Algemene discussie over godsdiensten

05-07-2014 15:45 326 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien er blijkbaar in het topic Ramadan 2014 niet over godsdiensten gediscussieerd mag worden dan maar in een algemeen topic.

Mijn laatste posting uit het topic waar niet in gediscussieerd mag worden:Iedereen mag doen en laten wat hij/zij wil qua geloof, zolang er geen openbare uitingen zijn, de veiligheid van de, in dit geval, Nederlanders niet in het geding komt en het in eigen huis of kerk belijdt word. Tevens moet niemand, ook de werkgever niet, er last van hebben, dus als je je niet goed voelt door het overdag niet eten en drinken, dan neem je vrij en meldt je je niet ziek.

Ik heb zelf niets met welk geloof dan ook en wil hier ook niet mee geconfronteerd worden.
quote:rochel schreef op 05 juli 2014 @ 19:22:

[...]

ik las het pas als gemeen in de qoute herhaling.

dus ik denk dat het niet gemeen bedoeld was.Dat was het ook niet, meer bedoelt als relativering. Want je ontkomt in Nederland gewoon niet aan het geloof, met geen mogelijkheid. Tenzij je op de maan gaat wonen, of doodgaat....
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 juli 2014 @ 19:31:

[...]

Ik snap de behoefte gewoon niet om dat soort overtuigingen altijd en overal wereldkundig te willen maken voor willekeurige voorbijgangers. Blijkbaar is dat geloof dan zo'n groot deel van je identiteit dat het uitgedragen moet worden dat je ergens bij hoort. Net zoals die brommerclubs met hun leren jasje. Zo komt het gewoon bij me over.

Het is een statement en ik vraag me af wat de bedoeling is van zo'n statement maken. Dat moet toch een doel hebben. Het communiceert iets wat niks met geloof te maken heeft, maar een sociaal doel. Een deel van je identiteit zo openlijk uitdragen hangt toch samen met cognities.

Dat zijn een heleboel aannames over waarom mensen dat doen. Misschien kloppen ze wel, maar dat weet je niet en dat zal ook per persoon verschillen. En nog steeds begrijp ik niet wat er mis is met het uitdragen van je identiteit. Of het nu een verlengstuk is van een persoonlijke voorkeur (en dus puur voor het eigen gevoel) of een signaal naar de buitenwereld. Religie is ook een sociaal gebeuren, dus het is niet zo vreemd dat je daarover iets aan anderen wilt laten zien. En juist je uiterlijk is daar heel geschikt voor: het is persoonlijk, het is vaak makkelijk toe te passen in een sieraad, kledingstuk of tatoeage. En net als met modegrillen of smaakverschillen in kleding kan je als passant omkijken, je vermaken, met je ogen rollen, of het negeren. Ja, of er aanstoot aan nemen, maar waar is dat goed voor?

Oke, jij vindt het puberaal en onnodig. En dan?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:Naara schreef op 05 juli 2014 @ 19:11:

[...]

Idd, want de sabbat is er voor de joden, de vrijdag is de heilige dag voor de moslims. En zelfs binnen het christendom is er geen eenduidigheid tav de dag des heren, want voor de ene stroming is het zaterdag,voor de andere stroming is het zondag.

Dat klopt, en dat is mij ook bekend, maar Nederland is een overwegend christelijk land waar de meeste mensen vanuit religieuze redenen, al dan niet opgelegd, niet op zondag mogen of kunnen werken.

Overigens is dit in rap tempo aan het veranderen. De vrije markt is de nieuwe religie dus is geen enkele dag meer heilig.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-07-2014 10:00
Reden: ongepast
% gewijzigd
quote:meivogel schreef op 05 juli 2014 @ 19:46:

[...]

Dat klopt, en dat is mij ook bekend, maar Nederland is een overwegend christelijk land waar de meeste mensen vanuit religieuze redenen, al dan niet opgelegd, niet op zondag mogen of kunnen werken.

Overigens is dit in rap tempo aan het veranderen. De vrije markt is de nieuwe religie dus is geen enkele dag meer heilig.Dit is feitelijk onjuist. In de tijd dat ik nog aan korfbal deed. Waren er meerdere verenigingen die NOOIT op zaterdag speelden. En dat is nog steeds zo.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-07-2014 10:00
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
Als ik geloof in vampiers mag ik best een kruisje dragen of een streng knoflook.

Verder geen problemen met godsdiensten, mits ze niet extreem worden.
quote:Naara schreef op 05 juli 2014 @ 19:48:

[...]

Dit is feitelijk onjuist. In de tijd dat ik nog aan korfbal deed. Waren er meerdere verenigingen die NOOIT op zaterdag speelden. En dat is nog steeds zo.Nee ik zeg toch, dat kan, want er zijn gelovigen met de overtuiging dat zaterdag de rustdag moet zijn, maar in het algemeen genomen is zondag van oudsher de rustdag.

Mij persoonlijk maakt het trouwens niets uit hoor Ik heb niet zoveel met verplichte rustdagen.
Het geluid van een kerkklok of dat van de muezzin stoort me niet, het heeft wel iets landelijks. Ik heb meerdere keren, figuurlijk gesproken, bovenop een moskee geslapen, in Izmir, Istanbul, Cesme, de eerste keer midden in de nacht is even een rare gewaarwording maar ook dat went. De klok van de katholieke kerk die ik op zondagochtend hoor, hoort bij mijn croissantje en mijn zacht gekookte eitje.
verba volant, scripta manent.
quote:Naara schreef op 05 juli 2014 @ 19:25:

[...]

en dat terwijl jezus niet in een stal is geboren, maar in een grot....

Wij hadden vroeger thuis ook geen kerststal staan, maar een grot. Mijn vader kon hele mooie grotten maken

Maar waar hij nu precies geboren is, dat is volgens mij historisch gezien nooit bewezen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-07-2014 10:01
Reden: ongepast
% gewijzigd
quote:Naara schreef op 05 juli 2014 @ 19:34:

[...]

Jij maakt hier een denkfout. Juist de islam is van mens naar god, de andere religies zijn van tussenpersoon naar god. Juist het christendom heeft de sociale controle uitgevonden.

Als je rechtstreeks naar je god zou gaan, had je geen imam nodig.

En volgens mij is de islam juist hartstikke controlerend en krijg je gezeik met je cultuurgenoten als je je niet aan de regeltjes van de ramadan houdt bijv.
quote:meivogel schreef op 05 juli 2014 @ 19:59:

[...]

Wij hadden vroeger thuis ook geen kerststal staan, maar een grot. Mijn vader kon hele mooie grotten maken

Maar waar hij nu precies geboren is, dat is volgens mij historisch gezien nooit bewezen.Eens , de historie is een groot raadsel. Er is zelfs geen bewijs of Jezus ooit heeft bestaan, want alle geschriften zijn achteraf vervalst....
quote:elninjoo schreef op 05 juli 2014 @ 20:01:

[...]

Als je rechtstreeks naar je god zou gaan, had je geen imam nodig.

En volgens mij is de islam juist hartstikke controlerend en krijg je gezeik met je cultuurgenoten als je je niet aan de regeltjes van de ramadan houdt bijv.Heel juist, IK heb ook geen imam nodig. En nee jij bent in de war, juist het christendom is enorm controlerend. Wat ik je al aanraadde, EN, doe eens een alfa cursus. Echt meid, er zal een wereld voor je open gaan.
Ik moet door deze discussie denken aan het China van Mao. Iedereen gelijk aan elkaar, iedereen in dezelfde pakjes. Een mislukt "experiment" dat veel leed heeft gebracht. (En meteen het bewijs dat de mensheid geen godsdienst nodig heeft om elkaar het leven zuur te maken). Geef mij dan maar liever een diverse samenleving waarin iedereen kan zijn wie hij wil zijn, en waar mensen elkaar een beetje de ruimte geven.
quote:meivogel schreef op 05 juli 2014 @ 19:59:

[...]

Maar waar hij nu precies geboren is, dat is volgens mij historisch gezien nooit bewezen.Dat laatste is een waarheid als een koe. Het is zelfs bewezen, dat de hemelstand ten tijde van de geboorte van Jezus op 17 juni valt....
quote:tyche, 16 minuten geleden

Oke, jij vindt het puberaal en onnodig. En dan?Niks. Ik zet het overduidelijk niet op mijn T-shirt.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:Naara schreef op 05 juli 2014 @ 20:03:

[...]

Heel juist, IK heb ook geen imam nodig. En nee jij bent in de war, juist het christendom is enorm controlerend. Wat ik je al aanraadde, EN, doe eens een alfa cursus. Echt meid, er zal een wereld voor je open gaan.

Die wereld mag voor mij gewoon dicht blijven hoor. Ik weet dat er extreme christelijke groeperingen in Nederland zijn, maar daar hoef ik verder niets mee net als met praktiserende moslims.

Maar genoeg katholieken hier in het zuiden die niet extreem zijn in hun geloof, laat staan dat ze anderen de les willen lezen.
quote:meivogel, 2 minuten geleden

Ik moet door deze discussie denken aan het China van Mao. Iedereen gelijk aan elkaar, iedereen in dezelfde pakjes. Een mislukt "experiment" dat veel leed heeft gebracht. (En meteen het bewijs dat de mensheid geen godsdienst nodig heeft om elkaar het leven zuur te maken). Geef mij dan maar liever een diverse samenleving waarin iedereen kan zijn wie hij wil zijn, en waar mensen elkaar een beetje de ruimte geven.Ja, maar die samenleving hebben we dus niet. Homoseksuelen kunnen bijvoorbeeld niet hand in hand over straat. Wel in een Godvergeten oord in Brabant, maar niet in een stad. En dat is met dank aan de gelovigen onder ons.
quote:Naara schreef op 05 juli 2014 @ 20:03:

[...]

Heel juist, IK heb ook geen imam nodig. En nee jij bent in de war, juist het christendom is enorm controlerend. Wat ik je al aanraadde, EN, doe eens een alfa cursus. Echt meid, er zal een wereld voor je open gaan.

Voor het katholieke geloof geldt dat in ieder geval. dat is heel hiërarchisch ingericht. Maar dat geldt weer niet voor iedere christelijke stroming.

En benauwende sociale controle kun je volgens mij bij zowel bij moslims als bij christenen als bij om het even welke gemeenschap/stroming tegenkomen. Dat heeft meer te maken met mensen dan met regels. De ene familie/gemeenschap zal zijn leden vrijer laten en liberaler zijn dan de ander. Maar het heeft weinig zin je ogen ervoor te sluiten dat dergelijke verstikkende sociale controle wel degelijk bestaat, óók onder moslims.
Geen moeite om geconfronteerd te worden met iemands geloof. Is iets persoonlijks waarvan ik alleen maar hoop dat iemand er eigen overtuiging en vrije wil voor heeft gekozen. Ik ga niet graag discussies gaan met mensen die alles willen verklaren/beredeneren aan de hand van hun geloof, maar daar heb ik op enkele keer een jehova aan de deur verder ook geen last van.

Waar ik wél weer moeite mee heb is dat het onderwijs in Nederland (evenals sommige ziekenhuizen en instellingen) niet allemaal openbaar zijn. Dat vind ik eigenlijk wel een vereiste, maar gezien de schoolstrijd die ruim een eeuw geleden is gevoerd vrees ik dat dat nooit zal gebeuren.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 juli 2014 @ 20:10:

[...]

Ja, maar die samenleving hebben we dus niet. Homoseksuelen kunnen bijvoorbeeld niet hand in hand over straat. Wel in een Godvergeten oord in Brabant, maar niet in een stad. En dat is met dank aan de gelovigen onder ons.

Niet om de problemen te bagatelliseren, maar ik ken verschillende homostellen die gewoon openlijk homoseksueel zijn zonder problemen. Gewoon hier in de stad. Er zijn wel degelijk problemen maar niet alle homo's zijn vogelvrij, gelukkig.

En ja, we zijn nog ver van de ideale samenleving. Maar ik denk dat het hier toch wel beter is dan op heel veel andere plekken op de wereld.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-07-2014 10:02
Reden: op de man spelen
% gewijzigd
quote:meivogel, 60 seconden geleden

Niet om de problemen te bagatelliseren, maar ik ken verschillende homostellen die gewoon openlijk homoseksueel zijn zonder problemen. Gewoon hier in de stad. Er zijn wel degelijk problemen maar niet alle homo's zijn vogelvrij, gelukkig.

En ja, we zijn nog ver van de ideale samenleving. Maar ik denk dat het hier toch wel beter is dan op heel veel andere plekken op de wereld.Dat het hier beter is dan op andere plekken op de wereld dat bestrijdt ik niet. Toch zijn we nog ver van huis als mensen uit de kast moeten komen en niet gewoon kunnen 'zijn'. Bang moeten zijn om veroordeeld te worden om wie ze zijn, weigerambtenaren en dat soort BS.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven