Alleenzijn en gelukkig zijn met jezelf deel VI

21-03-2016 21:37 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eind 2011 opende Lisanne een topic omdat Lisanne maar niet gelukkig kon worden met zichzelf. Haar eigenwaarde was gebaseerd op de bevestiging die ze kreeg van anderen. In een relatie werd Lisanne afhankelijk en cijferde ze zichzelf weg, als vrijgezel was Lisanne altijd op zoek naar afleiding en naar een potentiële relatie. Na een relatie met een foute man waarin ze zichzelf compleet verloren was wist ze dat er iets moest veranderen, maar hoe?

Inmiddels is dit topic uitgegroeid tot een plek waar mensen hun verhaal (~15.000 berichten!) kwijt kunnen, maar vooral tot een plek waar men elkaar advies geeft en elkaar helpt om gelukkig(er) te worden. Het topic biedt praktische tips voor een aangenamer leven met jezelf en brengt lotgenoten samen. Het doel van dit topic is niet om de uiterste staat van kijk-mij-alleen-eens-gelukkig-zijn te bereiken.

Iedereen die zich op de een of andere manier verbonden voelt met dit onderwerp is hier welkom, of je nou net ontdekt hebt dat je anderen nodig hebt om je goed te voelen, altijd op zoek bent naar afleiding om maar niet alleen te zijn, al bezig bent om je eigenwaarde in jezelf (terug) te vinden of al helemaal gelukkig met jezelf bent. Eveneens is eenieder welkom die ongelukkig is in een relatie. Iets wat in deel III regelmatig ter sprake kwam.

Uit feedback bleek dat personen het waardevol vinden om de eerste vijf delen van het topic te lezen:

Deel I Alleen zijn en gelukkig zijn met jezelf

Deel II Alleen zijn en gelukkig zijn met jezelf - deel 2

Deel III http://forum.viva.nl/foru ... -3/list_messages/215279/0

Deel IV Alleen zijn en gelukkig zijn met jezelf, deel IV

Deel V- Alleenzijn en gelukkig zijn met jezelf deel V

Maart 2016 bestaat de literatuurlijst uit de volgende stukken:

Als hij maar gelukkig is – Robin Norwood

De ideale vrouw is een bitch – Sherry Argov

Coach jezelf naar succes – Talene Miedaner

Verslaafd aan liefde – Jan Geurtz

Je kunt je leven helen – Louise L. Hay

Het monsterverbod – Carolien Roodvoets

Liefhebben zonder voorwaarden – Paul Ferrini

De Kracht van het Nu – Eckhart Tolle

Als succes een spel is, dan zijn dit de regels – Cherie Carter-Scott

Als liefde een spel is, dan zijn dit de regels - Cherie Carter- Scott

De zeven spirituele wetten van succes – Deepak Chopra

Superbrein – Deepak Chopra

Emotionele afhankelijkheid - Dr. Rudolf Snel.

Houd me vast - Dr Sue Johnson

Liefdesbang- Hannah Cuppen

Lisanne: bedankt voor het openen van het oorspronkelijke topic! Alhoewel Lisanne minder actief is, is er nog altijd een ‘harde kern’ actief aangevuld met (eveneens welkome) passanten.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Ik lees net dat er een explosie van pollen is geweest afgelopen week en dat heb ik goed kunnen merken!

Allergiepillen hielpen wel wát, gelukkig.

Nu toch minder last (heeft hier ff geregend) en meteen meer energie om ff schoon te maken hier en daar

Dus dat ga ik maar ff doen ook.

Laters, meiden, houd je taai!
Ik baal nog steeds van zijn maandenlange getwijfel. De relatie had zo helemaal geen kans om te groeien.

Ik weet gewoon dat ex zoiezo overal over twijfelde en super perfectionistisch was. Door mijn angst om hem te verliezen, is hij een muurtje om zich heen gaan bouwen.

Ik baal gewoon van de situatie, het kan wel werken, maar dan moet hij dat ook in willen zien. Ik neem mijn eigen stappen hoor. Alleen het is gewoon al te laat. Het is uit, hij wilt niet meer. Ik vind het zo zonde dat hij er voor wegloopt. Ik hoop dat ik over een tijd weer mezelf vind en gelukkig ben, en dat hij dan aangeeft dat hij ook aan zijn deel heeft gewerkt en mij weer als vrienden of date in zijn leven wil. Een verslavende relatie kan toch best weer werken als beide niet meer verslaafd zijn? Een vriendin van mij zei dat ik er hoe dan ook niet meer aan moet beginnen. Maar ik weet dat hij liever ook niet die angsten wil hebben, en door mijn aandeel is het juist erger geworden.

Eerst maar even helemaal loslaten....
En dat is ook wat me het meeste op de been houd suzy.

Ik probeer me steeds te zeggen wat er twee jaar lang niet heeft gewerkt.

Begrijp me niet verkeerd want eigenlijk heeft hij 2 jaar lang echt alles op alles gezet en me tijd gegeven om aan zijn kinderen te wennen. Echter heb ik 2 jaar lang moeilijkheden gezien en me verzet tegen hetgeen wat ik had. Ik kan me wat dat betreft alleen maar voor me kop slaan dat ik het zo ver heb laten komen ondanks dat meerdere mensen tegen me gezegd hebben dat ik hem op die manier kwijt ging raken.

ja ik hou me vast aan dat het geen ideale situatie was met de kinderen. Huis van zijn ex en hem. Schulden die hij nog had maar waar hij wel goed mee om ging. Geen goede gesprekken kunnen voeren en vooral het gevoel dat hij nog niet over zijn ex heen is. hij zegt wel dat hij haar haat maar ik merk gewoon aan hoe hij met bepaalde dingen om gaat wat zij zegt of doet dat het hem nog wat doet. En dan tegen mij zeggen dat ik eerst mijn problemen maar moet oplossen. Ik ben verdomme in therapie en heb hem laatst gezegd dat ik er nog lang niet ben. Hij weet dat ik er mee bezig ben. Ik probeer mezelf te zeggen dat ik beter verdien en iemand met een ander niveau wil. Maar feit blijft dat als ik 2 jaar lang anders had gedaan en er meer voor open had gestaan het dan niet zo ver was gekomen.

Ik was juist voor hem gevallen...omdat hij zo zijn best voor me deed. Zo liet zien dat ik het waard was om voor te vechten en zoveel liefde gaf dat het voor mij beangstigend was. En nu is alles weg mede door mijn eigen schuld en zal ik het los moeten laten.

Ik hou echt van hem. En had echt echt graag die kans gehad. Maar hij is niet meer zeker over mij en ziet beren op de weg. 1 klein ding liet de emmer alweer over lopen.

Ik moet los laten ik weet het, hij verdiend het ook om gelukkig te zijn en wij zijn geen match hoeveel pijn dat ook doet. Heb zojuist zijn spullen in een tas gedaan en weggezet. Mijn telefoon ligt in een hoek en de hoop moet ik gaan loslaten. Vertrouwen op dat als het zo zou zijn dat we toch samen horen we elkaar op een ander tijdstip wel weer gaan treffen. Zo niet dan is dit de juiste keuze geweest.

Ik hoop oprecht dat hij dan gelukkig word met iemand anders die hem wel kan geven wat hij nodig heeft en waar hij die liefde die ik eigenlijk zo graag voel wel aan kan geven.

En toch hoop ik echt dat er een moment komt dat ik de kans krijg een open en eerlijk gesprek met hem te voeren. Dat hij eens echt open tegen me kan zijn. Eens al zijn frustratie zal kunnen laten lopen. Zijn hart weer open stelt en het een kans geeft.

Het is eigenlijk een super goeie vent die ook verdiend wat hij heeft gegeven.

Het spijt me dan ook oprecht dat ik daar zo stom mee ben omgegaan en het niet heb terug gegeven.

Mocht hij dit toevallig ooit eens lezen dan wens ik hem echt alle geluk toe.

Sorry was even lekker van me af aan het typen. Het is een beetje wat er in me om gaat. Ik zou hem zo graag willen bereiken met alles wat ik nog wil zeggen. Maar hij verdiend rust en ruimte....het heeft tijd nodig en moet een plekje krijgen.
Aiksje, je kunt jezelf voor je kop slaan, maar als dat zoveel moeite kostte gedurende die 2 jaar en zo weinig spontaan ging, je toen overal moeilijks in zag, dan is dat zo.

Dan wás het ook niet (bepaald) ideaal, je kunt zoiets niet forceren, en ook niet nu dat je daar anders over denkt omdat het misschien over is tussen jullie.

JIJ zag dus overal beren op de weg en dat is vaak niet voor niks, dat moet je jezelf niet aanrekenen, dan paste het niet en heeft hij misschien proberen te forceren dat het wél ging passen.

Dat zou niet nodig moeten zijn, het feit dat het moeite kost, je best ervoor moet doen, zegt op zichzelf denk ik wel genoeg.

Nu ziet hij overal al snel beren op de weg en misschien dus wel terecht, als het zo'n moeite kost is het niet weggelegd, niet spontaan, niet leuk genoeg om daarop terug te kunnen vallen en een sterke relatie op gebouwd te hebben.

Daar hoef je geen schuld voor op je te nemen: het wás zo, je voelde het zo, het klikte niet met die kinderen, het hoort niet zoveel moeite te kosten of dat je beter je best had kunnen of moeten doen.

Net zoals je niet van hem kunt verwachten dat de moeder van zijn kinderen, waar hij mee te maken heeft en blijft hebben, hem onverschillig laat (en of dat aangeeft of hij al over haar heen is of niet).

Jullie brachten allebéi eigen issues die relatie in, dat heeft niks te maken met schuld, dat was de situatie en daar moesten jullie het mee doen (en dat ging niet, bracht onvrede en twijfels).

Als er van jullie beide kanten nog zoveel was waar jullie zelf nog niet uit waren, stond dat sowieso een gezonde relatie in de weg.

Dan kun je nog zoveel om elkaar geven, maar dat overwint die obstakels nog niet.

Dat is jammer, maar zo'n geforceerde relatie (als hij maar dit, als jij maar dat had/zou) wordt hem gewoon niet.

Enne, wat je laatste zin betreft: jullie hébben meer dan genoeg tijd gehad, jij ook, om alles te kunnen bespreken, ook afgelopen tijd nog.

Waar gíng het dan over als jullie elkaar zagen/spraken?

Die herkansing ís er geweest, wat is er nu nog dat je dwars zit en een kans voor wil om uit te leggen, te bespreken?

(en waarom pas nu, na de zoveelste keer aantrekken en ook weer afstoten?)
Dat is o ook wel zo suzy. En toch denk ik dat als we beter hadden gecommuniceerd, hij wat beter naar mijn behoeften had geluisterd en ik wat meer open had gestaan we er best wel uit hadden kunnen komen.

Het is gewoon te laat en ik neem het mezelf deels kwalijk.

Nogmaals ik zou zo graag een kans willen nog eerst eens alles goed uit spreken en daarna het proberen maar ik weet dat het niet meer gaat gebeuren. HEt in ieder geval op een normale manier af sluiten. Het voelt niet afgesloten. Onze laatste berichtjes waren niet afsluitend. Het kwam over alsof hij alleen aangaf dat de wond weer open was en hij heeft ooit eerder gezegd dat aks het klaar was hij het ook echt zou zeggen. Het hangt nu zo in de lucht van welke kant gaat het op. voor mij voelt het als over maar met een open eind.
Aiksje, wat een lieve begripvolle post naar hem toe. Je ziet je eigen aandeel heel goed, maar ook ik ben ervan overtuigd dat iedereen een tweede kans verdient.

Waarom had jij zo n moeite met de kinderen, hou je überhaupt niet zo van kinderen, of zag je in die kinderen zijn ex? Ik had liever dat mijn vriend een paar kinderen had gehad dan de issues met geloof, wat dat betreft ben ik jaloers op jou.

Hij heeft het ook niet makkelijk gehad, met een partner die dus jaren vreemd

Maar dat mag niet alles rechtvaardigen zoals hij zich nu gedraagt.

Misschien krijg je de kans wel om hem deze brief te geven, voor nu rust op de plaats, en kijken waar dat jullie brengt. Ik kan je niet genoeg adviseren om hem in ieder geval niet te contacten. Wacht en zie dat hij vast met een berichtje komt. Zo niet had dat berichtje van jou toch niks geholpen, alleen dat je je weer rotter voelt of wanhopiger.

Ik kreeg weer lieve berichtjes, over en weer verstuurt, dat we elkaar missen, hij belt straks want ik vroeg hoe nu verder? Hij had mijn laatste gesprek met hem als heel mooi ervaren, ik had mooie dingen gezegd. Nu in spanning, vertel mezelf rekening te houden met dat dit het is en niet meer, om straks niet in een gat te vallen.

@ Suzy, ik wilde die afspraken ook goed maken, maar vond hem te onzeker. Daarom kwam ik er dinsdag op terug.

Kunnen jullie wat met de weersomslag omgaan? Kachel weer aan, dikke sokken en vest en meteen nog meer last van rug.
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Dank je Nicci en zo voel ik het ook echt. ik gun hem ook echt het beste want er zit geen kwaad in die vent. Het is een goede man.

Ik hou sowieso niet zo erg van kinderen en het was gewoon het beeld dat ik voor ogen had Ik wilde graag een man treffen die geen kinderen had en waar ik alles de eerste keer mee ging doen. samenwonen trouwen en misschien zelf kinderen als ikd aar aan toe zou zijn tegen die tijd. En ik kon dat bij hem natuurlijk niet krijgen want hij had alles al.

Waarom ik het niet heb kunnen accepteren..geen idee...bang voor afwijzing in mn omgeving. Niet weten hoe het met die kinderen moest met omgang. Een ex die altijd in het spel blijft en dan inderdaad toch mijn jaloezie en wantrouwen. ik heb zovaak met hem geprobeerd te praten over wat ik zo moeilijk vond en het enige wat hij zei was komt wel goed heeft tijd nodig. Terwijl ik vroeg om een beetje meer ondersteuning. En nu is alles kapot.

Ik ben blij met je lieve woorden. Ik ga geen contact opnemen...en je zult dit waarschijnlijk nog 50x tegen me moeten zeggen maar het geeft me wel kracht. Het is gewoon zo moeilijk als je inziet wat je zelf ook anders had kunnen doen. Het is gewoon te laat...maar het is niet over zo voelt het.

Fijn dat je lieve berichtjes krijgt op en neer en dat je gevraagd hebt hoe nu verder. Blijf dicht bij jezelf en blijf denken aan wat jij nodig hebt in deze relatie!! Wacht het even af...wie weet wat voor wending het gaat geven.

Niet jaloers zijn op mij...al snap ik het wel...konden we maar een beetje mixen...jij wat kindjes en geen geloof problemen en ik wat lieve berichtjes en een ex die het misschien toch nog wel zou willen proberen omdat de liefde te groot is?
Aiksje: als dit, als dat: ik geloof daar niet zo in.

Het gaat er denk ik ook niet om of hij wel goed naar jouw behoeften heeft geluisterd, maar dat hij geen zin had of ruimte had om die te willen inwilligen.

Omdat dat dan "voor de ander doen" is en dat ging blijkbaar niet spontaan of van harte.

En andersom ook niet, zonder dat jij moest inleveren van jezelf.

Als die behoeften uiteen liggen, betekent het voldoen aan die behoeften hoe dan ook dat je (daarin) jezelf niet kunt zijn, dus ofwel moet inhouden ofwel iets aanwakkeren voor de ander wat je zelf niet voelt of niet natuurlijk of oprecht zelf ook zo voelt.

Dat is heel wat anders dan een ander nu en dan eens een pleziertje doen omdat je weet dat je de ander daar blij mee maakt, terwijl je daar zelf weinig mee hebt. Dat is incidenteel en dat doe je gewoon voor elkaar met liefde.

Niet als het om belangrijkere dingen gaat die terugkerend of duurzaam/ standaard/ doorlopend/ terugkerend verwacht worden (zoals uiteenlopende behoefte aan (app- en bel) contact of hoeveel tijd samen doorbrengen, seksuele behoeften, kinderwens, band met zijn kinderen opbouwen, omgang met exen, wel of niet samenwonen, financiele samenvoeging van belangen, wonen, werken en andere dingen waar je het niet over eens kunt zijn en die dealbreakers kunnen zijn.

Dat blijven terugkerende issues, die je niet zomaar oplost doordat 1 vd 2 (of beurtelings) de ander te pleasen, wil het werken.

Dan gaat het aanpassen uit liefde voor de ander ten koste van jezelf, als het belangrijk is.

Je wensen communiceren en ook horen van elkaar wil niet zeggen dat die ook vervuld gaan worden.

Het is waar 2 "willen" elkaar ontmoeten en botsen met elkaar.

Waar het niet "graag" is, maar moeite kost, je best moeten doen voor de ander, of de ander ontevreden of ongelukkig over blijft, een essentieel gebrek in de relatie ervaart.

Die kansen zijn imo er geweest om daar oplossingen in te vinden en als dat niet lukt, is dat niet omdat de ander dat niet belangrijk genoeg vond om te doen, maar omdat het niet gebeurd is, of nep zou zijn, iets wat je niet voelt of vindt, niet ontstaan is (bijv liefde voor zijn kinderen is niet gegroeid, doet er niet toe waarom, dat zijn dingen die min of meer spontaan ontstaan, een klik is, graag moet zijn en niet een opgave hoort te zijn.

En andersom ook dingen die niet spontaan waren van zijn kant, waar je om moet "zeuren" en ook gesprekken waarin je die wensen op een andere manier kenbaar maakt niet hadden geholpen als het niet graag gedaan is of de ander geen behoefte of zelfs moeite mee heeft of een hekel aan heeft, tegenstaat.

Daar kom je niet uit, want heeft niemand gelijk in (of allebei gelijk in).
Thanks suzy moet straks je post nog eens goed lezen. Ben nu bij een vriendin en mn emoties vliegen van links naar rechts. Ik mis m maar toch ook weer niet. Zou graag wat horen maar toch ook weer niet. Wil weten wat hij doet vanavond maar aan de andere kant interesseerd het me geen bal.

Kon ik alles maar even uitschakelen.
Ja, mensen maken liever leuke veranderingen mee dan dat het leven minder leuk of zelfs lastiger lijkt te worden, en toch kunnen állerlei veranderingen iets goeds brengen.

Dat weet je soms tevoren niet, en dat kun je je vaak nog niet voorstellen, maar achteraf toch meemaken dat het niet alleen maar verlies was, maar ook positiefs kan opleveren en misschien wel beter dan je ooit had kunnen vermoeden.

Suzy had de eerste post aan mij over het hoofd gezien, dat ik best wel opgewekt was gezien de omstandigheden. Ja ik voelde weer meer kracht terugkomen, geniet ook van dingen, verdriet ging meer naar de achtergrond. Lesgeven is zo leuk, wou vroeger al juf worden, mensen dingen leren, echt een hele uitdaging omdat ik geen lesmateriaal heb en veel zelf improviseer, maar de mensen blijken het leuk te vinden. Inmiddels wel een leuke site gevonden waar ik wat voorbeelden af kan halen.

Over het contact met vriend heb je vandaag gelezen, laatste bericht is dat hij vanavond wil komen, oa mijn nieuwe kapsel wil zien. Maar of hij nu verder wil weet ik niet, misschien wil hij gewoon als vrienden verder, ik hou met alle opties rekening. Mocht dit laatste zo zijn wil ik wel dat hij stopt met die appjes want die zijn meer op liefde gebaseerd.

Jouw post waar ik dat laatste stukje van heb overgenomen, klopt weer helemaal.

Het is zeker mooi om verlangens te houden. Wat jouw benedenverdieping betreft, kun je het niet aan een lekkere man verhuren? Ik kan ook ontzettend genieten van kleine dingen, nieuwe bloemen buiten, de blaadjes die nu weer tevoorschijn komen in de tuin.

Fijn weekend Suzy.
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Nicci: ik ben benieuwd of hij nog geweest is en hoe het gesprek is gegaan!

En daarna moet je me even een trap geven...
Ik ben alweer geruime tijd wakker. Heb flink over hem liggen dromen vannacht. Dat ik berichtjes van hem kreeg en dat hij daarna hier was en naast me in bed lag. Pffff hoe langer het duurt hoe moeilijker ik het vind om niks te horen en zelf wat te sturen.

Kan me zo slecht voorstellen dat hij het allemaal wel prima vind zoals het gegaan is...notabene via een whats app! Alleen dat is al een reden om hem echt te laten gaan maar pfff wat hoop ik stiekem dat hij aan mn deur staat of me belt.
Goedemorgen dames,

Ik had eindelijk even de tijd en energie om bij te lezen.

Wat lastig allemaal, de situatie waar jullie inzitten, het afscheid moeten nemen terwijl je het zo graag anders had gezien.

Dit stukje van suze zegt wat mij betreft veel:

Over dat het in een gezonde relatie vanzelf zou moeten gaan..

""JIJ zag dus overal beren op de weg en dat is vaak niet voor niks, dat moet je jezelf niet aanrekenen, dan paste het niet en heeft hij misschien proberen te forceren dat het wél ging passen.

Dat zou niet nodig moeten zijn, het feit dat het moeite kost, je best ervoor moet doen, zegt op zichzelf denk ik wel genoeg.

Nu ziet hij overal al snel beren op de weg en misschien dus wel terecht, als het zo'n moeite kost is het niet weggelegd, niet spontaan, niet leuk genoeg om daarop terug te kunnen vallen en een sterke relatie op gebouwd te hebben.""

Ik ken geen relatie zonder dat, het raakt me als ik het lees want dit stukje zou op al m'n relaties kunnen slaan, inclusief die met m'n moeder..wat ook de basis is van al m'n relatie gedoe denk ik..

Omdat het past dus niet met m'n mama en mij. Wij passen niet bij elkaar, zijn 100% anders op zulke essentiële vlakken, hoe pijnlijk is dat? En allebei zijn we moeite gaan doen, omdat je zo graag zou willen dat het wel past...en omdat je denkt dat er iets mis moet zijn met jou, het past/werkt/gaat niet omdat jij iets niet goed doet, wordt onbewust de basis overtuiging.

Terwijl wij allebei gewoon helemaal oke zijn zoals we zijn.

We zijn alleen anders, en daar zouden we ook plezier van kunnen hebben, in plaats van dat we onszelf gaan zitten afwijzen..

In een ander stukje schrijft S dit

En dit ga ik meenemen op m'n weg naar iets nieuws..

Je moet wel gewoon echt jezelf kunnen zijn.. En dat heb ik dus (nog) nooit gehad in al m'n relaties niet. Nu ga ik het al Nr1 graadmeter gebruiken wanneer ik eenmaal in iets nieuws ben beland..

Als die behoeften uiteen liggen, betekent het voldoen aan die behoeften hoe dan ook dat je (daarin) jezelf niet kunt zijn, dus ofwel moet inhouden ofwel iets aanwakkeren voor de ander wat je zelf niet voelt of niet natuurlijk of oprecht zelf ook zo voelt.

Dat is heel wat anders dan een ander nu en dan eens een pleziertje doen omdat je weet dat je de ander daar blij mee maakt, terwijl je daar zelf weinig mee hebt. Dat is incidenteel en dat doe je gewoon voor elkaar met liefde.

Niet als het om belangrijkere dingen gaat die terugkerend of duurzaam/ standaard/ doorlopend/ terugkerend verwacht worden (zoals uiteenlopende behoefte aan (app- en bel) contact of hoeveel tijd samen doorbrengen, seksuele behoeften, kinderwens, band met zijn kinderen opbouwen, omgang met exen, wel of niet samenwonen, financiele samenvoeging van belangen, wonen, werken en andere dingen waar je het niet over eens kunt zijn en die dealbreakers kunnen zijn.

Dat blijven terugkerende issues, die je niet zomaar oplost doordat 1 vd 2 (of beurtelings) de ander te pleasen, wil het werken.

Dan gaat het aanpassen uit liefde voor de ander ten koste van jezelf, als het belangrijk is.
"When it rains, look for rainbows. When it's dark, look for stars.."
Laat hem nu iig in zijn sop gaarkoken met rust, Aiksje!

Niet aan toegeven.

Stel maar eens even je eigen grenzen hieraan, alleen al aan de manier van communiceren..

via de app is iig geen manier van doen.
Aiksje

Ik denk niet dat hij het allemaal wel oke vind hoor

Maar mannen kunnen zich makkelijker los maken van iets

Tenminste zo lijkt het

Ze zijn toch vaak minder emotioneel, en kunnen dan hun schouders ophalen en wat anders gaan doen, wat voor ons soms totaal onvoorstelbaar is.

Ik denk dat je er echt spijt van gaat krijgen, als je contact opneemt.

Niet doen dus, hou vol!

Sterkte.

En als je wel al contact hebt opgenomen, don't judge, veroordeel jezelf niet, lief zijn voor JOU is nu prioriteit nr 1!
"When it rains, look for rainbows. When it's dark, look for stars.."
Thanks suzy en zandvogel.

Ik heb geen contact opgenomen en ga dit ook niet doen. Ik vind het alleen verdomd moeilijk. Omdat het voor mij echt absoluut geen manier is van omgang met elkaar.

Ik geloof ergens ook wel dat hij zich ook niet helemaal top erbij voelt. Hij heeft namelijk echt wel gevoel voor me dar heeft hij zelf gezegd. Dat hij heel veel van me houd. Maar het is zoals zandvogel zegt...het blijft een man en gaat er simpeler mee om. Minder emotioneel.

Ik snap overigens ook niet waarom ik nog hoop dat hij wat zal doen terwijl hij zo met me omgaat..!

Jullie moeten me gewoon een schop blijven geven...en tegen me zeggen dat ik geen contact mag zoeken.
Zand: kinderen worden vaak gevormd om een soort verbeterde kloon van de ouders te moeten worden: ouders projecteren nogal wat op hun kinderen!

Het geeft dan strijd als dat niet lukt en het kind anders blijkt: met eigen capaciteiten, karakter, interesses, sterke en minder sterke kanten, andere ideeen en andere overtuigingen oa ook van de tijdgeest waarin je opgroeit en de eisen die aan je gesteld worden door een verander(en)de maatschappij (dan waarin de ouders zijn opgegroeid).

Het is eigenlijk vrij normaal dat kinderen niet alles overnemen van hun ouders, juist daarom zit er ontwikkeling in veranderende opvattingen, normen en waarden en levenswijzen.

En sommige dingen neem je wel over, aangeleerd als normaalwaarde of door overeenkomende karaktertrekken en eigenschappen?

Ken ook nog wel ouders van pubers die min of meer hun eigen kinderen weer soortgelijke opvoeding geven als zijzelf hebben gehad thuis (of ze die eigen opvoeding destijds okay vonden maar zelfs als ze die niet fijn hebben ervaren, maar voortzetten omdat dat normaal en vertrouwd voelt).

Probleem is als je dus niet dat ideaalbeeld wordt wat je ouders voor ogen hebben, omdat ouders (te) vaak denken dat kinderen kneedbaar zijn en het zichzelf aanrekenen als kinderen niet gehoorzamen/ beantwoorden aan dat beeld.

En bij volwassenen dat we ook verwachten dat de ander aan bepaalde levenswijzen en overtuigingen beantwoordt als die ons "eigen"

zijn: onze normaalwaarde.

En dat wat we zelf normaal vinden is vaak eerder vertrouwd, overgenomen uit opvoeding of omgevingsinvloeden, media en ontwikkelingen in de maatschappij waaruit je eoa mix samenstelt van hoe je zelf over eea denkt.

(kan ook deels juist afzetten tegen leefwijzen en opvattingen van je ouders zijn, of eigenschappen in hen die je ongewenst vindt (of iig voor jezelf afwijst: zó wil je beslist niet worden!).

En als kind kun je niet veel meer dan afzetten/protesteren of erin mee gaan (aanpassen) (ook als je het ergens niet mee eens bent): de ouder beslist uiteindelijk voor en over jou.

Als kind heb je er alle belang bij dat ouders goedkeurend over je denken, dus als je redelijk gehoorzaamt aan wat de ouders verwachten.

En misschien hangt de mate van aanpassen of tegenin gaan af van de ruimte die je als kind krijgt om tegen de regels en verwachtingen in te gaan, een eigen mening te mogen hebben en je eigenheid te ontwikkelen, zonder dat de ouders zich daarom afgewezen voelen.

Als je heel stellige ouders had, hun wil wet was en weinig ruimte voor jouw eigen wil (en eigenheid), dan ligt voor de hand dat je je op den duur neerlegde bij hun wil.

(zij het dat misschien onderhuids nog steeds onder protest is: je vormt ook je mening obv wat je niet wilt/niet wilt zijn).

Als je dan ouder en steeds minder afhankelijk wordt, steeds gelijkwaardiger dus, komt dat protest alsnog naar boven (in de pubertijd of daarna als je eenmaal zelfstandig bent bijv).

Het zou allemaal minder een probleem zijn als die gelijkwaardigheid ook erkend wordt en je niet elkaar probeert te overtuigen dat de ander meer zou moeten zijn zoals je zelf bent, denkt, vindt en gedraagt.

Als je over en weer zou kunnen denken: "wat jij vindt en hoe jij leeft moet jij lekker zelf weten voor je eigen leven, dat mag, op jouw manier, als ik dan maar de mijne mag hebben, en ook mag leven zoals ik dat lekker zelf mag weten", dan zouden er al zoveel minder problemen zijn tussen ouders en (zelfs volwassen) kinderen.

Ook al weet jij heel goed wat jij wilt, het mechanisme van aanpassen en pleasen (om goedkeuring/ waardering/ liefde) heb je daar meestal idd vandaan en is jarenlang "getraind".

NIet zo gek dat je dat dus herhaalt in relaties, ook al denk je er van binnen misschien heel anders over.

In feite is dat je bekende "strategie" in de wisselwerking met anderen, niet alleen met partners, denk ik.

Ook misschien in hoe je omgaat met collega's en klanten, of kunt opkomen voor je eigen belangen, als is dat soms makkelijker omdat je daar geen liefde en waardering van nodig hebt, minder te verliezen hebt dus als dat niet botert.

Dat de ander liefst hetzelfde met jou omgaat als jij met die ander, is denk ik een even zo logisch verschijnsel bij pleasers iig.

Omdat je je anders laat overrulen door andere mensen die stellig of dominant hun mening verkondigen.

Andersom vinden niet alle overheersende en stellige mensen het fijn om met soortgelijke mensen om te gaan als zijzelf, die tegenspreken, en die zoeken vaak (onbewust) ja-knikkers die zich aan hun aanpassen.

(uitzonderingen daargelaten en meestal hebben ze juist intussen wél respect voor iemand die is zoals zijzelf zijn, die tegenspreekt, mits het iemand is die ze hoog inschatten (evenwaardig danwel hoger dan zichzelf).

Van een kind of "minderwaardig" iemand nemen ze waarschijnlijk niks aan omdat ze die niet als gelijkwaardig kunnen zien of naar kunnen opkijken.

(en vaak blijf je ongelijkwaardig, want jonger en dús minder wijs, ook als je 50 bent en die ouder 75 is).

In relaties wil je die gelijkwaardigheid natuurlijk sowieso, maar als je je oude mechanisme herhaalt zul je gevoelig blijven voor het laten overheersen door zijn mening of dat je zijn wensen/ verwachtingen wil invullen, omdat je bang bent om lastig te zijn (terwijl je gokt op meer liefde en waardering als je zijn goedkeuring hebt) en maak je hem in feite belangrijker dan jezelf, omdat je dat gewend bent.

Daarmee maak je het eigenlijk zelf minder gelijkwaardig, krop je -net als voorheen- evt protesten (en onvredes) op tot ze irritaties worden en net zo lang tot ze (na jaren?) zo krachtig worden dat ze alsnog overheersen.

En misschien omdat je bang bent dat het niet zal passen als jij je niet aanpast, bij verschillen (in leefwijze, opinies, enz).

En dan de liefde kwijtraakt, als hij zich niet zal aanpassen.

De clou is misschien wel dat niemand zich zou moeten hoéven aanpassen (in belangrijke issues), ook al kun je in een relatie misschien niet verwachten dat je 100% je eigen zin kunt doen en gangetje kunt gaan.

ALs mensen iha de verwachting zouden kunnen loslaten dat de ander (liefst) zo is als jezelf, en je terugkrijgt wat je erin stopt, en je niet persoonlijk gekwetst of afgewezen zou worden of voelen bij oneens zijn, maar ieder het zijne over mag denken, zouden we al een stuk verder zijn.

Dat is wat lastig als je samenwoont of een relatie hebt, en het botst op die (bovenstaande) essentiele issues.

Soms leer je zelf soepeler te worden en bijv te onderzoeken of het wel echt jóuw behoeften en normen zijn, of jouw normaalwaarden (geworden) zijn, waar je anders over kunt gaan denken onder invloed van de ander, dan kun je van elkaar leren.

Of het blijft een machtsstrijdje (al dan niet onderhuids gevoerd, mokken, balen, tolereren, bakzeil halen).

Soms zijn het misschien eigenschappen die je aanvankelijk juist bewondert in de ander (en eigenlijk in je moeder ook), omdat je daar zelf te weinig van hebt (te weinig stellig en onbeinvloedbaar, te weinig opstaan voor jezelf en wat je wilt kenbaar durven maken, laat staan dominant op proberen te leggen aan de ander, of duidelijk te maken wat je van die ander verwacht).

Dan verafschuw je dat tegelijkertijd in die ander, dat die dat wel moeiteloos doet (tot jij "ho" zegt) en jou zoveel moeite kost/ dat niet zou durven, zelfs niet in gezonde mate.

Verschillen in personen binnen een relatie zijn geen probleem als je dat beiden prima vindt en zolang je dat prima vindt: de een uithuizig en ondernemend, de ander huismus, ochtend- of avondmens, ambitieus of minder ambitieus, in de stad of platteland willen wonen, enz zonder dat het ene "beter" wordt gevonden dan het andere.

Als je elkaar erin wilt veranderen, wordt het een strijdje wie gelijk heeft (en overtuigd zijn van eigen gelijk van eigen normaalwaarden).

En daarbij de angst dat waarin jij het niet eens bent met hem, zijn liefde en hoe hij over jou denkt zal verminderen of kunt verliezen als jij doorzet wat jij wilt of belangrijk vindt.

Covey noemt dat "winnaars-verliezers- denken" (je zin krijgen, gelijk willen halen, de ander veranderen/overhalen/ "bewerken"/ pushen zodat die het eens wordt met jou).

Het kan alleen maar "werken" als die verschillen er mogen zijn, erkend worden en ieder min of meer eigen zin mag en kan doen, zonder de ander daarmee in de weg te staan of te benadelen (of zonder dat die zich gekwetst voelt).

ALs je die verschillen dan los van elkaar kunt doen/beleven/ uitoefenen.

Bij essentiele verschillen (in levenswijzen) lukt dat vaak niet, omdat dan 1 van de 2 moet aanpassen (of allebei, een middenweg, compromis) om toch samen dat te kunnen doen/ samen te kunnen leven.

Dwz dat als de een wekelijks wil uitgaan en de ander lekker thuisblijven, dat je dat allebei ook gewoon kunt doen, zonder dat van de ander ook te verwachten, enz.

Respecteren en accepteren dus, dat ieder eea op eigen manier en naar eigen goeddunken "mag" doen (zonder problemen en gedoe).

Over en weer dan wel, he.

Ouders hebben iets te zeggen over hun kinderen, maar partners zijn elkaars ouders niet en de ene visie zou evenwaardig horen te zijn aan elkaar, ook al is het niet eensluidend.

Jezelf bij voorbaat inleveren/aanpassen aan wat hij verwacht of wat jij denkt dat hij verwacht, om de harmonie maar te bewaren, is iets waarmee je zelf eigenlijk de relatie ongelijkwaardig maakt.

En als dat om kleine dingen gaat is dat helemaal niet erg.

Het breekt pas op bij grote dingen, waarin je "jezelf verliest", en ook niet waarachtig van binnen ruimer of anders over bent gaan denken, dus die je wel (op het oog) doet/aanpast, maar van binnen protesteert en moeite mee blijft houden, ook als je die niet uit en niet wilt "zeuren".

Dan lever je je in feite uit aan de waardering (en liefde) en goedkeuring van de ander, door dat belangrijker te maken dan iets wat in essentie bij jou hoort en je moet afwijzen van jezelf, uit angst dat hij jóu afwijst (als je ervoor uit zou komen of voor op te staan).

Je kunt naar elkaar toegroeien of van elkaar leren als je flexibel bent en inziet dat je eigen normaalwaardes ook maar deels aangeleerd zijn en als je openstaat voor ook andere opvattingen, als je daar iets uit kunt halen, bij kunt stellen in de zin van verruimen (niet je laten beperken door beperkender opvattingen).

Het is ook het loslaten van het idee dat je eigen opvattingen en levenswijzen ook de beste zijn en dat iedereen dat liefst zo moest zijn of doen, en zeker je partner (en kinderen).
quote:aiksje schreef op 15 mei 2016 @ 11:37:

Thanks suzy en zandvogel.

Ik heb geen contact opgenomen en ga dit ook niet doen. Ik vind het alleen verdomd moeilijk. Omdat het voor mij echt absoluut geen manier is van omgang met elkaar.

Ik geloof ergens ook wel dat hij zich ook niet helemaal top erbij voelt. Hij heeft namelijk echt wel gevoel voor me dar heeft hij zelf gezegd. Dat hij heel veel van me houd. Maar het is zoals zandvogel zegt...het blijft een man en gaat er simpeler mee om. Minder emotioneel.

Ik snap overigens ook niet waarom ik nog hoop dat hij wat zal doen terwijl hij zo met me omgaat..!

Jullie moeten me gewoon een schop blijven geven...en tegen me zeggen dat ik geen contact mag zoeken.

En waarom is dat dikgedrukte voor jou niet genoeg dan, om zelf daar je conclusies uit te trekken?

Als je dat echt niet wilt, bedoel ik, is dat toch reden genoeg voor jóu om zo'n relatie (voortzetten) niet langer te willen?

Als je dit alleen maar denkt en zégt, en intussen hoopt dat hij het nog voortzet en contact opneemt, weerspreek je jezelf, in hoe je het wilt, want dan heb je het wéér gepikt.

Het ís voor jou blijkbaar geen reden om niet verder te willen met hem.

Het is voor jou hooguit reden dat hij dat verandert en nooit meer zo doet, maar blijkbaar geen reden om geen relatie (meer) met hem te willen.

Eigenlijk zeg je dus: ik pik dit niet, terwijl je tegelijkertijd het wél pikt, als hij maar terugkrabbelt.

Je meent dan eigenlijk niet wat je zegt en je doet ook niet wat je zegt en dan maakt het ook weinig of geen indruk.

Je zet dat zo overboord als hij maar weer lief doet en met jóu verder zou willen gaan.

Zo komt hij ermee weg en zo gaat dat vaker, dan wordt dat ook op den duur met een korrel zout genomen.

Woorden (en ook beloftes) die niet worden gestaafd met bijpassend gedrag (ernaar handelen) hebben maar weinig invloed.

Net zoiets als dat je verwoed aan het afwassen bent terwijl je roept: "ik vertik het, ik doe het niet langer, ik ga jullie afwas niet meer doen, ik ben het zó zat, ruim je eigen troep eens op" enz, (en dat al jaren doet, en blijft doen).

Dat is geen echt protesteren, dat is ff met woorden ventileren en even later is het alweer vergeten en volgende keer precies zo.

Zelfde als roepen: "ik ben er klaar mee" om vervolgens toch weer een kans te geven, en weer, enz enz.
Ik snap wat je wilt zeggen suzy. Het is alleen moeilijk. Mijn gevoelens voor hem zijn echt heel groot en diep blijkbaar.

Toch heb ik een tot hier en niet verder houding hoor. Ik weet namelijk al precies wat ik ga zeggen tegen hem mocht hij willen terug komen of me contacteren. Ik heb gister avond laat nog wat op papier gezet met wat ik wil zeggen. Daarin staat niet dat ik het nog eens wil proberen maar juist dat ik het niet meer wil.

Het enige waarom ik wil dat hij nog contact zoekt met me is omdat ik dan het gevoel heb dat het hem ook wel degelijk wat doet. Dat hij zelf ook inziet dat dit niet de manier van omgaan is. Ik heb geen hoop meer dat het goed komt. Er is teveel gebeurd. Maar een normale afsluiting ben ik wel waard.
Ook zit ik er aan te denken om morgen die tas met spullen incl. De cadeautjes die ik van hem heb gehad bij hem aan de deur te zetten. Ik moet in de buurt zijn daar en ik wil verder toch niks meer met die spullen. Dan is het definitief. Klaar. Het heeft allemaal lang genoeg geduurd.
AIksje: quote:

"Het enige waarom ik wil dat hij nog contact zoekt met me is omdat ik dan het gevoel heb dat het hem ook wel degelijk wat doet. Dat hij zelf ook inziet dat dit niet de manier van omgaan is. Ik heb geen hoop meer dat het goed komt. Het heeft allemaal lang genoeg geduurd. Er is teveel gebeurd. Maar een normale afsluiting ben ik wel waard."

Je hoéft natuurlijk niet op hem te wachten daarmee met dit meedelen.

Je kúnt er zelf ook een "normale afsluiting" aan geven: het zelf uitmaken, en deze woorden gebruiken.

Afwachten tot hij contact opneemt, om te zien of het hem ook wel wat doet, ik weet niet of het een met het ander te maken heeft. Ook als het hem veel doet kan hij bijv te trots zijn oid.

ALs het goed is weet je vanuit die tijd samen wel halen dat hij ook van jou houdt.

En zo niet, (dat je dat niet weet), dan zijn jullie er niet in geslaagd om de liefde te laten versterken (vanuit verliefdheid en aantrekking), of het vertrouwen daarin iig niet opgebouwd, dat jullie belangrijk zijn voor elkaar.

Dat zegt dan ook genoeg, denk ik.

Volgens hang jij al langere tijd aan een draadje te bungelen, een touwtje wat hij in handen heeft (denk jij iig).

Dat is niet fijn, je kunt dat zelf stoppen.

En waarom cadeautjes ook teruggeven?

Zijn die ook niks meer waard (persoonlijke waarde) als de relatie afgelopen is?

ALsof die dan ook niet gemeend waren of zo?

Maakt dat het definitiever?

Of met terugwerkende kracht de hele relatie dan het niet waard geweest?

Verspilde tijd?

(serieuze vraag, he, ik heb dat zelf nooit gedaan, cadeau's op de stoep gezet, behalve de trouwring die ik naar hem toe gegooid heb.

Sommige dingen weliswaar jaren niet gedragen of ergens opgeborgen, maar wel gekoesterd omdat die ooit met liefde gegeven waren).
Ik heb mijn hand in eigen boezem gestoken. Het is gewoon op tussen ons. Maar gaan zitten afwachten of hij nog wel of nier wat gaat laten horen of dat het nog ooit allemaal goed komt ja of nee. De onzekerheid en liefde die je tegelijk voelt. Ik heb mijn afscheidsberichtje gestuurd. Heb hem verwijderd, niet geblokkeerd. Maar het is klaar nu. Het komt niet meer goed en ik moet alleen verder.

Lieve,

Het laatste wat ik wil is dat jij je opgesloten voelt door mij. Dat je het gevoeld hebt verantwoording af te moeten leggen en je niet vertrouwd word. Vanaf nu zal dat niet meer hoeven want ik zal je laten gaan. Ik ben duidelijk niet waar jij gelukkig van word en dan meen ik oprecht dat je het geluk elders moet gaan vinden met iemand die jou wel kan geven wat je nodig hebt.

Ik vind het jammer dat het zo gelopen is maar het enige wat ik wil is dat jij gelukkig bent. Helaas kan je dat niet meer vinden bij mij en ik niet meer bij jou.

De ... die ik heb leren kennen is al lang niet meer. De liefde tussen ons is gewoon op. Ik heb je leren kennen als een liefdevolle vent die echt voor mij wilde gaan. En hoewel je altijd gezegd hebt dat je niet bij me weg zou gaan is dit wel gebeurd. Het geeft niet ik heb het je ook niet makkelijk gemaakt en heb daar nog steeds heel veel spijt van.

De ... die ik de laatste weken gezien heb sluit alleen niet aan bij waar ik me goed bij voel en dan zal je moeten loslaten in liefde. Ik mis die liefdevolle vent. Die man die na iedere ruzie opbelde omdat hij geen ruzie wilde met zijn meisje. De man die met mij kon praten over dingen die me dwars zaten. Die man die zijn toekomst toch met mij had gezien en die heeft gevochten voor mij. Die man die er alles aan deed om na een avondje niet samen te zijn geweest toch samen te kunnen zijn. Die man is langzaam uitgedoofd en word nu zo gemist.

Nu zullen we elkaar in liefde moeten loslaten hoeveel pijn dit ook doet. Ik hou echt met heel mijn hart van je en hoop nog steeds dat we misschien op een later tijdstip elkaar nog eens tegen zullen komen en het vonkje weer kunnen laten opbloeien.

Het beste mijn lieve bollie, voor altijd in mijn hart.
Het is ongekend...geen reactie niks.

Het breekt mn hart dat hij er zo mee om gaat.

Geen goed woord voor over...heeft toch gewoon met fatsoen te maken of niet?

Ik ga maar slapen...
Aiksje: mooi en droevig/emotioneel tegelijk, wat je gestuurd hebt.

Heb je het ook gestuurd met als verwachting dat ie zou reageren?

Hoe lang geleden heb je het gestuurd?

Geen antwoord is ook antwoord, denk ik, afhankelijk van of hij het al gelezen heeft..

Als ie helemaal niet reageert weet je ook genoeg, hoe k*t ook..

Ik hoop dat je een beetje kunt slapen.

Thanks suzy.

Ja je verwacht ergens een gelukswens jou kant op terug. Een bedankje voor de fijne tijd. Iets. Niet om het goed te maken...maar om het af te sluiten.

Ik heb het gestuurd vlak voor ik het hier poste en het is ook gelezen...

Geen antwoord is ook antwoord...dat kan ik op verschillende manieren oppakken. Ik ga er maar vanuit dat hij gewoon echt geen behoefte meer heeft aan contact met mij :(kan totaal niet slapen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven