Lijf & Lijn alle pijlers

Joggen/Hardlopen opnieuw?

08-08-2007 07:09 3160 berichten
Alle reacties Link kopieren
[Hallo dames,

Geen flauw benul waar ons hardloop forum heen is, hier maar een nieuwe starten? Is het beauty, is het gezondheid... ik heb geen flauw benul maar ik heb 'm maar onder gezondheid geknald.

Bij deze. Hopelijk tot snel.

Oh, en als dit topic al ergens anders staat, gaarne mij daarop te wijzen, ik vind het nieuwe forum een beetje chaotisch! Dit is even wennen zo'n overgangsfase, komt helemaal goed.

Groetjes,

Peefje!
Wedstrijd tempo op de 10km wedstrijd. Dus in jou geval zo'n 4min54/km (58-59sec per 200m)
Oja, ik ben net terug en dat heb ik inderdaad aangehouden.

Ik hoop dat dat ik dat tempo morgen dan 49 minuten kan volhouden, we zullen zien!

Thx!
boebele, morgen veel sucses. Ik hoop dat je het gaat halen die 49 min!! Welke wedstrijd ging je doen trouwens, niet egmond toch?

En ook voor runningmonster als je morgen nog naar egmond gaat veel sucses!!!!

Baukje, 13 km is niet echt ver nee, maar 2x per dag even op en neer, is toch wel weer veel tijd kwijt.

Morgenvroeg wil ik gewoon gaan trainen, weet niet of er veel mensen zullen zijn want er gaat toch een hele bus vol naar egmond. Niet iedereen gaat lopen, veel gaan ook mee om daar te wandelen.

Misschien volgend jaar, wil die nog wel een keer lopen, maar voorlopig nog niet.
Nee, een loopje van mijn club. Egmond was vol en ik vond dit ook even leuker.

Succes runningmonster!
Een hele tijd geleden volgens mij dat runningmonster hier gepost heeft. Alles goed?

Egmond heeft er heerlijk weer op. Heb vanmorgen zelf lekker gelopen. Rustig duurloopje 20,2km in 1hr46 (11,3km/hr).

Morgen rustdag en dan dinsdag vaartspel. Voor volgende week zondag een 15km trimloop gepland als voorbereiding op de halve marathon. Wil dan 4min30/km proberen te lopen en dan dezelfde trimloop een maand later 4min28/km. Dat zou dan precies het halve marathon schema zijn.
Dank voor jullie wensen maar Runningmonster is even uit de running qua Egmond. Mijn vader heeft kanker (lever) en het gaat ineens heel hard achteruit. Ben nog wezen skiën in de kerstvakantie maar toen lag hij al in het ziekenhuis met een blaasontsteking. Is sinds 2 jan thuis maar het gaat niet goed, is helemaal opgezwollen van het vocht is nu ook aan de morfine. Ik ga er zo weer naar toe. Heb ook helemaal geen rust om nu een wedstrijd te doen. Ben wel in training voor Parijs, weet niet of dat doorgaat. Het vervelende is dat mijn moeder ook niet goed is dus ik probeer bij te springen waar ik kan maar woon toch een half uur rijden en werk 4 dagen en heb ook mijn gezin. Ik probeer wel de 3 keer lopen erin te houden want dan heb ik tenminste nog iets voor mezelf. Sorry volledig off topic dit stukje.
Runningmonster,

ah, wat vervelend om te horen van je vader zeg. Ja kan me voorstellen dat je nu even niet naar wedstrijdjes gaat. Probeer maar gewoon zoveel mogelijk bij je vader te zijn nu en hem zo veel mogelijk te steunen. Sterkte!

Mijn missie van vandaag is geslaagd. Dankzij mijn haas was ik vanmorgen in 48:48 binnen. Ben er erg blij mee, het was precies wat ik hoopte: een lage 48, maar had ingezet op 49. Dus.. nu op naar de volgende wedstrijd! Toch leuk om te merken dat ik echt sneller ben geworden dan een paar maanden geleden. Het trainen werpt dus toch zijn vruchten af.
He boebele super gefeliciteerd.

Runningmonster veel sterkte. Ik zit zelf in een soorgelijke sitauatie. Mijn moeder zit dus ook in de eindfase van haar leven. Alleen zit ze nu sinds 3 weken in een hospice die ten eerste hier een stuk dichter bij is (een kwartiertje rijden tegen eerst een half uur) en ten tweede hoef ik er nu nog maar een paar keer per dag naar toe ipv dat we eerst moesten zorgen dat er continu een van de kinderen bij haar in huis was. Maar probeer intussen toch wel mijn dingen te plannen en te doen ook al besef ik dat van de een op de andere dag de planningen niet door kunnen gaan.

Ben zelf juist terug van mijn moeder en inmiddels heeft ze zoveel morfine dat ze hoofdzakelijk slaapt en de meeste dingen haar ontgaan.

En boebele wanneer heb je je volgende wedstrijd gepland?
Runningmonster, heel veel sterkte met je vader. Kan begrijpen dat je hoofd nu niet naar wedstrijdjes staat. Moet er niet aan denken dat mijn ouders zo ziek worden, maar iedereen komt ooit zo voor te staan.

Boebele, hardstikke goed zeg! Zelfs nog beter dan je planning! Je bent echt goed vooruit gegaan.

Heb vanmorgen lekker getraint, het was niet zo heel druk, maar we hebben interval training gedaan, dat vind ik wel fijn , kan ik zelf weer een paar keer duurloop doen. Hopelijk kan ik woensdag weer gaan.
Runningmonster, even een van mij
Bedankt voor jullie medeleven. Doet me goed.

Baukje, weer even off topic, maar hoe is dat gegaan met jouw moeder en de hospice? Daar zitten we met mijn vader ook aan te denken maar hoe gaat dat in zijn werk? Als je er tijd voor/zin in hebt, zou je me dan willen mailen? Ik had er nog nooit van gehoord. Iig is mijn mailadres; runningmonster1967@hotmail.com Vast bedankt.
Runningmonster, heel veel sterkte!!

Jennie
Vvanavond vaartspel, blijft toch altijd een beetje afzien. Daarna als toetjemet de inmiddels al zware benen nog een 400m op maximale snelheid. Was met mijn 1min18 toch niet echt ontevreden.
Vanmorgen even 40 min gelopen. Snel even 20 min heen. Nou ja voor mij snel dan! Het was in 19 min. en volgens afstand meten wat het net 1 meter minder dan 4 km. Daarna rustig op mijn gemak weer terug gelopen. Zo wil ik proberen mijn tempo wat op tevoeren.

Oja, boebele, even nog een rectificatie, Je bent dus veel sneller als ik dus he. Met die goeie tijd van afgelopen zondag.
Lauwe een mooie manier om gericht aan je tempo te werken. Loop je dan wel eerst goed in? Anders zou je het beter om kunnen draaien. Eerst op het gemakje heen en dan in rapper tempo terug.

Vandaag een kort snel programma met het oog op de wedstrijd van as zondag. Korte stukken (8,6 en 4 min) in D3,3,4. Maar met in en uitlopen erbij en oefeningen toch nog 5 kwartier bezig geweest.

Ging eigenlijk wel lekker. Er waren maar weinig clubgenoten die a.s zondag voor een wedstrijd gingen. En dat waren of hele snelle mannen en een vrouw die net iets langzamer loopt dan mij. Maar nu hadden we samen gelopen en voor mijn gevoel net iets onder mijn tempo. Ben dus gewoon door blijven kletsen. Maar nu ik de gegevens op de computer heb gezet zie ik dat we toch gewoon mijn duurloop tempo's hebben gelopen (12,8 en 14,1 km/uur). Je kunt jezelf dus schijnbaar voor de gek houden dat als je echt denkt wat langzamer te lopen je het tempo ook veel gemakkelijker aan kunt.
baukje,

even een vraagje aangezien ik mijn trainer niet kan bereiken:

ik moet vandaag een intervaltraining doen met 3 keer 1000 km onderverdeeld in 300-300-400. Nou moet ik het juiste trainingstempo weten. Wat denk jij dat verstandig is?

En hoe moet ik dat instellen op mijn polar? Want ik kan bv niet instellen dat ik 300 meter in een bepaald tempo loop en dat hij dan na 300 meter overspringt naar een ander tempo. Dat kan ik wel doen als ik mijn uurtempo aangeef, dus bv 5.30 per 300 meter en vervolgens bv 5.20 per 300 meter.

Ik hoop dat je me kunt adviseren!
Begrijp je intervallenniet helemaal. Je moet dus niet 3x 1000m lopen (1000km is wel erg ver he!) in een tempo maar 3x een 1000m waarvan je de eerste 300, de tweede 300 en de laatste 400 in verschillende tempo's loopt. Of bedoel je intervallen van 300 resp 400m met herstel ertussen.

Gezien je tijd van 49min/10km moet je je 1000tjes rondom die tijd trainen. Dus 4min54/1000m. Ik denk dat jij zeker meer in petto hebt dus na de eerste 1000m zou ik de volgende twee op 48min/km trainen (4min48/1000m).

Korte intevallen van 300/400m mogen iets sneller.

Het princiepe van 300, 300 en 400 aaneengesloten maar in verschillende tempo's ken ik niet. Met mijn boeren verstand zou ik zeggen begin de eerste 300m met een snelheid van 4min54/1000m de volgende 300m ietsjes sneller en de laatste 400m op 4min48/km. Maar nogmaals die interval vorm gebrukiken we nooit.

Wat betreft het instellen van de polar kan ik je ook geen advies geven. Loop zelf met een garmin maar voor de intensieve intervallen heb ik altijd het gemak van de baan met de vele lijnen. Krijg van mijn trainer een briefje in handen gedrukt met het interval schema met bijbehorende tijden.Werk vervolgens alleen met mijn lap knop. En op grond van de 100m lijnen kan ik gedruende de interval zien of ik op schema loop. Trainer is ook nog eens zo lief de tijden per 100m te vermelden zodat ik niet hoef te rekenen onderweg. Kijk daar wordt een mens zo gemakzuchtig van dat allelei mogelijkheden op mijn horloge onbenut blijven.

De extensieve intervallen lopen we op tijd en hartslag. Moet zeggen dat ik ook dan met mijn lap knop werk. Moet zo ie zo regelmatig op mijn horloge kijken voor mijn hartslag en zie op die manier vanzelf wanneer de tijd erop zit. En voor zover ik het zelf niet in de gaten heb beginnen de clubgenoten wel te roepen dat ik moet stoppen.

Maar boebele loop jij dan met footpad die je aangeeft op je tempo goed is? Ik kan in princiepe bij de garmin aan laten geven met signalen dat ik te hard of te zacht ga. Maar in de praktijk werkt dat niet.Het gaat om betrekkelijk kleine marges. En hoewel de gemiddelde snelheid altijd wel nauwkeurig is zijn dat de momentopnames vaak niet. Wel geeft hij bij mij continu de snelheid of tempo aan en ik weet intussen wel wanneer het zin heeft om te kijken. Zeker in combinatie met mijn hartslag.
Boebele nog een tip (oeps val ik door de mand dat ik toch stiekum in het andere topic gelezen heb).

Vergroot de afstand per week nooit met meer dan 10%. Is echt vragen om blessures. Natuurlijk kun jij die 21,1 km zondag echt wel lopen. Maar door ineens je afstand met te grote sprongen te vergroten breek je meer af dan dat je opbouwt in je aanloop naar de halve marathon van parijs. Daarnaast loop je een vergrote kans op blessures.

Op de club volgen we het schema dat we elke week de duurlopen met 5min uitbreiden.
baukje,

bedankt voor je adviezen! Ik kon niet langer meer wachten vanmiddag dus ik ben toch maar een duurloopje gaan doen, is toch beter dan niks en ik dacht: ik kan nu wel die intervaltraining gaan doen, maar als ik niet weet hoe ik hem precies uit moet voeren heeft het ook geen zin. Ik heb dus nu 12 km gelopen, maar weet nu wel voor de volgende keer wat ik moet doen, dus bedankt! En natuurlijk zal ik mijn trainer ook even aan zijn mouw trekken, maar die was de hele ochtend niet bereikbaar.

Maar hoe loop jij dan op alleen je lapknop? Want als je eerst 300 meter in bv 31 seconden per 100 m moet lopen en de volgende keer in 29 seconden per 100 m dan moet je toch iedere keer op die knop drukken? Of snap ik het niet? Hoe stel jij dat dan in? Ik kan hier in de buurt ook rennen op een plek waar de 100'tjes zijn aangegeven, dus dat is het probleem niet. Ik zit gewoon met de tijden.

Ik heb vandaag voor het eerst met mijn hartslagmeter gelopen, was best leuk en interessant. Mijn hartslag was aan de hoge kant voor een duurloop dus ik moest mijn tempo aanpassen en na afloop heb ik bijna 800 kcal verbrand..! Niet dat ik dat geloof, maar goed.

Ik ga denk dan as zondag maar niet mee met de 21 loop. Ik denk dat ik er 16 van maak ofzo, en dan loop ik van stad naar stad.
Boebele ik gebruik de lapknop heel simpel als een eenvoudige stopwatch. Begin van de training gaat mijn horloge op start dus sla ik alle gegevens vanaf dan op. Beginnen we met intervallen bv 5 series van 4 keer 200 dan druk ik aan elk begin van de 200m en aan het einde de laptoets in.(en zo bij een 800m aanhet begin en het einde van de 800m- de 100m punten controleer ik gewoon zonder ze apart te markeren) En dat steeds bij iedere afstand opnieuw indrukken vind ik geen probleem want je kijkt toch naar je horloge om de tijd te controleren. Je snelheid aanpassen moet je uiteindelijk toch zelf doen. Maar zeker als je 100m punten heb heb je mooie controle punten.

Weer thuis kan ik dan alle gegevens op de computer zetten.

Om te weten of je hartslag aan de hoge kant was voor de betreffende duurloop moet je natuurlijk wel je maximale hartslag meten. Heb wel eens van andere gehoord dat polar die voor je berekend op grond van 10min die je dan moet lopen of zo. Maar zo werkt dat niet hoor. Dat zijn geen reeele waardes. ook niet die je op grond van je leeftijd uitrekend. Dat zijn zulke grove benaderingen daar kun je niet mee werken. Eerst heel goed rustig inlopen (pakweg 20min) vervolgens een 20 min een hele stevig tempo, dan een minuut of 5 echt maximaal om er dan vervolgens een eindsprint uit proberen te persen.

Maar ik ben wel blij dat ik van de trainer de intervallen kant en klaar met tijden aangerijkt krijg. Misschien moet je toch overwegen over te stappen naar de wedstrijd groep. Daar wordt vaak toch gerichter naar een doel gewerkt.
Die wedstrijdgroep is voorlopig veel te snel voor mij, en eerlijk gezegd heb ik het in de huidige groep erg naar mijn zin. En ja, het is wel zo dat we niet erg gericht trainen, dat is wel jammer. Maar ja, bij de wedstrijdgroep trainen ze weer voornamelijk op de korte afstanden en daar zitten ook erg veel 'haantjes', ik weet niet of ik het daar naar mijn zin zou hebben. Maar wie weet stap ik ooit over, maar dan moet ik wel eerst 5 minuten sneller zijn op de 10 km.

Maar goed, jij drukt dus wel iedere keer die knop opnieuw in. Hm, toch maar eens zelf proberen dan, want een andere mogelijkheid zie ik eigenlijk niet.

Ik heb trouwens de polar niet mijn max hartslag laten berekenen hoor. Er staat een schema in het boekje dat ik van mijn vereniging kreeg en dat heb ik aangehouden. Maar ik moet dus eerst helemaal voluit gaan voordat ik kan zeggen wat mijn maximale hartslag is? Dat klinkt eigenlijk wel logisch.
Boebele er zijn echt hele grote individuele verschillen in maximale hartslag. Buiten de leeftijd om. Schema zullen dus gemiddeld kloppen maar daar heb je individueel niets aan want je kunt zomaar 20 hartslagen afwijken.

Dus inderdaad je moet voluit gaan maar vooral eerst heel goed inlopen. Als ik zelf namelijk zonder inlopen ga sprinten vliegt mijn hartslag zo boven de 200 terwijl mijn "maximale hartslag" op ongeveer 185 ligt.

Bij ons heb je dus naast de recreanten groepen ook wedstrijdgroepen op niveau. En dat hoeven helemaal geen snelle lopers te zijn. Op dit moment lopen de groepen tot 5min20 per km. De groepen zijn per 10min ingedeeld en 5min20 wil dan zeggen dat daar ongeveer je omslagpunt ligt,. (je 10km loop je dan sneller want die lop je meestal gedeeltelijk in de verzuring-maar 15km tijd komt meestal aardig in de buurt). Dus jij zou bij ons bij lange na niet in de langzaamste groep lopen.

Het onderscheid is dus zeker niet het tempo maar de inzet. 4 keer per week trainen, serieus je intervallen doen, zo veel mogelijk aan je schema houden. Volgens mijn ben jij daar zeker fanatiek genoeg voor vandaar mijn opmerking. Als je ziet welke tijd je nu zo kort na het begin al neerzet op de 10km denk ik dat er met gericht training er nog heel veel van je tijd af te snoepen is.

Maar ja dan moet er inderdaad wel een passende groep zijn. Bij ons varieert het ook heel erg in afstganden die worden gelopen. De jonge gaarde richt zich voornamelijk op de kortere afstanden maar er zijn ook ouderen die zich beperken tot afstanden tot 10km. Maar er zitten ook tri-atleten en voornamelijk marathon lopers bij. En de leeftijden varieren van 20 tot bijna ver in de 60.

Vanmorgen zelf alleen iets meer dan een half uur wedstrijdvoorbereiding gedaan.

Voor de kinderen hadden we vandaag de mastboscross gepland. Iedereen stond vanmorgen al in tenu toen ik tot ontdekking kwam dat deze cross niet bij de regio 13 competitie hoort. Blik op het inschrijfgeld bij nainschrijven heeft me doen besluiten gewoon met de kinderen na de training te gaan ipv de wedstrijd. Volgende week hebben ze echt een cross van de competitie.

Omdat ik dus maar een half uurtje gelopen hebt moest ik mijn tijd nog volmaken in het bos. Ben dus maar gaan wandelen. Beloning gekregen in de vorm van 5 reeen en twee roofvogels. Tijdens wandelen zie je duidelijk meer dan tijdens het rennen.
Oeps kan wel een boek gaan schrijven.
Ga zo vertrekken voor mijn loop. Het is behoorlijk winderig. Hopelijk blijft het verder droog. Verder mijn maandelijkse dip (menstruatie) dus het is maar de vraag of ik mijn doelstellingen ga halen. Ga voor 1;07;30 voor de 15km en het liefst helemaal strak gelopen. Ga samenmet twee clubgenoten dus we zullen het verder zonder suporters moeten doen.
O, baukje ben ik te laat met sucses wensen. Welke wedstrijd ga je doen?

Heb vanmorgen lekker getraind, zondags is altijd intervaltraining. dan hoef ik dat doorde weeks zelf niet te doen. Het begon op het laatst nog wat te regenen verder viel het wel mee. Na de training mochten we truien passen. Van een sponser krijgen we lekkere fleecetrui voor na de trainingen of wedstrijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven