Kosten koper

09-11-2017 18:35 165 berichten
Tegenwoordig is het zo dat je de kosten koper voor een koophuis of -appartement niet meer kan meefinancieren. Slechts 1% maar, terwijl in de tijd dat wij ons huis kochten (7 jaar terug) we nog 10% mochten meefinancieren.

Hoe doe je dat tegenwoordig dan? Als je zelf dus niet genoeg spaargeld bezit om die kosten te betalen, hoe regel je dat dan? Zo wordt kopen toch voor de rijken?
anoniem_193615 wijzigde dit bericht op 09-11-2017 19:41
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
of voor de mensen die al langer sparen, geld opzij zetten om een huis te kopen. en hun wensen wat aanpassen.

In de meeste landen om ons heen moet je veel meer eigen geld inleggen wanneer je een huis koopt. Vaak worden er al spaarpotjes bij de geboorte aangemaakt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik vind het niet vreemd dat je een spaarpotje moet hebben voordat je een dure aankoop kunt doen zoals een huis.. zo leer je vooraf al beter met je geld om gaan
Kosten koper
Sparen. En anders huren.

Die regels zijn er niet gekomen om de mensen te pesten...
Dertig jaar geleden was dat ook al hoor. Als je samen werkt kan je samen ook lekker veel sparen.
SilverShadow schreef:
09-11-2017 18:42
Kosten koper
:cheers:
Aantal jaar sparen voor je koopt.

Of een bank overvallen.
Tornacense schreef:
09-11-2017 18:50
Aantal jaar sparen voor je koopt.

Of een bank overvallen.
Wij hebben voor dat laatste gekozen :applause:
Sparen dus.
Is het niet zo dat je voor die kosten koper een persoonlijke lening kan afsluiten? Als je niet maximaal leent, blijft er ruimte over voor een consumptief krediet toch? Je kunt die rente alleen niet aftrekken dus sparen is een beter idee.
Creativity is intelligence having fun
Als je de kosten koper niet bij elkaar kan sparen, zou ik sowieso geen huis kopen. Je moet dan namelijk een minstens zo een groot potje achter de hand hebben voor als de riolering lekt, de ketel moet worden vervangen enz. En als je niet kan sparen heb je dus ook dat potje niet. Dan betaal je maandelijks huur en zorgt je verhuurder voor die spaarpot voor onverwachtse uitgaven.
thistle wijzigde dit bericht op 09-11-2017 18:59
37.78% gewijzigd
Kirby schreef:
09-11-2017 18:56
Is het niet zo dat je voor die kosten koper een persoonlijke lening kan afsluiten? Als je niet maximaal leent, blijft er ruimte over voor een consumptief krediet toch? Je kunt die rente alleen niet aftrekken dus sparen is een beter idee.
tuurlijk....
en dan aan je hypotheekverstrekker opgeven dat je een persoonlijke lening daar voor afsluit.......

:bonk: :flag:
Je kan natuurlijk ook op familiale bedeltocht.

Als je toevallig een rijke suikeroom hebt bijvoorbeeld die tijdelijk wat geld kan missen en het je wil lenen ...
thistle schreef:
09-11-2017 18:58
Als je de kosten koper niet bij elkaar kan sparen, zou ik sowieso geen huis kopen. Je moet dan namelijk een minstens zo een groot potje achter de hand hebben voor als de riolering lekt, de ketel moet worden vervangen enz. En als je niet kan sparen heb je dus ook dat potje niet. Dan betaal je maandelijks huur en zorgt je verhuurder voor die spaarpot voor onverwachtse uitgaven.
Wat een onzin. Met een eigen huis ben je vaak per maand net zo veel kwijt als een huurder. En een huurder zal ook niet altijd een potje achter de hand hebben voor een kapotte diepvries enz. Als het aan de viva dames ligt kun je niet aan kinderen beginnen of een huis kopen zonder een vette bankrekening.
Gewoon sparen, zo doen mensen dat in een groot deel van de wereld. Ik heb het zelf ook gedaan, scheelt namelijk stress. Een andere optie is een woning kopen voor minder dan de taxatiewaarde, volgens mij kun je dan nog iets meer financieren.
Joni_de_tweede schreef:
09-11-2017 19:06
Wat een onzin. Met een eigen huis ben je vaak per maand net zo veel kwijt als een huurder. En een huurder zal ook niet altijd een potje achter de hand hebben voor een kapotte diepvries enz. Als het aan de viva dames ligt kun je niet aan kinderen beginnen of een huis kopen zonder een vette bankrekening.
Koophuis

Half mei begaf de ketel hier.
Nieuwe ketel: 5.000 euro

Eind mei: Nieuwe distributieriem + nieuwe banden voor de auto + controle
Rekening: 1.800 euro

In juni begaf de vijver in de tuin het.
Kosten: 2.000 euro

Boom in tuin - type 10 meter hoog en 30 jaar oud - moet nodig gesnoeid of we hebben binnenkort een rechtszaak aan ons been.
(Wijkagent heeft hier al 2 keer gestaan omdat de achterburen klagen)
Geschatte kost: 2.500 euro

En dan moet er eigenlijk ook nog een nieuwe koelkast komen, want de huidige stort zowat in.

Blij dat we een stevig spaarpotje hebben dat ons dit jaar heeft recht gehouden.

In een huurhuis was die boom, ketel en vijver toch echt voor de huisbaas geweest.
En bij sommigen de koelkast ook nog.
Het is: kostuhkopuhr
Ab imo pectore
Tornacense schreef:
09-11-2017 19:12
Koophuis

Eind mei: Nieuwe distributieriem + nieuwe banden voor de auto + controle
Rekening: 1.800 euro

Boom in tuin - type 10 meter hoog en 30 jaar oud - moet nodig gesnoeid of we hebben binnenkort een rechtszaak aan ons been.

En dan moet er eigenlijk ook nog een nieuwe koelkast komen, want de huidige stort zowat in.

Blij dat we een stevig spaarpotje hebben dat ons dit jaar heeft recht gehouden.

In een huurhuis was die boom, ketel en vijver toch echt voor de huisbaas geweest.
En bij sommigen de koelkast ook nog.
Alleen die ketel en boom hebben echt met een koophuis te maken, de rest niet. Want in een huurwoning heb je ook geen auto voor de deur? Huh? Mijn ketel kostte overigens 1000 euro inclusief plaatsen, dus ik weet niet wat voor knoeperd jij hebt? :p

Die vijver is natuurlijk een eigen keus. Die heb je toch zelf overgenomen/aan laten leggen?

Wij hebben ook een koopwoning, maar er wordt hier soms wel erg hysterisch over gedaan. En dat komt van een enorme controlfreak en zekerheidsliefhebber.
Een huis kopen is niet voor de rijken, maar wel alleen voor de mensen die het kunnen betalen. Ik zou ook niet zo gauw weten hoe je daar iets aan zou kunnen veranderen: huizen van 42 Euro?
Nieuwe ketel 5000 euro? Heb je er gelijk 3 gekocht?
En die boom heeft mn broer en zn maat voor 100 euro omgezaagd en zn maat heeft t hout gehouden voor de open haard.
ouwewijsneus schreef:
09-11-2017 18:58
tuurlijk....
en dan aan je hypotheekverstrekker opgeven dat je een persoonlijke lening daar voor afsluit.......

:bonk: :flag:
Fijne reactie... Maar ik heb even google aangeslingerd en daaruit blijkt dat het dus heel normaal is om precies dat te doen.
https://www.denederlandsekredietmaatsch ... ieren.html

Er zijn zelfs hypotheekadviseurs die dat adviseren: http://www.amweb.nl/financiele-planning ... en-1012610
Creativity is intelligence having fun
Pluisi schreef:
09-11-2017 19:20
En die boom heeft mn broer en zn maat voor 100 euro omgezaagd en zn maat heeft t hout gehouden voor de open haard.
Precies, haha. Een boom snoeien voor 2500, no way, Jose. Ik zou ook een 'broer' of 'vriend' laten komen en die een envelopje geven... ^^

Maar die ketel is ook idioot, dus wellicht een ander milieu? Geen idee...
Pluisi schreef:
09-11-2017 19:20
Offerte 2 was 8000 euro.
Offerte 3 was soortgelijk aan 1, maar ging er 3 dagen over doen ipv 1 dag bij offerte 1.

Ik heb dus nog 3000 euro "winst" gemaakt :-).
Tornacense schreef:
09-11-2017 19:12
Koophuis

Voor die ketel heb je denk ik veel te veel betaald.

En die boom moet ook goedkoper kunnen. Heb je al een offerte gevraagd bij een loonwerker? Die doen dergelijke klussen vaak aanzienlijk voordeliger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven