Geld & Recht alle pijlers

Bijstand royaal?!

19-09-2019 08:28 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.

Inkomsten: 1283

bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210

Uitgaven 687

huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51

Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Het idee van een basisinkomen klinkt goed, iedereen die kan werken een basisinkomen geven, en als je meer geld wil voor luxere leven dan ga je ervoor werken. Klaro.
parbleumondieu schreef:
25-09-2019 21:50
Als iemand met bijstand dit op tv verkondigd heeft, wordt hij vast wel opgeroepen om uitleg te geven. Omdat iedereen in de bijstand gecontroleerd wordt. En als je niet je best doet krijg je strafkorting.
In de praktijk wordt er niet vaak gekort en gemeenten gaan daar verschillend mee om.
Kumiko schreef:
25-09-2019 22:41
Het idee van een basisinkomen klinkt goed, iedereen die kan werken een basisinkomen geven, en als je meer geld wil voor luxere leven dan ga je ervoor werken. Klaro.
Als je iedereen een basisinkomen wilt geven dan houdt dat ook in dat alle toeslagen worden geschrapt. Stel dat je het basisinkomen op bijstandsniveau vaststelt, dan kunnen mensen die werken hun inkomen aanvullen en riant leven, terwijl mensen met alleen een basisinkomen niet meer rond kunnen komen.
Fizz schreef:
25-09-2019 23:04
Als je iedereen een basisinkomen wilt geven dan houdt dat ook in dat alle toeslagen worden geschrapt. Stel dat je het basisinkomen op bijstandsniveau vaststelt, dan kunnen mensen die werken hun inkomen aanvullen en riant leven, terwijl mensen met alleen een basisinkomen niet meer rond kunnen komen.
Er zegt dan ook niemand dat dat bedrag een op een hetzelfde moet zijn.
Solomio schreef:
25-09-2019 21:41
Ja, dat was al duidelijk hoor.
Ik ben blij dat ik anders in elkaar steek.
Jij vind het oke dat iemand die zelf zegt wel te kunnen werken maar het niet te willen, een bijstandsuitkering krijgt?
Hele woonwijken en gezinnen massaal in de bijstand. Er zijn veel programma’s over geweest. In en in triest.
waterlelieke schreef:
25-09-2019 16:59
Ik heb zelf ook een paar jaar in de bijstand gezeten.

Als antwoord op de vraag: Ja, ik vind een bijstandsuitkering royaal.

Financieel gezien had ik het hartstikke goed, want met toeslagen had ik toch bijna 1400 euro. Kon er ook nog van sparen. Moet er wel bij zeggen: geen zorgkosten dus lage verzekering, niet roken, drinken, geen huisdieren. En kwijtschelding van gemeente belastingen scheelde toch ook zo 40 euro per maand.

Maat T.O; 400 euro per maand lukte mij niet, dat is te hoog gegrepen. Ik deed 300 per maand maximaal in een potje en spaarde mijn vakantiegeld (=600,- in de bijstand)
Dus bij mij hoeven mensen niet aan te komen dat bijstand zo erg is. Het is vooral keuzes maken. 1x per jaar op vakantie is ook prima toch? En elk jaar een winterjas is ook niet nodig. Verwarming hoeft niet op 21 graden, 19 is ook prima.

En helemaal mensen met kinderen hebben het royaal. Goede kennis kreeg 340 euro per maand aan kindgebonden budget en zo'n 250 euro nog erbij aan kinderbijslag elke 3 maanden
Snapte heel goed dat zij de afweging heeft gemaakt om thuis te blijven. Het loonde voor haar totaal niet om te werken. ( Dát zouden ze eens aan moeten pakken, want ik denk dat je de niet-willers hiermee over de streep gaat trekken! om wel werk te accepteren!) Zij kreeg ook nog Individuele Inkomenstoeslag ieder jaar als extraatje, was iets van 500 euro en zij en haar kind kon gratis op een sport naar keuze op kosten van de gemeente. a diploma en b diploma heeft de gemeente betaald.

Als zij was gaan werken kreeg ze ook te maken met de armoedeval...ze ging er op achteruit.

Ikzelf kreeg een aanvullende bijstandsuitkering. Ik werkte er wel bij. Ik bleef dat doen omdat ik mijn werk heel leuk vond en alleenstaand was/ geen kinderen dus best wel behoefte had aan sociale contacten overdag.

Mijn situatie is nu anders. Woon nu samen. Dus meer inkomen dus geen recht op aanvulling meer

Maar ik begrijp het wel dat mensen een uitkering prima vinden. Helemaal alleenstaanden en alleenstaande ouders. Er is totaal geen financiële prikkel om eruit te komen. Je moet namelijk héél veel uren werken, vaak tegen een laag loon, om die uitkering bij elkaar te verdienen en als je er een maand ietsje boven zit verlies je de extraatjes als vrijstelling belastingen en individuele inkomenstoeslag en gratis sporten.

Dan ben je toch gek als je een of ander schijtbaantje neemt.

Overigens is de gemeente wel heel streng en zit je achter de vodden. Maar echt korten doen ze niet snel. En uitkering afpakken mag wettelijk gezien niet. Want het is een récht. Anders komen mensen in de problemen en krijgen we huisuitzettingen etc en worden we een crimineel land. Dan mag ieder viaduct een huisnummer krijgen.

Ik ben zelf een voorstander van het basisinkomen. Dat vind ik een veel eerlijker systeem
Ja duh. Je mag boven je uitkering een x aantal procent houden hé. Dus logisch dat jij aan 1400 kwam. Een normale niet werkende bijstand haalt dat niet. De basis 9 nogwat. En ja als je huur hoog is krijg je daar subsidie voor. Maar kwijtschelding is niet vanzelfsprekend. Het ene jaar wel het andere niet ondanks hetzelfde inkomen.
Solomio schreef:
24-09-2019 22:49
Ik heb van de week ook al iemand uitgenodigd om te komen kennismaken met mijn zoon.
Vraagje; hoe kan zijn iq getest zijn als hij al in de war raakt van naar buiten gaan? Geen verwijt, maar dit snap ik niet.
En herkenbaar. Na mijn studie een flinke poos gesolliciteerd maar er was niet genoeg werk. Op andere functies gesolliciteerd en afgewezen. UZB's zoeken niks meer voor je, hoorde ook dat bedrijven alleen ervaren mensen wilden. Goddank wat gevonden na een half jaar, maar vond het erg naar.
DariaMorgendorffer schreef:
26-09-2019 01:34
Vraagje; hoe kan zijn iq getest zijn als hij al in de war raakt van naar buiten gaan? Geen verwijt, maar dit snap ik niet.
Wat snap je er niet aan?
Sorry I hurt your feelings when I called you stupid. I thought you knew.
Fizz schreef:
25-09-2019 23:04
Exact waarom ik bang ben voor een basisinkomen. Ik zou echt niet weten hoe ik mij dan moet redden.
Zoon naar zijn vader en ik ergens in een hokje op kamers. Wachten tot de dood.
aloha66 schreef:
26-09-2019 00:45
Ja duh. Je mag boven je uitkering een x aantal procent houden hé. Dus logisch dat jij aan 1400 kwam. Een normale niet werkende bijstand haalt dat niet. De basis 9 nogwat. En ja als je huur hoog is krijg je daar subsidie voor. Maar kwijtschelding is niet vanzelfsprekend. Het ene jaar wel het andere niet ondanks hetzelfde inkomen.
Ho, voordat er weer gedacht wordt dat dat standaard is :) Zit een max van 6 maanden aan (in de meeste gevallen). En nog wat voorwaarden (zicht op uitstroom) waardoor gemeentes het snel afwijzen. Bezwaar indienen kan dan wel eens lonen.
josjaa wijzigde dit bericht op 26-09-2019 07:42
10.45% gewijzigd
benmamma schreef:
26-09-2019 07:31
Exact waarom ik bang ben voor een basisinkomen. Ik zou echt niet weten hoe ik mij dan moet redden.
Zoon naar zijn vader en ik ergens in een hokje op kamers. Wachten tot de dood.
Zo simpel gaat dat natuurlijk niet worden. Want hoezo verdwijnen toeslagen dan? Ook met een basisinkomen geldt namelijk dat mensen die er niet bij kunnen werken niet rond kunnen komen, tenzij je het basisinkomen op modaal zet ofzo.
Sorry I hurt your feelings when I called you stupid. I thought you knew.
Solomio schreef:
26-09-2019 07:41
Zo simpel gaat dat natuurlijk niet worden. Want hoezo verdwijnen toeslagen dan? Ook met een basisinkomen geldt namelijk dat mensen die er niet bij kunnen werken niet rond kunnen komen, tenzij je het basisinkomen op modaal zet ofzo.

Volgens mij is het idee van het basisinkomen dat je kosten bespaard door het hele stelsel met toeslagen en AOW en Wajong en studiefinanciering en alles af te schaffen. Je hebt dan veel minder ambtenaren en controleurs en zo nodig.

Het basisinkomen zal dan ook hoger liggen dan de huidige bijstandsnorm. Daarnaast staat het ieder vrij om erbij te werken, of niet. Wil je niet, dan is dat ook prima, kun je niet dan kun je met dat basisinkomen net zo goed (of slecht) rondkomen als met je huidige uitkering.
De prikkel tegen het niet willen is dat er geen armoedeval meer is als je erbij gaat werken. Werken loont automatisch, er gaat geen toeslag meer af als je meer verdient.
Ik verdien net zoveel als de vriend van TS en ik werk. Daarnaast is mijn partner werkloos, omdat het helemaal niet zo makkelijk is om aan een baan te komen als je niet goed in netwerken bent. We hebben geprobeerd bijstand aan te vragen, zodat mijn partner tenminste hulp krijgt bij het vinden van een baan. Daar zijn we te vermogend voor, want we hebben een koophuis. Weliswaar een goedkoop koophuis, maar toch. Geen recht op bijstand, ook niet op hulp.

Dus zitten we mooi te koekeloeren. Terwijl we eigenlijk niet rondkomen.
Wilgentak schreef:
26-09-2019 09:53
Ik verdien net zoveel als de vriend van TS en ik werk. Daarnaast is mijn partner werkloos, omdat het helemaal niet zo makkelijk is om aan een baan te komen als je niet goed in netwerken bent. We hebben geprobeerd bijstand aan te vragen, zodat mijn partner tenminste hulp krijgt bij het vinden van een baan. Daar zijn we te vermogend voor, want we hebben een koophuis. Weliswaar een goedkoop koophuis, maar toch. Geen recht op bijstand, ook niet op hulp.

Dus zitten we mooi te koekeloeren. Terwijl we eigenlijk niet rondkomen.
Zijn WW-periode is inmiddels afgelopen, begrijp ik.
Ook zonder WW kun je je bij het UVW registreren als werkzoekende. Dan heb je toegang tot hun vacatures en kun je een afspraak maken met een werkcoach.
YellowLemon schreef:
26-09-2019 00:00
Er zegt dan ook niemand dat dat bedrag een op een hetzelfde moet zijn.
Een hoger bedrag is niet op te brengen door belastingbetalers. Er zijn nu slechts 4 miljoen fulltime werkenden. Of wilde je wat geldbomen planten? En hoe dacht je het op te lossen met de open grenzen hier? Iedereen uit een ander EU-land waar geen basisinkomen is, mag zich hier dan nog steeds vrij vestigen.
Marana schreef:
26-09-2019 08:40
Volgens mij is het idee van het basisinkomen dat je kosten bespaard door het hele stelsel met toeslagen en AOW en Wajong en studiefinanciering en alles af te schaffen. Je hebt dan veel minder ambtenaren en controleurs en zo nodig.

Het basisinkomen zal dan ook hoger liggen dan de huidige bijstandsnorm. Daarnaast staat het ieder vrij om erbij te werken, of niet. Wil je niet, dan is dat ook prima, kun je niet dan kun je met dat basisinkomen net zo goed (of slecht) rondkomen als met je huidige uitkering.
De prikkel tegen het niet willen is dat er geen armoedeval meer is als je erbij gaat werken. Werken loont automatisch, er gaat geen toeslag meer af als je meer verdient.
Klopt, maar een hoger basisinkomen dan een bijstandsuitkering is helemaal onbetaalbaar.
Solomio schreef:
Wie moeten al die modale basisinkomens dan gaan betalen?
Solomio schreef:
Het idee zoals ik het begreep is dat iedereen een 1000 basis inkomen zou krijgen.
De toeslagen zouden verdwijnen. 1 van de redenen om basis inkomen in te voeren. Al die rompslomp van toeslagen kunnen weg.

Er is Idd altijd uitgegaan van kunnen werken. Ik heb nog nooit een alternatief voor de niet kunnen werken groep gezien.
Maar ik kan dat gemist hebben.

Ik ga dus uit van wat ik ervan begrepen heb. Is er wel een alternatief dan stel ik mijn mening waarschijnlijk bij.
Marana schreef:
26-09-2019 08:40

Zo begreep ik het ook. Alleen zou het nauwelijks hoger zijn dan bijstand. Max 100 euro. Maar geen toeslagen meer. Dus veel minder dan wat ik nu krijg.
Geen mogelijkheid tot werken ivm ziekte dus geen extra boven het basisinkomen.
Kosten hetzelfde. Dus een probleem.
Het zou voor mij betekenen....
Huur, zorgverzekering, en energie rekening, en dan hou ik 70 euro over voor de rest..
Niet haalbaar dus zonder dat er een aanpassing komt voor de mensen die niet kunnen werken.
Solomio schreef:
26-09-2019 06:27
Wat snap je er niet aan?
Hoe kan hij begrijpen wat de test van hem wil/verbanden zien?
26-09-2019 11:56
Hoe kan hij begrijpen wat de test van hem wil/verbanden zien?
het een sluit het ander niet uit hoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
26-09-2019 11:58
het een sluit het ander niet uit hoor
Als hij die verbanden niet ziet als hij de deur uitstapt?
26-09-2019 12:01
Als hij die verbanden niet ziet als hij de deur uitstapt?
maar wie zegt dat hij geen verbanden ziet?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven