Vietnam versus Maleisie

10-06-2010 14:47 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor dit jaar ben ik op zoek naar een budget reisje naar Azie, ik zit te denken aan 4 weken Vietnam of 4 weken Maleisie (zowel West-Maleisie als Maleisisch Borneo).

We willen in het najaar gaan (okt/nov) of december. Is deze periode geschikt voor deze landen?

En wat zouden jullie me aanraden; Vietnam of Maleisie en waarom? Welk land is het goedkoopst?
vietnam is een erg goedkoop land. ik denk goedkoper dan maleisie.

maleisie ben ik niet geweest, wil ik volgend jaar heen. vietnam ben ik wel geweest en vond ik erg mooi. het is er goedkoop, goed te bereizen en mooie natuur.
Beide landen zijn heel erg mooi. Ik zelf vind de mensen in Maleisie wel een stuk vriendelijker dan in Vietnam
Maleisie is duurder dan Vietnam en in de periode die jij noemt (november-december) is er moesson in oost Maleisie en kun je niet naar de eilanden daar (Tioman, Perhentian etc). Borneo is wel prima dan.
Vietnam is geweldig! en goedkoop.

Maleisië is super! en in bepaalde gebieden óók goedkoop.

In mijn beleving wijkt alles in Vietnam méér af van hetgeen wij in Europa gewend zijn, dan in Maleisië. Het binnenland van Maleisie kent daarentegen meer natuurschoon. In Vietnam werden wij regelmatig aangeraakt. Noem het intermenselijk contact. In Maleisie heb ik meer afstand met bevolking ervaren. Allebei leuk!
Ik vond Vietnam veel leuker dan Maleisie en zeker goedkoper. Maleisie is al veel meer 'verwesterd'. Moet er wel bij zeggen dat ik niet op Borneo geweest ben. We reisden in Maleisie met een kind van 1,5 dus dat was helaas niet haalbaar. Ik vond Maleisie van alle landen waar ik Azie geweest ben echt het minste dus voor mij zou de keus makkelijk zijn.
Bedankt voor de reacties tot dusver!

@Mayou;

Welke periode zou dan over het algemeen de allerbeste periode zijn voor heel Maleisie? (dus West-Maleisie, Borneo en Tioman/ Perhentian)
Oostzijde Maleisië + Borneo: Het regenseizoen ligt in de periode oktober t/m februari + soms te maken met de 'staart' van typhonen vanuit de Filippijnen.

Westzijde Maleisië: Regentijd december t/m februari. In verhouding met de andere delen valt hier minder regen.
Beste tijd voor Vietnam is december t/m mei. Op vietnamonline.nl staat een duidelijk overzicht voor de temperaturen en neerslagkans van noord-centraal-zuid Vietnam.
Ik lees net weer dat juist de regentijd in West-Maleisie (westzijde) in juli, augustus en september valt...?
Ja maar daar merk je niet zo veel van. Iedere dag een bui van een half uur/uur en dat is het wel. Ik ben in oktober op Borneo geweest en daar was het toen ook zo. Iedere dag een bui en klaar.

De regentijd aan de oostzijde is veel heftiger. De meeste eilanden gaan soort van dicht en veel bewoners gaan naar het vaste land voor een paar maanden.

De eilanden aan de oostzijde zijn alleen wel veel leuker dan die aan de westzijde, met name Perhentian.
Ben jij dan ook in oktober op Perhentian geweest? Of heb je dat een andere keer gedaan?
IK ben een keer in oktober op Perhentian geweest en had toen prima weer, maar de kans op regen is dan wel veel groter dan van april-sept. De zee is ook veel ruwer, waardoor soms de speedboten niet varen, waardoor je niet van het eiland af kan (of erop).

Ben ook een keer in juli geweest en had toen schitterend weer. Ben toen ook aan de westkust geweest (Penang) en daar was het toen ook mooi weer. Als ik jou was ging ik dus in de zomermaanden, dan is het ook droge tijd op Borneo trouwens.
Ok, bedankt! Wordt het dit jaar toch maar Vietnam denk ik...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven