Waarom zelfdoding?

28-12-2017 20:17 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is niet te bevatten.
Een kennis van me. Net moeder geworden. 28 jaar. Heeft zichzelf gedood.
Waarom? Waarom? Ik vind het erg confronterend merk ik.
Ze was erg rustig, lief en vriendelijk. Ik ken haar onvoldoende om iets aan haar 'gemerkt' te hebben.
En ik blijf heel de tijd denken; wat ging er door je hoofd? Hoe kan je zo diep zitten?
Het is ook letterlijk onbegrijpelijk als je niet weet hoe een diepe depressie voelt waarin je geen uitweg ziet, als je dat nooit ervaren hebt. Ik zou niet weten hoe het voelt, maar het moet vast afgrijselijk zijn als de dood de enige oplossing is die een vorm van verlichting geeft.
anoniem_359193 wijzigde dit bericht op 28-12-2017 20:24
4.41% gewijzigd
Wat vreselijk, sterkte met het verliesen van je kennis :hug:
Wees blij dat je het gevoel niet kent...hoe dan ook vreselijk. Veel liefs voor jou en de nabestaanden :hug: :heart:
En sterkte natuurlijk :hug:
yourlocalhero schreef:
28-12-2017 20:23
Wees blij dat je het gevoel niet kent...hoe dan ook vreselijk. Veel liefs voor jou en de nabestaanden :hug: :heart:
Dit inderdaad, heel veel sterkte
Wat verschrikkelijk. Gecondoleerd :hug:

Zelfdoding roept vaak veel vragen op. Het is vaak toch zo onvoorstelbaar. Als jouw vriendin net moeder is geworden had ze mogelijk een postpartum depressie of psychose. Maar er kan natuurlijk ook heel iets anders aan de hand zijn geweest. Vaak merken we niet aan anderen dat ze het zo zwaar hebben. Het is hoe dan ook afschuwelijk dat ze zich zo heeft gevoeld. Heel veel sterkte :rose:
Je moet niet willen proberen dat te begrijpen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Waarom kan je je niet voorstellen dat voor sommige mensen met een hersenaandoening het leven gewoon vreselijk is?
En dat als je hersenen ziek zijn een heel leven lang dat gewoon te lang kan zijn? Wees blij dat jij dat niet kent.

Niemand wil dood maar ze willen wel dat het stopt bijvoorbeeld en dat kan helaas meestal alleen als je dood bent.
Tja misschien was er iets mis met haar hormonen, heeft de zwangerschap iets getriggerd in de chemische balans.

En de meeste mensen doen dingen die voor ten minste 1 ander onbegrijpelijk zijn. Wat is er exact confronterend aan voor jou dan als je het niet herkent?
Ik heb het een paar keer van heel dichtbij meegemaakt, eind november de man van een vriendin...
Wat ik er van 'geleerd' heb is dat je het waarom nooit echt zal weten en dat je er niks aan had kunnen veranderen.
Maakt dat het makkelijker? Nee het verdriet blijft, maar ik merk wel dat ik er nu meer vrede mee heb... het is hun eigen keuze en wie ben ik om het te veroordelen?
My way or the highway!
Verschrikkelijk, en helaas snap ik het wel. Zelf een heel heftige ppd gehad en zag ook geen lichtpuntje meer. Ook mijn pms is zeer heftig en vorige maand 6 dagen gedacht over de dood als eindelijk rust ( dat kon zo niet langer en nu heb ik een mirenaspiraal, ik hoop dat het gaat helpen).
Wat verschrikkelijk verdrietig dat ze niet op tijd hulp kon krijgen.
Pffff heftig, ik kan voor haar ook niet antwoorden, wel van mijn oogpunt proberen uit te leggen hoe het voelt om diep in een depressie te zitten en zoveel innerlijke pijn te hebben dat doodgaan een optie wordt. Ik weet natuurlijk niet of dat bij haar speelde, bij mij wel en voor mij voelt het dan zo ongeveer.
Het doet bij mij dan letterlijk ook lichamelijk pijn, al mijn spieren gewrichten gaan dan zeer doen, je voelt zoveel pijn en verdriet dat je alleen maar wilt dat het stopt, maar het stopt niet het wordt alleen maar erger en erger. Huilen, huilen tot je niet meer kunt huilen ineengekrompen als een foetus liggen en niet meer verder kunnen.
Bij mij spelen dan gedachten aan zelfdoding, afgelopen tweede kerstdag nog, ik doe het niet maar denk er wel aan. ik heb dan gedachten als als je dit doet voel je niks meer en heb je eindelijk rust, hoef je niet meer te vechten. Rust lijkt me dan heerlijk vredig om te hebben in mijn hoofd, even geen pijn en verdriet.

Ik probeer het altijd ook te zien als verliezen van een ziekte zoals mensen verliezen van kanker, het is de ziekte die overwonnen heeft en diegene die de strijd verloren heeft daartegen heeft rust en vrede gevonden. Daar houd ik mij dan aan vast.
Ik ben ook depressief geweest. Een paar keer de gedachte gehad maar kort en vluchtig en niet verder dan dit. Gelukkig maar. Dat was mn diepste punt. Maar hoeveel dieper kun je dan zitten om tot dit punt te komen. Zo onwerkelijk.

Cassalorea wat heftig. Dikke knuffel voor jou. Maar wat houdt je dan hier? Wat is voor jou de houvast? Niet afgeven hoor?! Echt niet. Heb je hulp??

Zij had hulp. Nog die ochtend psycholoog gesproken. Het heeft niet meer mogen helpen.

Mij lijkt dat het iets is van maanden of misschien jaren. Ik kan me niet indenken dat je in een paar weken zo ver weg kan zijn :cry:
Knuffel terug, :hug: depressief zijn is gewoon kut, zeker als het vaker terug komt. Iemand te moeten verliezen is en blijft zwaar, zeker als het onder deze omstandigheden is. Ja wie weet is het iets van jaren ik weet niet of je in weken zo ver kunt 'zakken' misschien wel als de pijn zo ontzettend heftig is. Heel veel sterkte in elk geval

Wat mij hier houd is een klein beetje hoop dat het beter gaat worden en angst dat het niet helpt om rust te vinden.... en het verdriet wat het mijn moeder zou doen. Dat is eigenlijk wel de belangrijkste. Zij wil me zó graag gelukkig zien, of in elk geval iets minder verdrietig, dus probeer ik ook voor haar te blijven vechten.

Pffffff even slikken en rustig ademhalen.... Nogmaals sterkte :hug:
anoniem_354750 wijzigde dit bericht op 28-12-2017 21:40
Reden: aanvulling
23.27% gewijzigd
Het is inderdaad zeer heftig om mee te maken. Ik heb het twee keer van redelijk dichtbij meegemaakt. Bij beide personen speelde een langlopende depressie mee, een depressie die er al sinds de kindertijd was.
Ze zagen dus echt geen uitweg meer. Één had twee kleine kinderen en dacht dat ze beter af waren zonder hem.
Begrijpen zal ik het nooit, er blijven toch altijd vragen.
Ogenschijnlijk had hij alles, maar in z'n hoofd was het mis.
Het tragische hieraan vind ik dat zo'n mensen zich zo lang zo ellendig voelen.
Dat vind ik heel pijnlijk.
Wat jij zegt over het confronterende herken ik wel.
Het heeft mij/ons wel met onze neus op de feiten gedrukt. Een spiegel voor gehouden hoe wij in het leven staan en met dingen omgaan.
Ons echt realiseren wat we hebben.
Voor wie het niet begrijpt (en stiekem ben ik dan heel jaloers op je): ik vergelijk een depressie wel eens met een dementor uit Harry Potter. De depressie zuigt alle geluk uit je weg, alleen je naarste herinneringen blijven over. Constante kou, niet per se fysiek, maar wel mentaal. Het is een kou waar geen deken, warme douche of warm bad tegen helpt. Geen sprankje licht, geen druppel vreugde zit er nog in je lijf.

Dat is depressie. In elk geval bij mij.
Blue Eyes wat heftig. Knuffel voor jou.
Heb je iemand met wie je hierover praat?

Ik heb dagen ertussen gehad die ook koud en donker waren. Maar gelukkig heb je het dan over dagen en niet over weken of maanden. Erg heftig lijkt mij dat.

Casarollea je hebt toch wel hulp? Praat je over je gedachtes met iemand?. Doe dat aub. Dat helpt.

Praten erover is zeer belangrijk maar er rust een taboe op. Het is zo belangrijk dat iemand echt weet wat er echt in je hoofd afspeelt. Zodat de juiste hulp geboden kan worden.

Gemini heftig zeg. Ja het is ook niet te bevatten.
Hoe kan je als nabestaande het ooit te boven komen? Ik zou ook erg boos zijn denk ik.
Gelukkig liggen mijn depressies achter me. Ik ben wel alert, weet wat risico's en signalen bij mij zijn. En ja, ik heb hulp. Dankje :-)
blueeyes*3 schreef:
28-12-2017 22:49
Voor wie het niet begrijpt (en stiekem ben ik dan heel jaloers op je): ik vergelijk een depressie wel eens met een dementor uit Harry Potter. De depressie zuigt alle geluk uit je weg, alleen je naarste herinneringen blijven over. Constante kou, niet per se fysiek, maar wel mentaal. Het is een kou waar geen deken, warme douche of warm bad tegen helpt. Geen sprankje licht, geen druppel vreugde zit er nog in je lijf.

Dat is depressie. In elk geval bij mij.
Wat mooi omschreven.
Voor dat ik ga slapen nog even antwoord op je vraag, ja ik praat er over, neem voorzorgsmaatregelen, rij bijvoorbeeld niet langs water als ik ook ergens anders langs kan, dat soort dingen. En mijn huisarts weet ervan, mijn familie, tot op zekere hoogte en gesprekken die gaan starten met een hulpverlener binnenkort.

Voor mij helpt praten er over ook wel, soms ook hele foute grappen er over maken, ben er soms bang voor zeker als het heel slecht met me gaat, soms bied het ook troost zo van dát kan altijd nog.

Dat leegzuigen van een dementor uit HP vind ik ook wel een goede uitleg, Blueeyes*3 , wat fijn dat het achter je ligt! En je weet wat je triggers zijn zodat je aan de bel kunt trekken :hug:
De dementoruitleg komt het beste overeen met wat ik ook heb gevoeld tijdens meerdere diepe depressies. Ook nu spelen bepaalde gedachten een rol, maar gelukkig niet zo sterk dat ik er wat mee wil doen.
Pop sterkte hoor.
Wat kan je eraan doen?
mabelle schreef:
29-12-2017 18:10
Pop sterkte hoor.
Wat kan je eraan doen?
Soms niets, soms alles, soms een beetje. Dat is per persoon en per depressiesoort verschillend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven