'De rol van de vrouw in het christendom'

06-04-2008 12:20 280 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit het nieuwe testament:

1 Korintiërs 11:

1 Dus volg mij na, zoals ik Christus navolg.

De hoofdbedekking van de vrouw

2 Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb. 3 Ik moet u echter nog het volgende zeggen.

Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. 4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.

7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man. 8 (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man; 9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.) 10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben. 11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw. 12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God. 13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.

16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.

Aldus de apostel Paulus. Die aan de basis staat van de rk-kerk.

(bron:http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijb ... et=10&l=nl)
Als ik bovenstaande moet geloven, dan wijkt de rol van de vrouw in het Christendom niet eens zoveel af als in de Islam.
Lijkt mij een kwestie van evolueren van een geloof. Dit is totaal niet meer van deze tijd!
Nee, en die tekstjes zijn allemaal opgeschreven door ............. juist, mannen.
Nee, inderdaad Traincha!

Als ik dan zo om me heen kijk denk ik dat het Christendom wel in grote delen is meegegaan met de huidige cultuur (wat vrouwen betreft dan), maar de Islam niet altijd?
Hebben mannen een vlag die we kunnen verbranden?
We nemen gewoon elke voetbalclub-vlag
De refodames gaan allemaal met hoedjes naar de kerk.
Precies, die zijn niet mee-geevalueerd!
Weet je wat het is, het christendom kent de reformatie. De islam (helaas) nog niet.
We punniken gewoon zelf een vlag in elkaar. Dat gebeurt wel meer
welja, doen we hem ook ondersteboven, net als die afghanen doen hahaha
Maar dit is toch erg? Ik bedoel...als ik het bovenstaande lees, dan word ik serieus onpasselijk. Al die regels en denigrerende woorden. Dit is net zo goed extremisme.
Je hoeft het toch niet te lezen? Het lukt mij ook al jaren om dat boek te negeren
Dat is het ook. Ik wil er niets mee te maken hebben.
Ach, ik ben christelijk, maar ik merk niets van onderdrukking of iets dergelijks. Ik heb ook geen hoedjes

Ik denk dat de tekst hierboven een tikkie uit zijn verband is getrokken. Dit was een brief van Paulus aan een bepaalde gemeente, dus het zal zo zijn redenen gehad hebben dat hij dit schreef (kan ik wel even opzoeken, maar weet het zo niet uit mijn hoofd)

Ik denk dat het allerminst betekent dat je als vrouw je hoofd moet bedekken in 2008.

Overigens gaan ook de refo dames wel met hun tijd mee hoor. Buitenshuis werken wordt steeds meer geaccepteerd bijvoorbeeld, ook binnen SGP kringen. De jonge meiden die ik ken die in die kringen zitten zijn eigenlijk allemaal van plan om gewoon te blijven werken en laten zich heus niet onderdrukken.

En ik denk ook niet dat de wat oudere vrouwen zich laten onderdrukken, ze staan zelf achter hun keuze en zouden meestal niet anders willen.

Denk dat dat bij de Islam niet gek veel anders is. Alleen is het voor de doorsnee Nederlander soms wat lastig te begrijpen (ik bén christelijk en zelfs ík vind het lastig te begrijpen waarom bijvoorbeeld SGP mensen bepaalde dingen doen zoals ze doen)
Ik wist dit allang. Niks nieuws onder de zon.
quote:misschicken schreef op 06 april 2008 @ 12:35:

Je hoeft het toch niet te lezen? Het lukt mij ook al jaren om dat boek te negeren True maar dat er zovelen zijn die dat niet doen, dat baart me zorgen
quote:Eowynn_ schreef op 06 april 2008 @ 12:38:

Ach, ik ben christelijk, maar ik merk niets van onderdrukking of iets dergelijks.Dat jij niets merkt van onderdrukking wil niet zeggen dat het niet voorkomt Eowynn.
quote:Enigme schreef op 06 april 2008 @ 12:39:

[...]

True maar dat er zovelen zijn die dat niet doen, dat baart me zorgen Zo zijn er ook zat die wel van de daken schreeuwen dat ze het boek dagelijks lezen maar die lezen hem alleen zoals zij het willen lezen....
ik besluit spontaan fan te worden van lillith de eerste vrouw van adam

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lilith#Bijbelse_Lilith
De kern van het hele Korintiersstuk komt toch gewoon hierop neer: "Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen."

Zuiver taalkundig gezien kun je daar dan in lezen: vrouwen, bedek het haar niet, maar gebruik het als hoofdbedekking.

Wat dan weer zou betekenen dat vrouwen geen kaal hoofd mogen hebben.

Het is maar net hoe je het interpreteert.

Mijn moeite met de bijbelteksten bestaat daarin dat ik bij 'uitspraken' als "Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb." al opstandig word. Ik vind zo'n uitspraak getuigen van grote arrogantie. Zo'n uitspraak vind ik aanmatigend, laatdunkend, opgeblazen, pedant, verwaand, waanwijs.
Overigens is religie gewoon niet hip tegenwoordig. Jezelf aan regels houden en jezelf dingen ontzeggen gaan een beetje tegen de huidige cultuur in, alles moet kunnen, leuk zijn, beperkingen zijn vervelend.

Religie werkt anders en dat is nu een beetje uit de mode. Maar ook dat komt wel weer een keer in.
Ik zeg ook niet dat het niet voorkomt, maar dat komt in alle kringen voor. Onderdrukking is niet voorbehouden aan religie. Er zijn zat vrouwen die niet religieus zijn en onderdrukt worden door hun echtgenoot, familie of wie dan ook.
Laten we hopen van niet, Eowynn. En hoezo 'uit de mode'? Ik geloof toch echt dat het gros der miljsren wereldbewoners nog altijd een of ander bijgeloof aanhangt, zij het gristendom, islam of een andere stroming.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven