Doorbraak zaak Nicky Verstappen!

22-08-2018 10:25 3056 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zou het? Zou er een DNA match zijn? Ik hoop het zo, deze zaak grijpt mij aan en de familie wacht al zolang op antwoorden. Om 12 uur een persconferentie:

https://www.ad.nl/dossier-moordzaak-nic ... ~aa5af1be/
NYC schreef:
25-08-2018 17:36
Ze willen de naam van Barten in ere herstellen? Serieus, nu nog? Ik kan er echt niet bij dat iemand zoveel eer en aanzien kan hebben. En ook achteraf dus kan hebben. Hóe kan dat???

Ik heb het artikel ook met stijgende verbazing zitten lezen inderdaad.
Er is echt wat goed mis in dat dorp.
Wat ik ook zo gek vind, er zijn nog twee sporen waarvan ze hopen door het DNA onderzoek een match te kunnen maken.
Daar kan best een match van iemand uit Heibloem bij zitten, niets is nog zeker.
Het lijkt zeer waarschijnlijk dat er meerdere mensen bij betrokken waren en Heibloem doet alsof alles nu ok is omdat 1 verdachte niet uit het dorp kwam.

Ik vind het echt heel vreemd.
the_Wicked_Witch schreef:
25-08-2018 15:56
https://www.trouw.nl/samenleving/heiblo ... ~a740a7d4/

Vreemd artikel. Alsof het voor het dorp nu klaar is terwijl het daar wemelde van de pedofielen.
Een heel vreemd artikel.
Dat Jos Brech niets met Heibloem te maken had wil niet zeggen dat er onterecht naar die kampleiding is gekeken.
Er waren meerdere personen die veroordeeld waren of in elk geval dubieuze relaties onderhielden. Lees het boek van Simon Vuyk maar eens.

En belachelijk dat ze eraan denken om de naam Joos Barten weer te gaan gebruiken. Deze man was een veroordeelde pedofiel. En dan nog; mij lijkt dat die naam heel erg gevoelig ligt met alles wat er rondom Nicky is gebeurd. Lijkt me niet dat je dat dan weer moet willen.
Wat een interessant topic is dit geworden. @Sjansje: vooral jouw posts hebben me geraakt en ook veel informatie gegeven die ik nog niet wist.

Ik heb het al een paar anderen ook zien schrijven maar ook ik denk al sinds de persconferentie dat het nog best zo zou kunnen zijn dat er meer mensen dan Jos Brech alleen betrokken zijn. Ik snap dan ook de opluchting van de dorpelingen niet goed, want het is nog helemaal niet gezegd dat er echt niemand uit het dorp iets mee te maken heeft.

Misschien kijk ik teveel Law & Order: SVU, maar ik dacht direct aan een pedofielennetwerk waar Brech en mensen uit de kampleiding lid van waren ofzo. Een mogelijk scenario dat ik me kan bedenken is dat ze allemaal afzonderlijk kampleiding bij verschillende kampen zijn en elkaar dan toegang op elkaars kamp gaven, waardoor ze altijd "vreemden' voor hun slachtoffertjes zouden zijn en dus niet gepakt zouden worden. ik vind het namelijk opvallend dat ook Jos Brech zich bezighield als kampleider, net als de pedofielen uit het dorp van Nicky.
Am Yisrael Chai!
Jos Brech had dan misschien niks met Heibloem te maken, maar door zijn scouting- en jeugdwerk was hij vast bekend met de kampen op de Heikop in Brunssum. Zeker als het kennelijk aannemelijk werd geacht dat hij daar in de buurt post vd scouting moest bezorgen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Wat bizar dat artikel in Trouw. Enerzijds snap ik wel de opluchting in dat dorp. Maar het feit dat ze een grote pedofiel in hun midden hadden, dat lijkt net alsof het niet bestaan heeft voor ze. Al helemaal als je hoort dat die vrouw zou willen dat de jeugdgroep zijn naam weer gaat dragen. Dan heb je iets niet begrepen hoor.
Het is net alsof men vindt dat wat die Joos deed, dat dat niet zo erg was. Hoe gaat dat in iemands hoofd? 'oh, het valt wel mee, want hij voelde alleen maar, of hij keek alleen maar'. Zoiets? Want erger zal hij wel niet gedaan hebben en onze (!) kindjes hadden er helemaal geen last van? WTF.
Maar goed, daar is al een boek over geschreven...
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
simbalabimba schreef:
25-08-2018 17:52
Jos Brech had dan misschien niks met Heibloem te maken, maar door zijn scouting- en jeugdwerk was hij vast bekend met de kampen op de Heikop in Brunssum. Zeker als het kennelijk aannemelijk werd geacht dat hij daar in de buurt post vd scouting moest bezorgen.
Dat zou idd goed kunnen.
Ben benieuwd of er ergens een link tussen Brech en Barten gelegd kan worden.
Ik voel overigens wel ruimte voor een tweede boek over Heibloem. ;)
En ze hoeven daar echt niet opgelucht adem te halen dat ze nu niet meer met de nek worden aangekeken. Pff, de gedachte alleen al, dan snap je echt niet hoe de rest van Nederland denkt over het idee dat 'Joos Barten zoveel goeds voor de gemeenschap heeft gedaan'.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
minnimouse schreef:
25-08-2018 17:59
Dat zou idd goed kunnen.
Misschien met de haar die ze destijds in de kofferbak van Barten hebben gevonden en is onderzocht op DNA in Engeland.
minnimouse schreef:
25-08-2018 17:59
Dat zou idd goed kunnen.
Het lijkt me dat die link dan in de eerste plaats in het jeugdwerk gezocht moet worden, daar is toch meestal een landelijk overkoepelend iets bij betrokken? Jos Brech was vrijwilliger bij Jeugdwerk Simpelveld, Joos Barten was oprichter van Jeugdwerk Heibloem.
Am Yisrael Chai!
|Courage| schreef:
25-08-2018 18:02
Ik voel overigens wel ruimte voor een tweede boek over Heibloem. ;)
En ze hoeven daar echt niet opgelucht adem te halen dat ze nu niet meer met de nek worden aangekeken. Pff, de gedachte alleen al, dan snap je echt niet hoe de rest van Nederland denkt over het idee dat 'Joos Barten zoveel goeds voor de gemeenschap heeft gedaan'.
Dit, beetje zelfde categorie van 'maar Hitler heeft wel mooie autobahn aan gelegd en was lief voor de hondjes'.

Het idee alleen al dat je zo'n gore pedo niet alleen hand boven hoofd houdt, maar ook nog je kinderen er bij in de buurt laat komen. Kom op zeg.
Hoe meer ik lees over dat dorp hoe meer ik begin te denken dat er maar een groot hek omheen moet komen en dat niemand er meer in of uit mag.
minnimouse schreef:
25-08-2018 17:46
Een heel vreemd artikel.
Dat Jos Brech niets met Heibloem te maken had wil niet zeggen dat er onterecht naar die kampleiding is gekeken.
Er waren meerdere personen die veroordeeld waren of in elk geval dubieuze relaties onderhielden. Lees het boek van Simon Vuyk maar eens.

En belachelijk dat ze eraan denken om de naam Joos Barten weer te gaan gebruiken. Deze man was een veroordeelde pedofiel. En dan nog; mij lijkt dat die naam heel erg gevoelig ligt met alles wat er rondom Nicky is gebeurd. Lijkt me niet dat je dat dan weer moet willen.
Met name hoe dat zo achteloos wordt gezegd: "moeten we het in de volgende vergadering maar eens over hebben". Lijkt de maffia wel eigenlijk, dat dorp.
Alles ging inderdaad raar:

https://www.google.nl/amp/s/maudoortwij ... slijn/amp/

En dit!
https://dnadatabank.wordpress.com/dossi ... erstappen/

Echt, des te meer je leest hoe erger het wordt. Ik snap echt wel dat de focus van het onderzoek op het dorp lag.

Met de kennis van nu is speuren naar het verleden van Brecht makkelijk. Maar wat was/ is (???) het daar een zootje in dat dorp.
ldp wijzigde dit bericht op 25-08-2018 18:19
55.56% gewijzigd
fashionvictim schreef:
25-08-2018 18:05
Het lijkt me dat die link dan in de eerste plaats in het jeugdwerk gezocht moet worden, daar is toch meestal een landelijk overkoepelend iets bij betrokken? Jos Brech was vrijwilliger bij Jeugdwerk Simpelveld, Joos Barten was oprichter van Jeugdwerk Heibloem.
Geen idee of dat iets landelijks is of niet.
Maar kan me voorstellen dat dit soort verenigingen onderling wel contacten hebben met dezelfde soort verenigingen in de buurt.
Ben dus benieuwd of die 2 elkaar kenden want ik denk nog altijd dat die Joos Barten er iets mee te maken gehad heeft.
    the_Wicked_Witch schreef:
    25-08-2018 15:56
    https://www.trouw.nl/samenleving/heiblo ... ~a740a7d4/

Vreemd artikel. Alsof het voor het dorp nu klaar is terwijl het daar wemelde van de pedofielen.

Dat heb ik even gemist denk ik?

Zijn er meer mensen uit Heibloem veroordeeld?
    Een evt. contact tussen Barten en Brech kan toevallig zijn ontstaan; Brech wist ( ga ik even van uit) dat er jeugdkampen gehouden werden op de Heikop. Als jeugd/scoutingleider genoeg reden om s ff langs te gaan.
    “Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
    Yasna schreef:
    25-08-2018 18:13

Ja, waar onder de persoon die het jeugdwerk waar Nicky mee op kamp ging, had opgezet. En wat leiders.
      ldp schreef:
      25-08-2018 18:11
      Alle ging inderdaad raar:

https://www.google.nl/amp/s/maudoortwij ... slijn/amp/
      Ja, Maud Oortwijn, dát is een goeie bron :-?
        Yasna schreef:
        25-08-2018 18:13

Veroordeeld weet ik niet, maar er waren wel wat leiders met een dubieus verleden.
          Wat ik me dus nog steeds afvraag is het volgende: hoe kan het dat niemand Nicky heeft gehoord en gezien?
          Die tenten zijn hartstikke gehorig. In het boek van Simon Vuyk kun je ook lezen dat de nacht na de verdwijning van Nicky de kinderen de mensen op de hei horen vanuit hun tent.
          Hoe kan het dan zijn dat niemand Nicky heeft gehoord? Als hij naar de wc is gegaan en hij zou daar overmeesterd zijn, dan zou je toch verwachten dat iemand gestommel of geschreeuw zou hebben gehoord?

En die jongens lagen met 5 kinderen in een niet al te grote tent, je zou verwachten dat je het voelt/merkt als er 1 iemand opstaat.
          minnimouse schreef:
          25-08-2018 18:16
          Ja, Maud Oortwijn, dát is een goeie bron :-?
          Even off-topic, maar wie is Maud Oortwijn, zodra je een coldcase in Nederland intypt kom je al gauw op haar naam, het is alsof ze over bijna iedere moordzaak die ooit in Nederland is gebeurd zich bemoeit. Hinderlijk omdat ik het idee krijg bij haar dat ze bij alles een complotheorie erop los laat.
          Ik zit ook heel erg met de HOE-vraag in mijn hoofd. Hoe heeft Jos Brecht Nicky die samen met 3 andere jongens in een tent sliep zonder anderen wakker te maken mee kunnen nemen? In zijn slaap opgetild?

Ik denk ook dat die mannen elkaar geholpen hebben. Dat de kampleider nicky wakker maakte en hem meestuurde met Jos Brecht ofzo.
          Ik heb het e-book besteld en ga het lezen.
          Bobby-Pin schreef:
          25-08-2018 18:22
          Even off-topic, maar wie is Maud Oortwijn, zodra je een coldcase in Nederland intypt kom je al gauw op haar naam, het is alsof ze over bijna iedere moordzaak die ooit in Nederland is gebeurd zich bemoeit. Hinderlijk omdat ik het idee krijg bij haar dat ze bij alles een complotheorie erop los laat.
          Geen idee wie het is, maar neem alles wat zij schrijft maar met een hele grote korrel zout.
          Strawberry_shortcake schreef:
          25-08-2018 18:23
          Ik zit ook heel erg met de HOE-vraag in mijn hoofd. Hoe heeft Jos Brecht Nicky die samen met 3 andere jongens in een tent sliep zonder anderen wakker te maken mee kunnen nemen? In zijn slaap opgetild?

Ik denk ook dat die mannen elkaar geholpen hebben. Dat de kampleider nicky wakker maakte en hem meestuurde met Jos Brecht ofzo.
          Ik denk niet dat 'iemand' Nicky slapend uit zijn tent getild heeft.
          Ik denk eerder dat Nicky zelf zijn tent heeft verlaten, vermoedelijk om naar het toilet te gaan.
          Ik meen me te herinneren dat de wc's ook in een tent waren maar ik zie nu op oude foto's ook stenen toiletgebouwen staan. Kan goed zijn dat iemand hem daar op gewacht heeft. Of iemand van de leiding (Barten?) heeft hem mee naar zijn tent gelokt en Nicky dacht dat hij te vertrouwen was?

Zoals ik al eerder zei vind ik het gek dat dat tentenkamp zo open en bloot was. Midden op de hei en enkel afgescheiden door een laag hekje waar iedereen zo overeen kan stappen. In de jaren '90 zijn er diverse kindermoorden gepleegd; denk maar aan de affaire Dutroux, niet zo gek ver van huis, maar ook in Nederland zijn er diverse trieste kindermoorden gepleegd in de '90's. Je zou toch verwachten dat dat allemaal wat beter geregeld was.

Wel zou er een 'bewakerstent' op het kamp geweest zijn, maar die stond een stuk verder op.
          De tent van de leiding zou pal naast de tent van Nicky gestaan hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
          Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven