Geld & Recht alle pijlers

Echtscheiding

23-03-2015 10:45 331 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

De kogel is door de kerk. Wij hebben gezamenlijk besloten om te gaan scheiden. En wel zo spoedig mogelijk. Aankomende week de eerste afspraak bij de advocaat en dan hopen wij dat alles zo snel mogelijk afgewikkeld kan worden.

We hebben twee kleine kinderen (3,5 en 1,5 jaar). Nu wil ik, in het belang van de kinderen, alles op een vriendschappelijke manier afronden. We zitten immers de rest van ons leven nog aan elkaar vast. Zijn intentie is ook om alles op een vriendschappelijke manier af te ronden.

Ik wil graag dat de kinderen bij mij komen wonen. Ik werk parttime, op kantoortijden, flexibel met opvang (ook vanuit mijn werkgever kan ik zo weg als er iets is met de kinderen), heb een kleine netwerk waar ik op kan vallen. Kort samengevat: bij mij wonen ze stabieler en is er altijd iemand voor ze (zoveel mogelijk ik).

Hij werkt fulltime, onregelmatige diensten (overdag en in de avonden laat tot een uur of 22), ook in de weekenden, geen netwerk waar hij gebruik van kan maken. Kort samengevat: minder stabiel voor de kinderen en dan zal hij veel opvang moeten regelen.

Hij blijft in het huis wonen. Ik wil tijdelijk naar mijn ouders toe. Maar verwacht binnen zeer korte tijd een woning te kunnen krijgen van de woningbouw (minder dan zes maanden). Nu weet ik dus niet of we nog samen onder 1 dak moeten blijven wonen totdat ik een woning heb gekregen. Hij wil dit graag, maar ik ervaar erg veel spanning met hem samen in 1 huis.

Nu heeft hij in zijn hoofd gehaald dat de kinderen bij hem blijven wonen en dat hij co-ouderschap wil. Of zoals hij dat zo mooi noemt: 4 dagen bij hem en 3 dagen bij mij. Maar hoe wil hij dat waarmaken denk ik dan. Dat kan toch niet? Ik ga trouwens verhuizen naar een woonplaats 35 km verderop (met zijn goedkeuring). Ik kan geen woning krijgen in zijn woonplaats omdat ik daar niet ingeschreven sta en het een dure stad is (Amsterdam). Particulier kan ik niet huren, inkomen te laag, dus ben ik min of meer verplicht om te verhuizen naar woonplaats B waar ik ook werk.

Nu zal dit bij de advocaat ook allemaal aan de orde komen, maar ik ben meer een voorstander van een goede omgangsregeling. Hij mag de kinderen zo vaak ophalen als hij wil (op zijn vrije dagen en eens in de drie weken een weekend wanneer hij vrij is).

Ik heb wat rond gelezen op internet maar zijn er harde eisen voor een co-ouderschap? Zoals dat je verplicht bij elkaar in de buurt moet wonen etc? Ik hoop dat hij niet zijn zin door wil drukken en dat de scheiding nog langer gaat duren.

En stel we zijn het met elkaar eens over alle afspraken die we maken, hoe lang duurt het totdat het afgerond is? We nemen een gezamenlijke advocaat trouwens.

Alvast bedankt voor de reacties.
quote:online12345 schreef op 23 maart 2015 @ 18:33:

[...]

Hij is bang om drie dingen te verliezen: zijn baan, zijn salaris, zijn huis. Dat heeft hij de afgelopen 25 jaar opgebouwd in een land waar hij niet grboren en getogen is.

Hij dreigt ermee dat hij de kinderen meeneemt naar Turkije en dat ik ze nooit meer zal zien. We zijn van Turkse afkomst. Ik ben overigens hier geboren en opgegroeid. Dus ik pas mij zoveel mogelijk aan aan Zjnn wensen zodat ik de kinderen krijg inderdaad. Ik ben bang voor wat hij misschien gaat doen?

Want hij heeft t recht natuurlijk om zijn kinderen mee naar z'n familie te nemen. Ik vraag mij af of hij mijn toestemming nodig heeft om ze naar t buitenland mee te nemen?

Hij wilde eerst kopen, maar gezien zijn leeftijd zou hij dan een hoge hypotheek moeten betalen en dat wil hij niet. Dan hou ik niks meer over, zegt hij.

Pfffff tis gewoon erg ingewikkeld allemaal.

Zo ingewikkeld is het niet:

- Hij mag dit soort dreigementen niet uiten.

- Hij mag de kinderen niet zonder jou toestemming meenemen naar het buitenland.

- Hij moet bijdragen aan het onderhoud van de kinderen.

- Jij hebt net zoveel rechten op het huis als hij.

- Hij heeft ook deels op een deel van jouw pensioen, net als jij op het zijne.

- Zijn baan houdt hij gewoon... net als jij de jouwe.

Zoek een eigen advocaat om de rechten en belangen van jouw en je kinderen op een rijtje te zetten en beslis vanuit daar wat je bereid bent op te offeren om het geen vechtscheiding te laten worden.
quote:online12345 schreef op 23 maart 2015 @ 13:20:

[...]

Iemand had t erover om op kamer te gaan en dt de kinderen in de eigen woning blijven. Dat zijn extra lasten die wij niet op kunnen brengen.

Dit komt niet overeen met je opmerking dat jij het zonder zijn alimentatie redt.

Wel een woning kunnen huren met alle kosten die daarbij horen, maar een kamer is onbetaalbaar? Dan ben je dus afhankelijk van zijn alimentatie, want zonder dat moet je een beroep doen op toeslagen.

Jij gaat dus alimentatie afslaan, maar wel toeslagen aanvragen? Doe dat eens andersom, want dat van die alimentatie hebben jullie afgesproken toen jullie gingen trouwen.

En stel dat hij wel minder gaat werken om meer bij de kinderen te zijn, en zijn inkomen gaat omlaag, wil je dan dat hij afziet van de alimentatie die jij hem moet betalen?

Bekijk alles eens echt van alle knten, maar vooral vanuit het standpunt dat de kinderen beide ouders zoveel mogelijk moeten kunnen zien. Is een kamer erbij dan nog steeds onbetaalbaar?
Always wear your invisible crown
Heb je al een begroting gemaakt wat een eigen huishouden kost?

Als je de begroting maakt, kun je ook bepalen of het verstandig is dat je overal vanaf ziet.
quote:strongwoman schreef op 24 maart 2015 @ 16:51:

[...]

Dit komt niet overeen met je opmerking dat jij het zonder zijn alimentatie redt.

Wel een woning kunnen huren met alle kosten die daarbij horen, maar een kamer is onbetaalbaar? Dan ben je dus afhankelijk van zijn alimentatie, want zonder dat moet je een beroep doen op toeslagen.

Jij gaat dus alimentatie afslaan, maar wel toeslagen aanvragen? Doe dat eens andersom, want dat van die alimentatie hebben jullie afgesproken toen jullie gingen trouwen.

En stel dat hij wel minder gaat werken om meer bij de kinderen te zijn, en zijn inkomen gaat omlaag, wil je dan dat hij afziet van de alimentatie die jij hem moet betalen?

Bekijk alles eens echt van alle knten, maar vooral vanuit het standpunt dat de kinderen beide ouders zoveel mogelijk moeten kunnen zien. Is een kamer erbij dan nog steeds onbetaalbaar?

Ik zou alleen huurtoeslag krijgen en dat is rond de 70 euro. Woning die ik krijg heeft genoeg slaapkamers maar de huur is erg laag gelukkig. Zorgtoeslag heb ik geen recht op.

En ik ga niet op een kamertje zitten van 20 m2??? Waar ik de hoofdprijs voor moet betalen terwijl hij in zijn huis zit met de kinderen? Hij ziet zichzelf niet op een kamer zitten en dan moet ik maar verkassen naar een hok omwille van de kinderen? Daggg doe ik echt niet. Ik wil ook mijn eigen plek hebben in een fatsoenlijke woning.

En we hbben afgesproken dat ik met de kinderen ga verhuizen. Er komt een omgangsregeling. Hij wilde scheiden , prima. Dit zijn de gevolgen.
quote:juubje schreef op 24 maart 2015 @ 21:26:

Heb je al een begroting gemaakt wat een eigen huishouden kost?

Als je de begroting maakt, kun je ook bepalen of het verstandig is dat je overal vanaf ziet.Jazeker en ik red mij prima. Heb de mogelijkheid om in de weekenden extra te werken en dan krijg ik ort. Dat deed ik altijd al. Werkte voorheen zo een 48 uur in de week. En zat 500 euro netto hoger dan huidige salaris. Ik kan zelfs behoorlijk sparen dan. Eerst maar eens de scheiding rond en verhuizen.
quote:online12345 schreef op 24 maart 2015 @ 21:53:

[...]

Jazeker en ik red mij prima. Heb de mogelijkheid om in de weekenden extra te werken en dan krijg ik ort. Dat deed ik altijd al. Werkte voorheen zo een 48 uur in de week. En zat 500 euro netto hoger dan huidige salaris. Ik kan zelfs behoorlijk sparen dan. Eerst maar eens de scheiding rond en verhuizen.En kijken of ik t red om te werken überhaupt. Extra dan. Zit er nu behoorlijk doorheen namelijk. En wil er ook voor mijn kinderen zijn. Zonder die extra diensten red ik mij ook prima. We zullen niet omkomen vd honger.
To, ik vind dat je alles doet voor je kinderen. Uit de houding van je man, zoals jij beschijft, vind ik dat hij dat niet doet. En ik vind ook dat je een eigen adovaat moet zoeken. Misschien na mediation. Jij schrijft dat je man vooral bezorgd is om belasting voordelen. Dat los je denk ik idd op door een kind op ex-mans adres in te laten schrijven. Dit zal dan denk ik wel gevolgen hebben voor jou kinderalimentatie. En als ik eerllijk ben, maar jij kunt dat beter beoordelen, zou ik jou ex de kinderen niet mee laten nemen naar Turkije. Maar dat is vanwege de paar voorbeelden die ik op tv zie waar de mannen de kinderen niet meer terug brengen. Ik wil je niet bezorgd maken vanwege een paar voorbeelden. En omdat jij ook van Turkse origine bent kun jij daar waarschijnlijk beter over oordelen dan ik.
quote:hedima schreef op 24 maart 2015 @ 23:08:

Dat los je denk ik idd op door een kind op ex-mans adres in te laten schrijven.

Wat een goed idee om iemand te adviseren om te frauderen.

Dan hoop ik dat de belastingdienst een onderzoek gaat doen naar de verblijfplaats van de kinderen.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 24 maart 2015 @ 23:44:

[...]Beste,weet niet of ik weet dat ik hiermee op je bericht reageer, maar als de wet zo werkt is hiermee geen sprake van fraude. Of je het hier nu mee eens bent of niet....

Wat een goed idee om iemand te adviseren om te frauderen.

Dan hoop ik dat de belastingdienst een onderzoek gaat doen naar de verblijfplaats van de kinderen.
Hai beste Bitje 93\

Ben nieuw qua berichten plaatsen op het forum.

en bedoel niet op jouw bericht in te breken.

maar is m.i. voor to wel een ideale opening.
quote:online12345 schreef op 24 maart 2015 @ 21:49:

[...]

...

En we hbben afgesproken dat ik met de kinderen ga verhuizen. Er komt een omgangsregeling. Hij wilde scheiden , prima. Dit zijn de gevolgen.

Probeer je doel voor ogen te houden: het welzijn van je kinderen. Jij hebt daar een bepaald beeld bij (waar ik me overigens goed in kan vinden). Je zult in de toekomst veel moeten slikken, want al met al klinkt paps als een ongelikt stuk vreten. Je zult gedoe over geld krijgen, over afspraken die niet nagekomen zullen worden, the works.

Calculeer het in, leg niet op elke slak zout en kweek de beruchte maar ohzo effectieve Teflon Laag. Het zal niet makkelijk worden en manman, kom hier stoom afblazen als het nodig is, want er staat je een heel avontuur te wachten.

Feit is, dat een scheiding ook inhoudt, dat je een bepaalde zeggenschap over je kinderen opgeeft: zijn invulling van zijn tijd met zijn kinderen zijn niet jouw ding meer. Je kan er van vinden wat je wilt, maar dan nog: Niet Jouw Ding.

Ik wens je succes!
conversation = awareness
Tja, je moet ook geen opa als zaaddonor nemen...

Was je echt van plan levenslang bij hem te blijven??

En had je echt afgesproken/verwacht voor de geboorte dat je man evenveel zou zorgen als jij??
quote:iamalady schreef op 25 maart 2015 @ 00:33:

En had je echt afgesproken/verwacht voor de geboorte dat je man evenveel zou zorgen als jij??Waarom zou je dit moeten afspreken? Is ook zijn kind.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
quote:DorothyParker schreef op 25 maart 2015 @ 00:40:

[...]

Waarom zou je dit moeten afspreken? Is ook zijn kind.

Ik denk dat dat in die cultuur toch iets anders is.

Ik ken erg weinig mannen in die cultuur die actief voor hun kinderen zorgen.
quote:granny71 schreef op 25 maart 2015 @ 00:44:

[...]

...Weten wie je voor je hebt, kan je helpen bij het nemen van beslissingen.
conversation = awareness
quote:Miss_Communicatie schreef op 25 maart 2015 @ 00:54:

[...]

Weten wie je voor je hebt, kan je helpen bij het nemen van beslissingen.Dit dus. Ik moet dat met mijn partner niet afspreken. Ik ken hem. Na 5 jaar weet ik hoe hij denkt, en wat hij wil.
quote:Miss_Communicatie schreef op 25 maart 2015 @ 00:25:

[...]

Probeer je doel voor ogen te houden: het welzijn van je kinderen. Jij hebt daar een bepaald beeld bij (waar ik me overigens goed in kan vinden). Je zult in de toekomst veel moeten slikken, want al met al klinkt paps als een ongelikt stuk vreten. Je zult gedoe over geld krijgen, over afspraken die niet nagekomen zullen worden, the works.

Calculeer het in, leg niet op elke slak zout en kweek de beruchte maar ohzo effectieve Teflon Laag. Het zal niet makkelijk worden en manman, kom hier stoom afblazen als het nodig is, want er staat je een heel avontuur te wachten.

Feit is, dat een scheiding ook inhoudt, dat je een bepaalde zeggenschap over je kinderen opgeeft: zijn invulling van zijn tijd met zijn kinderen zijn niet jouw ding meer. Je kan er van vinden wat je wilt, maar dan nog: Niet Jouw Ding.

Ik wens je succes!

Je hebt gelijk. Ik zal veel moeten slikken en dat doe ik nu al. Word met de dag kwader op hem en hou mijzelf toch in.

Ben hartstikke gelukkig met mijn meiden maar wat baal ik ervan dat ik de rest van mjjn leven aan hem vastzit zeg.
quote:iamalady schreef op 25 maart 2015 @ 00:33:

Tja, je moet ook geen opa als zaaddonor nemen...

Was je echt van plan levenslang bij hem te blijven??

En had je echt afgesproken/verwacht voor de geboorte dat je man evenveel zou zorgen als jij??Ja ik wilde echt oud worden met hem. Eerste liefde. Hoe naïef was ik destijds zeg. Heb totaal geen gevoel meer voor hem. Dat heb ik vandaag nogmaals gemerkt. Alles aan hem irriteert mij. Zijn stem, ademhaling, geur, manier van lopen, praten....echt ALLES. Heeft hij helemaal aan zichzelf te danken.
quote:granny71 schreef op 25 maart 2015 @ 00:44:

[...]

Ik ken erg weinig mannen in die cultuur die actief voor hun kinderen zorgen.Ik deed en doe de zorg ja. Voor de kinderen, huishouden etc. En dat vond ik nooit erg. Vandaar dat t mij ook steekt dat hij zo met mij omgaat. En de kinderen bij mjj weg wil houden. Het is gewoon een egoïstische zak die alleen maar aan zichzelf denkt.
quote:DorothyParker schreef op 25 maart 2015 @ 00:59:

[...]

Dit dus. Ik moet dat met mijn partner niet afspreken. Ik ken hem. Na 5 jaar weet ik hoe hij denkt, en wat hij wil.

Hoe bedoel je dat? Wat niet afspreken?

Als ik had geweten wat voor een zak het eigenlijk is, dan was ik nooiittttttt aan kinderen begonnen met hem. Dan kon ik nu opstaan en weggaan zonder ooit nog om te kijken en dat kan nu niet. Echt word daar dood en doodongelukkig van

In die tussentijd probeer ik zoveel mogelijk normaal te doen en hoop ik dat er ooit, zo snel mogelijk, een periode aankomt waar ik mijn rust kan vinden.
quote:hedima schreef op 24 maart 2015 @ 23:57:

Hai beste Bitje 93\

Ben nieuw qua berichten plaatsen op het forum.

en bedoel niet op jouw bericht in te breken.

maar is m.i. voor to wel een ideale opening.Nee dat zou een hel zijn voor de kinderen. Ook nu, kind is erg ziek, ik ben gedeeltelijk vrij en heb de zorg voor haar (met liefde). En hij? Helemaal niks terwijl ik het initiatief ook aan hem probeer terug te geven of hij kan meedenken hoe we deze week kunnen overbruggen. Echt 0,0 hulp. En dan ben ik een slechte moeder volgens hem. Ja doeiiiiii...met zo iemand heb ik geen medelijden meer omdat hij zijn kinderen straks weinig zal zien.
quote:online12345 schreef op 25 maart 2015 @ 01:46:

[...]

Hoe bedoel je dat? Wat niet afspreken?

Als ik had geweten wat voor een zak het eigenlijk is, dan was ik nooiittttttt aan kinderen begonnen met hem. Dan kon ik nu opstaan en weggaan zonder ooit nog om te kijken en dat kan nu niet. Echt word daar dood en doodongelukkig van

In die tussentijd probeer ik zoveel mogelijk normaal te doen en hoop ik dat er ooit, zo snel mogelijk, een periode aankomt waar ik mijn rust kan vinden.Dat wist je na 13 jaar nog niet?
quote:DorothyParker schreef op 25 maart 2015 @ 01:54:

[...]

Dat wist je na 13 jaar nog niet? Hij is na de kinderen veranderd in een zak. Daarvoor was het echt goed. Maar op de 1 of andere manier zijn we elkaar een beetje uit het oog 'verloren' op een negatieve manier.
quote:online12345 schreef op 25 maart 2015 @ 01:52:

[...]

Nee dat zou een hel zijn voor de kinderen. Ook nu, kind is erg ziek, ik ben gedeeltelijk vrij en heb de zorg voor haar (met liefde). En hij? Helemaal niks terwijl ik het initiatief ook aan hem probeer terug te geven of hij kan meedenken hoe we deze week kunnen overbruggen. Echt 0,0 hulp. En dan ben ik een slechte moeder volgens hem. Ja doeiiiiii...met zo iemand heb ik geen medelijden meer omdat hij zijn kinderen straks weinig zal zien.

Ook wel grappig hoe all deze problemen ( slechte vader, buitenlands, dreigen met het ontvoeren van de kinderen) pas na vele pagina's met negatieve commentaar komen. Zo neemt niemand je serieus.

Eerst was hij volgens jou een hele goede vader. Had je geen enkele angst als de kinderen bij hem moesten blijven.Kan dit niet rijmen met de huidige ontwikkelingen.
quote:online12345 schreef op 25 maart 2015 @ 01:56:

[...]

Hij is na de kinderen veranderd in een zak. Daarvoor was het echt goed. Maar op de 1 of andere manier zijn we elkaar een beetje uit het oog 'verloren' op een negatieve manier.Na welk kind dan? Zit namelijk wel wat tijd tussen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven