God

03-12-2013 14:07 1121 berichten
Ik ben ziek thuis op moment, en zit uit verveling de godganse dag discoverykanalen en historychannel te kijken, want na dr. phil s'morgens is er verder geen reet op tv.

Na de zoveelste docu vandaag over kerken, middeleeuwen en Inca's en farao's zit ik mij weer eens te bedenken wat mijn waarheid is.

Ik "geloof" dat er "iets" is.

Wat is dat iets dan? Geen idee....liefde!?

Of is dat wishfull thinking? Want als het geen liefde is, is dat helemaal niet zo leuk natuurlijk, dan kan je beter niet geloven.

Mijn vader is joods, maar voelt zich niet zo, mijn moeder was gereformeerd opgegroeid, maar sprak later met engelen, en liep de deur plat bij paragnosten.

Ik heb de bijbel, de koran, de geheime leer en isis ontsluierd allemaal gelezen, en hoe mooi en tegelijkertijd hoe gruwelijk al die boeken ook zijn, ze brengen me geen snars verder.

Wat ik wel weet is dat 98% van de mensheid gelooft in een god, en dat het behoorlijk arrogant is om te denken dat ik het beter weet en dat er niets is.

Ik heb mijn hele leven "gevoeld" dat er iets is, dat groter is dan alles en iedereen, maar mijn hoofd, zo wetenschappelijk ingesteld als ik ben, zegt altijd.....wishfull thinking.

Mijn vraag is als volgt:

Als je gelooft in god of iets, wat is dan god voor jou? een man met een baard op een wolk, of een energie, of, of, of.

Als je niet gelooft in god, waar zou een god volgens jou aan moeten voldoen om voor jou een god te zijn?
Herkenbaar.
Laatste 2 posts niet quoten aub.

Haal het straks weer weg, want wel heel herkenbaar
Alle reacties Link kopieren
@Cadou; bedankt voor je posts ik heb ze gelezen. Ik ga morgen wat uitgebreider op je posts reageren. Leuk dat iedereen zo open is inderdaad.
quote:cadou schreef op 07 december 2013 @ 22:33:Maar mijn eigen dromen, geen idee waar ze zijn gebleven, niets lukt.Ik quote je stiekem toch. En wel hierom:
cadou, ik heb helemaal kippenvel van dat verhaal van je schoonvader.

Het komt op mij over alsof je je een speelbal voelt, alsof dingen je overkomen en je tegenslagen te verwerken krijgt die 'oneerlijk' voelen. Begrijp ik het goed dat je met dit topic daar een soort 'zin' voor zoekt, een achterliggende reden die verklaart waarom de dingen gebeuren zoals ze doen en wat jij daar mee moet?

Mijn ongevraagde advies is om die antwoorden niet buiten jezelf te zoeken.

Ik spreek nu natuurlijk vanuit mijn eigen overtuiging, en als jouw pad leidt naar een god of een geloof kan dat ook en dan heb je misschien niets aan wat ik zeg.

Maar dit is wat ik denk: dingen gebeuren. Iedereen krijgt te maken met tegenslag, met bizar toeval, ook met terugkerende patronen. Een heel wijs gebed van Niebuhr vind ik:

God, give me grace to accept with serenity

the things that cannot be changed,

Courage to change the things

which should be changed,

and the Wisdom to distinguish

the one from the other.

Ook als goddeloze vind ik dit een mooie leidraad. De dingen gaan zoals ze gaan. Je kunt ze lijdzaam ondergaan, of je kunt onderzoeken wat je ermee kunt. Als mensen steeds bij je aankloppen voor hulp waardoor jij je eigen dromen niet waar kunt maken (even geparafraseerd hè), is dat dan een onvermijdelijke gebeurtenis? Of kun je die cirkel verbreken? Is de reden dat je ergens telkens opnieuw tegenaan loopt omdat een kracht van buiten dat bestuurt, of zit er in jou een koppige dame die vindt dat anderen altijd voorgaan en dat jouw eigen dromen op de tweede plaats komen?

Als je goed kunt onderscheiden wat buiten jou (w verantwoordelijkheid, vermogen) ligt en waar je wèl iets aan kunt doen, bespaar je jezelf volgens mij heel wat nodeloze frustraties en gepieker (en met die laatste twee dingen heb ik best wat ervaring en ik besef echt wel dat je die niet zomaar loslaat).
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Hier trouwens het tweede deel van het gebed, 'Serenity Prayer':

Living one day at a time,

Enjoying one moment at a time,

Accepting hardship as a pathway to peace,

Taking, as Jesus did,

This sinful world as it is,

Not as I would have it,

Trusting that You will make all things right,

If I surrender to Your will,

So that I may be reasonably happy in this life,

And supremely happy with You forever in the next.

Amen.
Qthee, thanks

Tyche, jij krijgt daar kippenvel van?

Ik kan boeken volschrijven over nog maffere dingen

Ook heel veel mooie dingen!

Ik zoek ook geen "zin" voor die dingen als "excuus' voor tegenslagen ofzo.

Ik probeer wel al mijn "toevalligheden" te koppelen aan dat gevoel wat ik altijd heb. Zo zuiver mogelijk handelen.

Mij is vroeger geleerd god is liefde.

Zonder al die religieuze geschiedenissen en dingen eromheen.

Als persoonlijk ideaal liefde uitdragen.

Misschien een soort god in jezelf?

Maar iedereen heeft het over god, en iedereen praat over andere dingen als ze god beschrijven. En toch bedoelen ze ook hetzelfde.

Vandaar de vraag, wat is God voor jou?

Een man op een wolk, buiten jezelf, of, of, of.

Wat zou voor goddelijk kunnen doorgaan?

Het is lastig om precies te beschrijven, ik had ook geen idee dat dit topic zich zo zou verdiepen.

Het is niet zo dat ik als onnozel eendje over me heen laat lopen, en mezelf bij voorbaat in de achteruit zet voor een ander hoor.

Zeker niet met mijn eigen dromen, maar het mag blijkbaar niet zo zijn.

En ja, telkens weer dromen bijstellen is wel vermoeiend.

Living one day at a time, zonder "dromen" vind ik ook zo stuur(ziel)loos.
Daarnaast vind ik de discussie heel interessant, juist omdat ik me zo verdiep in het waarom mensen een bepaalde stroming aanhangen.
Saffietje,

Denken dat God zijn schepping zal stoppen omdat er meer mensen verloren zullen gaan dan dat er gered zullen worden, is hetzelfde als denken dat het beter is om nooit geboren te worden, omdat er meer tranen zullen zijn dan geluk, meer haat dan liefde, of om te denken dat we bang moeten zijn voor het leven, omdat we op een gegeven moment dood zullen gaan.

Wanneer er uiteindelijk meer mensen verloren zullen gaan aan het einde van dit tijdperk, is dat omdat zij er zelf voor kiezen om te leven zonder God. Maar er zijn miljoenen mensen die gered zullen worden, omdat ze er voor kiezen om met God te leven.

Een moeder geeft leven aan haar kinderen met de hoop dat zij een gezegend leven zullen hebben. Op dezelfde manier maakt God zijn schepping met de hoop dat ieder mens ervoor kiest om Hem lief te hebben en met Hem te leven. Het is aan ons en niet aan God om deze belangrijke beslissing te nemen in ons leven. Dit is ook een geschenk van God, de vrije wil.
quote:palmboompie schreef op 08 december 2013 @ 01:12:Een moeder geeft leven aan haar kinderen met de hoop dat zij een gezegend leven zullen hebben. Op dezelfde manier maakt God zijn schepping met de hoop dat ieder mens ervoor kiest om Hem lief te hebben en met Hem te leven.Maar een moeder die vervolgens haar kind voor eeuwig gaat martelen in helse omstandigheden, omdát het kind wat anders koos of niet in staat was om te kiezen, sluiten we hier op in een gesloten inrichting.

Het komt steeds weer op hetzelfde neer: Een verschrikkelijke moraal die wordt rechtgepraat.
Dubbel
.
quote:jochebed schreef op 07 december 2013 @ 19:59:

Saffietje hoe ik met de bijbel omga, is eigenlijk net wiskunde. Om te kunnen rekenen moet je bepaalde dingen aannemen om verder te kunnen, bijvoorbeeld dat 1+1=2 en niet 3. Ik heb in de brugklas een discussie van een klasgenoot met leraar mogen bijwonen die serieus vroeg waarom 1+1=2 en niet 3, na 45 min was het eindpunt dat je soms dingen gewoon moet aannemen om verder te kunnen.

Kritisch zijn en blijven is goed, maar soms moet je dingen gewoon aannemen tot het tegendeel is bewezen.

Bij jou gaat het al gauw boven de pet huh! Je hoeft helemaal niet aan te nemen dat 1 + 1 = 2, leg eens twee appels naast elkaar op tafel en tel wat je ziet....zie je er 2 of tel je er 3?

Kijk zo werkt wetenschap dus.....alleen de bijbel die moet je GELOVEN .....maarre aan jou de keus hoor.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Eens! Zo kun je alles wel 'aannemen', is de aarde ineens weer plat enz... Of zomaar aannemen dat iemand die zegt dat hij jesus is ook echt jesus is, of aannemen dan beelden echt bloed kunnen huilen.. Weirddd
quote:cadou schreef op 08 december 2013 @ 00:50:

Qthee, thanks

Tyche, jij krijgt daar kippenvel van?

Ik kan boeken volschrijven over nog maffere dingen Ja, niet omdat ik het maf vind, maar omdat ik het mooi vind. Ik zie eigenlijk weinig bizars in je voorbeelden.quote:Ook heel veel mooie dingen!

Ik zoek ook geen "zin" voor die dingen als "excuus' voor tegenslagen ofzo.

Ik probeer wel al mijn "toevalligheden" te koppelen aan dat gevoel wat ik altijd heb. Zo zuiver mogelijk handelen.

Mij is vroeger geleerd god is liefde.

Zonder al die religieuze geschiedenissen en dingen eromheen.

Als persoonlijk ideaal liefde uitdragen.

Misschien een soort god in jezelf?

Maar iedereen heeft het over god, en iedereen praat over andere dingen als ze god beschrijven. En toch bedoelen ze ook hetzelfde.

Vandaar de vraag, wat is God voor jou?

Een man op een wolk, buiten jezelf, of, of, of.

Wat zou voor goddelijk kunnen doorgaan?

Het is lastig om precies te beschrijven, ik had ook geen idee dat dit topic zich zo zou verdiepen.

Ik betwijfel eigenlijk dat iedereen het over hetzelfde heeft. Dan zouden we elkaar misschien beter begrijpen. Ik denk wel dat de meeste mensen naar hetzelfde zoeken: zin, betekenis, een doel. Niet als excuus, niet als struisvogelpolitiek, maar gewoon een natuurlijke reactie op het feit dat wij mensen beseffen dat we sterfelijk zijn.

Alleen komt niet iedereen tot hetzelfde antwoord. Als het definitieve antwoord al bestaat is het 42. Oftewel voor ons mensen ontoegankelijk. We kijken allemaal door een gekleurde bril en zien de stukje die we begrijpen en proberen daar voor onszelf een logisch geheel van te maken. Voor mij is zo zuiver mogelijk handelen niet gekoppeld aan een god. Ook met het idee dat ik straks opga in niets, dat 'ik' niet (meer) besta, heeft het leven zin en wil ik een zo goed en gelukkig mogelijk mens zijn.

quote:Het is niet zo dat ik als onnozel eendje over me heen laat lopen, en mezelf bij voorbaat in de achteruit zet voor een ander hoor.

Zeker niet met mijn eigen dromen, maar het mag blijkbaar niet zo zijn.

En ja, telkens weer dromen bijstellen is wel vermoeiend.

Living one day at a time, zonder "dromen" vind ik ook zo stuur(ziel)loos.

Oh ik wilde niet impliceren dat je onnozel bent. Maar wel aangeven dat tegenslag niet altijd een reden heeft, dat accepteren.

Bij de dag leven vind ik helemaal niet stuurloos. Het betekent ook niet dat je geen dromen mag hebben. Maar doelen bereik je niet ineens, daar gaan dagen overheen en als je die in het teken laat staan van nog niet bereikte dromen dan glipt er zoveel kostbare tijd aan je voorbij. Dus leven met de dag kan heel goed samen gaan met het werken aan een langetermijndoel, maar je wordt denk ik wel gelukkiger als je tegelijkertijd die dag op zichzelf kan waarderen. Misschien staan dingen je dromen in de weg, maar als je ze alleen als obstakels ziet haal je er misschien minder uit dan zou kunnen.

(Ik grijp jou verhaal nu aan om op te reageren, ik weet natuurlijk niet precies hoe dit allemaal voor jou geldt, ik doe aannames)

Een lange reis maak je stap voor stap. Dan kun je toch beter tijdens het lopen van het uitzicht genieten? En de obstakels die op je weg komen beschouwen als gegeven en daar zo goed mogelijk mee omgaan? Of je uiteindelijk op je bestemming komt weet je niet, met of zonder obstakels. En ook niet of dat einddoel is wat je ervan verwachtte. Met die onzekerheid leeft iedereen.

"Life is what happens to you, while you're busy making other plans", John Lennon.
Palmboompje, je hebt het nu al meerdere keren over kiezen voor God. Ik blijf me afvragen: wat als je die keuze niet hebt? Ik ervaar helemaal niet dat ik ervoor kan kiezen om in God te geloven.

Het zou zoiets zijn als van jou vragen om gewoon maar erop te vertrouwen dat als Anubis je hart weegt na je dood, je niet wordt opgegeten door Ammit maar na het hiernamaals mag gaan. En als je dat niet gelooft dan kies je ervoor om Osiris & co af te wijzen. Voelt dat voor jou als een reële keuze?
Ik schrijf het even duidelijker op wat de discussie was, sorry ik snap jullie reactie. Waarom noemen we 2 2 en niet 3 of 4 of 5. Waarom tellen we niet 1, 4, 3, 6, 2 , 7, 5, 8, 10, 9? Waarom kennen we aan de hoeveelheid 1 toe dat er een enkele appel op tafel ligt en waarom betekent een dubbele hoeveelheid 2 en niet 3 of 4. Dat was de achterliggende vraag destijds van die jongen. Net als waarom noemen we een stoel een stoel en niet een tafel. Zo bedoel ik dat sommige dingen gewoon aangenomen moeten worden om verder te kunnen.

Om te kunnen rekenen moet je aannemen dat 1 enkel betekent, 2 dubbel enkel, 3 enkel en dubbel enz.
quote:jochebed schreef op zondag 08 december 2013 14:00 Ik schrijf het even duidelijker op wat de discussie was, sorry ik snap jullie reactie. Waarom noemen we 2 2 en niet 3 of 4 of 5. Waarom tellen we niet 1, 4, 3, 6, 2 , 7, 5, 8, 10, 9? Waarom kennen we aan de hoeveelheid 1 toe dat er een enkele appel op tafel ligt en waarom betekent een dubbele hoeveelheid 2 en niet 3 of 4. Dat was de achterliggende vraag destijds van die jongen. Net als waarom noemen we een stoel een stoel en niet een tafel. Zo bedoel ik dat sommige dingen gewoon aangenomen moeten worden om verder te kunnen.

Om te kunnen rekenen moet je aannemen dat 1 enkel betekent, 2 dubbel enkel, 3 enkel en dubbel enz. Ja dat is algemeen en wetenschappelijk afgesproken. Net zoals in het louvre de 'echte' meter en kilo liggen, en jou nickname jochebed is. Dingen die logisch zijn dus.. Jij neemt dingen aan die totaal onlogisch zijn..
@jochebed: is het niet zondag vandaag?
Dat vind jij onlogisch, ik en velen met mij niet . Er zit enorm veel lijn in de bijbel en er zijn enorm veel verbanden tussen de verschillende boeken. Daarnaast zijn heel veel dingen en gebeurtenissen (wetenschappelijk) aangetoond in de afgelopen eeuw of komen bijvoorbeeld naast de vele aantoonbare dingen over de hele wereld in volksverhalen voor (bijv de zondvloed). Ik vind het dus totaal niet onlogisch.

Als je het vergelijkt met de 1+1=2 vergelijking dan zie ik het als 1 God heeft de bijbel geschreven (via anderen die in nauw contact stonden met hem) + 1 wat er in de Bijbel staat is waar = 2 de Bijbel is het hulpmiddel om God te leren kennen. En dat mag een ander onlogisch vinden. Ik zie zelf heel veel logica in de Bijbel.
quote:Qthee schreef op zondag 08 december 2013 14:15 @jochebed: is het niet zondag vandaag?X-)
Maakt het wat uit dat het zondag is Qthee?
Ik vind het echt zeer jammer dat jullie beiden van begin af aan in dit topic allerlei aannames op mij afgooien, ontzettend bevooroordeeld zijn en eigenlijk ook totaal respectloos reageren. Dat ik geloof, betekent niet dat ik mijn kinderen niet inent, geen verzekering heb, op zondag de was niet doe, geen tv of internet heb of dat die op zondag niet gebruikt mogen worden, er niet getankt wordt of wat dan ook. En als een ander dat vanwege geloof of wat voor reden dan ook allemaal niet doet, moet diegene dat lekker zelf weten. Daar heb ik heel liberaal geen mening over.
[quote]dtp-er schreef op 08 december 2013 @ 10:39:

Mooie posts ook van Tyche

@Cadou rot om te lezen dat je je zo voelt. Dat je het gevoel hebt zelf niet echt aan de beurt te komen in het leven. Dat anderen door jou het beter krijgen maar waar blijf jij, dat gevoel.

Maar ik lees ook mooie dingen die gebeurt zijn in je verhaal.

Een vriendin van me die doet altijd heel veel voor anderen, kleding inzamelen voor mensen in Afrika, maar mensen geven haar ook vanalles (ze heeft het niet breed) ook op de meest rare manieren.

Misschien andere mensen er bij betrekken en aangeven wat jouw dromen zijn? Je hoeft het niet altijd helemaal alleen te doen.[/quote

Ik maak het ook niet groter dan het is hoor, ik ben oprecht gelukkig met wat ik wel heb.

Geweldige vrienden waar ik echt mezelf kan zijn, zie de artiesten die ik wil, ga naar de landen die me mooi lijken etc. etc.

Alleen als je dan eens een week thuiszit, en je kan je tijd niet vullen, ga ik toch maar weer eens onderzoeken.

Eh, en ja, dat klinkt een beetje dubbel.
Vandaag geen docu's voor mij maar de hele dag dit:

http://www.youtube.com/watch?v=hfXDqsBrVOQ

Want, morgen weer werken en dan overmorgen naar Van!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven