Vrouw hoger-verdienende partner – partneralimentatie
woensdag 27 juni 2018 om 13:18
Beste allen,
Mijn vriend heeft me ten huwelijk gevraagd en ik heb ja gezegd. Ik ben over the moon en dolgelukkig, ik kan niet wachten om aan de rest van ons leven te beginnen. We willen volgend jaar trouwen.
Nu zit het financieel zo: mijn vriend heeft een modaal inkomen en zit in een vakgebied waarbinnen hij ook niet meer gaat groeien in zijn salaris. Ik heb een bovenmodaal inkomen dat gaat stijgen en naar verwachting verdien ik straks 3x zoveel als hij.
Nu vraag ik me af wat verstandig is m.b.t. huwelijkse voorwaarden. Ik hoor graag wat meer meningen en ervaringen voordat ik dit ter sprake breng bij mijn vriend. Wat zijn jullie ervaringen? Ik hoor ook vooral graag van vrouwen die substantieel meer verdienen dan hun partner wat zij dan “geregeld” hebben en hoe ze dit aangepakt hebben.
Mijn vriend heeft me ten huwelijk gevraagd en ik heb ja gezegd. Ik ben over the moon en dolgelukkig, ik kan niet wachten om aan de rest van ons leven te beginnen. We willen volgend jaar trouwen.
Nu zit het financieel zo: mijn vriend heeft een modaal inkomen en zit in een vakgebied waarbinnen hij ook niet meer gaat groeien in zijn salaris. Ik heb een bovenmodaal inkomen dat gaat stijgen en naar verwachting verdien ik straks 3x zoveel als hij.
Nu vraag ik me af wat verstandig is m.b.t. huwelijkse voorwaarden. Ik hoor graag wat meer meningen en ervaringen voordat ik dit ter sprake breng bij mijn vriend. Wat zijn jullie ervaringen? Ik hoor ook vooral graag van vrouwen die substantieel meer verdienen dan hun partner wat zij dan “geregeld” hebben en hoe ze dit aangepakt hebben.
anoniem_371957 wijzigde dit bericht op 27-06-2018 13:34
44.68% gewijzigd
woensdag 27 juni 2018 om 15:49
Uit nieuwsgierigheid: wist ze dit echt van tevoren? Had ze het met je gehad over allerlei "alarmsymptomen"? Of vermoed je dat ze dit wist.Ibelize schreef: ↑27-06-2018 15:45Tja, je moet ook niet met een loser gaan samenwonen en daar kinderen mee krijgen.
Een vriendin van mij had er ook zo een aan de haak geslagen. Hij was behoorlijk brutaal en bleef ook nog eens in de koopwoning zitten terwijl die vriendin en kind bij familieleden moesten inwonen want meneer weigerde te vertrekken uit de koopwoning. Omdat hij niet werkte moest zij natuurlijk ook de hypotheek betalen. Hij woonde daar dus gratis en voor niks. Maar goed, je kiest er in mijn ogen zelf voor om met zo'n gast te trouwen waarvan je vaak al ver van te voren weet dat het een paardenlul is.
Ik ben oprecht benieuwd of mensen dit soort dingen nooit aan zagen komen.
Bij mij heeft een eerdere ex financieel wraak op me genomen. Dat had ik misschien tegen het einde van de relatie kunnen verwachten, maar in die eerste jaren absoluut niet. Ben nu wel wat ouder en hopelijk wat wijzer, maar toch knaagt het aan me.

woensdag 27 juni 2018 om 15:50
En dit. Uiteraard moet je niet gaan trouwen en/of kinderen krijgen met een man die zijn verantwoordelijkheden vanaf het begin al niet kent/neemt. Dat lijkt me duidelijk.Ibelize schreef: ↑27-06-2018 15:45Tja, je moet ook niet met een loser gaan samenwonen en daar kinderen mee krijgen.
Een vriendin van mij had er ook zo een aan de haak geslagen. Hij was behoorlijk brutaal en bleef ook nog eens in de koopwoning zitten terwijl die vriendin en kind bij familieleden moesten inwonen want meneer weigerde te vertrekken uit de koopwoning. Omdat hij niet werkte moest zij natuurlijk ook de hypotheek betalen. Hij woonde daar dus gratis en voor niks. Maar goed, je kiest er in mijn ogen zelf voor om met zo'n gast te trouwen waarvan je vaak al ver van te voren weet dat het een paardenlul is.

woensdag 27 juni 2018 om 15:51
Wat vind je partner er van?
Want met zo'n groot inkomen verschil gaat het ook anders worden met hypotheek regelen en ander soort dure aankoop.
Ik zou zelf heel veel moeite hebben met zo'n groot inkomensverschil.
Dan zou je echt alles op papier moeten zetten voor het trouwen, ook als je een huis koopt de hypotheek regeling etc.
Echt alles!
Want met zo'n groot inkomen verschil gaat het ook anders worden met hypotheek regelen en ander soort dure aankoop.
Dan zou je echt alles op papier moeten zetten voor het trouwen, ook als je een huis koopt de hypotheek regeling etc.
Echt alles!
woensdag 27 juni 2018 om 15:53
Nu niet nee. Maar geen garanties voor de toekomst. Je neemt gewoon een onnodig risico.Ikigai schreef: ↑27-06-2018 15:47Dat is hier niet aan de orde. Beiden zijn we prima in staat voor onszelf te zorgen en mocht er toch wat ongelijkheid zijn, dan betaal ik graag om dat verschil op te heffen. Het is immers nog altijd de vader van mijn kinderen.
Als we geen kinderen hadden gehad, dan had ik er misschien een ander gevoel bij gehad.
.
woensdag 27 juni 2018 om 15:55
In het begin, de eerste zeven Jaar, gedroeg hij zich normaal. Gedeelde verantwoordelijkheid, taken. Alles. Anders had ze nooit een kind met hem genomen.
Enige voorteken achteraf was dat hij al eens gescheiden was, met twee kinderen. En zijn ex een heks noemde. Maar dat voorteken had ex 1 dus ook niet.
impala wijzigde dit bericht op 27-06-2018 15:57
18.95% gewijzigd
.

woensdag 27 juni 2018 om 15:55
Wij zijn inmiddels 12 jaar samen en hebben een heel leven samen opgebouwd, allebei een carrière incl. een goed salaris, dus nee denk niet dat mijn man plotsklaps een l*ml*l wordt, anders had hij die kant vast eerder laten zien
woensdag 27 juni 2018 om 15:57
Nee, tussen het tikken van mijn stukje en het verzenden zat wat meer tijd. En oa jouw uitleg.
Maar ik snap jouw standpunt wel en die klinkt zeker logisch in een relatie.
Ik denk dat er over het algemeen te weinig bewustwording is, hoe een situatie/keuze uitpakt als een relatie voorbij is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 27 juni 2018 om 15:58

woensdag 27 juni 2018 om 16:00
Anderen hebben al linkjes geplaatst zag ik, het is inderdaad zoals daarin staat maximaal 12 jaar (kinderloos huwelijk hier, en langer dan 5 jaar getrouwd geweest). De hoogte is bepaald aan de hand van ons gezamenlijke inkomen tijdens het huwelijk en de levensstandaard die hier bij hoort. Daar had de mediator rekenregels voor. Op berekenhet is een aardig model te zien: https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkom ... tatie.html Vervolgens is er een draagkrachtmeting gedaan om te kijken of ik het beoogde bedrag wel kon betalen.
Ik had er niet veel trek in om jarenlang maandelijks een bedrag over te schrijven. Wij zijn op advies van de mediator uitgegaan van volgens mij 6 jaar. Dit omdat de kans groot was dat hij niet 12 jaar alleen zou blijven, en PA niet meer betaald hoefde te worden als hij zou gaan samenwonen. Het maandelijks te betalen bedrag is dus x12x6 gedaan (12 maanden per jaar, zes jaar lang). Het totaalbedrag wat daaruit kwam heb ik in 1x over gemaakt en daarmee is de PA afgekocht.
Ik kon het bedrag vervolgens aftrekken bij mijn belastingaangifte, hij moest het als inkomen opgeven en dus belasting betalen.
Overigens is hij ruim binnen de 6 jaar alweer opnieuw getrouwd.
En nog een sidenote: zou hij binnen 12 jaar na onze scheiding werkeloos zijn geworden, aan het einde van zijn ww-periode zijn gekomen en geen spaargeld meer hebben gehad, dan zou de gemeente zijn bijstand alsnog op mij verhalen (als hij tussendoor niet weer zou hebben samengewoond). Ik achtte dat risico zeer gering, gezien zijn werkethos, zijn vaste baan en zijn spaargeld.
woensdag 27 juni 2018 om 16:00
Ik ben nu 15 jaar samen met mijn vriend. In het begin ook groot inkomensverschil in mijn voordeel. Niks geregeld. Het huis en de hypotheek staan op 1 naam, de ander spaart voor zichzelf en vaste lasten buiten aflossing worden gedeeld. Transparanter kan niet. Maar geen kinderen idd. In dat geval zou ik evengoed een betere regeling zoeken dan trouwen.8102 schreef: ↑27-06-2018 15:51Wat vind je partner er van?
Echt alles!
.
woensdag 27 juni 2018 om 16:04
Van het inkomensverschil dat groeiende is of van huwelijkse voorwaarden c.q. partneralimentatie?8102 schreef: ↑27-06-2018 15:51Wat vind je partner er van?
Echt alles!

woensdag 27 juni 2018 om 16:05
+1impala schreef: ↑27-06-2018 15:08Ja precies, gewoon lekker nep-trouwen als je een mooie dag en een jurk wil.
Ik zou trouwens juist mijn koffers pakken als vriend perse een huwelijk wil. Why? Wat voegt dat toe, behalve de kans op een bak financiële ellende? Ben ik als persoon niet genoeg? Als we ruzie krijgen en uit elkaar gaan wil ik een clean cut. En geen verplichtingen naar mijn ex. Die niet voor niks mijn ex is.

woensdag 27 juni 2018 om 16:07
SweetFirefly schreef: ↑27-06-2018 15:58".....partneralimentatie als er kinderen zijn...." Tot de kinderen 18 zijn? Of tellen die 12 jaar daarna nog door? En wat als je je ex PA moet betalen maar hij een enorme erfenis krijgt? Moet er dan nog steeds PA betaald worden?
Het is twaalf jaar, los van de leeftijd van de kinderen. Dus als je kinderen jong zijn bij de scheiding dan is de PA afgelopen voor de kinderen volwassen zijn. En als de kinderen 16 en ouder zijn krijg je nog PA terwijl zij de deur uit zijn. Voor de kinderen is er namelijk KA, de PA is daar niet voor bedoeld.
Als hij een enorme erfenis krijgt gaat de PA in principe door, het is gebaseerd op het inkomen en de levensstandaard tijdens het huwelijk.
Als hij stopt met werken direct na de scheiding gaat overigens de PA niet ineens omhoog om toch die levensstandaard te betalen.
woensdag 27 juni 2018 om 16:10
Dat je over PA na aan het denken bent en zo. De meesten hebben bij een bruiloft voor 99% enkel romantische gedachten. Huwelijkse voorwaarden en zijn niet romantisch en volgens sommigen sta je dan al met 1 been buiten je relatie.
Wat vindt hij ervan dat je met de praktische zaken bezig bent, stel dat het toch niet gaat lukken. Je hebt immers al ja gezegt. (natuurlijk kun je altijd terug, maar je snapt hopelijk wel wat ik bedoel).
Trouwens als je al een keer door een ex financieel benadeeld bent, dan snap ik helemaal dat je hier allemaal goed over na wilt denken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

woensdag 27 juni 2018 om 16:11
Alles bij elkaar, aanschaf huis, of bij wijze van aanschaf auto of aanschaf keuken. Je partner heeft een gewoon inkomen modaal, jij hebt nu bovenmodaal misschien straks 3x bovenmodaal.
Hoe gaat dat dan in de toekomst?
Ik zelf zou mij er echt niet fijn bij voelen bij een enorm inkomensverschil.
woensdag 27 juni 2018 om 16:18
En dus regel je het ook maar mooi samen als een van de twee door die afspraak als het huwelijk strandt in de bijstand komt. Heel terecht, juist anno 2018, dat de consequenties van zo’n jaren ‘50 afspraak voor eigen rekening zijn, en het niet de maatschappij is die ervoor opdraait.Diver_pt schreef: ↑27-06-2018 14:41Eens met allen hier die dit een achterlijke wetgeving vinden. Het lijkt er inderdaad op dat er niet omheen te komen is, mocht het slecht aflopen. En als de een minder gaat werken dan de ander om voor de kinderen te zorgen (en dat reden vindt om aanspraak te maken op PA), tja daar was je toch echt zelf bij toen je dat samen besloot. Maar ja, je bent er ook zelf bij als je "ja" zegt, dus ik heb veel om over na te denken.

woensdag 27 juni 2018 om 16:21
Hoe doe jij dit dan? Tijdens de eerste date loonstrook op tafel en als het te veel afwijkt direct afkappen? En als er tijdens de relatie iemand loonsverhoging krijgt dan maar de relatie verbreken, want het verschil wordt te groot?8102 schreef: ↑27-06-2018 16:11Alles bij elkaar, aanschaf huis, of bij wijze van aanschaf auto of aanschaf keuken. Je partner heeft een gewoon inkomen modaal, jij hebt nu bovenmodaal misschien straks 3x bovenmodaal.
woensdag 27 juni 2018 om 16:22
We gaan jaren terug en toen was het verschil niet zo groot, dus het is een beetje natuurlijk gegroeid. Dat ik meer verdien, komt (nog?) niet naar voren in onze dynamiel. We hebben elkaar niet heel lang na het gedoe met mijn vorige ex gevonden en hij is erg boos geweest over hoe mijn ex dat aangepakt heeft. Van nature is hij zorgzaam en wil hij veel op zich nemen, maar ik probeer het gelijkwaardig te houden. We hebben nog geen grote aankopen samen gedaan. Zijn lease-auto regelt hij zelf met werk. We delen de vaste lasten buiten zijn hypotheek (hij had al een huis). Hij is niet iemand die vindt dat ik meer moet betalen omdat ik meer verdien. We hebben het eigenlijk niet heel veel over geld en de uitgaven gaan vaak natuurlijk. We hebben het er ooit over gehad dat ik me zal inkopen in zijn huis (had hij voorgesteld) en we zouden daar nog naar gaan kijken, maar dat is er bij ingeschoten deels i.v.m. enorme drukte in werk/privéleven.8102 schreef: ↑27-06-2018 16:11Alles bij elkaar, aanschaf huis, of bij wijze van aanschaf auto of aanschaf keuken. Je partner heeft een gewoon inkomen modaal, jij hebt nu bovenmodaal misschien straks 3x bovenmodaal.
En wat Ikigai zegt: de loonstroken lagen niet op tafel tijdens onze dates.
anoniem_371957 wijzigde dit bericht op 27-06-2018 16:24
2.82% gewijzigd
woensdag 27 juni 2018 om 16:23
En Diver, zetten de reacties je aan het denken wb je trouwplannen? Ik wil je dromen niet aan diggelen gooien en soms gaat het ook gewoon goed. Maar wil je het risico nemen dat het niet goed afloopt en jij straks jarenlang voor je ex mag dokken? En welk voordeel staat er tegenover dat risico?
impala wijzigde dit bericht op 27-06-2018 16:25
12.96% gewijzigd
.

woensdag 27 juni 2018 om 16:24
Eens. Allemaal goed en wel dat je samen besluit dat er eentje thuis gaat zitten, maar dan moet je ook zelf de consequenties van die keuze opvangen in geval van scheiding.Eze schreef: ↑27-06-2018 16:18En dus regel je het ook maar mooi samen als een van de twee door die afspraak als het huwelijk strandt in de bijstand komt. Heel terecht, juist anno 2018, dat de consequenties van zo’n jaren ‘50 afspraak voor eigen rekening zijn, en het niet de maatschappij is die ervoor opdraait.
woensdag 27 juni 2018 om 16:26
Diver_pt schreef: ↑27-06-2018 16:22We gaan jaren terug en toen was het verschil niet zo groot, dus het is een beetje natuurlijk gegroeid. Dat ik meer verdien, komt (nog?) niet naar voren in onze dynamiel. We hebben elkaar niet heel lang na het gedoe met mijn vorige ex gevonden en hij is erg boos geweest over hoe mijn ex dat aangepakt heeft. Van nature is hij zorgzaam en wil hij veel op zich nemen, maar ik probeer het gelijkwaardig te houden. We hebben nog geen grote aankopen samen gedaan. Zijn lease-auto regelt hij zelf met werk. We delen de vaste lasten buiten zijn hypotheek (hij had al een huis). Hij is niet iemand die vindt dat ik meer moet betalen omdat ik meer verdien. We hebben het eigenlijk niet heel veel over geld en de uitgaven gaan vaak natuurlijk. We hebben het er ooit over gehad dat ik me zal inkopen in zijn huis (had hij voorgesteld) en we zouden daar nog naar gaan kijken, maar dat is er bij ingeschoten deels i.v.m. enorme drukte in werk/privéleven.
En wat Ikigai zegt: de loonstroken lagen niet op tafel tijdens onze dates.
Zou wel een mooie openingszin zijn als je snel van je date af wil.

woensdag 27 juni 2018 om 16:27
Het zet me aan het denken hoe ik de huwelijkse voorwaarden wil aanpakken, maar van twijfels over het trouwen is nog niet echt sprake. Ik wil me er niet voor afsluiten, alleen omdat het mis kan gaan. Maar ik wil ook niet naief zijn. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die trouwen naief vinden en dat begrijp ik. Ik ben het er vroeger ook een tijdje mee eens geweest.
woensdag 27 juni 2018 om 16:28