Geen salaris ontvangen, geen geld voor juridische bijstand
donderdag 9 augustus 2018 om 08:47
Mijn zus is nogal een job hopper, t is een lieverd maar hierin heeft ze niet altijd de juiste keuzes gemaakt.
Haar laatste overstap was echter begrijpelijk en ze had het echt naar haar zin.
Het eerste salaris heeft ze netjes ontvangen, maar sindsdien geen euro meer. Ze heeft nu nog 2 salarissen tegoed + een onkostenvergoeding maar haar werkgever geeft niet thuis. Ik heb haar geadviseerd juridisch advies in te winnen.
Ze is bij het Juridisch loket geweest, en die geven aan: Ja, je hebt een sterke zaak. Een advocaat wint dit zo voor je. Wij kunnen je echter niet helpen want de juridische bijstand is voor mensen tot een bepaalde inkomensgrens en daar zit ze samen met haar partner boven.
Ze heeft een advocaat geraadpleegd, echter de begroting die daarop kwam was meer dan het geld waar ze nog recht op heeft. En daarbij komt; als ze gaat procederen, want dat zou volgens de advocaat moeten, dan is de kans groot dat het op een faillissement uitdraait en blijft er dus niks over behalve een fikse rekening van de advocaat.
Is er nou geen enkele vorm waar ik geen weet van heb waarbij je hulp kan krijgen? Er komt geen geld binnen, en zonder geld kan je niets betalen. Dus eigenlijk is ze aan de goden overgeleverd.
Ik heb inmiddels al een paar brieven/mails voor haar geschreven omdat ik taal technisch wat beter onderlegd ben, maar ik ben geen jurist. Ik kan niet meer dan dreigen met een jurist en hopen dat dat afschrikt.
Is juridische hulp in NL echt alleen voor mensen die goed te besteden hebben, of juist juridische bijstand voor de onderste laag van inkomens, maar als je daar tussenvalt dan val je tussen wal en schip? tips anyone?
Haar laatste overstap was echter begrijpelijk en ze had het echt naar haar zin.
Het eerste salaris heeft ze netjes ontvangen, maar sindsdien geen euro meer. Ze heeft nu nog 2 salarissen tegoed + een onkostenvergoeding maar haar werkgever geeft niet thuis. Ik heb haar geadviseerd juridisch advies in te winnen.
Ze is bij het Juridisch loket geweest, en die geven aan: Ja, je hebt een sterke zaak. Een advocaat wint dit zo voor je. Wij kunnen je echter niet helpen want de juridische bijstand is voor mensen tot een bepaalde inkomensgrens en daar zit ze samen met haar partner boven.
Ze heeft een advocaat geraadpleegd, echter de begroting die daarop kwam was meer dan het geld waar ze nog recht op heeft. En daarbij komt; als ze gaat procederen, want dat zou volgens de advocaat moeten, dan is de kans groot dat het op een faillissement uitdraait en blijft er dus niks over behalve een fikse rekening van de advocaat.
Is er nou geen enkele vorm waar ik geen weet van heb waarbij je hulp kan krijgen? Er komt geen geld binnen, en zonder geld kan je niets betalen. Dus eigenlijk is ze aan de goden overgeleverd.
Ik heb inmiddels al een paar brieven/mails voor haar geschreven omdat ik taal technisch wat beter onderlegd ben, maar ik ben geen jurist. Ik kan niet meer dan dreigen met een jurist en hopen dat dat afschrikt.
Is juridische hulp in NL echt alleen voor mensen die goed te besteden hebben, of juist juridische bijstand voor de onderste laag van inkomens, maar als je daar tussenvalt dan val je tussen wal en schip? tips anyone?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

donderdag 9 augustus 2018 om 09:25
Een offerte vragen bij dit soort bedrijven lijkt me ook de beste optie. Nog steeds niet goedkoop, maar ze hanteren vaak wel lagere tarieven.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
donderdag 9 augustus 2018 om 09:42
FNV wil je wel helpen, maar als je nog geen lid bent moet je dat worden en twee jaar contributie (a 17,50 p.m.) vooruit betalen (zo is het mij uitgelegd toen man nog een -klein- bedrag van ex werkgever tegoed had).
Is misschien een goede optie nu, in ieder geval een stuk betaalbaarder dan een particulier jurist.
There is always something happening, and it's usually right now
donderdag 9 augustus 2018 om 09:51
Dat is sowieso geregeld. Ze start volgende week woensdag elders...Ceylon schreef: ↑09-08-2018 09:13Onderdeel van die overeenkomst is ook loonbetaling. De werkgever houdt zich niet aan het contract, waardoor je zou kunnen vaststellen dat het geen geldige overeenkomst is.
Je zus kan dus gewoon per morgen niet meer komen.
Wat ik zou doen, omdat ze het er wel leuk vindt; Per direct keurig melden dat er nu geen geld binnenkomt en dat dat wel nodig is, dus dat ze, totdat er weer betaling plaats kan vinden, elders gaat werken.
Stap een uitzendbureau binnen en ga aan de slag. Die betalen wekelijks en je kunt per direct weer opzeggen. Er is echt wel werk genoeg, zeker nu in de vakantietijd. Het is alleen niet altijd leuk werk, maar hey, het is maar tijdelijk.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
donderdag 9 augustus 2018 om 09:56
ik wilde het net zeggen.
Heeft ze wel loonstroken gehad? Zo ja: dan lijkt het mij een redelijk 'eenvoudige' incasso> schakel; een incassoburo in.

donderdag 9 augustus 2018 om 10:04
Ze kan eerst zelf de brieven opstellen.
Dus verzoek, herinnering, aangetekende aanmaning.
En in de aanmaning aangeven dat ze, bij geen ontvangst geld, het opgebouwde dossier uit handen gaat geven aan een incassobureau.
Kost haar wat tijd, brief en inkt en een aantal postzegels.
Het hoeft niet altijd via een advocaat te gaan. Probeer het eerst gewoon zelf.
En in de aanmaning aangeven dat ze, bij geen ontvangst geld, het opgebouwde dossier uit handen gaat geven aan een incassobureau.

donderdag 9 augustus 2018 om 10:04
Wat een veroordeling.PotjePindakaas schreef: ↑09-08-2018 10:01Dan zitten ze €1000.- boven het modale inkomen en dan niet kunnen sparen?!
Met een modaal inkomen is het echt eindjes aan elkaar knopen. Zeker als je jong bent.

donderdag 9 augustus 2018 om 10:09
Volgens mij hebben ze dat al gedaan las ik.Doreia schreef: ↑09-08-2018 10:04Ze kan eerst zelf de brieven opstellen.

donderdag 9 augustus 2018 om 10:11
Ja, mensen met het modale inkomen houden inderdaad vaak niet zo veel over om te sparen.PotjePindakaas schreef: ↑09-08-2018 10:01Dan zitten ze €1000.- boven het modale inkomen en dan niet kunnen sparen?!

donderdag 9 augustus 2018 om 10:12
Dat ligt toch echt aan de eigen gemaakte keuzes. Ik verdien als alleenverdiener ook modaal (dus zonder IB voordeeltjes) maar spaar toch echt flink per maand.

donderdag 9 augustus 2018 om 10:12
Oh ja, ik lees het.
Brieven gestuurd en ze dreigde met een jurist.
Dan nu een allerlaatste brief met uiterste sommatie en daarin aangeven dat na deze termijn een (no cure, no pay) incassobureau gaat worden ingeschakeld.
Kijk ook even op schuldinfo.nl of daar nog iets nuttigs te vinden is.
Succes!

donderdag 9 augustus 2018 om 10:16
Echt knap.PotjePindakaas schreef: ↑09-08-2018 10:12Dat ligt toch echt aan de eigen gemaakte keuzes. Ik verdien als alleenverdiener ook modaal (dus zonder IB voordeeltjes) maar spaar toch echt flink per maand.
Zij zijn echter met zijn tweeën modaal. Dus ongeveer 2150 netto per maand waarvan 2 mensen zich moeten kleden, eten, telefoons nodig hebben, in een huis moeten passen, naar hun werk moeten reizen, op vakantie moeten gaan met 2 personen, pensioenafdracht moeten doen, etc.

donderdag 9 augustus 2018 om 10:35
Nou, dan zet jij je spaargeld toch in voor advocaatkosten die hoger zijn dan het openstaande bedrag, namelijk het salaris dat je niet hebt ontvangen.PotjePindakaas schreef: ↑09-08-2018 10:12Dat ligt toch echt aan de eigen gemaakte keuzes. Ik verdien als alleenverdiener ook modaal (dus zonder IB voordeeltjes) maar spaar toch echt flink per maand.

donderdag 9 augustus 2018 om 10:48

donderdag 9 augustus 2018 om 10:52
Waarom zou ik, dit is mijn topic toch niet? Overigens heb ik mij voor nog geen twee tientjes per maand voor juridische bijstand verzekerd. Als je bepaalde financiële risico's niet kan of wil dragen is een verzekering de aangewezen oplossing

On topic; bij een loonconflict kan je gewoon met dit bedrag naar sector kanton en zelf procederen (advocaat is hier niet verplicht). Zelfde geld ook voor het opheffen van een concurrentiebeding. Schrijf ook even een brief aan de werkgever voor de ingebrekestelling tot uitbetaling van het loon met een deadline, dat je het openstaande bedrag wil hebben inclusief de wettelijke rente.

donderdag 9 augustus 2018 om 11:17
Ik denk dat de goedkoopste manier is om de vordering uit handen te geven aan een deurwaarder. Die sommeert de ex-werkgever om het achterstallige salaris uit te betalen. Doet hij dat niet dan beslist de kantonrechter. Als jouw zus kan bewijzen dat ze aan het werk is geweest en niet betaald heeft gekregen, dan wint ze de zaak op haar sloffen. De extra kosten voor de rechtszitting komen dan boven op het te betalen bedrag van het salaris en komen dus voor rekening van de ex-werkgever. Jouw zus heeft dus geen extra kosten.
Grote kans dat de werkgever gelijk betaalt en het niet op de kantonrechter aan laat komen.
Grote kans dat de werkgever gelijk betaalt en het niet op de kantonrechter aan laat komen.
anoniem_211360 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 12:04
8.08% gewijzigd
donderdag 9 augustus 2018 om 11:41

donderdag 9 augustus 2018 om 11:44
dat heeft toch niet echt zin - je weet vooraf al dat als je gelijk krijgt, de kosten van het gelijk krijgen al hoger zijn dan wat je terug krijgt. en daarbij is dan nog niet gezegd dat je het daadwerkelijk krijgt.Madeliefjees schreef: ↑09-08-2018 11:37Een rechtsbijstandsverzekering kost mij 7 euro per maand, en je hebt t altijd wel een keer nodig..
Btw, leen je zus dat geld voor juridische hulp....

donderdag 9 augustus 2018 om 11:48
Die deurwaarder is de beste methode. Er zijn deurwaarders die op basis van no cure no pay werken. Dat doen ze juist bij zaken als deze waarbij van te voren eigenlijk al duidelijk is dat de tegenpartij moet betalen. Met google kun je die deurwaarderskantoren zo vinden. Kost je zus dus helemaal niets.