Kosten koper
donderdag 9 november 2017 om 18:35
Tegenwoordig is het zo dat je de kosten koper voor een koophuis of -appartement niet meer kan meefinancieren. Slechts 1% maar, terwijl in de tijd dat wij ons huis kochten (7 jaar terug) we nog 10% mochten meefinancieren.
Hoe doe je dat tegenwoordig dan? Als je zelf dus niet genoeg spaargeld bezit om die kosten te betalen, hoe regel je dat dan? Zo wordt kopen toch voor de rijken?
Hoe doe je dat tegenwoordig dan? Als je zelf dus niet genoeg spaargeld bezit om die kosten te betalen, hoe regel je dat dan? Zo wordt kopen toch voor de rijken?
anoniem_193615 wijzigde dit bericht op 09-11-2017 19:41
0.26% gewijzigd
donderdag 9 november 2017 om 19:26
4 jaar geleden mijn schoonbroer op proberen los te laten, maar door de grootte en hoe hij groeit onmogelijk.
Alsnog "iemand die hij kende" - professional met klimmateriaal en dergelijke - moeten opbellen.
Want ook toen deed de achterbuur lastig.
Nu dus maar gelijk een professional. En prijzen vergelijken.
Spaar ik het deel van mijn schoonbroer uit
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 09-11-2017 19:28
3.31% gewijzigd
donderdag 9 november 2017 om 19:28
Bedankt voor je nuttige bijdrage.
donderdag 9 november 2017 om 19:30
Feit is dat je bij een koopwoning voor meer kosten komt te staan dan bij huren, en de ervaring leert dat kosten zich vaak tegelijk aandienen als het net even niet uitkomt. Iets van een buffer hebben is dus niet onverstandig. Hoe groot die buffer dan moet zijn is afhankelijk van je wensen (ga je voor luxe en degelijk, of is goedkoop ook prima) en wat je eventueel zelf kunt doen (als je arbeidsloon moet betalen, heb je meer reserve nodig). Of je moet er geen bezwaar tegen hebben om bijvoorbeeld maanden zonder een CV te zitten, bij de buren naar de WC te gaan of een lekkend dak een jaar of wat met emmers op te lossen.Joni_de_tweede schreef: ↑09-11-2017 19:06Wat een onzin. Met een eigen huis ben je vaak per maand net zo veel kwijt als een huurder. En een huurder zal ook niet altijd een potje achter de hand hebben voor een kapotte diepvries enz. Als het aan de viva dames ligt kun je niet aan kinderen beginnen of een huis kopen zonder een vette bankrekening.
donderdag 9 november 2017 om 19:32
Ketel: 1600 HR+ en plaatsenTornacense schreef: ↑09-11-2017 19:12Koophuis
Half mei begaf de ketel hier.
Nieuwe ketel: 5.000 euro
Eind mei: Nieuwe distributieriem + nieuwe banden voor de auto + controle
Rekening: 1.800 euro
In juni begaf de vijver in de tuin het.
Kosten: 2.000 euro
Boom in tuin - type 10 meter hoog en 30 jaar oud - moet nodig gesnoeid of we hebben binnenkort een rechtszaak aan ons been.
(Wijkagent heeft hier al 2 keer gestaan omdat de achterburen klagen)
Geschatte kost: 2.500 euro
En dan moet er eigenlijk ook nog een nieuwe koelkast komen, want de huidige stort zowat in.
Blij dat we een stevig spaarpotje hebben dat ons dit jaar heeft recht gehouden.
In een huurhuis was die boom, ketel en vijver toch echt voor de huisbaas geweest.
En bij sommigen de koelkast ook nog.
Auto is geen huis plus: voor dat bedrag koop je een nieuwe tweedehands! Oftewel, je rijdt een dure auto.
Vijver: kun je ook weghalen. Kosten van zand/grond 70 euro per M3.
Boom snoeien: paar tientjes voor touw en een handzaag.
Koelkast heb je in huurhuis ook.
Totaal nog geen 2000 euro voor dit onderhoud en de ketel gaat 15 jaar mee.
Het is zo duur als je het zelf maakt.
donderdag 9 november 2017 om 19:32
Tot twee keer toe 'kostekoper' in plaats van kosten koper doet me denken dat je geen idee hebt wat het betekent, maar okay.
Hoe je dat dan doet tegenwoordig?
Wat dacht je van sparen? Een huis kopen is nu eenmaal niet hetzelfde als een huis kopen. Bij een koophuis zul je bijvoorbeeld ook kosten van onderhoud en reparatie hebben. Daar kun je ook geen hypotheek voor afsluiten.
Tegenwoordig vinden jonge mensen het maar heel vanzelfsprekend een huis te kopen. Toen ik twintiger was, was dat echt niet zo vanzelfsprekend hoor. Al mijn leeftijdsgenoten huurden toen woonruimte.
Wat dacht je van sparen? Een huis kopen is nu eenmaal niet hetzelfde als een huis kopen. Bij een koophuis zul je bijvoorbeeld ook kosten van onderhoud en reparatie hebben. Daar kun je ook geen hypotheek voor afsluiten.
Tegenwoordig vinden jonge mensen het maar heel vanzelfsprekend een huis te kopen. Toen ik twintiger was, was dat echt niet zo vanzelfsprekend hoor. Al mijn leeftijdsgenoten huurden toen woonruimte.
donderdag 9 november 2017 om 19:34
Onze situatie is er helaas niet naar om te sparen. Huren is enorm duur, en we willen juist de maandlasten lager hebben. We zitten hier nog te kort om de rentevaste periode aan te passen, en de hypotheek openbreken kost ons 16 duizend euro aan boete.
Er is maar 1 inkomen, ik ben werkloos en de uitkering is gestopt. Ik solliciteer me suf maar tot nu toe loopt het op niks uit helaas. En ja, ik solliciteer op alles wat passend is. Door een zorgintensief kind is het helaas niet mogelijk om veel te werken.
Komende week hebben we een gesprek met een budgetcoach om te kijken hoe we uit onze financiële problemen kunnen komen.
Er is maar 1 inkomen, ik ben werkloos en de uitkering is gestopt. Ik solliciteer me suf maar tot nu toe loopt het op niks uit helaas. En ja, ik solliciteer op alles wat passend is. Door een zorgintensief kind is het helaas niet mogelijk om veel te werken.
Komende week hebben we een gesprek met een budgetcoach om te kijken hoe we uit onze financiële problemen kunnen komen.
donderdag 9 november 2017 om 19:36
Fijne reactie???Kirby schreef: ↑09-11-2017 19:21Fijne reactie... Maar ik heb even google aangeslingerd en daaruit blijkt dat het dus heel normaal is om precies dat te doen.
https://www.denederlandsekredietmaatsch ... ieren.html
Er zijn zelfs hypotheekadviseurs die dat adviseren: http://www.amweb.nl/financiele-planning ... en-1012610
je eerste link is van een verstrekker, die heeft er dus alle belang bij om een lening te verstrekken.
in je tweede link staat:
De AFM roept financiële dienstverleners op om terughoudend te zijn met het adviseren van een consumptief krediet voor de kosten van het afsluiten van een hypotheek. De toezichthouder heeft signalen ontvangen dat hypotheekadviseurs consumenten adviseren de kosten die samenhangen met de aankoop van een woning consumptief te financieren.
de AFM begrijpt dus niet de gevolgen hiervan????
donderdag 9 november 2017 om 19:37
Dus je hebt een te duur huis gekocht, op twee inkomens? Tja....proudmama33 schreef: ↑09-11-2017 19:34Onze situatie is er helaas niet naar om te sparen. Huren is enorm duur, en we willen juist de maandlasten lager hebben. We zitten hier nog te kort om de rentevaste periode aan te passen, en de hypotheek openbreken kost ons 16 duizend euro aan boete.
Niet om het één of ander, maar wat een grafzooi.
donderdag 9 november 2017 om 19:38
En juist die mensen moeten we dus behoeden voor flinke financiele lasten als te hoge hypotheken en is het belangrijk om eigen geld in te leggen voor de kostekoper.
donderdag 9 november 2017 om 19:39
Hier kwam de goedkoopste uit op 4.850 euro.Nummer*Zoveel schreef: ↑09-11-2017 19:35Ik was 1610 euro kwijt voor een CW5 HR+ ketel (de meeste woningen hebben een CW3 of CW4 nodig en die zijn goedkoper).
Ik rond af op 5.000 euro voor de gemakkelijkheid.
(Die 150 euro waren we overigens in januari al kwijt aan een herstelling.)
Wel gegaan voor degelijkheid.
Heb geen zin om dit bedrag elke 10 jaar te betalen.
De vorige ketel is 25 jaar meegegaan.
Ik wilde overigens vooral aantonen dat je soms "alles bij elkaar hebt".
(Het is niet omdat de auto niet in huis staat, dat het geen kost is.)
En dat ik dan verdomd blij ben met genoeg spaargeld achter de hand.
donderdag 9 november 2017 om 19:43
Nee, een te hoge hypotheek. Huis is maar twee ton, kon makkelijk met onze salarissen. Maar in de afgelopen 7 jaar is er veel veranderd, dingen die we niet konden voorspellen. Onze glazen bol werkte niet. Dus bedankt voor je kritiek, maar we hebben geen te duur huis. want vooor die twee ton betalen we 1100 euro hypotheek.Calamitycat schreef: ↑09-11-2017 19:37Dus je hebt een te duur huis gekocht, op twee inkomens? Tja....
Wij waren zo dom om onze “aardige” hypotheekadviseur te vertrouwen. Dure les waardoor we nu bijna failliet zijn.
anoniem_193615 wijzigde dit bericht op 09-11-2017 19:44
11.20% gewijzigd
donderdag 9 november 2017 om 19:44
Nee hoor. Als je huurt zitten de onderhoudskosten bij de huur in. Als je koopt zou je datzelfde bedrag eigenlijk moeten sparen. Veel kopers vergeten dat.Nummer*Zoveel schreef: ↑09-11-2017 19:30Feit is dat je bij een koopwoning voor meer kosten komt te staan dan bij huren, en de ervaring leert dat kosten zich vaak tegelijk aandienen als het net even niet uitkomt. Iets van een buffer hebben is dus niet onverstandig. Hoe groot die buffer dan moet zijn is afhankelijk van je wensen (ga je voor luxe en degelijk, of is goedkoop ook prima) en wat je eventueel zelf kunt doen (als je arbeidsloon moet betalen, heb je meer reserve nodig). Of je moet er geen bezwaar tegen hebben om bijvoorbeeld maanden zonder een CV te zitten, bij de buren naar de WC te gaan of een lekkend dak een jaar of wat met emmers op te lossen.
donderdag 9 november 2017 om 19:45
donderdag 9 november 2017 om 19:45
@proudmama
Zit er geen overwaarde op jullie huidige woning die je voor de kosten koper kunt gebruiken?
En houd er rekening mee dat:
- de mogelijkheden minder zijn als de hypotheek nu nog maar op 1 inkomen kan worden afgesloten;
- als er nu een deel aflossingsvrij mocht zijn, dat dit bij een nieuwe woning niet meer kan, waardoor de maandelijkse kosten door de extra aflossing juist omhoog gaan;
- de kosten voor verhuizen op zich ook hoog zijn, kun je dat wel betalen?
Is er trouwens geen mogelijkheid om de hypotheek open te breken en de boete als extra schuld in het maandbedrag te laten verrekenen? Alhoewel je dan wel weer wat meer betaalt, is dat toch vaak minder dan het bedrag dat je zonder openbreken betaalt.
Zit er geen overwaarde op jullie huidige woning die je voor de kosten koper kunt gebruiken?
- de mogelijkheden minder zijn als de hypotheek nu nog maar op 1 inkomen kan worden afgesloten;
- als er nu een deel aflossingsvrij mocht zijn, dat dit bij een nieuwe woning niet meer kan, waardoor de maandelijkse kosten door de extra aflossing juist omhoog gaan;
Is er trouwens geen mogelijkheid om de hypotheek open te breken en de boete als extra schuld in het maandbedrag te laten verrekenen? Alhoewel je dan wel weer wat meer betaalt, is dat toch vaak minder dan het bedrag dat je zonder openbreken betaalt.
donderdag 9 november 2017 om 19:46
ouwewijsneus schreef: ↑09-11-2017 19:36Fijne reactie???
je eerste link is van een verstrekker, die heeft er dus alle belang bij om een lening te verstrekken.
in je tweede link staat:
De AFM roept financiële dienstverleners op om terughoudend te zijn met het adviseren van een consumptief krediet voor de kosten van het afsluiten van een hypotheek. De toezichthouder heeft signalen ontvangen dat hypotheekadviseurs consumenten adviseren de kosten die samenhangen met de aankoop van een woning consumptief te financieren.
de AFM begrijpt dus niet de gevolgen hiervan????
Uiteraard begrijpt de AMF daar de gevolgen van en logisch dat ze dat niet toejuichen. Maar jouw eerste antwoord suggereert dat het verboden is om een aparte lening af te sluiten voor de kosten koper of op zijn minst dat je dat dan stiekem moet doen omdat je anders je hypotheek niet rond krijgt. Het is niet verstandig, maar niet verboden.
Creativity is intelligence having fun
donderdag 9 november 2017 om 19:46
ika35 schreef: ↑09-11-2017 19:32Tot twee keer toe 'kostekoper' in plaats van kosten koper doet me denken dat je geen idee hebt wat het betekent, maar okay.
We hebben 7 jaar geleden gekocht. Toen bestond kosten koper ook hoor.
Verder: fijn dat je jouw vrienden vergelijkt met onze situatie, die is namelijk totaal anders. Nutteloze bijdrage dus.
donderdag 9 november 2017 om 19:49
Ik snap je punt, maar dat doet niets af aan het feit dat je beter wat cash achter de hand kunt houden omdat problemen vaak niet netjes afwachten totdat jij je spaarpot hebt gevuld.
donderdag 9 november 2017 om 19:51
Je zit op dit moment in een vervelende financiele situatie TO. Dat is rot en ik hoop dat het snel lukt de situatie te veranderen. Mochten er nog mogelijkheden zijn je dagelijks budget aan te passen en daar wat ruimte in te vinden, daar zijn hier zat topics over (en ik kan je van alles vertellen over smac). Maar je openingspost gaat over heel iets anders. En je lijkt je alles persoonlijk aan te trekken. Dat is lastig en je wordt er niet blijer van.
donderdag 9 november 2017 om 19:51
Boete moet helaas gewoon betaald worden, kan niet in maandelijkse termijnen.Nummer*Zoveel schreef: ↑09-11-2017 19:45@proudmama
Helaas, ons huis is juist net weer boven water. Lang leve de crisis.
Verhuizen is ook duur inderdaad. Daarom zijn we alle afwegingen aan het maken. Verkopen en opnieuw beginnen is tot nu toe de meest gunstige. De relatie met de bank is dusdanig verziekt door vele malen valse beloften, dat we er geen vertrouwen meer in hebben.
Huren zal particulier moeten, alleen dan zitten we met dezelfde maandlasten. De frequentie van solliciteren is dus nog een tandje hoger gezet. Ik ben nu aangemeld als oproepkracht, maar de komende twee weken is m’n rooster leeg. Geen gegarandeerde inkomsten dus.