complimentensysteem

04-11-2016 10:30 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Even een vraagje.. op dit moment loop ik mijn LIO-stage in groep 7. Het is de bedoeling dat ik over (ongeveer) een maand de klas voor 3 dagen over zal nemen waardoor ik nu aan het nadenken ben hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Komende maandag wil ik in beginnen met het complimentensysteem ClassDojo. In de klas is op dit moment het doel: als er maximaal 2 keer gewaarschuwd wordt in de klas hebben ze een punt verdiend en bij minimaal 8 punten in twee weken tijd hebben ze een spelmiddag verdiend. Nu vind ik dit doel best onbereikbaar en ik heb ze dus nog geen punt kunnen geven (ik had tegen de kinderen gezegd dat ik daar dan niet over ga liegen). ClassDojo lijkt mij dus een wat positiever systeem. Wat ik heb bedacht:

- Als ze 15 punten hebben krijgen ze een Dojodollar waarmee ze iets leuks kunnen 'kopen'. Zoals een kwartiertje vrij spelletjes spelen op de laptop.. enz.

- Als ze met de hele klas 300 punten hebben verzameld (daar komen ze best snel aan omdat er 28 kinderen in de klas zitten) gaan we op de dinsdag middag wat leuks doen.

Mijn vraag is: hebben jullie ideeën voor de individuele beloning en een beloning voor de hele klas? Waarschijnlijk hebben de kinderen ook al ideeën maar ik wil er ook al wat hebben bedacht zodat de lijst alleen aangevuld hoeft te worden in de klas.

Alvast bedankt!
quote:sssssst schreef op 04 november 2016 @ 11:06:

[...]

Leuk, uitproberen. 28 niet vrijwillige proefkonijnen in een klas. Wat vindt de leerkracht van deze klas ervan?

Ik ben echt pro stagiaires, maar anti zulke ingrijpende probeersels.Voor elke verandering in de klas zijn de kinderen 'proefkonijnen'. Als kinderen geen proefkonijnen waren zou het onderwijs geen ontwikkeling door kunnen maken?
quote:Nouschi schreef op 04 november 2016 @ 11:08:

[...]

Misschien had gym je juist wel geholpen om wat minder onhandig te worden.Waarschijnlijk wel, maar zie je dat als kind?Dan wil je alleen maar dingen die je niet leuk vindt overslaan
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Werken met stickers, krulletjes enz is toch net zo goed een belongsysteem...... Alleen het beloningsysteem van TO is met punten.
kan het niet veel simpeler?

Als een dag het goed ging dan einde van de dag een leuk ( educatief ) spelletje ( kinderen vinden dingen gauw leuk als er beweging bij is, dus een rekenspel terwijl je op je tafel staat of zoiets, of een wie ben ik of dat handdruk spel )

was het een dag met veel ingrijpen en straf dan eindig je met stillezen of gewoon de standaard rekenles die toch moest.
quote:Bijna-juffie-1994 schreef op 04 november 2016 @ 11:09:

[...]

Voor elke verandering in de klas zijn de kinderen 'proefkonijnen'. Als kinderen geen proefkonijnen waren zou het onderwijs geen ontwikkeling door kunnen maken?Vind het woord proefkonijn ook wel een erg negatieve lading hebben.
quote:sssssst schreef op 04 november 2016 @ 11:06:

[...]

Leuk, uitproberen. 28 niet vrijwillige proefkonijnen in een klas. Wat vindt de leerkracht van deze klas ervan?

Ik ben echt pro stagiaires, maar anti zulke ingrijpende probeersels.

Dit vind ik wel heel zwart/wit.

Of is het meer gevalletje TO in de zeik zeten?
Maar TO, fijn voor jou dat je zelfverzekerd bent en t gewoon Wil doen.

Maar

Wat is jou visie Dan over groep 7. Volgens mij Ben je daar al concreet bezig met de voorbereiding op de middelbare. En z'n kleuter systeem is naar mijn mening geen voorbereiding, waardoor de kloof tussen de basis en de middelbare alleen maar groter word met alle gedragsproblemen van dien.

Met andere woorden, in groep 7 dien je op een andere manier les als in groep 3. Jij komt mij onflexibel over als je niet in wilt zien dat z'n systeem te kinderachtig is voor je doelgroep. Voor mij (als ik je werkbegeleider zou zijn) heb je met het doordrukken van dit systeem je eerste -'tje verdiend.

Sorry dat ik het zo bot zeg, maar dan is de boodschap wel duidelijk tenminste.
quote:watdachtjehiervan schreef op 04 november 2016 @ 11:11:

Werken met stickers, krulletjes enz is toch net zo goed een belongsysteem...... Alleen het beloningsysteem van TO is met punten.Het plaatje of krulletje ís de beloning. Bij TO moet je 5 plaatjes sparen en dan krijg je de beloning.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:sssssst schreef op 04 november 2016 @ 11:09:

[...]

Leuk hoor en beloning voor de kinderen die moeite hebben zich normaal te gedragen. Moet je wel oppassen dat andere super brave kinderen dat gedrag niet gaan overnemen omdat zij anders nooit beloond worden.

Mijn zoon ging bij de kleuters ook eens steeds maar gek doen, hij wilde ook stickers verdienen!Ojee komt nog wat boven: Mijn jonger zusje beet nagels, en mijn vader beloofde haar geld per nagel die in een bepaalde tijd lang genoeg was. In mijn ogen waren die nagels niet lang genoeg maar ze kreeg toch dat geld, zal wel ter motivatie geweest zijn, en ik kreeg niks, maar beet geen nagels. Het heeft nog jaren geduurd voor zus van nagelbijten af was, maar sindsdien kijk ik wel anders naar beloningen
quote:Martje2801 schreef op 04 november 2016 @ 11:13:

Maar

Wat is jou visie Dan over groep 7. Volgens mij Ben je daar al concreet bezig met de voorbereiding op de middelbare. En z'n kleuter systeem is naar mijn mening geen voorbereiding, waardoor de kloof tussen de basis en de middelbare alleen maar groter word met alle gedragsproblemen van dien.

Met andere woorden, in groep 7 dien je op een andere manier les als in groep 3. Jij komt mij onflexibel over als je niet in wilt zien dat z'n systeem te kinderachtig is voor je doelgroep. Voor mij (als ik je werkbegeleider zou zijn) heb je met het doordrukken van dit systeem je eerste -'tje verdiend.

Sorry dat ik het zo bot zeg, maar dan is de boodschap wel duidelijk tenminste.

wauw...

Nou TO ,Steek die maar in je zak!
quote:Bijna-juffie-1994 schreef op 04 november 2016 @ 11:09:

[...]

Voor elke verandering in de klas zijn de kinderen 'proefkonijnen'. Als kinderen geen proefkonijnen waren zou het onderwijs geen ontwikkeling door kunnen maken?

Eens.

Maar jij bent niet de vaste groepsleerkracht, dus na jouw vertrek moet hij/zij weer verder met die groep. Wat hij/zij nu heeft opgebouwd sinds begin schooljaar kun je mijns inziens beter vasthouden. Ik heb drie kinderen en heb meer dan eens alles mis zien lopen door wisselingen van leerkrachten. Dat kwam dan door ziekte, maar de bende was er niet minder om.
quote:Nouschi schreef op 04 november 2016 @ 11:14:

[...]

Het plaatje of krulletje ís de beloning. Bij TO moet je 5 plaatjes sparen en dan krijg je de beloning.Dus krijg je 5x een kleine beloning,voordat je de "echte" beloning krijgt. Wat maakt het uit wat de beloning is? Het gaat erom dat je blijkbaar iets bereikt hebt waar je naar toe hebt gewerkt en goed hebt gedaan.
quote:Martje2801 schreef op 04 november 2016 @ 11:13:

Maar

Sorry dat ik het zo bot zeg, maar dan is de boodschap wel duidelijk tenminste.Mijn mentor staat gelukkig open voor 'uitproberen' en zegt zelf nog zoekende te zijn in deze klas.. wat werkt wel en wat werkt niet? Als het te kinderachtig is kom ik daar snel genoeg achter. Ik denk dat een student die het een en ander uit wil proberen en niet alleen mee wil gaan met het huidige systeem in de klas geen 'minnetje' verdient.. (het plusjes en minnetjes systeem wordt dus zelfs op het HBO nog toegepast.. waarom dan niet op de basisschool?
quote:Nouschi schreef op 04 november 2016 @ 11:14:

[...]

Het plaatje of krulletje ís de beloning. Bij TO moet je 5 plaatjes sparen en dan krijg je de beloning.Ik kreeg vroeger bij 10 krullen een sticker, en bij 10 stickers een plaat
quote:rosings schreef op 04 november 2016 @ 11:23:

[...]

Ik kreeg vroeger bij 10 krullen een sticker, en bij 10 stickers een plaat En? getraumatiseerd erdoor?
quote:watdachtjehiervan schreef op 04 november 2016 @ 11:13:

[...]

Dit vind ik wel heel zwart/wit.

Of is het meer gevalletje TO in de zeik zeten?Nee hoor, niet om haar in de zeik te zetten, meer om haar goed na te laten denken. Mijn kinderen zijn gewoon iets te vaak aan dit soort experimenten bloot gesteld en hadden daar flinke frustraties over.
Waarom is zo'n systeem nodig? Waarom gedragen kinderen zich zoals ze zich gedragen?

Zo'n beloningssysteem klinkt mij een beetje in de oren als op een krampachtige manier de klas in de hand willen houden. En dan heb ik het nog niet eens over de intrinsieke motivatie omdat kinderen zich gaan gedragen om de beloning en dat sommige kinderen op hun tenen moeten lopen en niet zichzelf kunnen zijn.

Ik als ouder zou er iig niet blij mee zijn en zou het veel fijner vinden als een leerkracht zou kijken waarom een kind zich gedraagt zoals het zich gedraagt en daarmee aan de gang gaat.

Kost meer moeite ja, maar het kind heeft er mi veel meer aan.
quote:Maccaron schreef op 04 november 2016 @ 11:19:

[...]

Dus krijg je 5x een kleine beloning,voordat je de "echte" beloning krijgt. Wat maakt het uit wat de beloning is? Het gaat erom dat je blijkbaar iets bereikt hebt waar je naar toe hebt gewerkt en goed hebt gedaan.Ik heb het over een plaatje of krul in een schrift als je bv netjes gewerkt had. TO heeft het over een puntensysteem als de klas als geheel geen waarschuwingen heeft gehad. Compleet wat anders.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Maccaron schreef op 04 november 2016 @ 11:24:

[...]

En? getraumatiseerd erdoor?Nee hoor, word er nog blij van (maar dit was wel in de lagere groepen, niet meer in 7 en 8
quote:rosings schreef op 04 november 2016 @ 11:23:

[...]

Ik kreeg vroeger bij 10 krullen een sticker, en bij 10 stickers een plaat Stickers waren er in mijn tijd nog niet, dus dat werden poëzieplaatjes. Geen idee meer hoeveel ik er verdiende, maar ik had ze wel zelf verdiend, hing niet af van klasgenootjes. kan me niet herinneren dat er klassikaal iets verdiend kon worden. zal wel iets geweest zijn als: Wanneer jullie nu allemaal rustig je sommen maken lees ik straks voor
quote:Bijna-juffie-1994 schreef op 04 november 2016 @ 11:20:

[...]

Mijn mentor staat gelukkig open voor 'uitproberen' en zegt zelf nog zoekende te zijn in deze klas.. wat werkt wel en wat werkt niet? Als het te kinderachtig is kom ik daar snel genoeg achter. Ik denk dat een student die het een en ander uit wil proberen en niet alleen mee wil gaan met het huidige systeem in de klas geen 'minnetje' verdient.. (het plusjes en minnetjes systeem wordt dus zelfs op het HBO nog toegepast.. waarom dan niet op de basisschool?

TO,

Wat ik wil proberen te zeggen is (goed NL is niet mijn NT1, dus misschien gebruik ik niet de juiste woorden), dat het systeem mij te kinderachtig over komt. (En ja ik ken het systeem). Het systeem word (waar ik vandaan kom) alleen maar toegepast in de onderbouw, omdat het een wat kinderlijke inslag heeft. Ik vind dat je goed gedrag niet moet belonen vanaf een bepaalde leeftijd, maar gewoon mag verwachten. Als jij je netjes aan de snelheid houd op de snelweg krijg je toch ook niet als beloning dat je een maandje geen wegenbelasting hoeft te betalen?

Daarbij opgeteld deze leerlingen gaan met anderhalf jaar naar de middelbare. Als ze daar ongewenst gedrag vertonen worden ze er ook gewoon uitgezet, en na zoveel x naar de leerplicht gestuurd. (Met zelfs een mogelijke taakstraf boven het hoofd). Ik zou daar kinderen in de laatste 2 jaar van de basisschool dus meer op voorbereiden. Dat doe je naar mijn mening niet door goed bedrag te belonen maar om onacceptabel gedrag te bestraffen.

To the point: Ik zou persoonlijk meer op zoek gaan naar een systeem met een wat meer past bij de kerndoelen die je in groep 7 dient te behalen met de klas. Wat voor systeem mijn voorkeur heeft denk ik even een half uurtje over na. Daarna zal ik daarop terugkomen als je dat fijn vindt.

Met dat + jes en - tjes bedoelde ik eigenlijk tegenover jou. Naar mijn persoonlijke mening is structuur en duidelijkheid heel belangrijk. Ik zie persoonlijk niet de meerwaarde om dat midden in het schooljaar uit te gaan proberen. Daarbij opgeteld dat ik het systeem niet bij de doelgroep vind passen was mijn mening negatief. Daarom bedoelde ik dan zou je voor mij een eerste -'tje verdiend hebben. Ik als werkbegeleider kijk ten tijden van de beoordelingen hoeveel +'tjes en -'tjes heb opgeschreven en aan de hand daarvan maak ik meestal een beoordeling.

Als jou werkbegeleider ervoor open staat kan je het altijd proberen. Mijn enige tip dan nog is stel een reële reflectiedatum (bv 3 weken) waarin je kijkt of het effect heeft (en de vooraf bepaalde doelen behaald), en niet tot het einde ermee blijft doormodderen.
quote:Nouschi schreef op 04 november 2016 @ 11:30:

[...]

Ik heb het over een plaatje of krul in een schrift als je bv netjes gewerkt had. TO heeft het over een puntensysteem als de klas als geheel geen waarschuwingen heeft gehad. Compleet wat anders.ja het was in je schrift, en soms schreef de meester er nog iets bij. Bijv. Goed zo! of Wat een knoeiboel! Lekker duidelijk was dat. Maar daar zie je ook meteen al het probleem, veel meesters zijn er niet meer
Klassikale beloningen vond ik als kind waardeloos. Het motiveerde niet extra en het was altijd een compromis.
quote:Maccaron schreef op 04 november 2016 @ 11:19:

[...]

Dus krijg je 5x een kleine beloning,voordat je de "echte" beloning krijgt. Wat maakt het uit wat de beloning is? Het gaat erom dat je blijkbaar iets bereikt hebt waar je naar toe hebt gewerkt en goed hebt gedaan.maar waarom zie je tekst, als in, goed zo! Niet als een beloning? In het echte leven krijgen mensen geen stickers, ze krijgen mondelinge feedback. Beter leer je kinderen in groep 7 daarmee omgaan
quote:poolparty schreef op 04 november 2016 @ 11:37:

Klassikale beloningen vond ik als kind waardeloos. Het motiveerde niet extra en het was altijd een compromis.net als klassikale straf is het niet eerlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven