Scheiden en je kind gaan missen

22-12-2020 21:27 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

In april opende ik dit topic
relaties/uit-elkaar-15-jr-samen-kind/li ... #p31193484

Sinds april is er veel veranderd.
Het gaat goed met onze dochter. Ze slaapt al een hele tijd geweldig, ik heb ander werk wat ik top vind en mijn man en ik zijn wél in relatietherapie geweest.
So far so good. Ik ben alleen tot het besef gekomen dat ik met alles wat ik doe vooral ons gezin probeer te redden. Niet wil weggooien wat we hebben opgebouwd. Maar liefde voel ik niet voor mijn man.

Het enige wat me intens verdrietig maakt is dat als we uit elkaar gaan, ons kind de helft van de tijd een van haar ouders moet missen. En, dat ik (en mijn partner dus ook) haar de helft van haar leventje moet gaan missen. Mijn hart breekt. Ik vind dat verschrikkelijk.
Een logisch gevolg van een scheiding ja maar ik heb het al heel moeilijk bij het idee.

Ervaringen? Tips?
yellow002 wijzigde dit bericht op 22-12-2020 21:31
Reden: Foutje
0.49% gewijzigd
carrie-bradshaw schreef:
22-12-2020 21:56
Je hebt een peuter.. nog niet zo heel lang geleden was hij dus blijkbaar alles waar je een gezinnetje mee wilde stichten en samen oud mee wilde worden.

Is hij zo veranderd of jijzelf?
Samen ouders worden heeft ons veranderd en dingen blootgelegd die eerder niet zichtbaar waren
Solomio schreef:
22-12-2020 21:59
Als je op je werk bent zie je je kind ook niet.

Maar goed, ik hou van mijn kinderen maar heb ook altijd prima een dagje (of meer) zonder ze gekund.

Het beste van twee werelden lijkt het mij: je hebt een kind waar je veel van houdt én je hebt genoeg alleen-tijd.
Nee klopt
Ik werk bewust parttime (32 uur) waarvan een deel in de avonduren waardoor ik haar nu wel veel zie. Deze balans is goed maar week op week af daarvan breekt m’n hart
xynix schreef:
Nee, niet helemaal. Je hebt geprobeerd de situatie te verbeteren. Je bent in therapie geweest, opent er topics over. Je wilt iets veranderen. Wat ik bedoel is: dit is het, hier moet je het mee doen, hier kies je voor. Helemaal, zonder, ‘ja, maar...’

Maar uit je andere posts lees ik min of meer dat hij jiet echt voor jou kiest? Dat je op je tenen moet lopen? Dan wordt het wel heel moeilijk, ja.
Eigenlijk is het dat in hem op een andere manier heb leren kennen sinds we ouders zijn. We hebben een moeilijke tijd doorgemaakt met ons meisje en reageerden daar verschillend op. Er zijn veel dingen die me gekwetst hebben en wellicht uit zelfbescherming kan ik daar niet overheen stappen en misschien voel ik daardoor ook niet meer de liefde die ik ooit wel voelde
Yellow002 schreef:
22-12-2020 21:52
Dank
We hebben dus wel RT gehad
In de tekst waarnaar jij linkt raakt deze zin me

“Soms zijn mensen zo gekwetst, dat ze daar aan vast willen houden en er niet over heen willen stappen. Ze geloven eigenlijk niet in de veranderbaarheid van de ander én van zichzelf.”
Ik denk dat ik mezelf idd blijf beschermen
Dan zou ik daar nog maar eens een poosje op “ kauwen “ , als ik jou was.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn jongste is geboren toen de relatie al over was. Na een opbouwperiode hebben we vanaf ongeveer 2 jaar een 10/4 verdeling gehad. Eigenlijk vond ik vooral de vakanties wel moeilijk, als ze een of twee weken weg was. Voor mijn oudste had ik wel ongeveer een 50/50 verdeling, maar we wisselden na een halve week. Ik zag ze dus nooit echt lang niet.
Yellow002 schreef:
22-12-2020 22:01
Samen ouders worden heeft ons veranderd en dingen blootgelegd die eerder niet zichtbaar waren
Kun je dat concreter maken? Dat je totaal anders in de opvoeding zit ofzo? Dat hoeft natuurlijk niet persé een kwalijk iets te zijn. Wat maakt dan dat je liefde verdwenen is?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
lux- schreef:
22-12-2020 21:57
Dat klinkt eigenlijk niet echt als ‘de liefde ontbreekt.’ Meer als: ook met RT kwamen we er niet uit.
We zijn niet tot de kern gekomen denk ik.
Solomio schreef:
Als je op je werk bent zie je je kind ook niet.

Maar goed, ik hou van mijn kinderen maar heb ook altijd prima een dagje (of meer) zonder ze gekund.

Het beste van twee werelden lijkt het mij: je hebt een kind waar je veel van houdt én je hebt genoeg alleen-tijd.
Mwoah, je mist wel feestdagen, verjaardagen, etc. En 4x8 is wel wat anders dan 7x24.

En ik ben kind van gescheiden ouders en vond niet veel aan dat in 2 huizen wonen dus ben (ik was oud genoeg om zelf te beslissen) bij mijn vader gaan wonen.

Maar goed, als je uit elkaar wil went het heus wel, lijkt me.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Yellow002 schreef:
22-12-2020 22:06
We zijn niet tot de kern gekomen denk ik.
Wat zonde.

https://www.annaklijn.nl/relatie-evalua ... gIEWPD_BwE

Hier staan ook hele fijne blogs op.
Yellow002 schreef:
22-12-2020 21:56
Zijn er hier ook gescheiden ouders van jonge kinderen? Valt het jullie zwaar? Of went het?
Ik heb pittige kinderen, ik ben blij als ik ze eens een avondje niet heb. Maar ze zijn dan ook zes dagen per week bij mij.

Relatie met ex is overigens goed, voor beiden staan de kinderen op één dus doen we soms nog wel uitstapjes samen en gaan we samen naar de ouderavond, rapportbesprekingen en zo.

Scheiding lang voor me uitgeschoven want "Wat doe je je kinderen aan" totdat ik dacht: "Wat doe ik ze aan als ik niet ga".
Dat was echt een kwartje dat moest vallen. Beste beslissing ever.
KamilleT schreef:
Mijn jongste is geboren toen de relatie al over was. Na een opbouwperiode hebben we vanaf ongeveer 2 jaar een 10/4 verdeling gehad. Eigenlijk vond ik vooral de vakanties wel moeilijk, als ze een of twee weken weg was. Voor mijn oudste had ik wel ongeveer een 50/50 verdeling, maar we wisselden na een halve week. Ik zag ze dus nooit echt lang niet.
Dank voor het delen van je ervaring.
Wisselen na een halve week, had dan 1 van jullie altijd de weekenden? Of had 1 van jullie een beroep met wisselende werktijden oid? Een 10/4 verdeling zou ik goed volhouden denk ik maar die zal hier niet komen (en terecht ook want m’n partner is dol op z’n dochter en zijn op hem)
lux- schreef:
22-12-2020 22:07
Mwoah, je mist wel feestdagen, verjaardagen, etc. En 4x8 is wel wat anders dan 7x24.
Mij lijkt het idee dat een andere vrouw dan over je kind moedert ook afschuwelijk.
carrie-bradshaw schreef:
Kun je dat concreter maken? Dat je totaal anders in de opvoeding zit ofzo? Dat hoeft natuurlijk niet persé een kwalijk iets te zijn. Wat maakt dan dat je liefde verdwenen is?
Nah dat is lastig. Situatie wordt dan te herkenbaar op een openbaar forum
Komt er op neer dat ik me erg in de steek gelaten heb gevoeld
femke09 schreef:
22-12-2020 22:09
Ik heb pittige kinderen, ik ben blij als ik ze eens een avondje niet heb. Maar ze zijn dan ook zes dagen per week bij mij.

Relatie met ex is overigens goed, voor beiden staan de kinderen op één dus doen we soms nog wel uitstapjes samen en gaan we samen naar de ouderavond, rapportbesprekingen en zo.

Scheiding lang voor me uitgeschoven want "Wat doe je je kinderen aan" totdat ik dacht: "Wat doe ik ze aan als ik niet ga".
Dat was echt een kwartje dat moest vallen. Beste beslissing ever.
Wat deed je ze aan als je niet ging?
Ik begrijp dat ze even een avondje niet hebben als jij verder altijd de zorg hebt wel heel fijn is. In ons geval zou het echt 50/50 zijn
Yellow002 schreef:
22-12-2020 22:05
Eigenlijk is het dat in hem op een andere manier heb leren kennen sinds we ouders zijn. We hebben een moeilijke tijd doorgemaakt met ons meisje en reageerden daar verschillend op. Er zijn veel dingen die me gekwetst hebben en wellicht uit zelfbescherming kan ik daar niet overheen stappen en misschien voel ik daardoor ook niet meer de liefde die ik ooit wel voelde
Hoe erg ben je gekwetst? Denk je dat je hem ooit kunt vergeven? Zo niet, dan kun je inderdaad beter scheiden. Dat is niet het voorbeeld dat jij je kind wilt geven van een relatie: gekwetst zijn en blijven.

Als je hem wel kunt vergeven, begin daar dan voorzichtig mee. Dan zie je vanzelf of daarna de liefde terugkomt.
blijfgewoonbianca schreef:
22-12-2020 22:09
Wat zonde.

https://www.annaklijn.nl/relatie-evalua ... gIEWPD_BwE

Hier staan ook hele fijne blogs op.
Ga ze eens lezen

En wat ik bedoel is dat we qua gevoel wel tot de kern kwamen maar vervolgens het ging op patronen doorbreken wat meer gedragsmatig is. Mijn gevoel staat nog steeds uit omdat ik blijkbaar niet genoeg vertrouwen heb me weer open te stellen en daar zijn we niet echt gekomen
Yellow002 schreef:
22-12-2020 22:10
Nah dat is lastig. Situatie wordt dan te herkenbaar op een openbaar forum
Komt er op neer dat ik me erg in de steek gelaten heb gevoeld
Oké ja daar kan je gevoel natuurlijk wel flink van bekoelen. Ziet hij achteraf nu ook hoe jij er toen in stond en waardoor jij gekwetst bent? Heb je hem dat proberen duidelijk te maken vanuit jouw gevoel en standpunten? En dan zonder verwijten maar echt puur op jezelf betrekken wat het met jou gedaan heeft en waar je eigenlijk behoefte aan had op zo’n moment; dat je hem gemist hebt daarin.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Yellow002 schreef:
22-12-2020 22:12
Wat deed je ze aan als je niet ging?
Ik begrijp dat ze even een avondje niet hebben als jij verder altijd de zorg hebt wel heel fijn is. In ons geval zou het echt 50/50 zijn
De kinderen waren ronduit bang voor ex...
Ik ook, maar dat vond ik niet erg, zolang het de kinderen maar goed ging. Tot ik twee bange droppies op de trap zag zitten...
Ex kon blijkbaar de drukte van een gezin niet aan. Hij is nu veel rustiger en de kinderen gaan graag naar hem toe.
carrie-bradshaw schreef:
22-12-2020 22:16
Oké ja daar kan je gevoel natuurlijk wel flink van bekoelen. Ziet hij achteraf nu ook hoe jij er toen in stond en waardoor jij gekwetst bent? Heb je hem dat proberen duidelijk te maken vanuit jouw gevoel en standpunten? En dan zonder verwijten maar echt puur op jezelf betrekken wat het met jou gedaan heeft en waar je eigenlijk behoefte aan had op zo’n moment; dat je hem gemist hebt daarin.
Jazeker dat is allemaal besproken.
En hij erkent een groot deel.
Alleen vervolgens moet je bedenken wat je dan (in gedrag) nodig hebt van de ander maar dat helpt me niet me uit m’n zelfbescherming te trekken. Ondanks zijn erkenning lijkt m’n vertrouwen weg. Niet het vertrouwen in zijn intenties wel het vertrouwen in zijn kunnen en niet opnieuw door zo’n dal willen gaan
Weet je, het leest voor mij alsof je voor jezelf alle opties aan het onderzoeken bent. En mogelijk is dat ook wat je nodig hebt. Maar, ik zou vooral zoals een andere forummen al zei, eens een jaartje gaan "kauwen" en stoppen met denken over alles. Je partner mag ook de kans krijgen om te laten zien dat hij dingen anders kan doen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Ga proberen met de dag te leven en laat hem ook zijn deel doen. Door al dat denken blokkeer je alle mogelijkheden tot herstel. O, en overweeg een andere relatietherapeut, die wel tot de kern kan komen. Of, trek zelf gewoon je mond open als het over het doorbreken van patronen gaat. (Overigens goed boekje om eens te lezen, Patronen Doorbreken).
Succes TO!
Dat gevoel van missen gaat niet weg helaas.
Ik troost me wel dat ze nu heel veel quality time heeft met zowel papa als mama.
En minder stress van ruzie en gekibbel. Wij waren iig geen goed voorbeeld voor een relatie.
Been there, done that, got the T-shirt.
femke09 schreef:
22-12-2020 22:18
De kinderen waren ronduit bang voor ex...
Ik ook, maar dat vond ik niet erg, zolang het de kinderen maar goed ging. Tot ik twee bange droppies op de trap zag zitten...
Ex kon blijkbaar de drukte van een gezin niet aan. Hij is nu veel rustiger en de kinderen gaan graag naar hem toe.
Dappere keuze ❤️
Ik ben een kind van gescheiden ouders.

Mijn ouders zijn pas echt uit elkaar gegaan toen ik net uit huis was. Co ouderschap situaties heb ik dus niet mee gemaakt.

De relatie tussen mijn ouders was al jaren 'op'. Zijn altijd hoofdzakelijk samen gebleven voor de kinderen en omdat beide niet dé stap namen.

Aan de ene kant ben ik mijn ouders dankbaar dat ik met beide heb kunnen opgroeien zonder twee huizen. Aan de ander was het ook een hele vervelende situatie.

Ouders die constant ruzie hebben en duidelijk laten merken / aangeven dat ze alleen samen blijven om jou / kinderen is niet fijn. Ik heb mij vaak schuldig gevoelt dat beide ouders niet gelukkig waren door mij.

Ik hoop dat je wat aan de kijk van een andere kant heb. Zal nooit een makkelijke beslissing wezen.
Pindaflip1996 schreef:
22-12-2020 22:26
Ik ben een kind van gescheiden ouders.

Mijn ouders zijn pas echt uit elkaar gegaan toen ik net uit huis was. Co ouderschap situaties heb ik dus niet mee gemaakt.

De relatie tussen mijn ouders was al jaren 'op'. Zijn altijd hoofdzakelijk samen gebleven voor de kinderen en omdat beide niet dé stap namen.

Aan de ene kant ben ik mijn ouders dankbaar dat ik met beide heb kunnen opgroeien zonder twee huizen. Aan de ander was het ook een hele vervelende situatie.

Ouders die constant ruzie hebben en duidelijk laten merken / aangeven dat ze alleen samen blijven om jou / kinderen is niet fijn. Ik heb mij vaak schuldig gevoelt dat beide ouders niet gelukkig waren door mij.

Ik hoop dat je wat aan de kijk van een andere kant heb. Zal nooit een makkelijke beslissing wezen.
Dankjewel voor het delen van jouw ervaring. ❤️

Ik ben me hier heel bewust van.
Ik zal mijn kind nooit vertellen dat ik alleen bij haar papa blijf vanwege haar. We hebben ook eigenlijk niet zo heel veel ruzie.
Wel zal ze, als dit niet veranderd, misschien iets kunnen voelen hierin. Wat het ook wordt ik zal er alles aan doen om haar uit schuld of loyaliteitsproblemen te houden.
Leren praten, patronen herkennen en goed ruzie kunnen maken is prima, maar nu moet je werken aan jullie verbinding. Dan kun je op zoek naar een EFT therapeut.

https://www.hechterelaties.nl/jullie-re ... etherapie/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven