Geld & Recht alle pijlers

Hoe hoog is jouw studieschuld?

01-06-2012 13:05 253 berichten
Alle reacties Link kopieren
De gemiddelde studieschuld van een student is ¤15.000 na hun afstuderen, las ik ergens.

In mijn geval klopt dat. Na een jaar WO ben ik gestopt en begonnen aan HBO. Nu ben ik aan het afstuderen. Ik krijg nu geen studiefinanciering meer, doordat ik dus in mijn vijfde studiejaar zit.

Mijn ouders hadden hier niet voor gespaard, want ze hebben nog drie kinderen.

Ik heb zelf wel altijd een bijbaan gehad, maar niet genoeg om alle kosten te dekken. Bovendien heb ik twee keer een half jaar in het buitenland stagegelopen en daar geen inkomsten uit kunnen halen.

Hierdoor zal mijn studieschuld om en nabij de ¤15.000 euro

worden als ik in oktober hopelijk klaar ben.

Hoe hoog is jullie studieschuld en hoeveel betalen jullie af per maand?

Ik schaam me nogal voor mijn schuld en vraag me af wat de situatie van lotgenoten is.
http://www.himbuv.com/lenen.html

Hier kun je berekenen wat het je aan rente kost als je x jaar over de aflossing doet.

Jij betaald nu 152 dus dus stel dat je 9 jaar over de aflossing doet dan betaal je 154,5 per maand en heb je na 9 jaar 1685,92 betaald aan rente. Dus 187 euro per jaar en 15,61 per maand gemiddeld,
quote:borderwalk schreef op 05 juni 2012 @ 17:14:

http://www.himbuv.com/lenen.html

Hier kun je berekenen wat het je aan rente kost als je x jaar over de aflossing doet.

Jij betaald nu 152 dus dus stel dat je 9 jaar over de aflossing doet dan betaal je 154,5 per maand en heb je na 9 jaar 1685,92 betaald aan rente. Dus 187 euro per jaar en 15,61 per maand gemiddeld,He bedankt Borderwalk, daar was ik zelf nooit uitgekomen. Wat een geld zeg.
Hoi Misskerss,

Ik heb een studieschuld van ruim 17.000 (net even nagekeken). Ook een flink bedrag wat voelt als een blok aan mijn been. En ik wil er zeker geen 15 jaar over doen om het af te lossen. Ik werk nu fulltime,mijn vaste lasten zijn redelijk laag, dus nu kan ik snel aflossen. Daarnaast verwacht ik dat ik over een jaar of 5 een ander (groter) huis wil gaan kopen met mijn vriend. Dan wil ik van mijn studieschuld af zijn. Per maand betaal ik daarom nu 450 euro, ruim de helft van mijn vakantiegeld is ook naar DUO overgemaakt. Over drie jaar zou ik dan mijn schuld afgelost hebben. Lijkt mij een heerlijk idee!
quote:Moondancer schreef op 05 juni 2012 @ 16:12:

[...]

Iemand?Heb ik ook mee te maken, het jaar waarin je het laatst recht had op studiefinanciering of nog kon lenen bepaalt het rentepercentage. Niet perse het jaar van afstuderen dus, hoewel dat voor de meeste mensen overeenkomt. Staat niet handig op hun site, maar ik heb ik over geinformeerd en schriftelijk dit antwoord gekregen.
Hmm, dat is balen dubbelma. Dan betaal ik ruim een procent meer rente dan waar ik op hoopte.
quote:Moondancer schreef op 05 juni 2012 @ 15:47:

Ik ben een beetje in de war. Wordt de rente nou vastgesteld op basis van het jaar waarin je bent afgestudeerd of het jaar waarin je het laatst stufi kreeg? Want bij mij scheelt dat ruim een procent.

En hoe bereken je wat je aan rente betaald per jaar/maand? (dyscalculie). Misschien wil iemand mij even helpen? Ik heb ¤15000 schuld, ben in 2009 afgestudeerd (dat is 2,39% rente), laatste stufi in 2008 (3,58% rente). Ik los elke maand ¤102 af + ¤50 extra. Wat betaal ik dan per maand/jaar aan rente?

zie mijn eerdere antwoord van net, je kunt op duo.nl inloggen met je digid en gewoon de rente bekijken toch?

_edit_ ik logde net even in en er staat geen rentepercentage in. Als het goed is wel in de post die je van hen hebt gekregen, in januari krijg je steeds een overzicht als het goed is.
Ik heb geen studieschuld overgehouden aan mijn studie. Heb gedurende mijn studietijd gewoon erg veel gewerkt en dan is het net te doen.
quote:troetelbeertje30 schreef op 05 juni 2012 @ 20:40:

Hoi Misskerss,

Ik heb een studieschuld van ruim 17.000 (net even nagekeken). Ook een flink bedrag wat voelt als een blok aan mijn been. En ik wil er zeker geen 15 jaar over doen om het af te lossen. Ik werk nu fulltime,mijn vaste lasten zijn redelijk laag, dus nu kan ik snel aflossen. Daarnaast verwacht ik dat ik over een jaar of 5 een ander (groter) huis wil gaan kopen met mijn vriend. Dan wil ik van mijn studieschuld af zijn. Per maand betaal ik daarom nu 450 euro, ruim de helft van mijn vakantiegeld is ook naar DUO overgemaakt.

Over drie jaar zou ik dan mijn schuld afgelost hebben. Lijkt mij een heerlijk idee!Kijk, op deze manier wil ik ook gaan aflossen. Dan is dat blok aan het been het snelst weg en betaal je je niet scheel aan rente, zoals de bovenstaande berekeningen tonen. Bedankt voor je bericht! Veel succes ermee!
quote:laylalala schreef op 05 juni 2012 @ 11:40:

[...]

Het gekke is dat mijn vriend nog niet heeft hoeven beginnen met afbetalen.. Hij is in maart 2011 afgestudeert en heeft nog niet eens bericht gekregen van de IBG. Ik vind dit verdacht, maar hij zegt dat dit zo hoort en dat je pas bericht krijgt in december in het jaar nadat je bent afgestudeert (dus 2012 in zijn geval).

Hij is dus nog niet begonnen met afbetalen en dat hoeft volgens mij ook de eerste twee jaar niet. Gelukkig is hij wel zo verstandig om nu al wel 300 euro per maand naar een spaarrekening met hogere rente te schrijven.

Hij hoopt in die eerste 5 jaar al ruim de helft (20000 van de 35000) te kunnen afbetalen. Sneller afbetalen kan hij niet, dus het is gewoon hopen en duimen dat de rente over 5 jaar niet exorbitant hoog is..Dat klopt, raar maar waar, maar je krijgt pas bericht hoe groot je schuld exact is en welke rente er geldt in januari, het kalenderjaar na je afstuderen. Wel kun je inloggen en daar staat ook al een bedrag.
tip: de studentenleenwijzer: https://service.nibud.nl/studieleenwijzer/stap1.aspx

Kun je ook effect van eerder of meer aflossen mee bekijken
Bedankt, jij ook veel succes!
quote:dubbelma schreef op 05 juni 2012 @ 21:10:

tip: de studentenleenwijzer: https://service.nibud.nl/studieleenwijzer/stap1.aspx

Kun je ook effect van eerder of meer aflossen mee bekijkenBedankt! goede link!
Wat een handige link!! Bedankt!
quote:misskerss schreef op 04 juni 2012 @ 11:48:

Oh Schouderklopje, ik hoop voor je dat dit niet klopt.. De huidige rente is 1,39% en vorig jaar was 1,5%.. zou toch raar zijn als je man 11% of meer rente had moeten betalen?

Weet iemand trouwens dat als je nu geld leent van DUO met een rentepercentage van 1,39%, of je dan over dit bedrag altijd dit rentepercentage betaalt of hangt dat af van het rentepercentage in het jaar dat je terug betaalt?

Dus stel in 2015 is het rentepercentage 2,5% en ik begin dan met aflossen van 2012, betaal ik dan 2,5% of 1,39%?

Als ik jou was zou ik eens goed de site van DUO lezen, daar staat heel goed en toegankelijk uitgelegd hoe het opbouwen en aflossen van een studieschuld in zijn werk gaat. Dit soort vragen staan daar ook uitgelegd.

Ik vind het wel typisch dat je je heel veel zorgen maakt over je studieschuld, maar dat je niet d emoeite hebt genomen om eens goed uit te zoeken hoe het nu precies in elkaar zit.

(en, als antwoord op je vraag al ben ik daar vast mosterd mee: Als je geen recht meer hebt op Studiefinanciering in de vorm van basisbeurs, aanvullende beurs of lening dan begint in de daaropvolgende januari je aanloopfase. Deze duurt twee jaar. In deze aanloopfase hoef je nog niet af te lossen. Op het moment dat je aanloopfase ingaat wordt je rentepercentage vastgesteld dat je de komende 5 jaar gaat betalen. 5 jaar later wordt dit rentepercentage opnieuw vastgesteld. Nog weer 5 jaar later wordt het (normaliter voor de laatste keer) vastgesteld.)
quote:sweetcandy schreef op 05 juni 2012 @ 13:55:

Ik heb tijdens mijn studie een aanvullende beurs gekregen, maar woonde wel op kamers + alle rekeningen, boeken, collegegeld, zorg etc betalen. Heb ongeveer 2 jaar iets erbij geleend, ongeveer 100 euro per maand en werkte daarnaast nog een paar uurtjes in de week. Maar de studieschuld... tja daar schrok ik best wel van! En het lastige is: ik ben nu op een leeftijd waarop ik een baan heb, toch ook eindelijk wel eens anders wil wonen dan op een 14 m2 kamertje.... maar er gaat een groot gedeelte naar het aflossen van mijn studieschuld. Hoe kun je nou een 'toekomst' opbouwen als je de eerstkomende pakweg 15 jaar nog moet aflossen?

Heb je al eens berekend hoeveel studieschuld je straks hebt? En heb je al eens berekend wat je moet aflossen van de IB-groep? En heb je al berekend wat hoe lang je aan het aflossen als je elke maand 250 euro aflost als je straks een baan hebt?

Als je elke maand 100 euro leent en je doet dat 4 jaar dan gaat het om 4800 euro excl. rente. Stel dat je heel veel rente hebt betaald en heel veel rente blijft betalen en je moet in totaal 8000 (en dat is totaal niet realistisch) euro terug betalen dan is dat 533 euro per jaar als je het verspreid over 15 jaar. Dat is 44,44 per maand. Stel nu dat je besluit om elke maand 200 euro af te lossen dan ben je er al na 40 maanden vanaf. Dat is dus 3,5 jaar. Dat is toch helemaal niet zo heel veel.

Ah moster. Kijk eens op www.berekenhet.nl en dan onder leningen wat je terug moet betalen en wat voor gevolgen dat heeft. Volgens mij heb je een irrationeel beeld bij wat je moet aflossen. En kijk eens op de site van DUO naar draagkrachtmeting.
Wat een lage bedragen zie ik hier allemaal. Ik heb momenteel +19.000 aan aan definitieve schuld (en 37.000 aan voorlopige schuld, maar ik krijg binnenkort een diploma en dan wordt dat kwijtgescholden) en ik moet nog aan mijn masters beginnen.
Liever elitair dan een pauper!
quote:monsterpinguin schreef op 01 juni 2012 @ 13:22:

[...]

- Blijf de eerste twee jaar gewoon in je studentenflatje

Et voilà.

Hierdoor kunnen de ECHTE studenten dus amper nog een (betaalbare) kamer krijgen, weet je dat wel.

Vind dit niet de meest sociale oplossing
Mijn stad/studentenhuisvester heeft campuscontracten: circa 6 maanden na einde studie (afgebroken of gediplomeerd) moet je de kamer uit. Er zijn meer steden met deze regeling. Moet je daarna maar net mazzel hebben met inschrijftijd/aanbod van een 'goedkoop' huisje/flat/kamer voor werkenden..

Ga https://service.nibud.nl/studieleenwijzer/index.html opslaan

(x maanden extra aflossen in aanloopfase snapt het berekenprogramma niet momenteel :( )
Huh? Dat staat toch onder de extra opties?
Hij bljift melden: •Vul een aantal maanden in bij aflossen in de aanloopfase. Vul 0 in als je niet wilt aflossen in de aanloopfase.

Ongeacht hoeveel maanden ik invul (0 accepteert ie dan weer wel als je het bedragveld leeg haalt)..
Hmm, bij mij pikt hij het wel. Heb je ook het maandbedrag ingevuld wat je in die fase wilt aflossen?
Jup. Zal het nog wel eens proberen met andere pc/browser tzt. Verder wel handige site..
0,- Euro.

Eerder dit jaar alles afbetaald. Je wilt echt met geen enkele vorm van schuld zitten de komende jaren!
quote:Grrrlstar schreef op 05 juni 2012 @ 21:03:

Ik heb geen studieschuld overgehouden aan mijn studie. Heb gedurende mijn studietijd gewoon erg veel gewerkt en dan is het net te doen.En nu zit je met een hypotheekschuld? Of ben je van plan er eentje aan te gaan?
Ik ben nu 5 jaar aan het aflossen en heb nog ongeveer 1500 euro schuld. Geen idee meer wat mijn schuld was na het afstuderen. Mijn studie liet het niet toe om heel veel erbij te werken, heb wel 's avonds gewerkt, in weekenden en vakanties, maar zeker in de periodes met stages (tegen minimale stagevergoeding) en wonen in een dure stad was lenen echt nodig. Overigens heb ik echt geen spijt van die lening, ik betaal iets van 44 euro per maand (volgens mij het minimum) en vaak iets extra's als ik het vakantiegeld of eindejaarsuitkering binnenkrijg, dus van de aflossing merk ik vrijwel niets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven