Goede dag, slechte dag

23-10-2017 16:15 658 berichten
Alle reacties Link kopieren
De plek voor iedereen die worstelt met dagindeling, doelen, motivatie en mogelijke depressieve gevoelens.
Mensen die niet precies weten wat ze willen, wat ze niet willen of niet moeten willen.

Elkaar aanmoedigen, bespreken van de dag en alles wat er verder nog langs komt.

Afbeelding

Voor een ieder die het aanspreekt, je bent welkom op zowel je goede dagen, je slechte dagen en alles wat ertussen in zit.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@minameut Welkom en fijn dat je ook hier je verhaal deelt!

Mijn depressie uit zich meer in een soort van continue rusteloosheid en daardoor eigenlijk nergens voldoende de tijd en de rust in mijn hoofd voor hebben. Ik ben nu ook een week op vakantie geweest, maar voelde me daar niet beter dan thuis.
Vind het interessant om te lezen hoe anderen het ervaren en ook fijn dat we dat hier kunnen delen, @Sirius gewoon even stoom afblazen mag hier wat mij betreft ook hoor! Juist mooi toch dat je dat hier kunt delen met mensen die je begrijpen.

Ik heb vannacht 12 uur geslapen, lig nog in bed, was daar blijkbaar aan toe.
To do lijstje voor vandaag:
* Morning routine: mediteren, yoga, omkleden, ontbijten etc.
* Koffer uitpakken
* Planten water geven
* Feedback van docent in mijn verslagen verwerken en weer opsturen
* Even iets eten en klaarmaken voor werk
* Werken
Goedemorgen allen.

Welkom Minameut. :)

Redelijk goed geslapen en zoals gewoonlijk om kwart over 9 wakker.
Na een beetje rommelen in huis en ontbijt heb ik 2 voor 12 terug zitten kijken, dat was lekker ontspannend en ik heb veel antwoorden goed geraden en ik wist de woorden. Is altijd gemakkelijker als je voor de buis zit. :)

Het is de bedoeling dat ik vandaag boodschappen ga doen, maar de moed zit er nog niet echt in. Ik moet nog douchen en aankleden, maar ik blijf maar uitstellen.
Zou wel een flinke schop onder mijn kont kunnen gebruiken.
Raar toch, wat is dat toch? Als ik eenmaal sta te spetteren vind ik het heerlijk, dat warme water, maar me ertoe zetten om het te gaan doen, daar zie ik als een berg tegenop en het typische is dat als het eenmaal achter de rug is en ik ben aangekleed, dat het helemaal geen punt is om de deur uit te gaan en dingen te ondernemen. Kan er niet over uit.

Nou ja, eerst maar eens mijn koffie opdrinken. (wat een rotsmoes)
Nou hup cateautje! Onder die douche en straks gewoon boodschappen gaan doen. Die heb je blijkbaar nodig om goed voor jezelf te zorgen vandaag en komende dagen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ieb, ik snap het van je man. We denken soms dat mijn vader licht autisme heeft (en nu hij Parkinson heeft wordt het erger). Hij was altijd van heel lang 'onderzoek doen' voordat hij iets kocht. Verschillende onderzoeken er op napluizen, verschillende winkels, etc. En dan pas iets kopen.
Hij zou niet iets kopen zonder eerst dat hele research, dan zou hij er geen goed gevoel bij hebben.

Ben wel goedgemutst opgestaan. Had meteen al een druk gesprek in een groepsapp en dan moet ik daar wel weer van loskomen, dat ik niet de hele dag alleen maar op die app zit. Maar ze zijn nu stil :)

Cateautje succes met douchen en de rest!
Je kunt méér.
Cateau is het gelukt?

Moon je kan het geluid van een groepsapp ook dempen. Dan hoor je de appjes niet.

Ibi fijn dat je een paar redelijke dagen hebt gehad.

Sirius wat fijn dat het gelukt is om gisteren zo actief te zijn.

Ik had gisteren een slechte dag. Ik ben wel bezig gebleven met wat huishouden en wandelen met de hond. Op mijn werk ben ik voornamelijk aanwezig geweest. Heb weinig uit handen gekregen. In de avond zouden man en ik naar de bioscoop gaan maar ik had nood aan rust en thuis blijven. Dus we hebben in plaats daarvan een serie verder gekeken op Netflix.

Vanochtend heb ik rustig aan kunnen opstarten. Appie heeft de weekboodschappen bezorgd en ik ben nu onderweg naar mijn ouders met de trein om dochter op te halen. Ik blijf daar een nachtje, morgen nog bij broer op visite en dan weer fijn naar huis.
Zo, de boodschappen zijn binnen.
Ik ben helemaal gaar en weet niet hoe dat komt, mijn energieniveau bevind zich op een dieptepunt.
Hopelijk vandaag een betere dag dan gisteren, mevrouwS!

Ik bedoelde niet zozeer het geluid van die appjes (telefoon staat meestal op stil). Meer de inhoud. Iemand stelt wat data voor (kan ik dan?) een ander vraagt: Hoe zit het eigenlijk met feestje X? (oh help, wanneer was dat ook alweer?) en weer een ander zegt: Jongens mijn moeder ligt op sterven.
Meteen een vol hoofd, zegmaar. Dat ik t echt weer moet weg leggen om niet de hele ochtend te gaan zitten appen. Uiteraard wel die ene persoon sterkte gewenst.

Ik mag een paar dagen weg! Het was steeds de bedoeling rond november nog weg te gaan. Maar mijn dip was laatst wel zodanig dat ik helemaal niet weg wilde. Nu komt de zin een beetje terug... maar... officieel ben ik ziek. Dus ik moest overleggen met coach of het mocht. EN HET MAG!
En ik heb er nu ook echt weer zin in.

Vind dat ik nog wel een fatsoenlijke pyjama mag voordat ik wegga. Dus ik ga even de stad in, bij Hunkemoller kijken :-)
Je kunt méér.
Wat rot Cateau dat je energielevel zo laag is. Maar de boodschappen zijn wel binnen en je bent buiten geweest.

Bij mij is het altijd een afweging die ik maak. Helpt het mij om er nu aan toe te geven en te rusten/slapen. Of helpt het om me schrap te zetten en toch een klusje op te pakken of iets te ondernemen. En waar word ik instant blij van en waar word ik op lange termijn blij van.

Zo had ik woensdag best een goede dag. En dan wil ik er vaak op uit, de stad in. Maar dat zuigt vaak mijn energie weg. En dan ga ik weer shoppen. In plaats daarvan heb ik dat ene item wat ik echt wilde online besteld. En b ik een paar huishoudelijke dingen opgepakt. Daar ben ik nu nog blij mee en heb in langer plezier van.

Moon wat leuk. Waar ga je heen?
Laat ik zeggen een stedentrip binnen europa. Wil niet te herkenbaar worden.

Nu even in de stad, ook om t te vieren. Dat coach er niet bezorgd over doet voelt als soort 'normaal' verklaard.
Je kunt méér.
Lekker vooruitzicht een stedentrip!

Cateau: afstrepen dus en relaxen nu.
Was je lopend dit keer?
Medisch niks aan de hand?

Hier al het nodige in huis wel gedaan maar moet nog boodschappen doen. Kinderen kijken nog dvd dus ik moet nog even wachten. Ik ben erg onrustig. Stom gevoel. Ook iets gehoord waar ik mij wat zorgen over maak, maar er valt weinig aan te doen en wil mijn dag er niet door laten verpesten.

Hebben jullie dat overigens ook: een vriendin wil graag met mij lunchen. Hartstikke leuk op zich en tijd om bij te kletsen. Maar nu komt de maar... soms vreet onze afspraak energie. Klinkt zo stom, maar ze kan het heel erg over haarzelf hebben en ik moet dan heel veel luisteren. Die dat op zich met liefde maar merk dus dat ik na zo'n middag eerder leger ben dan opgeladen. Ik vind het al erg om dat te beseffen. Toch wat data doorgegeven als opties, maar ik merk dus dat ik er niet zo'n zin in heb (het bah nu ik dit typ vind ik het vreselijk, gerust aardige meid en best wat meegemaakt, voelt wat oneerlijk).
De ene dag kun je meer hebben dan het andere, maar is zo bepalend. Altijd maar weer die balans zoeken. Soms word ik er zo moe van.
Minameut, ik doe altijd boodschappen op de brommer, dan hoef ik niet zo te zeulen.

De longfoto was goed, er is niets aan de hand. Dankje voor je vraag. :)
De grootste zuigers kunnen heel aardig en lief zijn, neemt niet weg dat het zuigers zijn waar je maar beter zo ver mogelijk bij vandaan kunt blijven.
Ik heb bijna niets gedaan van mijn lijstje, maar wel even gepraat met mijn moeder wat echt nodig was, een bezichtiging voor twee kamers afgezegd waar ik me toch niet helemaal prettig bij voelde (heb nu nog één bezichtiging staan maandag eind van de dag), m'n rekeningen betaald, een energylamp gekocht tegen winterdepressie, m'n agenda weer up to date gemaakt na de vakantie...

Normaal zou ik nu keihard balen dat ik niets gedaan heb, maar dat ga ik dus mooi niet doen! Ik ben goed bezig geweest!
Oh ja en met een half uurtje moet ik weg om te werken, ook dat ga ik dus nog doen vandaag! Kijk mij eens een bikkel zijn!
Jempo, je vraagt wel veel van jezelf voor iemand die depressief is! Ik kan natuurlijk hier vandaan niet zien wat écht niet kan wachten en wat evt wel.

Je bent zeker goed bezig geweest! Maar je mag soms de teugels ook wat laten vieren denk ik. Depressief = ziek.
Ben vaak genoeg depressief geweest, niet dat je denkt 'waar heeft ze het over' ;-)

Ik zit in een soort bewustwordingsproces. Heb al een aantal depressies gehad maar eigenlijk ben ik altijd een beetje boos op mezelf. Zeker vroeger, toen we nog niet wisten wat het was en ik soms 'zomaar' niet meer meedeed aan het leven (ook zonder afberichten etc)
Mijn familie werd ook wel eens wanhopig van me, al duurde dat meestal nog best lang.
Maar nu... het gaat al sinds mei niet lekker. Maar niemand wordt boos... Mijn coach niet, mijn ouders niet. mijn psychiater niet, mijn koor niet, zelfs mijn manager niet.
En langzaam, heel langzaam, ben ik ook wat minder boos op mezelf.

Ik verstopte me ook altijd, en als ik naar buiten ging was het in oude kleren, met ongewassen haar, op mijn alleroudste schoenen en een jas die niet bij de weersomstandigheden paste (want geen idee wat voor weer het was natuurlijk). Het is wel eens gebeurd dat ik iemand tegen kwam in de winkel en dat ze later een ongerust SMSje stuurde.
Nu merk ik dat als ik toch een beetje mijn best doe qua uiterlijk en kleding, dat 'naar buiten gaan' en zelfs 'bekenden tegenkomen' al minder erg is.

De depressies zijn ook minder diep hoor. Maar zo toch al beter te handelen dan vroeger toen ik geen idee had hoe er mee om te gaan.
Je kunt méér.
Ik kom een heel mooi artikel over Sara Kroos tegen. Woord voor woord herkenbaar, wilde het toch even delen hier.

https://www.ad.nl/show/schateren-om-de- ... ~a97969b9/
Je kunt méér.
Hoi, mag ik meeschrijven? Ik hang tegen een depressie aan, al wil ik niet. Tja.
Ik ben onder behandeling voor mijn autisme in vrij erge vorm, daardoor ben ik ook afgekeurd door UWV (toen ze dat nog deden, tegenwoordig word je niet snel meer afgekeurd als je autisme hebt).
Ik ben 4 maanden geleden na 4 jaar gestopt met mijn medicatie. Ik slikte antidepressiva, antipsychotica, stemmingsstabilisators en had noodmedicatie voor paniek/angst/overprikkelings aanvallen.
Ik ben in totaal 1,5 jaar opgenomen geweest (1 jaar volledig (gesloten en deel besloten) en 2x 3 maanden).

Ik word nu stabiel genoemd, meer omdat mijn leven in een rustig vaarwater zit.

Ik merk gewoon dat elke dag moeilijk word, alle symptomen die ik heb bij een depressie komen terug. Ik (probeer) te zorgen voor rust, regelmaat en reinheid dat helpt mij het beste.
Toch merk ik dat er zwaar deken op mij rust...

Nou, hoop dat ik welkom ben.
Hawelry wat mij betreft natuurlijk welkom hier. Hoe probeer jij te voorkomen dat je verder erin wegzakt dan?

Artikel van Sara Kroos komt mij bekend voor. Niet vanwege depressie, maar omdat ik naar haar try out ben geweest. Was even slikken dat ze zo'n heftig persoonlijk verhaal vertelde in humorvorm. Ik zat vooraan en zij stond het dus op 2 meter afstand te vertellen. Kwam wel even binnen toen. Was echt nog try out want spiekbrieven erbij en nog zoemende wat aansloeg bij publiek. Voor sommigen hier misschien idd herkenbaar. Zij kan er dus nu inmiddels open praten, maar lang niet iedereen kan dat.

Zelf heb ik dagen dat ik vlak ben. Wil dan in principe wel huilen, maar er komen geen tranen. Geen woede niks.
Ik begrijp daar niks van. Want wat ik heb ik nou om te klagen/huilen????
Toch boeit me op zulke dagen niks, geniet ik van niks en liefst wil ik dan rust. Erg lastig gezin ik 2 kinderen heb.... Als mijn lontje kort is dan begin ik tegen ze te mopperen. Tegenwoordig kan ik het iets beter voor zijn, voel ik het gemopper en irritaties al opborrelen en zoek ik een vorm van rust bijv.
Maar al zou ik zeggen tegen iemand dat ik daar last van heb zullen ze daar vast van op kijken. Ik kan ook alles bespreken met mijn ouders, maar wil dit niet zo benoemen. Wil dat ze zich geen onnodig zorgen gaan maken.
Mits ik weer de dagen erna weer mezelf goed voel, anders wordt het anders en zoek ik wel hulp!
Mij vriend werkt meestal 6 dagen per week en ziet uit zichzelf helaas taken in huis niet waardoor ik alles zelf doe of moet vragen. Op dagen dat ik alles zat ben kan ik dat niet en lopen de irritaties wederom hoog op. Ik bespreek wel alles met hem, hij is erg lief en doet zij best. Hij is juist iemand die niet alleen kan zijn, wil altijd wat ondernemen. Kan dus niet. Dat is weleens zoeken samen. Waar kan probeert hij mij meer rust te geven.
Jempo bikkel! Blijf trots op jezelf. Echter de lat niet elke dag zo hoog leggen he. Werkse!

Cateau: wijze woorden... Maar geen contact vanwege dat vind ik te ver gaan. Ze klonk enthousiast via app, meestal is ze niet zo blij. Wie weet heeft zij ook wel last van depressieve dagen, geen idee. Dan zou het toch fijn zijn dat vriendinnen je niet laten vallen gezien je slechte dagen. Afspraak staat inmiddels, kinderen gaan die middag naar ouders en als blijkt dat ik toch wat teveel accu heb verbruikt die middag dan blijf ik lekker eten bij mijn ouders ;-)
Ik heb eerlijk gezegd best wat contacten 'gelaten voor wat het was'. Ik bedoel dan bijv dat je met een groepje mensen een avondje ergens bent en dat het eigenlijk gewoon de hele tijd over niks gaat. Wat geroddel en werkgezeur en dat was het weer.

Na het schrappen van al die contacten ook heel eenzaam geweest hoor ;-) maar het was een beetje kiezen tussen twee kwaden. Ik kon die mensen niet veranderen maar kon het ook niet volhouden af en toe het halve weekend in dat stomme gekakel te zitten.
(even naar aanleiding van zuigers/ afspraken waarna je leeg bent).

Ben nu soort van stamgast bij een plek waar ik wél een klik heb met de mensen. Soort van kunstzinnig iets. Merk dat ik daar wél blij vandaan ga en meestal met energie.

Grappig dat je de voorselling gezien hebt Minameut. Er staat ook dat ze moeite met haar geheugen heeft/had dus vandaar waarschijnlijk alle spiekbriefjes.
Wanneer zou er een #metoo komen voor depressie?

Minameut vind het sowieso al knap dat mensen een gezin draaiende kunnen houden met deze klachten. Fijn dat je vriend in ieder geval probeert het te begrijpen :)
Je kunt méér.
Hawerly van harte welkom!
Ja het woord stabiel is dan lastig he. Echt wat anders dan herstellende want dat is het voor mijn gevoel meer.

Minameut,
Ik zou wel afspreken hoor, soms kost iets op korte termijn meer energie maar op langere termijn is het toch beter voor je.
Je oplossing met eventueel eten bij je ouders klinkt goed.

Moon,
fijn dat je coach er begrip voor heeft en dat je dus lekker kan genieten van je dagen weg straks.

Jempo,
Ook ik vind dat je hoge verwachtingen van jezelf hebt. Misschien toch eens kijken hoe je haalbare bezigheden voor jezelf kan plannen. Dan heb je grotere kans dat je je lijstje af kan hebben en dat doet over het algemeen wel goed voor je gemoedstoestand.
Wat ook kan helpen is ipv een to do lijstje maken een ta da lijstje te maken. Waarin je bijhoudt wat je dus wel gedaan hebt op een dag. Zelfs op een dag dat je denkt niks gedaan te hebben blijkt dat toch vaak wel mee te vallen.

Cateautje,
Fijn dat de foto er goed uit zag.

Allen,
Ik kreeg een appje van mijn vriendin of ik zin had om even samen het dorp in te gaan dus dat heb ik gedaan. Zat toch wat doelloos achter mijn laptop en mijn man was er niet.
Wat gewinkeld, nog een leuk boek gekocht bij de kringloop. Twijfel of ik hem ga houden of ga doorverkopen. Zie dat ze tweedehands voor 20-25 weg gaan en ik heb er 2 euro voor betaald. Is een tekenboek dus niet iets wat je uitleest en dan weg doet.

Wel was ik vanmorgen met mijn man in de AH. Ik wilde rode peper, bimi en pompoenblokjes onder andere. Niks van dat allen was er. En het was er druk en ik raakte in paniek. Ik wilde direct gaan naar de jumbo maar we kwamen ook voor het hamsteren dus dat heb ik nog gedaan en toen inderdaad naar de jumbo gegaan. Gelukkig hadden ze daar wel alles.
Dan baal ik wel van mijzelf hoor waarom schiet ik in paniek en voel ik direct zulke onredelijke boosheid in me?

Vanavond wel een hele lekkere hartige taart met geitenkaas en pompoen gemaakt, een nieuw recept. Zelfs mijn man vond hem erg lekker ondanks dat hij er eerst zo zijn twijfels bij had.
Ik was alleen vergeten de schaal in te vetten dus het bladerdeeg bleef zitten en bam weer die boosheid en hoppa zo dat ding in de container gegooid.
Later was ik weer wat kalmer en heb ik hem er weer uitgehaald en schoongemaakt.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
pecannootje schreef:
27-10-2017 09:35
@levenskunst:
Hoe was je nacht?
De afgelopen nacht heb ik zomaar zeven en een half uur geslapen... Had het schijnbaar nodig. Maar... ik ben er niet heel blij mee, want dat betekent waarschijnlijk dat ik vannacht weer kort slaap. En dat net nou de klok ook nog eens een uur terug gaat... Remedie: vannacht maar zo laat mogelijk naar bed gaan haha. Nee onzin, daar los ik ook niets mee op dat weet ik. Maar gewoon het feit dat ik weet dat ik na een goede nacht vaak waardeloos slaap, maakt nu al dat ik geen zin heb in de nacht...

Vandaag op zich een redelijke dag gehad. Althans, voor de buitenwereld waarschijnlijk. Want ik merkte dat ik mijn werk bijvoorbeeld wel heel erg op de automatische piloot deed, probeerde toch zo min mogelijk contact met mensen in mijn postwijk te maken (wat een geluk dat het aardig fris was vandaag). En verder qua gevoel? Ik voelde eigenlijk niets. Merkte dat ik me op één of andere manier gewoon echt afsloot voor wat ik überhaupt zou voelen. Tot ik net even op Facebook keek...

Daar zag ik dat een goede vriend van mij, die een keer een afspraak met me wil maken zodat ik mijn hart kan luchten, op vakantie is... Lekker voor hem natuurlijk, maar ik kon het toch echt wel even gebruiken nu om met hem te kletsen.
@minameut: structuur, ritme, elke dag opstaan/naar bed gaan etc zorgen ervoor dat ik voor het gat blijf staan zeg maar ipv erin val. En bespreken met mijn behandelaar. (voordeel van vastzitten aan GGZ :P)

@IBI: ja, herstellend klinkt beter, maar hoeveel jaar moet ik herstellend zijn? Ik weet wel dat ik teveel van mezelf eis daarin. Ik wil altijd gewoon 'normaal' zijn, maar dat kan natuurlijk helemaal niet met mijn diagnose(s). En door mijn autisme ben ik ook vatbaarder voor depressies etc dus moet ik echt in de gaten houden.
Sorry dat ik niet op iedereen reageer steeds. Vind het wel lullig maar dit topic loop zó storm dat het me gewoon niet lukt iedereen aandacht te geven. Wel leuk dat er al zoveel schrijfsters zijn. En welkom aan de nieuwelingen :)

Ibi, ik herken dat van de winkel. Dat het soms gewoon te druk is en teveel spullen. Ik had het een paar dagen terug in de Hema.... ik kon er gewoon even helemaal niks. Al die spullen en dat felle licht, bah.

Ik heb een collega gehad die herstellende was van burnout. Bij haar was het ooit in de winkel 'mis' gegaan (ik weet niet wat hoor maar misschien paniekaanval of flauwvallen) en zij kon inmiddels alles weer behalve boodschappen doen. Ze liet alles bezorgen en dat scheelde haar veel stress.
Was echt een superstoer wijf en ik had dat eigenlijk niet verwacht bij haar. Maar sindsdien ben ik er ook wat makkelijker in en laat ik het soms bezorgen.
Dus je bent echt niet de enige :)

Bij mijn GGZ-groep hebben we het woord herstellen juist afgeschaft. 'Wij bipolairen' herstellen niet. We moeten het er maar mee doen ;-)
Je kunt méér.
Over die drukke winkels. Heel erg herkenbaar. Dat vind ik echt 1 grote irritante prikkel. Tijdens mijn burn out is het me ook meerdere keren aan gevlogen in een drukke winkel. Dan moest ik gewoon acuut weg. De rust weer in.

Ik laat mijn boodschappen ook bezorgen. Kleine boodschappen halen vind ik niet erg. Maar grote boodschappen vind ik zo'n irritante slopende rotklus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven