Geld & Recht alle pijlers

Hoogte studieschuld?

12-02-2016 14:31 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Op de een of andere manier krijg ik de zoekfunctie van Viva niet aan de praat ('er zijn geen resultaten voor je zoekopdracht 'studieschuld'. Hmmm, het lijkt me sterk dat hier nog nooit iets over geschreven is, zoekfunctie!) dus geen idee of hetzelfde topic al eerder is gestart... Maar naar aanleiding van het 'hoeveel spaargeld heb jij' topic dacht ik, ook maar eens een nieuwsgierig topic over studieschulden.

Ik studeer nu nog (vanwege meerdere studies duurt dit al ruim zes jaar) en heb geen studieschuld omdat mijn ouders dingen meebetaalden (zorgverzekering & collegegeld), ik nog gewoon een prestatiebeurs had, ik nogal zuinig ben aangelegd en ik er altijd bij heb gewerkt. Maar ik kan me echt verbazen over hoeveel andere studenten lenen, vaak ook voor 'luxe' dingen (plasmascherm, spelcomputer). Ligt dit aan mij, is maximaal bijlenen want 'later als ik een goede baan heb is dat helemaal niet zoveel geld meer' vrij normaal? Hoe doen jullie dat/hebben jullie dat gedaan tijdens het studentenleven?
quote:Broedkippetje schreef op 12 februari 2016 @ 14:46:

[...]

Eigenlijk lijkt dat me sterk, want dat is samen nog niet eens 17000 euro.

En 2500 per maand is niet een ontzetend beroerd inkomen.

Die persoon liet me de berekening op duo zien. Eigenlijk verkapte studiebeurs dus...

In mijn tijd lagen de terugbetaalbedragen veel hoger, maar gold ook kortere periode. Ik had volgens mij 6.000 gulden schuld, weet het niet eens meer. En allang terugbetaald.
quote:Ceridwen91 schreef op 12 februari 2016 @ 14:46:

[...]

Volgens mij klopt hier helemaal niks van. Sowieso is het minimumbedrag 50 euro per maand, en daarnaast wordt het berekend aan de hand van je inkomen, en met 2500 bruto kun je echt meer bijdragen dan dat. Ik denk dat je dan eerder tegen een bedrag van 120 - 140 aanzit.

Ik heb zelf een behoorlijk hoge studieschuld, maar ja, ik kreeg ook niet alles van papa en mama. Ik moest op kamers om de studie te doen die ik wilde. Tel daar een buitenlandstage in Azië en een masteropleiding in het buitenland bij op en dan tikt het aardig aan. En oh, mijn rijbewijs er ook mee betaald. Ik heb er geen spijt van, want door de DUO heb ik alles kunnen doen wat ik wilde in mijn studententijd. Ik werkte er ook naast en daarvan heb ik uitgaan en kleding enzo betaald.

Ze liet het me op DUO zien.

Ik was ook verbaasd. Maar volgens het staaltje op DUO klopte het dus wel.
niks, ook niet gehad
quote:Honeymoonquiz schreef op 12 februari 2016 @ 14:49:

[...]

Dat klopt niet want je moet in principe gewoon het hele bedrag terugbetalen.Nogmaals. Die moeder liet me het rekenvoorbeeld op de website van DUO zien. Ik geloofde het ook niet.
Gelukkig nooit moeten bijlenen, zuinig geleefd en dankzij een bijbaan, samen huren met vriend de laatste twee jaar en natuurlijk mijn ouders die huur en collegegeld betaalden dus 0 euro schuld, ondanks vertraging door ziekte. In het licht van de moeilijke arbeidsmarkt (al 5 maanden aan het zoeken) ben ik hier heel blij mee en ik besef mij heel goed dat dit best wel een luxe is.
@tvandattum

Ik ben eind 2013 afgestudeerd, moet dus sinds vorige maand beginnen met verplicht aflossen (al had ik dus al 4000 afgelost van tevoren).

Met een startschuld van 20.000 en een schuld van 17.000 bij het berekenen van mijn minimale aflossing (afgelopen zomer) kwam ik al uit op een aflossing van 90,-. Dit moet ik dus nu maandelijks terugbetalen.

Kan me niet voorstellen dat het zoveel minder is geworden in die korte tijd.
quote:AnAppleADay schreef op 12 februari 2016 @ 14:59:

@tvandattum

Ik ben eind 2013 afgestudeerd, moet dus sinds vorige maand beginnen met verplicht aflossen (al had ik dus al 4000 afgelost van tevoren).

Met een startschuld van 20.000 en een schuld van 17.000 bij het berekenen van mijn minimale aflossing (afgelopen zomer) kwam ik al uit op een aflossing van 90,-. Dit moet ik dus nu maandelijks terugbetalen.

Kan me niet voorstellen dat het zoveel minder is geworden in die korte tijd.De regels zijn vorig jaar versoepeld wegens de invoering van het leenstelsel. Volgens mij mag je als je nu afstudeert zelf kiezen welke aflosregeling je volgt. Die van het begin of het eind van je studie.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Helaas ook een fikse studieschuld van rond de 20.000, wel mijn diploma behaald maar niet binnen 10 jaar. Overigens niet 10 jaar gestudeerd, maar 6 jaar werken tussentijds (en niet ingeschreven staan als student) telt niet als 'binnen de 10 jaar'. Die 10 jaar golden dus echt vanaf 1998, het eerste jaar dat ik naar het HBO ging. Overigens is de schuld bijna volledig afgelost inmiddels. Ik zou hem zelfs nu direct kunnen aflossen maar kies daar even niet voor ivm de lage rente (vs de rente op spaargeld) maar puur gevoelsmatig wil ik binnen nu en twee jaar gewoon van alle studieschuld verlost zijn.
quote:Monatala schreef op 12 februari 2016 @ 15:04:

[...]

De regels zijn vorig jaar versoepeld wegens de invoering van het leenstelsel. Volgens mij mag je als je nu afstudeert zelf kiezen welke aflosregeling je volgt. Die van het begin of het eind van je studie.Klopt, ik mocht ook kiezen. Maar de oude regeling was voor mij voordeliger volgens mij.
quote:tvandattum schreef op 12 februari 2016 @ 14:36:

Ik las laatst dat je met een schuld van 50 k bij een bruto inkomen van 2500 pm, 35 jaar lang 40 euro per maand terugbetaalt. Dan snap ik wel dat mensen gaan lenen. Dit is namelijk echt peanuts.

Dit is echt bullshit. Je moet je schuld binnen 15 jaar afbetalen. Of kunnen aantonen dat je dermate weinig verdient, dat je een lager maandbedrag wil hebben. 2500 bruto is volgens DUO genoeg om maximaal af te betalen, zodat je in 15 jaar klaar bent.

En stel dat je vindt dat je recht hebt op een lager maandbedrag, dan gaan ze ook het inkomen van je partner meenemen. Zodat ze toch weer kunnen zeggen; er is genoeg inkomen voor een hoog maandbedrag.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
quote:Tovergieter schreef op 12 februari 2016 @ 15:18:

[...]

Dit is echt bullshit. Je moet je schuld binnen 15 jaar afbetalen. Of kunnen aantonen dat je dermate weinig verdient, dat je een lager maandbedrag wil hebben. 2500 bruto is volgens DUO genoeg om maximaal af te betalen, zodat je in 15 jaar klaar bent.

En stel dat je vindt dat je recht hebt op een lager maandbedrag, dan gaan ze ook het inkomen van je partner meenemen. Zodat ze toch weer kunnen zeggen; er is genoeg inkomen voor een hoog maandbedrag.Voor nieuwe studenten gelden nieuwe regels, omdat de basisbeurs is afgeschaft. Ze hebben nu 30 (of 35?) jaar om hun schuld af te betalen.
quote:Ceridwen91 schreef op 12 februari 2016 @ 15:21:

[...]

Voor nieuwe studenten gelden nieuwe regels, omdat de basisbeurs is afgeschaft. Ze hebben nu 30 (of 35?) jaar om hun schuld af te betalen.Dat wil ik ook!
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
quote:Tovergieter schreef op 12 februari 2016 @ 15:22:

[...]

Dat wil ik ook!Mijn studieschuld was met nog eens 10.000 hoger geweest zonder die basisbeurs. Ik ben al blij om over maximaal 15 jaar klaar te zijn. Niet dat ik op mijn 60ste nog mijn studieschuld afbetaal
Ik heb een studedschuld en ik ben er trots op, mag dat ook?

Mijn ouders konden niet meebetalen, maar ik deed eerst HBO en later nog universiteit. Iets met dubbeltjes die hard werken om een kwartje te worden. Ik had ook bijbaantjes en nu inmiddels een fijne baan, koophuis en gezinnetje met man en twee kinderen. Van de studielening (uiteindelijk was het toen zo'n 15000,-) betaalde ik mijn collegeld en boeken. En ja, ook nog één hele fijne vakantie waarop ik mijn moeder trakteerde. Wat heb ik daar goede herinneringen aan, nu ze overleden is. Ik betaal 100,- per maand af en dat kan ik dankzij mijn fijne baan goed missen. Ik ben dan ook blij dat de mogelijkheid tot lenen er was voor mij.

Ik heb trouwens ook nog één veel hogere schuld, wat ook wel hypotheek genoemd wordt. Voor mij zijn de studieschuld en hypotheek investeringen geweest waar ik nooit spijt van gehad heb. En waarbij ik ook geen problemen heb bij het aflossen er van.

Ik vind je post een beetje denigrerend over komen, als ik eerlijk ben.
Wie bedoel je, Flitseflats? Ik heb mijn reactie in ieder geval zo neutraal mogelijk geschreven en mag blij zijn met ouders die zo veel konden bijdragen.
Ik heb tijdens mijn studie niets van mijn ouders gekregen. Eerst ook nog een verkeerde studie gekozen waarmee ik twee jaar extra kwijt ben. Daarnaast tijdens mijn tweede studie verschillende nevenactiviteiten gedaan (commissies, bestuur) waardoor ik vijf in plaats van vier jaar over die studie heb gedaan.

Verder altijd bijbaantjes gehad tijdens mijn studies, maar ook geleend daarnaast. Alles bij elkaar in zeven jaar studeren 40 k studieschuld. En af en toe heb ik wel eens spijt dat ik voor sommige dingen geleend heb (heb tijdens mijn studie 1 x een vakantie naar noord-Afrika geboekt van twee weken). En soms kocht ik spullen die ik niet echt nodig had, maar inderdaad: de lening was zo makkelijk opgehoogd en ook weer teruggezet. Ik was zo'n student die dacht dat het makkelijk geld lenen was, zonder over de lange termijn consequenties na te denken.

Maar al met al heb ik genoten van mijn studietijd en mijn vriend en ik hebben het samen heel erg goed. Beide een goede baan en afgelopen jaar hebben we onze hypotheek omgezet waardoor we nu maandelijks nog maar ¤400 hypotheeklasten hebben ipv de eerdere 1500. De rente op mijn studieschuld is zo laag (0,01%!!), dat ik niet extra ga aflossen op de ¤260 die ik nu maandelijks aflos. Maar we lossen extra af op onze hypotheek, waardoor we over ongeveer 10 jaar ons huis afgelost hebben.
Ik heb ¤300 schuld, die heb ik ooit geleend. Altijd alles zelf betaald.

Mijn vriend heeft ¤24.000 schuld Verschillende opleidingen half gedaan en uiteindelijk wel een diploma, maar van een particuliere opleiding (via Randstad). Dus er wordt niets kwijtgescholden.
2 opleidingen gedaan, geen enkele bijdrage van m'n ouders en iets minder dan 30.000 euro schuld. Komt ook vooral omdat ik door de bijverdiengrens ben gegaan. (2jaar) Heb ik bewust voor gekozen omdat ik een baan had in m'n werk gebied, ik ben er van overtuigt dat als ik niet had gewerkt ik geen ervaring had opgedaan, dat ik nu geen baan had gehad. Nu een goed betaalde baan gevonden. Maar natuurlijk was het fijn geweest als ik geen schuld had.
quote:Tovergieter schreef op 12 februari 2016 @ 15:18:

[...]

En stel dat je vindt dat je recht hebt op een lager maandbedrag, dan gaan ze ook het inkomen van je partner meenemen. Zodat ze toch weer kunnen zeggen; er is genoeg inkomen voor een hoog maandbedrag.Dit zou de nieuwe regeling zijn. Dochter van kennis van mij gaat studeren. Zij liet de berekening op de website van DUO zien. Ik vond het ook vreemd, maar bij de berekening van DUO stond dit er echt.
Tijdens mijn studie heb ik geleefd van erfenis, aanvullende beurs en bijbaan. Mijn moeder kon niet bijdragen en mijn vader is overleden.

Een studieschuld heb ik niet, maar ik moet nog wel een masterdiploma halen, daar heb ik nog 5 jaar de tijd voor. Anders heb ik 7000euro beurs/ov-schuld ofzoiets (weet niet precies hoeveel), want heb nu alleen een bachelor.

Als ik terugga naar de uni, blijf ik daarnaast werken, dus zal dan ook geen schuld opbouwen.

Mijn man, die bijna alles van zijn ouders kreeg, zag het inderdaad als gratis geld en betaalt nu bijna 200 euro per maand af. Ik zou dat zo zonde van mijn geld vinden.

In mijn studententijd heb ik 2 keer in het buitenland gewoond en gewerkt, een tropenstage gedaan, ben ik getrouwd op een tropisch eiland met een huwelijksreis van een maand en ben ik naar Amerika, Rusland Scandinavië en elk jaar op wintersport geweest. Ik woonde op mezelf, grootste deel van mijn studie heb ik samengewoond in een piepklein appartementje, laatste jaar wat groter, toen mijn man afgestudeerd was en wat meer verdiende. Ik had een sportclubje en kookte niet extra goedkoop ofzo, deed ook niet extra zuinig met kleding. We hadden ook een oude auto die we nog steeds gebruiken (goedkoop maar onverwoestbaar ding. Alleen niet zo zuinig en geen airco).

Nu verdienen we beiden modaal, huren we een eengezinswoning en kan ik ook sparen ipv dat de rekening alleen maar slinkt, maar heb een prima studententijd gehad en ben heel blij dat ik nog wat spaargeld heb en dat er niet zo'n enorm blok schuld aan mijn been hangt. Erg tevreden mee!

Maar goed, die luxe studententijd die ik heb beleefd, ik had elke cent ervan ingeruild om mijn vader terug te hebben en met liefde 30.000 euro schuld op me genomen als dat betekend had dat hij er nog was. Da's dan weer de keerzijde.

Als ik geen erfenis had gehad had ik meer gewerkt tijdens mijn studententijd denk ik. Nu werkte ik nauwelijks, alleen in de zomers omdat ik me anders verveelde.
quote:stappeltje schreef op 12 februari 2016 @ 16:13:

2 opleidingen gedaan, geen enkele bijdrage van m'n ouders en iets minder dan 30.000 euro schuld. Komt ook vooral omdat ik door de bijverdiengrens ben gegaan. (2jaar) Heb ik bewust voor gekozen omdat ik een baan had in m'n werk gebied, ik ben er van overtuigt dat als ik niet had gewerkt ik geen ervaring had opgedaan, dat ik nu geen baan had gehad. Nu een goed betaalde baan gevonden. Maar natuurlijk was het fijn geweest als ik geen schuld had.Waarom heb je toen niet je beurs stopgezet dan?
quote:Tovergieter schreef op 12 februari 2016 @ 15:22:

[...]

Dat wil ik ook!Waarom zou je dat willen? Dan gaat het aflossen zooooo traag. Ik kon er echt niet tegen om de schuld zo langzaam te zien slinken en ben bij voorkeur helemaal schuldenvrij. Gevoelsmatig veel prettiger dus extra bedragen afgelost. Niet per se financieel de beste keuze maar deed me goed om het schuldbedrag jaarlijks in iets rapper tempo te zien dalen.
quote:tvandattum schreef op 12 februari 2016 @ 14:36:

Ik las laatst dat je met een schuld van 50 k bij een bruto inkomen van 2500 pm, 35 jaar lang 40 euro per maand terugbetaalt. Dan snap ik wel dat mensen gaan lenen. Dit is namelijk echt peanuts.

Als dit al klopt (wat me stug lijkt), wie wil er nou 35 jaar een schuld hebben?

Alles wat je meer gaat verdienen moet je dan ook meer gaan aflossen, lekker vooruitzicht.
Ongeveer 25000 maar jonge moeder en de stufi is een voorliggende voorziening op de bijstand. Geen vetpot ruim 900 euro per maand met een ft studie en een kind. Gelukkig nu wel in de positie dat ik het nu makkelijk kan terugbetalen in de daarvoor gestelde 15 jaar.
Bijlenen voor een studie zou ik nooit doen. Ik heb alleen een (uitwonende) basisbeurs en nog nooit een cent bijgeleerd. Dus zo normaal is dat niet. Nu moet ik nog wel mijn opleiding afronden (binnen 6 jaar), wat waarschijnlijk dit jaar of volgend jaar gaat gebeuren. Ander zou ik iets van 8000 schuld krijgen denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven