Een maand naar China - do's & don'ts!

29-05-2010 14:29 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over 6,5 week is het eindelijk zover: dan stap ik op het vliegtuig naar China

Vaccinaties zijn gehaald, visum wordt aangevraagd. De Lonely Planet (zowel China als Shanghai) ligt klaar, het point-it boekje ook.

Ik ga met mijn broer en mijn tante (+ kinderen). We vliegen naar Shanghai en reizen eerst door naar de familie van mijn tante, net onder Wenzhou. Zij is namelijk Chinese en heeft nog veel familie daar wonen. Na een aantal dagen gaan mijn broer en ik op pad, we laten tante met neefje en nichtjes achter bij haar familie.

En dan? Ik zie het zelf wel zitten om richting Shanghai (world expo) te gaan. Ik heb iets gelezen over een boeddhistisch eilandje in de buurt van Shanghai, dat lijkt me wel mooi.

Al met al hebben we 2 weken om rond te trekken, Broer heeft al laten vallen dat hij het wel ziet zitten om richting het westen te gaan.

Dus kom maar op met die tips!!
Graag ook tips omtrent praktische zaken: wat mag er niet ontbreken in mijn reisbagage? Welke kleding moet ik mee? (34 graden) Wat voor soort schoeisel?

Ik heb een boekje over de normen en waarden van de chinese cultuur, en krijg via mijn tante ook wel veel mee. Maar hebben jullie nog extra tips?

Vervoer? Wat zijn de handigste en leukste manieren om je te verplaatsen?

etc.etc.etc...
Ik heb nog geen tips voor je maar ga ook even meelezen! Ga met een rondreis door China deze zomer en wil ook nog een dag of 10 naar Shanghai omdat mijn vriend daar gaat afstuderen Veel voorpret alvast!
Dankjewel LL86! Jij ook!!

Ik heb zeker al veel voorpret Er staan trouwens ook goede tips op reisreporter.nl

Daar heb ik zelfs twee menukaarten met nederlandse vertaling afgehaald

Damn, ik zit even in mijn agenda te kijken maar het is al bijna zover! Ik moet alle voorbereidingen in juni gaan doen, want in juli heb ik het te druk met mijn werk. Geen tijd voor voorbereidingen dan!
Leer hardop tellen in het Chinees ( i, er, san, se, wu etc) en de meest essentiele woorden (dank je wel, tot ziens, toilet) dat soort dingen. Is prima te doen zolang je maar geen karakters hoeft te lezen. Daar heb je een hoop plezier aan, al was het maar bij het afdingen op de markt voor ge-wel-di-ge souvenirs

ik vond de trein in China wel een belevenis. Best comfortabel en je ziet heel erg veel van het landschap.

o ja: oordoppen mee !

(ik ben een beetje jaloers geloof ik, ik zou er zo weer heen willen...)
Oh ja, handig! Ik kan maar een paar woorden (tò = heet, pau = optillen, sjingjingkwaila = gelukkig nieuwjaar ) maar ik zal eens flink gaan oefenen met mijn tante. Ben ook van plan om haar een paar dingen op te laten schrijven in het Chinees, zodat we dat kunnen aanwijzen.

In welke periode was jij er tante Klaas? Als wij er zijn is het erg warm, en ik zit een beetje met de schoenen die ik mee zal nemen. Heb veel teenslippers (Havaianas) en ook birkenstocks-sandalen (1 bandje). Is het bijvoorbeeld ook nodig om dichte schoenen mee te nemen?
Nou moe, ik zie de topictitel en denk: jee, dit moet ik Age laten weten!

Schoeisel... ik zweer bij deze schoenen voor de vakantie. Waterbestendig, heerlijk bij hitte en zoals het de suffe Teva's ook betaamd: ze lopen zalig!

Maar goed, dat ben ik....

Kleding: ik reis graag met spul dat niet kreukt. Katoen is fijn hoor, maar na koffer in/koffer uit en reizen met bus, trein en whatever toch als snel 1 kreukelzone...
Ik zou in elk geval naar Lijiang, Yangshuo en Dali gaan. Chengdu is ook gaaf. Verder natuurlijk Beijing en eventueel Hongkong.
quote:Vinyl schreef op 29 mei 2010 @ 15:08:

Nou moe, ik zie de topictitel en denk: jee, dit moet ik Age laten weten!

En Teva's... Ik koop dan liever een extra paar Birkenstocks, die draag ik in NL ook nog...

Dat is wel weer een behoorlijke lijst Elninjoo! En waarom moet ik die kant op? Wat vond jij bijvoorbeeld het allerleukst?
quote:AgentL schreef op 29 mei 2010 @ 15:42:

[...]

En Teva's... Ik koop dan liever een extra paar Birkenstocks, die draag ik in NL ook nog...

Dat is wel weer een behoorlijke lijst Elninjoo! En waarom moet ik die kant op? Wat vond jij bijvoorbeeld het allerleukst?

Ja, dat is zo... ik draag ze hier ook niet hoor, alleen op vakantie.

Birkenstocks vind ik zelf niet mooi, en ze zitten mij ook niet lekker. Maar wb open schoenen zou ik dat dan gewoon doen! Geen idee of je beter daar met dichte schoenen kunt reizen. Misschien wel als je buiten de steden komt ivm slangen e.d.?
Lijang en Dali liggen wellicht wat ver als je maar 2 weken hebt, maar Yangshuo is echt een must en prima te doen in combi met Shanghai!

Waarom Yangshuo: het is een zeer bijzonder stuk natuur, echt prachtig (kleine bergjes, kan niet uitleggen maar als je wilt kun je een foto opzoeken) en je kunt daar heerlijk relaxed fietsen, op een vlotje de rivier afzakken. De sfeer in het dorpje is lekker relaxed en gezellig, kleine dorpjes in de buurt zijn leuk te bezoeken en je kunt er ook redelijk goed wandelen (en indien je het leuk vind ook grotten bezoeken maar daar vond ik geen bal aan) Ik heb toen ook bij de opkomende zon een prachtige ballonvaart gemaakt (alleen drie weken later storte een mand met daarin NL-ers ter aarde )

Persoonlijk vond ik Shanghai niets maar ze waren toen midden in de verbouwing voor de expo nog dus kan niet heel eerlijk oordelen. Het is gewoon veel meer een metropool met alle grote Westerse dingen die erbij horen. Beijing is veel meer Chinees en je hebt er prachtige tempels, Tianemen-plein en de verboden stad. En je kunt de grote muur makkelijk bezoeken. Vanuit Shanghai kunt je met die snelle trein prima naar Beijing reizen trouwens. Ik zou zeker 1x de trein nemen want dat is wel een belevenis opzich.

Dat eilandje dat jij bedoeld, volgens mij ken ik mensen die daar geweest zijn en die vonden er weinig aan maar ik weet niet zeker of het dezelfde plek is geweest.
quote:Vinyl schreef op 29 mei 2010 @ 15:50:

[...]

Ja, dat is zo... ik draag ze hier ook niet hoor, alleen op vakantie.

Birkenstocks vind ik zelf niet mooi, en ze zitten mij ook niet lekker. Maar wb open schoenen zou ik dat dan gewoon doen! Geen idee of je beter daar met dichte schoenen kunt reizen. Misschien wel als je buiten de steden komt ivm slangen e.d.?slangen zul je niet heel snel tegenkomen maar ik vind Teva´s vooral handig omdat ze goed tegen water kunnen (in geval van tropische regenbui, plassen, slechte wegen met modder of als je in de buurt van riviertjes bent) en die kun je dan s avonds even onder douche schoonmaken met een sopje en volgende dag aantrekken. Birkenstocken worden er niet echt mooier op als je ze schoonmaakt over het algemeen.
Open schoenen? ik weet het niet hoor... toen ik er was (al weer ruim 10 jaar terug) vond ik het wel extreem smerig overal. Om nog maar te zwijgen over de rochels en spuugsels die overal om je heen belanden. Je moet er toch niet aan denken dat er zo'n rochel tussen je tenen belandt.... Dat ge-fluim schijnt nu wel minder te zijn, maar toch...

Een vriendin van mij zweert bij schoenen van Salomon(s?), lichtgewicht en een soort kruising tussen wandelschoen en gymp. Ziet er erg comfi uit!

Ik was er in mei/juni trouwens en later nog een keer in de herfst. Mijn bergschoenen waren wel lekker stevig maar achteraf gezien veels te warm. Bereid je wel voor op behoorlijke afstanden sjouwen. Alles in China is groot en ver (voor zover ik het me herinner) en de Chinezen zelf lijken moeiteloos een marathon te kunnen lopen op hun slippertjes. mij lukt dat niet helaas.
Suuz!!

Yangshuo ziet er leuk uit!

Met hoge smalle rotsachtige bergen

Ik kan makkelijk een marathon lopen op m'n slippers tante Klaas. Maar ik zal voor de zekerheid ook m'n Allstars meenemen. Of m'n Reeboks? Hmmm...

ik heb trouwens in Yangshuo een kookworkshop gedaan: zeker een aanrader!

venals het hostel waar ik zat was echt super, daar was eten incl.: iedere avond met een 6-8 reizigers aanschuiven en kwamen er een stuk of 8 gerechten op tafel, echt heeerlijk gegeten daar!

Als je trouwens met de trein wilt reizen raad ik ter info de site www punt seat 61 punt com aan, kun je goed zien hoe de treinen eruit zien in China en evt link naar prijzen/routes/duur van de treinreizen.

Als je meer wilt weten; laat maar horen! Ik denk dat ik (en anderen) nog wel meer tips hebben!

tav van de schoenen:neem schoenen mee die vies mogen worden, op zich met het gerochel etc vond ik het heel erg meevallen, zeker de meer toeristische gebieden en grote steden, daar doen ze dat gewoon niet meer maar de wegen zijn er slecht en met 1 bui sta je overal in de modder te dansen!
Ik heb 3 jaar geleden een rondreis door china gemaakt en 1 woord Geweldig.

Ik zag het meest op tegen de nachttreinen en we hadden ook 4x een nachttrein (ik had een beetje de beelden van India in mijn hoofd)

Maar de treinreizen zijn ontzettend meegevallen. Je ziet een hoop en ik vond het erg gezellig.

Misschien 1 tip, neem een slaaplaken mee (oa te koop bij xenos) je kruipt daar lekker in en dan de dekens over je heen.

Yangshuo is inderdaad geweldig. Wij zijn ook wezen fietsen en met een bamboe bootje gevaren (fietsen worden achterop gelegd)

En nog een balontocht gemaakt.

Een trui met lange mouwen en een lange broek is geen overbodige luxe, het koelt 's avonds best af. En goede anti muggen spul. En een paar dichte schoenen is ook niet verkeerd.

Xian, Chengdu, Lijang en Dali zijn ook leuke steden om te bezoeken, als je daar in de buurt komt.
Wauw, wat een goeie tips allemaal!!

Ik ben al druk bezig in excel om lijstjes te maken

Welke reisgidsen hadden jullie mee? Ik heb dus twee Lonely Planets, maar volgens vrienden van mij die bij een reismagazine werken is de LP helemaal niet zo goed, en raden zij de Rough Guide aan.

Iemand nog tips voor Beijing?

Die kookworkshop klinkt erg goed Suuz! Ik denk dat Broer daar ook wel voor in is Heb je misschien ook het adres of de naam van dat hostel?

Slaaplaken komt op mijn lijstje ikbengewoonik!

ik ben nog nooit buiten Europa geweest, en heb dus ook nog nooit een rondreis vakantie gedaan
Nog twee vragen die me te binnen schieten.

Hoe zit dat met geld opnemen in China? Mijn tante wuift het een beetje weg (zo van: komt wel goed, is niet nodig), maar ik zie haar volgende week weer en kan het haar dan wat concreter vragen. Maar hoe deden jullie dat? Had je al geld gewisseld in NL of heb je daar geld gepind/bij de bank geld gehaald?

En hoe zit dat met je telefoon? Niet dat ik daar constant bereikbaar moet zijn, maar mijn tante zit natuurlijk gewoon met haar kinderen bij haar familie. Het lijkt me wel handig dat we daar op de 1 of andere manier contact met elkaar kunnen opnemen indien nodig.
Als je in Beijing bent kan je veel doen. En als je er toch bent zou ik een dagtocht naar de Chinese muur doen. Ik heb het ook vanuit Beijing gedaan, het was ongeveer 2 uur rijden (inclusief file) maar de moeite zeker waard.

Verder met een fiets door de Hutongs, de verboden stad een bezoek aan de drumtoren.

Er is genoeg te doen.

Ik had geen problemen met pinnen, er zijn genoeg geldautomaten om geld uit de muur te halen. Je moet alleen kijken of het Cirus teken erop staat.

Met de mobiele telefoon had ik geen problemen, alleen in afgelegen gebieden had ik geen bereik, maar verder in de steden wel.
Fietsen in Yanshuo, naar Moon Hill, is inderdaad een van de hoogtepunten. zo mooi, door de rijstvelden met die karstbergen ertussen. Er hangt een foto van op mijn werkkamer dus ik denk er nog vaak aan terug.

In die treinen had iedereen zoo'm klein handdoekje (met Chinese roos) bij zich. Die hingen allemaal aan het bagagerek. Erg praktisch en ook zeer fotogeniek!

Ik weet niet hoe het nu is geregeld in die treinen, maar ik had voor lange treinreizen een mok met een deksel meegenomen. Dan kun je heet water tappen uit de samovar en zelf noodles / soep / chocomel / thee maken. (soep en chocomel wel zelf meenemen uit NL)

mijn schoonouders staan voor de deur - ik kom nog terug!
Kom morgen even terug. Nu al 2x heel verhaal getyped en valt de i-net verbinding uit als ik wil plaatsen Iets teveel hormonen in mijn lichaam om het rustig een derde keer te willen proberen
Suuz

Maar wat als je vannacht gaat bevallen? Moet ik dan heel lang op je post wachten??

Handdoekje met chinese roos, check! Daar heb ik er zelf twee van. Grappig! En goed dat je het noemt. Ik ga over 3 weken nog eerst een treinreis van Kopenhagen naar Nederland maken, dus dan kan dat handdoekje wel even mee.
nou ik ben er hoor (inclusief beide heren trouwens)

Driemaal is scheepsrecht dus dit moet hem echt worden!

Meenemen van een mok in de trein en handdoekje is idd een aanrader. Ik heb trouwens ter plaatse zo'n glas met deksel en zeefje gekocht (elke Chinees loopt ermee nl.) en gewoon lokaal een heerlijk zakje thee. Neem sowieso wel wat snaai eten mee en een zakmes bij een treinreis en ook een rol WC papier is aan te bevelen. Als je voor het eerst met de trein gaat zorg dat je er dan echt minstens een uur vooraf bent want de stations zijn reusachtig en heel veel mensen, dat is iets anders dan Tilburg-West zeg maar... Tickets kun je vaak via hotel/hostel boeken. Je betaald wel een kleine fee maar is erg makkelijk als je weinig tijd hebt om in de rijen op het station te staan (alwaar ze meestal ook geen Engels praten) Je kunt ze het best enkele dagen van te voren boeken want de treinen zijn erg druk. Soweiso is het handig te weten dat ze in eigenlijk alle hostels/hotels wel wat Engels praten en je vaak overal bij kunnen helpen, bv schrijven van een briefje als je wel zelf naar het station gaat of met de taxi wil enzo.

Geld pinnen is in principe in elke stad te doen hoor en in veel hostels kun je met credit card ook betalen. Alleen echt tijdens trekkings in de natuur of totaal ontoeristische plekken kun je niet pinnen. Bereik hadden we overal behalve tijdens de trekkings dan dus als we midden in de natuur zaten!

Beijing:

* Uiteraard bezoek aan Tiananmenplein en de Verboden Stad. En als je aan de achterzijde eruit gaat, loop dan het park aan de overzijde van de straat even in, kun je een heuvel op vanwaar prachtige foto's uitzicht op de verboden stad.

* Tempels die ik de moeite waard vond: Tempel van de Hemel (trad. Chinese tempel) en de Lama tempel (grote Boedistische tempel)

* Bezoek aan de Grote Muur. Ik ben zelf niet naar Badalin geweest, dat is de bekendste en super drukke/toeristische locatie. (naar het schijnt is er zelfs een Starbucks in of op de muur gebouwd ). Ik ben zelf naar Mutianyu geweest, een stuk minder druk (foto's van jezelf met de muur, zónder andere toeristen) en wel grappig, terug naar beneden kun je met een 1.5 km lange rodelbaan! Is wel iets verder dan Badalin, dus ben je ruim halve dag aan kwijt, ik vond het de moeite waard!

* Beihai Parc, super groot stadspark, komen veel Chinezen, ik vond het erg leuk en relaxed even een paar uurtjes groen ipv smog!

* Fietstocht door de Hutongs is ook een bezienswaardigheid!

Yangshuo

* Het hostel heet Yangshuo Culture House Het is bijna een soort homestay (in een woonwijkje dus geen enorm uithangbord, zorg voor een routebeschrijving) zoals gezegd het eten was echt heerlijk dat je daar kreeg en ook gezellig. De kookworkshop heb ik bij hen geregeld en de man des huizes geeft meer cursussen zoals caligrafie en mahjong (ook erg leuk trouwens). Het is een vrij populair hostel dus ik zou een weekje/paar dagen vooraf even contact opnemen en vragen of ze een plekje hebben voor je!

* Meeste tripjes zijn al genoemd, de ballonvaart is echt fantastisch (ook via hostel geregeld) maar ja nu dus negatief in de pers geweest. Wij konden overigens pas de derde dag omdat het twee keer werd afgeblazen ivm teveel wind. (jammer van 2x om half 6 opstaan maar ja...) en er is ook een soort watershow, wel grappig. Is door de regisseur van de opening van de OS gemaakt. Ik vond het wel leuk om er een avondje te zitten, hoewel het erg toeristisch is! Vooral het aantal mensen dat gemobiliseerd word is bijzonder!

Het enige dat ik trouwens in Shanghai de moeite waard vond was het museum Shanghai Museum (entree gratis ) met verschillende soorten Chinese kunst, ik heb me er meer dan een halve dag vermaakt met die verschillende soorten kalligrafie maar ook mingvasen etc zijn er te zien.

Ik denk als je deze plaatsen bezoekt, incl de treinreizen (die alleen al aan te raden zijn omdat ze een belevenis op zichzelf zijn en je ook veel ziet van het land) je vakantie al vol genoeg zit qua tijd eerlijk gezegd. Maar goed je kunt ter plekke altijd nog andere keuzen maken!
Je kunt beter binnenlandse vluchten nemen dan treinreizen. De treinen zijn oncomfortabel en je doet geen oog dicht. Je bent 'n hele nacht onderweg voor iets wat 2 uurtjes vliegen is.

Ballonvlucht is idd gaaf in Yangshuo. Ook de watershow van die OS-ontwerper is prachtig. Verder is daar sowieso veel te doen in mooie omgeving.

Brood smaakt er veelal zoet, dus niet lekker met hartig beleg. Wel kun je er lekkere chips kopen (met peking duck smaak bijv.) wat goed is voor de hartige trek.
Voorbereidingstip: Oefen op staand plassen/poepen Althans, toen ik in 2003 in China was, kwam ik nog niet erg veel toiletpotten tegen.

Verder elke dag een glas cola drinken tegen maag-darm-ellende, en norit/Imodium mee.

Ik was aan het werk destijds, en dat was een redelijk helse bedoening, dus ik heb niet heel erg veel tips. Ik vond Bejing wel gaaf, inderdaad, en ik ben naar het zomerpaleis geweest, een conglomeraat tempels en huizen net buiten Bejing, het buitenverblijf van de keizers. Vond ik toen erg indrukwekkend. En ik ben naar de opera geweest, was ook wat toeristisch, maar is me wel erg bij gebleven. De Muur vond ik minder, maar ik denk dat wij bij het toeristische stukje waren waar Suuz het over had.

Als ik terug zou gaan naar China, zou ik weer naar Bejing willen, en terug naar het stadje in het zuiden waar we als laatste waren. Shunde, net onder Guangzhou. Sowieso vond ik het zuiden mooi, qua landschap (we hebben vrij veel per bus gedaan) en dat was ook een plek waar we wat langer bleven, en waar de temperatuur eindelijk te doen was (we hadden het de hele tour verschrikkelijk koud gehad en het halve orkest was ziek/verkouden, het schijnt de koudste winter in 150 jaar geweest te zijn toen) en waar we echt leuk contact hadden met wat locals (zoals meneer Chen van de thee-winkel. Uren thee zitten drinken met die man, terwijl hij maar 10 woorden engels sprak )

Ik zat net nog even in mijn reisverslag van toen te bladeren, en ik geloof dat ik Chinezen hoofdzakelijk heel vervelend vond, maar dat zal iets te maken hebben gehad met het feit dat ik vanalles moest zien te regelen via 2 tolken/begeleiders die overal (zoals de cultuur betaamt) ja op zeiden, ook als het nee was. Manmanman, wat een ellende

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven