zin in!
Ja leuk, dagje hamam en kuafor! Bij de kuafor kan je manicure en pedicure laten doen, haren invlechten, heerlijk tutten dus.

Wat betreft de hamam, meestal is de echte hamam vele malen leuker dan de hotelhamam. In de echte hamam zijn mannen en vrouwen gescheiden en is het heerlijk tutten. Als je een echte hamam wil vinden kan je het beste aan een Turkse vrouw vragen waar zij zelf naar de hamam gaat, zij gaan namelijk nooit naar de gemixte hamam.
Ik ben een aantal jaren geleden naar Kusadasi geweest. Von de plaatse niet veel aan, veel te toeristisch, friet van piet en irritante niet leuke bazaar. Wel erg interessant en leuk vonden wij Efeze (ja echt!) en echt niet saai, en verder zijn we in een natuurpark geweest met geweldig mooi strand in de buurt van Kusadasi, weet alleen niet meer hoe het heet, maar dat was echt mooi.
goeie tips HuubhuubBarba!

Nee, wat je omschrijft als ' broodje van Piet; etc trekt me inderdaad ook helemaaal niet maedl. We gaan ook op zoek naar een mooi natuurpark.
dat was 'em:

http://www.arthotel.com.tr/pages_nl/pag ... rpark.html

natuurpark Dilek Yarimadasi Milli Park.

echt mooi!
Eind juni ga ik naar Turkije, een all incl. hotel tussen Içmeler en Marmaris in. Eigenlijk wil ik wel graag een hammam meemaken. Is dat ook aan te raden als je best een gevoelige huid hebt? Iemand tips??
quote:LoveFaithHope85 schreef op 17 mei 2010 @ 13:50:

Eind juni ga ik naar Turkije, een all incl. hotel tussen Içmeler en Marmaris in. Eigenlijk wil ik wel graag een hammam meemaken. Is dat ook aan te raden als je best een gevoelige huid hebt? Iemand tips??

De hammam begint met het zitten in een aardig heet turks stoombad/cabine (sauna) om de huid voor te bereiden op de scrub en zeepmassag, tijdens en na de massage/scrub word je huid afgespoeld met water. Je kan vragen of de masseur niet te hard scrubt en schrobt ivm je huid. De meeste mensen die in een hammam werken kunnen wel een aardig mondje engels. Het is toch leuk als je ervan kan genieten en niet zo rood als een kreeft naar buiten komt en de hele vakantie last hebt.... voor de zekerheid kan je de hammam behandeling ook aan het einde van de vakantie inplannen.

Ik weet niet of je allergisch bent voor zeep, parfums en stoffen in cosmetica want dan kan ik het je niet aanraden. Ik weet niet of er forrumers zijn die nog tips hebben voor hammams die spullen gebruiken speciaal voor een gevoelige/allergische huid?
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven