kun je dan helemaal niet tegen een grapje?/ #metoo

18-10-2017 09:43 3201 berichten
Amerika buitelt over Harvey Weinstein heen, terwijl Courtney Love al in 2005 voor hem waarschuwde en het een publiek geheim was dat hij zijn klauwen niet thuis kon houden.
Met de hashtag #metoo spreken vooral vrouwen zich uit over seksueel misbruik en verkrachting, maar tegelijkertijd zijn er evenzovele vrouwen en mannen die niet durven uit te spreken wat ze overkomen is.
Mayim Bialik (Big Bang Theory) ligt onder vuur naar aanleiding van een commentaar waarin ze schreef dat je zedig kleden ook een hoop ellende zou voorkomen.
En in het onlangs geopende topic over vervelende werkervaringen bleken nogal wat van die ervaringen met ongewenste intimiteiten te maken te hebben.

Of zoals de Speld zo meesterlijk formuleerde (al kregen ze er een hoop negatieve reacties op, "want hier maak je geen grappen over"): https://speld.nl/2017/10/17/dom-vrouw-n ... n-geintje/ "

Wat denken wij? Hoe voeden wij onze kinderen op? Wat is grappig, wat kan niet?
anoniem_328039 wijzigde dit bericht op 18-10-2017 09:44
4.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-11-2017 10:52
Reden: ivm spam
99.50% gewijzigd
@sakamanga, het is wellicht wat off topic, maar zou er nu gewoon een ding zijn met spookhuizen, of zijn jij en ik in het zelfde spookhuis geweest?
sakamanga schreef:
02-11-2017 09:48
Eens, Isabelles. #metoo is een rommeltje, eigenlijk. Een klap op mijn kont van de kroegbaas vind ik niet bedreigend, een stalker in een parkeergarage wel. Toch staat het beide in #metoo.

Waarom maakt dat het een rommeltje? Het hoeft toch niet perse bedreigend te voelen om grensoverschrijdend te zijn?

Een klap op je kont van een vreemde is net zo goed respectloos en grensoverschrijdend, en komt voort uit het idee dat je lichaam publiekelijk bezit is. Wat mij betreft past het dus prima bij #metoo.
Goed voorbeeld, Isabelles. Helaas denk ik dat de meeste mensen als eerste zullen vragen..wat deed je dan ook 's avonds alleen op straat ?
Toen courtney love ermee kwam ( er was dus wel door iemamd toen aan de bel getrokken) waarom stonden toen degene die nu wel naar buiten komen ( in die tijd ik heb het niet over de dames die later door hem zijn lastig gevallen) haar niet bij? En nu wel? Dat is iets wat ik ook niet begrijp.
@Plancq,
Tieft eens een eind op met je stomme spam in diverse topics!
sakamanga schreef:
02-11-2017 10:36
Goed voorbeeld, Isabelles. Helaas denk ik dat de meeste mensen als eerste zullen vragen..wat deed je dan ook 's avonds alleen op straat ?
ja en daar zit dus het probleem, op het moment dat iemand dat zegt maakt hij of zij het al acceptabel dat zoiets gebeurt, want 'als ik niet alleen op straat was' was dat nooit gebeurd. Dat is natuurlijk inderdaad wel waar, als je nooit op straat komt zal je ook nooit iets op straat overkomen, maar zo behoort het natuurlijk niet te werken.
Eens hoor, YouWish. Maar ik merk aan opmerkingen op social media dat het teveel is, er (gelukkig voor hen) mensen zijn die het niet begrijpen en alles gaan bagataliseren, en uiteindelijk niemand meer serieus genomen word.
tiepmiep77 schreef:
02-11-2017 10:27
Ik snap dat verlangen om politie of rechter te spelen in het openbaar niet zo. Je was er niet bij

Toch doe je dat zelf ook in je eerdere post. ;-) Jij geloofde t slachtoffer en ik ga hiervan uit dat je daarmee jelle bedoelt. Terwijl nog niks bewezen is en net zo goed gijs het slachtoffer kan zijn.

Ecvuses ik haal twee topics door elkaar mijn fout
Wat je zegt klopt wel, enigszins ;-D . Ik vind het, als 'burger', goed om in eerste instantie een slachtoffer te geloven. Daarmee moedig je mensen aan om iets te vertellen of te melden. Er zijn veel te veel zaken die níet gemeld worden, ook de heel ernstige. Dat vind ik persoonlijk veel erger dan dat er ook onwaarachtige verhalen of valse meldingen komen.
Ik ga vervolgens af op wat ik zelf inschat, en dat is 'gewoon' wat ik vermoed, als buitenstaanster, meer niet. Niets om van de daken te schreeuwen, vind ik.
Uiteindelijk schift de politie en het OM de zaken, ook die maken fouten, en is het aan de rechter.
Ik denk dat dit het minst slechte systeem is dat mogelijk is, nu.

De schandpaal en het dorpsplein, laat staan eigen rechter spelen vind ik akelig en verwerpelijk. Hmm, ik maak het nu wel erg groot, sorry.
nounou
Isabelles, het spookhuis was al wat jaartjes terug in Tilburg. Waar je in het pikkedonker door de medewerkers gegrepen en geknepen werd in de welbekende plaatsen. En je had er nog voor betaald ook.
zazamaenade schreef:
02-11-2017 10:48
Wat je zegt klopt wel, enigszins ;-D . Ik vind het, als 'burger', goed om in eerste instantie een slachtoffer te geloven. Daarmee moedig je mensen aan om iets te vertellen of te melden. Er zijn veel te veel zaken die níet gemeld worden, ook de heel ernstige. Dat vind ik persoonlijk veel erger dan dat er ook onwaarachtige verhalen of valse meldingen komen.
Ik ga vervolgens af op wat ik zelf inschat, en dat is 'gewoon' wat ik vermoed, als buitenstaanster, meer niet. Niets om van de daken te schreeuwen, vind ik.
Uiteindelijk schift de politie en het OM de zaken, ook die maken fouten, en is het aan de rechter.
Ik denk dat dit het minst slechte systeem is dat mogelijk is, nu.

De schandpaal en het dorpsplein, laat staan eigen rechter spelen vind ik akelig en verwerpelijk. Hmm, ik maak het nu wel erg groot, sorry.
Geeft niks toch gelukkig denk niet iedereen hetzelfde. ;-) ik deel je mening met je laatste stukje dat is inderdaad iets waar ik ook niet van hou
sakamanga schreef:
02-11-2017 10:47
Eens hoor, YouWish. Maar ik merk aan opmerkingen op social media dat het teveel is, er (gelukkig voor hen) mensen zijn die het niet begrijpen en alles gaan bagataliseren, en uiteindelijk niemand meer serieus genomen word.
Het is ook teveel. Het gebeurt namelijk veel teveel. Het wordt tijd dat daar verandering in komt. Het is geen wedstrijdje wat erger is. Dus omdat de buurvrouw verkracht is mag ik me niet meer rot voelen dat ik in mijn borsten ben geknepen tijdens het stappen? Wordt mijn buurvrouw niet meer serieus genomen omdat ik dan mijn verhaal vertel? Het is allemaal waardeloos gedrag.

En het is prima dat vrouwen (en een enkele man) eindelijk hun mond open durven te trekken over dit wangedrag.

Die mensen die het bagataliseren en zich ongemakkelijk voelen hebben we hier in het topic ook al een paar keer voorbij zien komen (bijna allemaal mannen) zij maken zich vooral druk om zichzelf 'mag ik dan straks helemaal niks meer?' En meer van dat soort onzin.

Ik ben blij dat we ons de mond niet laten snoeren door dit soort types en dat vrouwen/mannen gewoon doorgaan met het delen van hun ervaringen, ook al krijg je af en toe een bak stront over je heen.
Nee ander spookhuis dus. Dat van mij was jaar of twee geleden en wie mij geknepen heeft weet ik nog steeds niet. Ergste was eigenlijk dat ik dacht dat het mijn man was, dus toen iemand van achteren mijn beide borsten vastpakte deed ik dus niets en bleef ik rustig staan, vond het wel geinig maakte volgens mij ook nog een giechel (omdat ik dus dacht dat het mijn man was). Kwam er toen we buiten liepen pas achter dat mijn man de hele weg voor me gelopen had....
sakamanga schreef:
02-11-2017 10:53
Isabelles, het spookhuis was al wat jaartjes terug in Tilburg. Waar je in het pikkedonker door de medewerkers gegrepen en geknepen werd in de welbekende plaatsen. En je had er nog voor betaald ook.

:woa:
YouWish schreef:
02-11-2017 10:55
Het is ook teveel. Het gebeurt namelijk veel teveel. Het wordt tijd dat daar verandering in komt. Het is geen wedstrijdje wat erger is. Dus omdat de buurvrouw verkracht is mag ik me niet meer rot voelen dat ik in mijn borsten ben geknepen tijdens het stappen? Wordt mijn buurvrouw niet meer serieus genomen omdat ik dan mijn verhaal vertel? Het is allemaal waardeloos gedrag.

En het is prima dat vrouwen (en een enkele man) eindelijk hun mond open durven te trekken over dit wangedrag.

Die mensen die het bagataliseren en zich ongemakkelijk voelen hebben we hier in het topic ook al een paar keer voorbij zien komen (bijna allemaal mannen) zij maken zich vooral druk om zichzelf 'mag ik dan straks helemaal niks meer?' En meer van dat soort onzin.

Ik ben blij dat we ons de mond niet laten snoeren door dit soort types en dat vrouwen/mannen gewoon doorgaan met het delen van hun ervaringen, ook al krijg je af en toe een bak stront over je heen.
Hear, hear !
nounou
zazamaenade schreef:
02-11-2017 10:58
Hear, hear !
Inderdaad, precies dat.
sakamanga schreef:
02-11-2017 10:53
:thunder: Ik dacht dat je had over de straat tijdens het nachtelijk uitgaansleven als spookhuis.
nounou
Voortaan maar de botsautootjes. Dan zie je tenminste wie er tegen je aanrijdt :D
sakamanga schreef:
02-11-2017 11:04
Voortaan maar de botsautootjes. Dan zie je tenminste wie er tegen je aanrijdt :D
;)
sakamanga schreef:
02-11-2017 11:04
Of de schiettent ;-D
nounou
zazamaenade schreef:
02-11-2017 11:03
:thunder: Ik dacht dat je had over de straat tijdens het nachtelijk uitgaansleven als spookhuis.
:hihi:
Nou ja, het was wel met recht eens een eng spookhuis |-)

Zojuist kwam ik dit interview tegen op fb: https://brandpunt.kro-ncrv.nl/brandpunt ... laterveer/
En net toen ik bedacht dat ik het een genuanceerd en herkenbaar item vond (met raakvlakken met de discussie hier gisteren), las ik de commentaren :O
Blijkt het tóch weer een zeikerige aanval op mannen te zijn.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Laatst had ik met ern mannelijke collega een gesprek over waarom ik altijd oortjes in heb op straat.

Ik vertelde een super verdunde lightversie van wat gebeurtenissen, en sowieso dat mensen altijd tegen me aan lopen te kletsen op straat.
Ook leuk, ik maak nogal eens wat mee, maar ook vermoeiend.
Hij had in eerste instantie een beetje lacherige reactie, zo van ' oh je verschijnt buiten en mensen gaan zomaar tegen je kletsen', alsof ik een soort mal zelfingenomen iemand was.
Wij zouden voor anderen broodjes halen dus naar buiten.
Meneer met oude niet schone kleding en winkelkarretje eist tekst en uitleg over mijn afkomst, en vraagt dan of ik de nieuwe sylvana van zijn politieke partij wil worden.
'heus zonder bijbedoelingen hoor, al zou ik geen nee zeggen tegen sex' herhaalde hij 20 keer.
Best grappig, Collega in de war.
In de winkel achter me in de rij een vrouw die out of the blue begint dat ik niet zoveel zoetigheid moet kopen, heel relaas over haar suikervrije leven.
Man voor me roept: ' als je zo'n zoetje bent, mag je lekker snoepen hoor'.
Collega weer beduusd.
We lopen terug en de bouwvakkers die verderop bezig zijn beginnen over mijn haar en of ik ook wat kom brengen.
Collega ziet kans schoon en trekt me mee, want de jongens wilden ons wel een rondleiding geven en collega is wat geobsedeerd door bouwplaatsen.
Tijdens de rondleiding beginnen twee bouwvakkers een heel verhaal.
Ik ben al gewend om niet teveel te zeggen en heel neutraal te antwoorden, toch weet ik binnen no time van het zieke dochtertje (inclusief foto's) en dat de ander net gescheiden is.
Collega geloofde het daarna ineens wel.
Ik weet heus wel hoe ik eruit zie, ik ben sylvana simons in gewicht keer twee en echt niet heel bijzonder.
Toen ik jonger was ging dit dus heel de dag door en dan een op de 5 gesprekken in de categorie 'ey schatje'.
Heel vermoeiend en daarom altijd muziek op, al tetteren mensen daar gewoon doorheen.
Ik vind de 'gewone' gesprekken niet erg maar soms wat veel, ik ben nieuwsgierig aangelegd, klets graag, en vind het belangrijk netjes te blijven.
Maar helaas doe ik toch vaak net of ik doof ben.
Die dakloze meneer had ik normaal geen aandacht gegeven bijvoorbeeld, zijn toon stond me eigenlijk niet aan.
Ik ben me ervan bewust dat in mijn geval het in ieder geval vroeger niet alleen maar een kwestie van #metoo, was, maar ook gewoon te lang met mensen in gesprek blijven waar je na zin 1 al weet van "koekkoek".
Had ik gezellig blijven kletsen met de dakloze meneer dan was dat heel snel uit de hand gelopen, gezien zijn fixatie op mijn uiterlijk.
:woa:
isabelles schreef:
02-11-2017 10:56
Nee ander spookhuis dus. Dat van mij was jaar of twee geleden en wie mij geknepen heeft weet ik nog steeds niet. Ergste was eigenlijk dat ik dacht dat het mijn man was, dus toen iemand van achteren mijn beide borsten vastpakte deed ik dus niets en bleef ik rustig staan, vond het wel geinig maakte volgens mij ook nog een giechel (omdat ik dus dacht dat het mijn man was). Kwam er toen we buiten liepen pas achter dat mijn man de hele weg voor me gelopen had....
Het-groepje schreef:
02-11-2017 11:32
Laatst had ik met ern mannelijke collega een gesprek over waarom ik altijd oortjes in heb op straat.

Ik vertelde een super verdunde lightversie van wat gebeurtenissen, en sowieso dat mensen altijd tegen me aan lopen te kletsen op straat.
Ook leuk, ik maak nogal eens wat mee, maar ook vermoeiend.
Hij had in eerste instantie een beetje lacherige reactie, zo van ' oh je verschijnt buiten en mensen gaan zomaar tegen je kletsen', alsof ik een soort mal zelfingenomen iemand was.
Wij zouden voor anderen broodjes halen dus naar buiten.
Meneer met oude niet schone kleding en winkelkarretje eist tekst en uitleg over mijn afkomst, en vraagt dan of ik de nieuwe sylvana van zijn politieke partij wil worden.
'heus zonder bijbedoelingen hoor, al zou ik geen nee zeggen tegen sex' herhaalde hij 20 keer.
Best grappig, Collega in de war.
In de winkel achter me in de rij een vrouw die out of the blue begint dat ik niet zoveel zoetigheid moet kopen, heel relaas over haar suikervrije leven.
Man voor me roept: ' als je zo'n zoetje bent, mag je lekker snoepen hoor'.
Collega weer beduusd.
We lopen terug en de bouwvakkers die verderop bezig zijn beginnen over mijn haar en of ik ook wat kom brengen.
Collega ziet kans schoon en trekt me mee, want de jongens wilden ons wel een rondleiding geven en collega is wat geobsedeerd door bouwplaatsen.
Tijdens de rondleiding beginnen twee bouwvakkers een heel verhaal.
Ik ben al gewend om niet teveel te zeggen en heel neutraal te antwoorden, toch weet ik binnen no time van het zieke dochtertje (inclusief foto's) en dat de ander net gescheiden is.
Collega geloofde het daarna ineens wel.
Ik weet heus wel hoe ik eruit zie, ik ben sylvana simons in gewicht keer twee en echt niet heel bijzonder.
Toen ik jonger was ging dit dus heel de dag door en dan een op de 5 gesprekken in de categorie 'ey schatje'.
Heel vermoeiend en daarom altijd muziek op, al tetteren mensen daar gewoon doorheen.
Ik vind de 'gewone' gesprekken niet erg maar soms wat veel, ik ben nieuwsgierig aangelegd, klets graag, en vind het belangrijk netjes te blijven.
Maar helaas doe ik toch vaak net of ik doof ben.
Die dakloze meneer had ik normaal geen aandacht gegeven bijvoorbeeld, zijn toon stond me eigenlijk niet aan.
Ik ben me ervan bewust dat in mijn geval het in ieder geval vroeger niet alleen maar een kwestie van #metoo, was, maar ook gewoon te lang met mensen in gesprek blijven waar je na zin 1 al weet van "koekkoek".
Had ik gezellig blijven kletsen met de dakloze meneer dan was dat heel snel uit de hand gelopen, gezien zijn fixatie op mijn uiterlijk.
Sorry ik begrijp je verhaal of je punt niet zo heel erg goed. Jij bent degene die aan je mannelijke collega kan laten zien dat jij ongevraagd veel aandacht krijg van mannen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven