Dagbehandeling

28-12-2007 17:29 695 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ik voor de zoveelste keer bij bij de psycholoog op de deur heb geklopt, heb ik als behandeladvies gekregen om in dagbehandeling te gaan.

Ik weet dat dit het beste is, maar het is natuurlijk heel spannend om hier heen te gaan. Ik slaap al weken niet fatsoenlijk en ben weer enorm angstig. Het duurt nog een tijdje voor ik er heen ga.

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met dagbehandeling? Ik zie er namelijk als een berg tegenop.
jojootje: gefeliciteerd!

probeer te genieten van deze dag!

ik heb vrijdag een gesprek met psychiater. Kreeg gisteren de opdracht van een andere therapeut een afspraak met hem te plannen. Gaat over de psychologische test en over de vakantie. Omdat ze denken dat er meer aan vast hangt dan alleen het annuleren van de vakantie. Ben benieuwd....

@ tinkeldel

Flauw hoor, dat je die medicijnen niet op wil sturen...

hoop voor je dat die gesprekken met je vriend erbij jullie zullen helpen!

Mijn vriend en ik kunnen op dit moment heel goed praten over wat er tijdens de therapie gebeurd enzo. Maar dat komt ook na een heel duidelijk gesprek tussen ons van vorige week. Is soms nodig blijkbaar.

Sterkte!

@ jojootje

sterkte in deze kl*te situatie.... ik hoop voor je dat opname niet nodig is.... Of misschien is dat toch wel goed voor je. Even tot rust komen.

Probeer echt te genieten vandaag he!!!!

liefs appel
@jojootje,

Ik hoop dat je ondanks de spanningen toch een fijne verjaardag hebt!

@boompje,

Ben zeer benieuwd hoe het nu met jou gaat

@appel,

ik vindt het raar dat je geen psychiater krijgt te spreken. Ik kon al een gesprek hebben toen duidelijk werd dat ik behandeling zou komen bij de instelling en toen was ik nog niet eens begonnen met de behandeling zelf. Tip om even wat vroeger te komen en medicatie te bespreken lijkt mij een goede.

Verder kan ik geen tips geven over de vakantie. Een gesprek erover lijkt me verstandig idd. Succes met je beslissing.

@Tink,

Heel verstandig om de pillen niet op te sturen . Lijkt me moeilijk om om te gaan met de angst en paniek zonder medicatie. Mijn ad werkt hier goed tegen en heb ook oxacepam achter de hand mocht het toch te erg worden. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet verslavingsgevoelig ben en als ik jou zo hoor is dat bij jou wel een beetje het geval en dan vindt ik het zeer verstandig om er een halt op te zetten. Maar misschien minder heftige medicatie een idee als je dit wilt.

@iedereen,

Maandag weer mijn eerste dag gehad. Was echt erg zwaar. De maandagen zijn zwaar. De vakantie nabespreken en creatieve therapie. Vindt ik zo lastig. Zeker als we zonder opdracht werken. Wordt daar dus echt opstandig van en dat probeer ik dan weer niet te laten merken, want de rest weet altijd wel iets te doen en lijkt ook meer te durven.

Niemand was weg uit mijn groep en niemand was gestart (antwoord op mijn vorige post) Wel zou er iemand beginnen gisteren, maar die persoon was er niet. Vond ik wel jammer want nu ben ik nog de laatste die in de groep is gekomen. Wel gaat er deze week voor het eerst iemand weg. Ben benieuwd hoe dit gaat. Tot nu toe wordt er bij elk blok bij stil gestaan.

Iedereen weer veel sterkte. Fijn dat er veel wordt geschreven in dit topic. Wanneer ik hier lees kan ik me haast niet indenken dat er elders op dit forum problemen zijn met off topic gaan en elkaar beledigen. Ik vindt dat we allen erg prettig reageren op elkaar.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Iedereen dank voor de lieve knuffels en felicitaties!

Vanmorgen kreeg ik een telefoontje dat ik morgen al opgenomen ga worden!

Ik was compleet overdonderd en voor mijn gevoel staat de wereld op zijn kop. Ik ben nu veel dingen aan het regelen.

Gisteren werd gezegd dat het voor 5 weken is, ik ga het meemaken.

Iedereen heel veel sterkte de komende tijd.

@ Appel, hoe je taai. Goed dat je een psych te spreken krijgt. Ik hoop dat je iets aan het gesprek hebt. Je schreef dat het ook ging over je psychologisch onderzoek. Enig idee waar dat over kan gaan, of word dat voor jou ook een verrassing?

Wanneer ik weer achter een pc zit meld ik mij weer.....

Tja, de Antroposofen hebben waarschijnlijk geen clientencomputer, dat is niet Antroposofisch. De therapeuten hebben dat wel.

Ik zal jullie missen de komende tijd!
Ooo, Jojootje...wat een nieuws op je verjaardag! Poef, morgen al? Wat snel allemaal! Weet niet of je dit nog leest voor je weggaat, maar ik wil je nog even heel veel sterkte wensen!

Ik zal je missen hier, hoop gauw weer iets van je te lezen en hopelijk goede berichten!

Ikbenik, wat lief dat je vraagt! Ja het gaat opzich wel aardig. Onlangs begonnen met nieuwe uitdaging, druk, veel, spannend, maar tot nu toe lukt het aardig. Het is goed te merken dat ik dingen echt anders aanpak dan voor mijn ziekte.

Ik ben echt veranderd en het leven gaat zo veel beter.

Geeft dat een beetje moed?

Ik merk wel dat ik niet zo lekker in mijn relatie meer zit. Ik ben zo veranderd, en hij niet, dus we moeten weer een beetje opnieuw 'in elkaar passen'. En dat lukt niet altijd even goed.

Dat maakt mij wel verdrietig, maar ja..We geven het nog niet op.

Van de week dus voor het eerst iemand die weggaat uit jouw groep. Hoe vind je het tot nu toe? Bij mij was het ook zo dat er bij ieder blok bij stil werd gestaan, ik vond het best pittig altijd. Behalve toen ik zelf wegging, toen was het hartstikke leuk!

Succes allemaal!
Ik vind ook dat er hier fijn wordt geschreven, ik schrijf zelf ook steeds meer. Ik was eerst helemaal niet van plan om van alles uit de doeken te doen, maar dat gaat vanzelf en ik vind het ook wel prettig. Je leert elkaar een beetje kennen lijkt het wel, soort van tweede therapie.

Mijn vriend zou mij wel steunen als ik er om vroeg, maar ik ben nogal van de stempel: ik red me wel, niks aan de hand. Ook één van de redenen waarom ik er zit. Hij maakt veel minder mee hoe het met me gaat omdat we niet samenwonen, en in het weekend ben ik meestal wel opgewekt. Hij zegt dat hij zich vooral zorgen om me maakt, en dat vind ik wel lief.

Ik kan me in de therapie heel goed kwetsbaar opstellen, maar niet naar hem toe. Dus is het wel noodzaak dat er in onze relatie ook wat veranderd.

JoJootje:

Allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd!

Wat ontzettend heftig dat je opgenomen wordt. Echt enorm veel sterkte gewenst. Ik hoop dat je er veel sterker uit komt.

Appel:

Ik vind het wel vreemd dat je nog geen gesprekken met een psychiater kan hebben. Het lijkt mij dat als je op de één of andere manier medicijnen nodig hebt, dat die dan toch echt wel te regelen moeten zijn.

Lijkt me een goed idee om het nog over die vakantie te hebben.

Ik ben trouwens in de therapie bezig met het opstellen van een angsthierarchie. En dan moet ik mijn angsten stap voor stap aanpakken. Ik onderneem op dit moment eigenlijk best wel veel, maar ben er een beetje achter dat ik het verkeerd aanpak. Ik leer er niks van omdat ik het wegstop of doe alsof er niks aan de hand is. Ik moet dus leren accepteren, poeh...en dat is echt moeilijk. Morgen heb ik wat wij noemen schema-uur. En dat zijn hele heftige uren, ik ga dit dan ook inbrengen. Hoop dat ik er wat aan zal hebben.
Hartelijk gefeliciteerd Jojootje!

En veel succes & sterkte morgen. Ook voor de komende tijd

Verder heb ik even geen energie om wat te schrijven..

Maar voor iedereen die wil:

*vandaag trouwens slaappillen gekregen: jeej! *
@jojootje,

veel sterkte de komende ijd!

Zeer heftige dag vandaag. Ik kwam op de instelling voor behandeling en toen was er een persoon die ik tijdens mijn werk zeer intensief begeleid had. Ik schok echt geweldig en hij herkende mij gelijk. Hij vroeg me sinds wanneer ik daar werkte en toen moest ik dus zeggen dat ik er zelf onder behandeling ben. Ik kon me tijdens het gesprek met dit persoon sterk houden. Keurig vragen hoe het met hem ging enz. enz. Maar toen ik zeker wist dat hij weg was (had opname gesprek) wist ik me echt geen raad. Moest erg trillen, huilen en had hyperventilatie. Gelukkig zag een begeleider dit en ze heeft me gekalmeerd. Waarom ik nou zo heftig reageerde weet ik nog niet echt. Het onverwachtse, het confronterende?

Toen ik het later even aan de groep uitlegde zei de begeleidster van dat blok dat het proffesionele er nog wel in zit omdat ik mezelf sterk kon houden bij de patient zelf en mezelf pas "liet gaan" toen hij het niet meer zag.

Ben nu echt moe zeg! Heb ik wel vaker na zo'n aanval. De vreselijk sterk aanwezig drang om te slapen.

Trouwens voor het eerst dat ik echt emotie toonde tijdens de behandeling. Voelde me echt opgelaten zeker omdat het huilen en hyperventileren gebeurde in de woonkamer en niet in mijn eigen groep, maar ik had mezelf gewoon niet in de hand even.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
@ jojootje: ik hoop dat je dit nog leest. Ik wens je heel veel sterkte en alle kracht toe. Ik hoop dat het je goed doet! En ik hoop snel weer iets van je te lezen.

Verder kan ik niet veel vertellen, zit er ff doorheen. Sorry...

Ik laat morgen weten hoe het gesprek gegaan is.
is hier nog iemand?????

hoe gaat het met jullie??

ik ben er

Hoe ging het gesprek met de psych Appeltjesgroen?

Hier nog steeds hetzelfde. Nog steeds geen energie voor iets. Ik zit telkens tegen een crisis aan maar ik wil er niet aan toegeven (dus zonder ik me af en lig dan maar op bed).

hoe is het met de rest?
@ sunny: kl*te voor je..... weet even niets anders te zeggen helaas....

Psych. was geschrokkenvan de mate van mijn depressie. Hij dacht nav het intakegesprek dat het een lichte depressie was (plus bijkomende problemen) maar het blijkt toch wel een zware depressie te zijn.

heb seroquel gekregen voor de hevige onrust die ik soms heb. Heb van die momenten dat ik gek word van de onrust en echt woede en angst aanvallen krijg.

Ben ik mee begonnen maar werk er weinig van. Heb al wel de bijwerkingen. Vreetbuien..... pfff.... word ik ook niet vrolijk van.

Heb vandaag te horen gekregen dat ik de 22e start in de behandelgroep.

Spannend dus. Probeer er nog even niet aan te denken. Schuif het nog even voor me uit, dat voelt voor nu even beter. Heb een paar rotdagen achter de rug en kan dat er nu even niet bijhebben.

Hoop dat het met jullie ook een beetje gaat.....

liefs appel
Appel: Wat fijn dat je eindelijk medicijnen hebt. Ik hoop dat ze naast de bijwerkingen verder wel het gewenste effect gaan hebben.

Ik ben vooral eigenlijk heel erg moe, terwijl ik juist stukken beter slaap dan voorheen. Ik heb eigenlijk niet zo heel erg veel toe te voegen vandaag. Mijn week zit er weer lekker op.

Ik heb afgelopen week op het werk echt een mega compliment gekregen over dat ik zo hard mijn best deed en zo hard werkte. Dat is echt fijn om te horen. Dat deed me wel inzien dat wat wij doen ook best wel een compliment waard is. Toen ik net begon zeiden mensen vaak dat het zo knap en moedig van me was, maar dat zag ik toen zelf helemaal niet. Ik heb het nu wel door. Ben best wel trots op mezelf (en dat heb ik nog nooit gezegd).

Ik heb vandaag trouwens te horen gekregen dat mijn verzoek tot relatiegesprekken is afgewezen. Daar baal ik enorm van en ben er ook echt verdrietig om.
Ik vroeg me ook al af waar jullie waren gebleven.

Hier wat relatie spanningen. Vreemd genoeg zijn er bij mij juist relatie gesprekken aangeboden door meerdere therapeuten en ben ik hier wat afwijzend in. Ga wel eens aan vriend vragen of hij wel eens mij wil voor een eenmalig gesprek waar hij zijn vragen kan stellen en waarin verteld wordt wat we eigenlijk doen op de therapie. En dan ook de verloop en hoe ik zal kunnen veranderen en wat dat kan betekenen voor onze relatie.

@Appel, hoop ook dat de mediactie de juiste werking gaat krijgen. Ben wel blij dat je door een psychiater bent beoordeeld.

@Tinkedel, vervelend dat je aanvraag geweigerd is. Hebben ze ook een reden gegeven?

Echt goed van je dat je oprecht kunt zeggen dat je trots op jezelf bent. Zover ben ik nog eeeecht niet.

@Sunny, zoek en krijg je wel de juiste hulp? Sterkte in deze periode

@Boompje, fijn dat je nog meeschrijft hier. Veel succes met je nieuwe uitdaging. Hetgeen wat je schrijft over je relatie herken ik wel, nu al. Vandaar ook het aanbod tot relatie therapie, maar wil eerst een normale afspraak. (zie bovenstaande)

@jojo, mocht je meelezen ik denk aan je!
anoniem_65946 wijzigde dit bericht op 11-09-2008 21:32
Reden: en boompje en jojo, heb echt een geheugen als een zeef
% gewijzigd
De reden was dat ik eerst aan stukken van mezelf moest werken, en op zich ben ik het daar ook wel mee eens. Het probleem is dat ik gewoon niet met mijn verhaal bij hem terecht kan, we hebben niet echt relatie problemen. Ik hoef ook niet ellenlange gesprekken, één gesprek waarbij we wat handvatten krijgen aangereikt zou al voldoende zijn. Maar goed ik baal er dus enorm van. Ze hebben hier dus wel de regel dat je partner bij de behandelplan gesprekken aanwezig is, maar dat zet weinig zoden aan de dijk.

Wij hebben hier trouwens binnenkort een vrienden en familie dag. Je mag dan twee mensen een dag meenemen, en dan hebben we groepsgesprek en creatieve therapie. Dan kunnen vrienden en familie zien wat er allemaal gebeurt in de therapie.
Ik en vriend hebben ook gesprekken samen, ik vind het wel fijn, maar weet niet of het genoeg zal zijn. De familie- en vrienden dag had ik ook, vond heel prettig. Eerst zag ik er wel tegenop, maar na de tijd begrepen ze veel beter wat ik mee maakte enzo. Wel een aanrader dus.

Met mij gaat het niet zo. Ik ben deze maand met iets nieuws begonnen, maar loopt niet zo lekker. Het is allemaal een beetje te veel. Aan tijd, aan energie die ik erin moet stoppen enz enz. Vandaag dus gespek gehad en we gaan nu het programma aanpassen zodat het voor mij rustiger wordt. Dus ondanks dat het jammer is ben ik wel trots op mezelf dat ik op tijd heb ingegrepen en het niet verder heb laten doormodderen.

Ik hoop dat het beter gaat na deze aanpassingen.
Wat super Boompje, ik vind het knap dat je dat hebt kunnen aangeven. Dat je merkt dat het niet lekker loopt en dat er dus actie ondernomen moet worden. Dat laat denk ik wel zien dat je echt gegroeid bent, of niet?

Ik begin het effect van de therapie sinds een aantal weken te merken:

Ik geniet nu eindelijk van dingen die ik doe, ik heb nog nooit ergens van genoten. Ik ben iets minder bezig met wat andere mensen van me denken. Van de week in de supermarkt kon ik aan de boodschappen denken, in plaats van aan de mensen om heen. En ik kan beter bedenken wat belangrijk is voor mij, en of ik de dingen die ik doe wel voor mezelf doe. En niet om indruk op een ander te maken.

Ik ben best wel blij met dit resultaat, maar ik ben er nog lang...we gaan er gewoon weer verder tegenaan.

Dus: allemaal sterkte/succes volgende week!
Ja, ik kan wel merken dat ik gegroeid ben ja. Maar toch is het nu wel moeilijk. Programma wordt aangepast, dat is wel oké, maar de kans dat het met vriend en mij nog goed komt wordt met de dag kleiner. En dat maakt mij wel heel verdrietig. Het is moeilijk om 'overeind' te blijven, niet weer in die neerwaartse spiraal te komen. Als we uit elkaar gaan moet ik op zoek naar andere woning, maar dan wil ik ook weer terug naar waar ik opgegroeid ben. (ik ben destijds voor relatie 200km verhuisd en wil hier, in deze omgeving dan niet blijven wonen) Maar dat betekent, studie, baan wisselen enz enz.

Lastig allemaal!

Tink, wat fijn dat je langzaamaan merkt dat je wat aan therapie hebt!
schrijven lukt even niet, maar denk wel aan jullie!!

Vandaag was een enorm heftige dag bij mij. Ik heb mijn angsthiërarchie voorgelezen, en dat was best wel heftig. Tot overmaat van ramp was ik vanmorgen ook helemaal niet lekker en toen heb ik huilend gebeld wat ik nou moest doen. Uiteindelijk toch gegaan en toen is het allemaal goedgekomen.

Morgen weer een hele drukke dag. Ik heb maar een uurtje therapie, maar ga morgen voor het eerst naar de haptotherapeut. Dat was op aanraden van de PMT-er. Ben benieuwd hoe dat allemaal gaat.
Succes morgen Tink, en wat dapper dat je angsthierarchie voor hebt gelezen!

@iedereen; kom op hé meiden, jullie kunnen het!
@Sunny, hoe gaat het nu met je? Ik hoop dat je je weer wat beter voelt.

@Tinkeldel, wat houdt een haptottherapeut in? Klinkt idd als een heftige dag gisteren. Een familiedag vindt ik een goed initiatief. Ikzelf ben er eens geweest ivm. mijn moeder en dit gaf mij echt inzicht. Ik vindt het jammer dat ze bij mijn instelling dit niet doen.

@Boompje, jeetje das wel erg pittig als je relatie zo niet goed loopt dat je zelfs aan uit elkaar gaat denkt. Succes met je keuzes. Je komt erg sterk over en ik hoop dat je je ook zo voelt.

@Appel, ik snap dat het moeilijk is om nu te schrijven. Veel sterkte!

Ik heb aan mijn vriend gevraagd of hij een eenmalig gesprek met mij en mijn mentor wilde hebben. Hij was hier wat twijfelachtig over, maar gaf aan het wel te willen doen voor mij. Ga dus van de week een afspraak maken met mijn mentor.
dag lieve allemaal!

@ tinkeldel:

hoe was het bij de haptotherapeut? en knap van je dat je je angsthiërarchie hebt voor gelezen!

@ boompje:

hoe is het met je? dikke stevige

@ ikbenik:

ik hoop dat jullie echt iets hebben aan dat gesprek. Spannend hoor...

Maandag start ik dus in de behandelgroep. Komt echt dichtbij nu. Heb het een tijdeje voor me uit geschoven, maar dat lukt niet meer.

Ik zal er echt aan moeten geloven nu. Heb vanmiddag nog een gesprek met de psych. om behandelplan ed. door te spreken.

Ben blij met de seroquel. Slaap nu goed, word niet meer tig keer per nacht wakker.

Mag het overdag ook innemen, en maak daar dus ook echt gebruik van. Geeft echt zo'n rust. En dat heb ik nu echt nodig!

Later meer....

Sterkte allemaal!
De haptotherapeut was wel een beetje vaag eigenlijk. Het ging heel erg over voelen en ik vond het zelf een beetje zweverig, maar ik denk dat dat wel meeviel eigenlijk. Het is gewoon erg nieuw voor me en ik kom uit een gezin met een hele nuchtere kijk op dingen. Ik ben erg benieuwd wat het me op gaat leveren.

Ik kan verder niet zo goed vertellen wat ik er nou precies ga doen, of wat zij doet.
ikbenik; fijn dat je gesprek krijgt met vriend erbij. Wij doen dat ook nog steeds en ik heb daar veel aan.

appel; bijna beginnen, fijn joh!

tink; ik had dat bij bepaalde therapieën ook, vond ik erg vaag, maar heeft uiteindelijk wel geholpen.

Met mij gaat het mwa. Programma door de week is dusdanig aangepast dat ik daar een stuk minder spanningen om heb, maar hoe het verder moet met vriend en mij...

Erg moeilijk.
@Boompje,

Tjee lastig hoor die onzekeheid met je vriend. Hoop echt dat je de juiste keuze weet te maken.

@Appel,

Ik krijg een druk weekend dus wil ik je nu alvast succes wensen voor maandag. Gaat vast goed komen, maar logisch dat je er nu wat moeilijk tegen aan kijkt.

@Tinkeldel,

Krijg idd nog niet echt een beeld bij de functie van die therapeut, maar het is wat Boompje shrijft. Soms is het doel of de manier vaag, vaak levert het wel wat op.

Er heerst bij ons in de groep veel onrust. Er zijn 2 langdurig zieken. Waaronder de hoofdbehandelaar van de groep. We hebben nu ook geen andere hoofdbehandelaar. Een therapeute die een therapie op donderdag geeft is langdurig ziek waardoor en nu al weken een blok op donderdag vervalt. Woensdag kregen we van een therapeut te horen dat we wellicht samen gevoegd zouden worden met een andere groep om deze onrust weg te nemen. (zie ik dus echt niet zitten is een al bestaande groep van 5 personen) Donderdag vertelde onze mentor echter dat zij hier helemaal niet van op de hoogte was en dat ons dit niet verteld had mogen worden, want er was nog echt niets duidelijk. Beetje vaag allemaal. Brengt onrust bij mij en bij de andere groepsleden.

Heb volgende week donderdag gesprek met vriend en mentor. Ben benieuwd hoe het gaat. Vriend is anti-psychiatrie dus het is echt al een stap dat hij mee wilt voor mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven