Zoon is brutaal, en vader steekt hem tegen mij op [Geen OP]

vrijdag 12 maart 2021 om 18:09
En dan ben je al veel en veel te laat gestart.LilyOfTheVally schreef: ↑12-03-2021 17:18iedereen heeft zo zn eigen manier van opvoeden. ik accepteer resoluut niet dat mijn kind mij fysiek aanvalt om een xbox en dat hij/zij vervolgens doodleuk dat apparaat weer terugkrijgt over x aantal dagen/weken. slaan en voor kankerslet uitmaken in mn eigen huis is volstrekt onacceptabel. daar hangen serieuze consequenties aan.
Maar dat weet je nog niet, want je hebt nog geen kinderen.
Kijk, kinderen beginnen al heel jong met kijken waar de grens ligt. Gewoon, zodat ze weten hoe het leven in elkaar steekt. Wat jij accepteert en hoe jij de grenzen neerzet is aan jezelf.
Blijkbaar, als jou hypothetische kind dus dit zou doen, krijgt je kind dus straf omdat JIJ nooit eerder hebt laten merken dat het niet oke is.
Maar goed, dat leer je vanzelf als je moeder bent. Mijn echte kinderen weten op dit moment precies dat ze bij mij alles kunnen maken, binnen de duidelijke regels die we in huis hebben. En als ze de tv niet uit willen zetten, terwijl ik duidelijk heb gezegd van tevoren wanneer het klaar is, dan hoef ik alleen maar te vragen of ze later nog eens willen kijken en dan doen ze hem vanzelf (natuurlijk onder gemopper) uit.
Als mijn kinderen later op de Xbox gaan spelen, weet ik als gamer zelf ook hoe rot het is om een tijd te hebben waarop hij uit moet. Man ( ook een gamer) en ik zullen dus vast gaan kijken welke spel het is en dan zeggen dat het op een natuurlijk moment klaar is. Dus nog dat ene level, die ene quest of ... en dan is het klaar.

vrijdag 12 maart 2021 om 18:28
ik heb geen "hypothetisch" kind.Doreia* schreef: ↑12-03-2021 18:09En dan ben je al veel en veel te laat gestart.
Kijk, kinderen beginnen al heel jong met kijken waar de grens ligt. Gewoon, zodat ze weten hoe het leven in elkaar steekt. Wat jij accepteert en hoe jij de grenzen neerzet is aan jezelf.
Blijkbaar, als jou hypothetische kind dus dit zou doen, krijgt je kind dus straf omdat JIJ nooit eerder hebt laten merken dat het niet oke is.
Maar goed, dat leer je vanzelf als je moeder bent. Mijn echte kinderen weten op dit moment precies dat ze bij mij alles kunnen maken, binnen de duidelijke regels die we in huis hebben. En als ze de tv niet uit willen zetten, terwijl ik duidelijk heb gezegd van tevoren wanneer het klaar is, dan hoef ik alleen maar te vragen of ze later nog eens willen kijken en dan doen ze hem vanzelf (natuurlijk onder gemopper) uit.
Als mijn kinderen later op de Xbox gaan spelen, weet ik als gamer zelf ook hoe rot het is om een tijd te hebben waarop hij uit moet. Man ( ook een gamer) en ik zullen dus vast gaan kijken welke spel het is en dan zeggen dat het op een natuurlijk moment klaar is. Dus nog dat ene level, die ene quest of ... en dan is het klaar.

vrijdag 12 maart 2021 om 20:24
Van juf ( kleine projectjes over milieu, poezie, leren sparen, een goed doel verzinnen etc, is hier in Canada is dat heel normaal. Ze leren hier al lezen en schrijven vanaf 4).WoepWoep schreef: ↑12-03-2021 09:57Heeft jou 7 jarige dochter 5 dagen per week huiswerk van de juf of van jou ?
Sommige kinderen hebben meer structuur nodig dan andere en deze schema is niet iets wat elk kind nodig heeft....
Ben ook voorstander van consequent opvoeden vooral bij jonge kinderen maar handhaven en afdwingen klinkt heel ver gaan en als het goed gaat mag ze wat voor der eigen kiezen, wat bedoel je met goed gaan ? Brutaal, niet luisteren of ook als ze eens chagrijnig is of ergens geen zin in heeft ?
Lees in je hele schema niks over spelen/afspreken met vriendjes/vriendinnetjes/klasgenootjes of buiten spelen ?
Een schema hoeft ook niet heel stral te zijn, maar het is wel een hele goede richtlijn wanneer je kind helemaal losgeslagen is en je voor kankerslet uitmaakt. Je kan, als de structuur en rust terug is, langzaam aan een kind meer verantwoordelijkheid geven, en de mogelijkheid om te bewijzen dat ze die verantwoordelijkheid aan kunnen.
Brutaal, en niet luisteren.
Sacho, moe, ( over)emotioneel of boos zijn we allemaal wel eens, dat kan je niet voorkomen. dat moet je ook niet willen. Je kan je kinderen niet afdwingen om niet over de scheef te gaan en nooit fouten te maken. Daar leren ze immers van. Je kan alleen aangeven waar de grenzen liggen, en die afbakenen. Alles er omheen ( boos zijn, frustraties,huilen, jengelen, geen zin hebben) dat laat je lekker gebeuren, en praat je uit, met elkaar. Daar ga ik geen consequenties aan vast leggen! Kinderen moeten namelijk ook leren om hun mening te uiten, en tot een middenweg te leren onderhandelen naar alle redelijkheid.
Is dochter moe omdat ze vroeg wakker werd, en dr zin niet kreeg op school en nu staat te huilen en schreeuwen omdat geen geen banaan wil? ( en ook geen broodje, en ook geen ander fruit en ook geen yoghurt en alle andere voorstellen) maar een stuk chocola? Dan laat ik dr lekker even uit dr dak gaan( binnen de grenzen) dan kunnen we daarna praten, knuffelen, en samen een bad laten vol lopen met een bruisbal en heeeeeeeel veel badschuim, en een lekkere ( gezonde)snack en een muziekje. Leren ontspannen dus.
Als mijn kind met een goede uitleg komt, of een goed voorstel, dan ben ik meer dan bereid om daar gehoor aan te geven. Ook wanneer ik het er niet perse mee eens ben. Dat geld dus ook voor vriendinnetjes en afspraken. Soms is er een bioscoop avond midden in het bos bij een van haar vriendinnetjes. Maar dat is dus tot 10 uur in de avond. Niet ieder weekend dus, maar is die dag goed gegaan ( ook met de nodige fouten) dan moet dat kunnen toch? En nog belangrijker. Morgen is een nieuwe dag. Morgen dus nieuwe kansen. Als je vanavond iets niet hebt gekregen vanwege vangedrag, dan is er morgen een nieuwe dag, en dus een nieuwe kans om te laten zien dat het ook anders kan. Ik neem niets weg een hele week. Dat werkt super demotiverend. Nieuwe dag, nieuwe start!
Ze is nu heeeeeeeeerlijk aan het fietsen en racen buiten, dat vroeg ze, maar wel nadat ze dr kamervloer heeft opgeruimd netjes

Ik weet dat dit niet bij kind nodig is, maar ik heb nog maar weinig ( eigenlijk geen) kideren meegemaakt die hier ongelukkig van worden.

vrijdag 12 maart 2021 om 21:34
Geweld met geweld bestrijden is altijd zinvol inderdaad.LilyOfTheVally schreef: ↑12-03-2021 11:35een kind gaat niet van de een op de andere dag zulk gedrag vertonen. dit is progressief tot stand gekomen.
de enige oplossing is nu met ijzeren vuist regeren en respect afdwingen. de tijd van praten is allang voorbij en dat is de schuld van de ouders.
dus ja, ik had zeker weten die xbox in de fik gestoken als mijn kind zoiets zou hebben gedaan.

vrijdag 12 maart 2021 om 22:19
Ik ben nu benieuwd hoe oud jouw kinderen zijn. Een goed opgevoed, braaf kind kan in de puberteit in een draak van een puber veranderen dat je ze echt niet meer herkent. Je moet dan opnieuw de regels duidelijk stellen, met dit verschil dat er over bepaalde regels overlegd moet worden. Zwaar schelden en duwen kan niet, wel overleggen over hoe lang spelen en welk moment te stoppen.Doreia* schreef: ↑12-03-2021 18:09En dan ben je al veel en veel te laat gestart.
Een "rustig moment" daarvoor uitzoeken is aan te bevelen, maar lastig te bewerkstelligen, zeker als de puber de bokkenpruik op heeft.
In de meeste gevallen komt er na de puberteit een normale volwassene uit. Dat kan even duren.

vrijdag 12 maart 2021 om 22:40
Ik vind dat hij geen afspraken met anderen meer mag maken (leuke activiteiten) totdat hij zijn excuses aanbied, dat kapotte ding vergoed heeft en zijn vader de waarheid heeft verteld.
Daarnaast zou ik proberen er juist veel voor hem te zijn en te praten voor zover hij dit toelaat.
Dit gaat niet om dat spel dit gaat over onveilig voelen. En ik denk dat grenzen stellen en er voor hem zijn (ook als hij zich als een etter blijft gedragen) hier nodig is.
Hij moet leren dat dit alles (en dus ook dat liegen en het uitspelen van zijn ouders tegen elkaar) consequenties heeft.
Daarna zou ik proberen om toch met ex op een lijn te komen mbt afspraken kind.. Je kunt elkaar niet mogen maar wellicht ziet hij in, nadat zoon toegeeft gelogen te hebben, dat het echt niet goed met jullie kind gaat en misschien maakt hem dit iets milder?
Sterkte
Daarnaast zou ik proberen er juist veel voor hem te zijn en te praten voor zover hij dit toelaat.
Dit gaat niet om dat spel dit gaat over onveilig voelen. En ik denk dat grenzen stellen en er voor hem zijn (ook als hij zich als een etter blijft gedragen) hier nodig is.
Hij moet leren dat dit alles (en dus ook dat liegen en het uitspelen van zijn ouders tegen elkaar) consequenties heeft.
Daarna zou ik proberen om toch met ex op een lijn te komen mbt afspraken kind.. Je kunt elkaar niet mogen maar wellicht ziet hij in, nadat zoon toegeeft gelogen te hebben, dat het echt niet goed met jullie kind gaat en misschien maakt hem dit iets milder?
Sterkte

zaterdag 13 maart 2021 om 19:48
Opvoeden die hap. Is hij gek geworden?! Paar klappen tegen de bovenkamer kan ie krijgen!
Respect en anders lekker bij papa gaan wonen. Als het daar zo goed is, gaat hij daar maar respectloos zijn.
Je laat je toch zeker niet zo behandelen? Zo krijg je dus ontspoorde jeugd. Ik hoop dat je het gedrag niet hebt genegeerd en daarna enkel de playstation hebbt afgepakt toch?
Dan gaat hij tochh lekker playstationnen bij zn vader. Daar gaat ie geheid hetzelfde gedrag vertonen als pa grenzen gaat hanteren. Kijken of hij het pikt.
Bij jou geen playstation meer. Hij kan er duidelijk niet mee dealen.
Respect en anders lekker bij papa gaan wonen. Als het daar zo goed is, gaat hij daar maar respectloos zijn.
Je laat je toch zeker niet zo behandelen? Zo krijg je dus ontspoorde jeugd. Ik hoop dat je het gedrag niet hebt genegeerd en daarna enkel de playstation hebbt afgepakt toch?
Dan gaat hij tochh lekker playstationnen bij zn vader. Daar gaat ie geheid hetzelfde gedrag vertonen als pa grenzen gaat hanteren. Kijken of hij het pikt.
zaterdag 13 maart 2021 om 20:29
HETISDEWAARHEID schreef: ↑13-03-2021 19:48Opvoeden die hap. Is hij gek geworden?! Paar klappen tegen de bovenkamer kan ie krijgen!
Tuurlijk joh. Doe normaal.

zaterdag 13 maart 2021 om 21:01
Geweld dwingt respect af inderdaad. Goede tip.HETISDEWAARHEID schreef: ↑13-03-2021 19:48Opvoeden die hap. Is hij gek geworden?! Paar klappen tegen de bovenkamer kan ie krijgen!

zondag 14 maart 2021 om 13:22
Ik ga mijn kind niet slaan. Denk niet dat geweld een oplossing is, en een kind leren dat een heilige haven ( ouder) hem pijn doet een oplossing is.HETISDEWAARHEID schreef: ↑13-03-2021 19:48Opvoeden die hap. Is hij gek geworden?! Paar klappen tegen de bovenkamer kan ie krijgen!
Ik heb het ook niet gepikt, vandaar dat ik z’n Xbox afgepakt heb.
Bij zijn vader vertoont hij inderdaad hetzelfde gedrag, maar omdat daar geen regels zijn minder.
zondag 14 maart 2021 om 16:13
Dat is misschien ook een beetje de oorzaak, je bent een beetje een te veilige haven.. te veel liefde te weinig respect.lisasip schreef: ↑14-03-2021 13:22Ik ga mijn kind niet slaan. Denk niet dat geweld een oplossing is, en een kind leren dat een heilige haven ( ouder) hem pijn doet een oplossing is.
Bij zijn vader vertoont hij inderdaad hetzelfde gedrag, maar omdat daar geen regels zijn minder.
Nu zul je wat strenger moeten zijn wil je dit gedrag nog omkeren.

zondag 14 maart 2021 om 16:50
Mijn zoon heeft me ook wel eens een duwtje gegeven. Mijn vader heeft toen even een gesprekje gehouden met als strekking 'je blijft met je handen van mijn dochter af'. Heeft hij ook nooit meer gedaan, maar verder ook een internaliserend en rustig kind, dus geen idee of dat gesprekje de doorslag gaflisasip schreef: ↑14-03-2021 13:22Ik ga mijn kind niet slaan. Denk niet dat geweld een oplossing is, en een kind leren dat een heilige haven ( ouder) hem pijn doet een oplossing is.

zondag 14 maart 2021 om 16:53
Hoe oud was je zoon toen ?LīlyRose schreef: ↑14-03-2021 16:50Mijn zoon heeft me ook wel eens een duwtje gegeven. Mijn vader heeft toen even een gesprekje gehouden met als strekking 'je blijft met je handen van mijn dochter af'. Heeft hij ook nooit meer gedaan, maar verder ook een internaliserend en rustig kind, dus geen idee of dat gesprekje de doorslag gaf![]()

maandag 15 maart 2021 om 17:05
Mijn zoon is 7 dus niet helemaal gelijkwaardig aan die van jou maar die mag net zo lang als hij buiten geweest is. Wat hij buiten doet maakt me niet uit de eerste keer dat ik die regel invoerde heeft hij pontificaal een uur op een tuinstoel voor het raam gezeten om een uur te mogen gamen. Volgehouden en Nu gaat hij gewoon wat leuks buiten doen. Want ook een kind van 11 kan in corona tijd iets leuks buiten doen skeeleren,voetballen, skateboarden is vast wel iets te bedenken.
En schelden mijn zoon heeft een keer kut mama tegen mij gezegd. Heb hem gevraagd of hij wist wat het betekende hij had geen idee. Heb hem heel goed duidelijk gemaakt dat ik dit nooit meer wil horen. En dat als hij zo boos is dat hij zoiets tegen mij wil schreeuwen dat hij dat of buiten mag doen of heel hard in een kussen mag schreeuwen maar niet rechtstreeks tegen mij mag zeggen.
Ik heb een ass stoornis en mijn zoon waarschijnlijk ook en op deze manier leert gelijk dat boos zijn mag maar frustraties moet je niet op andere afreageren. Werkte voor mij vroeger heel goed heb mij moeder in mijn eentje in de duinen voor de vreselijkste dingen uitgemaakt maar nooit in haar gezicht.
En schelden mijn zoon heeft een keer kut mama tegen mij gezegd. Heb hem gevraagd of hij wist wat het betekende hij had geen idee. Heb hem heel goed duidelijk gemaakt dat ik dit nooit meer wil horen. En dat als hij zo boos is dat hij zoiets tegen mij wil schreeuwen dat hij dat of buiten mag doen of heel hard in een kussen mag schreeuwen maar niet rechtstreeks tegen mij mag zeggen.
Ik heb een ass stoornis en mijn zoon waarschijnlijk ook en op deze manier leert gelijk dat boos zijn mag maar frustraties moet je niet op andere afreageren. Werkte voor mij vroeger heel goed heb mij moeder in mijn eentje in de duinen voor de vreselijkste dingen uitgemaakt maar nooit in haar gezicht.
maandag 15 maart 2021 om 17:16
Dus in jouw geval knapte je pa het op ipv jij zelf. Wat als je pa er niet was geweest? Was het jou dan gelukt om goed over te komen op je zoon? Ik had hem een duw terug gegeven. Dan ervaart hij zelf hoe dat is.LīlyRose schreef: ↑14-03-2021 16:50Mijn zoon heeft me ook wel eens een duwtje gegeven. Mijn vader heeft toen even een gesprekje gehouden met als strekking 'je blijft met je handen van mijn dochter af'. Heeft hij ook nooit meer gedaan, maar verder ook een internaliserend en rustig kind, dus geen idee of dat gesprekje de doorslag gaf![]()
Kinderen begrijpen dat. Die snappen dat als zij iets doen, dat de ander iets terug doet. Dat is voor hen iets heel natuurlijks. Ze beseffen dan dat ze beter zelf niet hadden kunnen beginnen want die ander heeft alleen maar gelijk dat die voor zichzelf op komt.
maandag 15 maart 2021 om 17:24
Dan leer je hem inderdaad de "oog om oog, tand om tand" techniek. Kan nuttig zijn, maar ik vind dit juist ook een mooie manier: je leert een kind dat zijn moeder óók weer een kind van iemand is, en dat je het als ouder altijd belangrijk blijft vinden dat je kind goed wordt behandeld. Respect van ouder naar kind en andersom.iones schreef: ↑15-03-2021 17:16Dus in jouw geval knapte je pa het op ipv jij zelf. Wat als je pa er niet was geweest? Was het jou dan gelukt om goed over te komen op je zoon? Ik had hem een duw terug gegeven. Dan ervaart hij zelf hoe dat is.
Kinderen begrijpen dat. Die snappen dat als zij iets doen, dat de ander iets terug doet. Dat is voor hen iets heel natuurlijks. Ze beseffen dan dat ze beter zelf niet hadden kunnen beginnen want die ander heeft alleen maar gelijk dat die voor zichzelf op komt.

maandag 15 maart 2021 om 18:23
Precies. Je leert ze dat fysiek geweld normaal is. Je kan het zien als opknappen, of met een hele familie de kinderen opvoeden. Best handig met een vader die het laat afweten.iones schreef: ↑15-03-2021 17:16Dus in jouw geval knapte je pa het op ipv jij zelf. Wat als je pa er niet was geweest? Was het jou dan gelukt om goed over te komen op je zoon? Ik had hem een duw terug gegeven. Dan ervaart hij zelf hoe dat is.
woensdag 17 maart 2021 om 17:49
Nee, je leert ze daarmee niet dat fysiek geweld normaal is. Je leert ze dat je een ander niet moet doen wat jij ook niet wil dat een ander met jou doet. En je leert dat als je een ander iets flikt, dat het hoe dan ook terug komt op je bord en dat je daarover dan ook niet moet mauwen, want dat heb je dan verdiend.

woensdag 17 maart 2021 om 17:57
Hij schoot je honden ook als ze niet doen wat jij wil?iones schreef: ↑17-03-2021 17:49Nee, je leert ze daarmee niet dat fysiek geweld normaal is. Je leert ze dat je een ander niet moet doen wat jij ook niet wil dat een ander met jou doet. En je leert dat als je een ander iets flikt, dat het hoe dan ook terug komt op je bord en dat je daarover dan ook niet moet mauwen, want dat heb je dan verdiend.