Homofobia

30-12-2013 00:04 242 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs kwam ik op het spoor van Matthew Shepard, de jongen die in 1998 zo mishandeld werd dat hij een paar dagen later aan zijn verwondingen overleed. Hij werd door 2 jongens mishandeld omdat hij homo was.

Nou heb ik afgelopen jaar regelmatig in de krant gezien dat haat tegen homo's groeit, maar in mijn eigen omgeving merk ik dat eigenlijk niet, juist het tegenovergestelde.

Hoe zit dat met jullie, of jullie omgeving? Zijn er in Nederland nog echt mensen homofoob?
De gay pride, kwam er op een andere pagina e.e.a. over tegen, zie ik meer als een carnaval.
verba volant, scripta manent.
quote:silent-witness schreef op 30 december 2013 @ 11:24:

Mensen die normaal gesproken niet hand in hand over straat durven vanwege mogelijke reacties durven dat dan wel.Zó cute vind ik dat! Járen geleden, toen de gay pride nog helemaal niet zo groot was zag je rondom die dagen overal van die buitenlandse koppeltjes lopen in Amsterdam, schuchter elkaars handje vasthouden op straat. Ik fantaseerde er dan bij dat ze dat voor het eerst deden.
quote:kadanz schreef op 30 december 2013 @ 11:28:

[...]

Is dat zo? We weten toch allemaal wel dat het er wat losser aan toe gaat in de homo-scene? Voor mij is het niets nieuws en ik denk niet dat Onno het als excuus gebruikt. Meer als een statement of fact.Hoe hij het dan ook gebruikt, het blijft een zwaktebod toch?
Duidelijk verhaal Hiltje. Eigenlijk is de conclusie uit jouw stuk dat mannen dus (en niet alleen homo's) minder moeite hebben met vreemdgaan.

Maar toch blijf ik bij mijn mening dat ik het een zwaktebod vindt als je dan jezelf onder de menigte schaart als je de fout in gaat.

Als de heteroseksuele burgemeester zou zeggen; ja, ik ben toch een man he? Alle mannen gaan vreemd.

Dan zou dat net zo vreemd zijn.
Stressed is just desserts spelled backwards
Jémig Male, we zitten wel erg op één lijn in deze discussie zeg.
Ik ken ze wel, staan vaak op schoolpleinen of bij het koffiezetapparaat of zitten op FB, ze hebben geen problemen met homo's, Marokkanen en Roemenen ...behalve of maar...

Ik praat niet met ze, en als ik het hoor zeg ik er wat van.

Jammer genoeg zijn er heel veel bekrompen en domme mensen.
quote:Frizz schreef op 30 december 2013 @ 11:14:

[...]

Inderdaad. En ik vind het zo gek Hil, dat jij kan praten voor alle homo's.

Flauwe opmerking, want dat doe ik niet. Maar ik denk wel dat de groep homo's die zich in de gay-scene bevinden en waarbij er veel losse contacten zijn, groter is dan jij denkt.

Ik heb inderdaad de overtuiging dat de keurige samenwonende lange-relatie-strikt-monogame homo met een gemiddelde van 10 seksuele partners in zijn leven, meer de uitzondering is dan andersom.

Maar dat kan ik niet staven met cijfers.

Maar heb je wel eens de Spartacus-gids gezien, of de gay-krant, of zelfs de Linda 'l homo voor mijn part. En er is nu weer een nieuw homo-blad. Wel gezien, naam vergeten....

Allemaal gemaakt voor 'de gaydoelgroep' (voorzover die dus zou bestaan) en daarin komt de homo-moraal zoals ik hem beschrijf wel degelijk naar voren.
quote:kadanz schreef op 30 december 2013 @ 11:28:

[...]

Is dat zo? We weten toch allemaal wel dat het er wat losser aan toe gaat in de homo-scene? Voor mij is het niets nieuws en ik denk niet dat Onno het als excuus gebruikt. Meer als een statement of fact.Precies!
quote:Frizz schreef op 30 december 2013 @ 11:32:

Jémig Male, we zitten wel erg op één lijn in deze discussie zeg.Ja, best een beetje eng
quote:Maleficent schreef op 30 december 2013 @ 11:35:

[...]

Ja, best een beetje eng Ben het alweer met je eens.
quote:hiltje schreef op 30 december 2013 @ 11:33:

[...]

Ik heb inderdaad de overtuiging dat de keurige samenwonende lange-relatie-strikt-monogame homo met een gemiddelde van 10 seksuele partners in zijn leven, meer de uitzondering is dan andersom.

Maar dat kan ik niet staven met cijfers.

Maar heb je wel eens de Spartacus-gids gezien, of de gay-krant, of zelfs de Linda 'l homo voor mijn part. En er is nu weer een nieuw homo-blad. Wel gezien, naam vergeten....

Allemaal gemaakt voor 'de gaydoelgroep' (voorzover die dus zou bestaan) en daarin komt de homo-moraal zoals ik hem beschrijf wel degelijk naar voren.

Maar ik kan me ook zomaar voorstellen dat het voor de wel keurig getrouwde monogame homo vervelend is om zo weg gezet te worden.

Ik vond het, toen ik tijdelijk in een soort van minderheid was, heel vervelend om op te boksen tegen de niet kloppende vooroordelen.
quote:ClaudeFiolle schreef op 30 december 2013 @ 11:27:

En om er weer eens iets heel anders in te gooien, in deze discussie: ik zie in mijn omgeving zeer weinig openlijke homofobie. Maar zo lang het onder mannen normaal is om elkaar homo of flikker te noemen als iemand bepaald (kennelijk ongewenst) gedrag vertoont, lijkt me dat geen veilige warme omgeving om eens lekker uit de kast te komen. En dan zullen al die mannen heus zeggen niet homofoob te zijn, hun (scheld)woorden spreken toch andere taal.Precies. En vergeet niet dat de anti-homo-houding onder allochtonen ook weer veel verder gaat.

En om er weer eens iets heel anders in te gooien, in deze discussie: ik zie in mijn omgeving zeer weinig openlijke homofobie. Maar zo lang het onder mannen normaal is om elkaar homo of flikker te noemen als iemand bepaald (kennelijk ongewenst) gedrag vertoont, lijkt me dat geen veilige warme omgeving om eens lekker uit de kast te komen. En dan zullen al die mannen heus zeggen niet homofoob te zijn, hun (scheld)woorden spreken toch andere taal.Eens.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

En om er weer eens iets heel anders in te gooien, in deze discussie: ik zie in mijn omgeving zeer weinig openlijke homofobie. Maar zo lang het onder mannen normaal is om elkaar homo of flikker te noemen als iemand bepaald (kennelijk ongewenst) gedrag vertoont, lijkt me dat geen veilige warme omgeving om eens lekker uit de kast te komen. En dan zullen al die mannen heus zeggen niet homofoob te zijn, hun (scheld)woorden spreken toch andere taal.Ja, maar dat is de vervelende moraal in dit land (bij sommige mensen ) niet generaliseren), om ziektes en minderheden als scheldwoorden te gebruiken en dat heel normaal te vinden. Dat gaat er volgens mij ook nooit meer uit
quote:annapalona schreef op 30 december 2013 @ 11:32:

Ik ken ze wel, staan vaak op schoolpleinen of bij het koffiezetapparaat of zitten op FB, ze hebben geen problemen met homo's, Marokkanen en Roemenen ...behalve of maar...

Ik praat niet met ze, en als ik het hoor zeg ik er wat van.

Jammer genoeg zijn er heel veel bekrompen en domme mensen.Het jammere vind ik juist dat ik de mensen die ik ken die zo doen, dat die vaak best lief voor anderen kunnen zijn. Mijn homofobe neef was een schatje tegenover mijn oma toen die hulp nodig had. Was het maar zo makkelijk om een homofoben (of racisten of seksisten) makkelijk te kunnen afschrijven als alleen maar dom en bekrompen. (Bedoel ik niet als goedpraterij uiteraard).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:Frizz schreef op 30 december 2013 @ 11:31:

[...]

Hoe hij het dan ook gebruikt, het blijft een zwaktebod toch?

Ik zie het niet zo. Stel jij hebt een open relatie en je wordt betrapt op 'vreemdgaan' door je broer. Dan zeg je toch ook tegen hem 'joh, wij hebben thuis een andere moraal, maak je niet zo druk'.

Je broer heeft dan wel een punt als hij zegt dat dat niet de waarden zijn die hij zijn kinderen mee wil geven en dat hij je geen voorbeeldige tante vindt. Maar dat is denk ik zijn probleem.
quote:Maleficent schreef op 30 december 2013 @ 11:37:

[...]

Maar ik kan me ook zomaar voorstellen dat het voor de wel keurig getrouwde monogame homo vervelend is om zo weg gezet te worden.

Ik vond het, toen ik tijdelijk in een soort van minderheid was, heel vervelend om op te boksen tegen de niet kloppende vooroordelen.

Voor elke minderheid is dat vervelend.

Maar de meeste keurig getrouwde niet-monogame homo's hangen echt niet aan de grote klok in welke sling ze in het weekend hangen. In mijn uitgebreidere kennissenkring denken de meesten dat Jan en Piet een keurig stel zijn. Alleen omdat ik tot de inside-groep hoor, weet ik hoe hun vakanties eruit zien en dat en welke afspraken er zijn.
Wat gek, als je googelt op 'homogeweld cijfers' dan lijkt het alsof alle cijfers ophouden na 2011. En op deze site lijkt het wel alsof er maar één incident heeft plaatsgevonden afgelopen jaar, maar ik herinner me ook nog homogeweld in het Vondelpark dit jaar.
quote:Maleficent schreef op 30 december 2013 @ 11:41:

[...]

Ja, maar dat is de vervelende moraal in dit land (bij sommige mensen ) niet generaliseren), om ziektes en minderheden als scheldwoorden te gebruiken en dat heel normaal te vinden. Dat gaat er volgens mij ook nooit meer uit Ik zeg er altijd wat van. Schelden met ziektes komt in mijn omgeving gelukkig niet voor.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
quote:hiltje schreef op 30 december 2013 @ 11:37:

[...]

Precies. En vergeet niet dat de anti-homo-houding onder allochtonen ook weer veel verder gaat.Dat is niet waar, althans, niet volgens onderzoek. Autochtoon en allochtoon zijn wat homofilie betreft eensgezind
quote:hiltje schreef op 30 december 2013 @ 11:42:

[...]

Voor elke minderheid is dat vervelend.

Maar de meeste keurig getrouwde niet-monogame homo's hangen echt niet aan de grote klok in welke sling ze in het weekend hangen. In mijn uitgebreidere kennissenkring denken de meesten dat Jan en Piet een keurig stel zijn. Alleen omdat ik tot de inside-groep hoor, weet ik hoe hun vakanties eruit zien en dat en welke afspraken er zijn.Dat snap ik, maar dat is bij de keurige heterostellen niet heel anders. Ik hoor ook wel eens wat dingen die ik eigenlijk niet hoor te weten over stellen die aan de buitenkant keurig monogaam lijken. Dat maakt nog niet dat alle hetero's er hetzelfde over denken.
quote:kadanz schreef op 30 december 2013 @ 11:42:

[...]

Ik zie het niet zo. Stel jij hebt een open relatie en je wordt betrapt op 'vreemdgaan' door je broer. Dan zeg je toch ook tegen hem 'joh, wij hebben thuis een andere moraal, maak je niet zo druk'.

Je broer heeft dan wel een punt als hij zegt dat dat niet de waarden zijn die hij zijn kinderen mee wil geven en dat hij je geen voorbeeldige tante vindt. Maar dat is denk ik zijn probleem.Als mensen samen afspreken dat ze een open relatie hebben is er natuurlijk geen sprake van vreemdgaan. Onno en Albert zeggen echter dat er wél sprake was van vreemdgaan in deze. Dan vind ik dat zo'n vreemdganger moet zeggen: "Ik ben ook gewoon een lul", en niet: "Ja maar dat is de homo-moraal".
quote:kadanz schreef op 30 december 2013 @ 11:42:

[...]

Je broer heeft dan wel een punt als hij zegt dat dat niet de waarden zijn die hij zijn kinderen mee wil geven en dat hij je geen voorbeeldige tante vindt. Maar dat is denk ik zijn probleem.

Nee, de broer heeft ook geen punt dat je geen voorbeeldige tante zou zijn. Want tante zijn heeft niets met je seksleven te maken en het is iets wat in de verhouding tante-nichtje/neefje ook niet aan de orde komt.

Daarom snap ik dus ook niet waarom het functioneren van Onno Hoes ter discussie staat.
quote:Frizz schreef op 30 december 2013 @ 11:45:

[...]

Als mensen samen afspreken dat ze een open relatie hebben is er natuurlijk geen sprake van vreemdgaan. Onno en Albert zeggen echter dat er wél sprake was van vreemdgaan in deze. Dan vind ik dat zo'n vreemdganger moet zeggen: "Ik ben ook gewoon een lul", en niet: "Ja maar dat is de homo-moraal".Precies.
Dat scheelt mij weer wat typewerk Frizz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven